• Re: Visa dina Watt

    Av:
    catch
    Ville och Jacob pratade Vo2Max-träning i avsnitt 209 av tyngre träningssnack https://traningssnack.libsyn.com
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Tegheim83
    Olby skrev:
    Fick programmet idag, många lågintensiva pass. Bad om traineranpassade pass så fick vad de kallar "Effektiviserad distans" som ska försöka stimulera på samma sätt men på "bara" två trainertimmar.

    Det är ju otroligt intressant!
    Att sitta på trainer i flera timmar lockar inte lika mycket som 3-4timmar på isiga grusvägar med IceSpikePro i minusgrader och klarblå himmel :-)
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    lundatok
    catch skrev:
    Ville och Jacob pratade Vo2Max-träning i avsnitt 209 av tyngre träningssnack https://traningssnack.libsyn.com
    Intressant, Bo Berglund pratade om detta för några år sedan nör vi hojade i Belgien. Tror han använde det i kompiskampen något år.

    Han körde långpass på ergometer och justerade motståndet så att han låg över 90% maxpuls så länge som möjligt. Typ många åttor.


  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Lingon
    Vet att det är populärt bland tri-folket att träna med fallande motstånd på intervallerna så att pulsen hålls konstant.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Falk1n
    Lingon skrev:
    Vet att det är populärt bland tri-folket att träna med fallande motstånd på intervallerna så att pulsen hålls konstant.
    Det var också en av idéerna presenterade i pod-avsnittet som hänisades för några inlägg sedan. Intervallerna blir då inte lika jobbiga, så att du orkar en eller ett par till (eller längre), vilket ger mer tid kring Vo2-max jämfört med "raka" intervaller.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    catch
    Det finns en (svindyr) smart fläkt som reglerar blåset efter din puls. Varför är det inte möjligt att köra trainern med pulsstyrning av motståndet.

    Iofs, kan bli lite jobbiga spirals of death om man inte når pulsmålet och trainern fortsätter lasta på motstånd.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Spacekitty
    catch skrev:
    Det finns en (svindyr) smart fläkt som reglerar blåset efter din puls. Varför är det inte möjligt att köra trainern med pulsstyrning av motståndet.

    Iofs, kan bli lite jobbiga spirals of death om man inte når pulsmålet och trainern fortsätter lasta på motstånd.

    24 7 fitness har cyklar som kan styras av pulsen, jag är glad att ingen annan har denna funktion. Dom gångerna jag provade slutade alltid med att jag inte ens kunde trampa för att den lastat på fullt motstånd pga pulsen inte gått upp tillräckligt fort.



    =^.^=

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    ancientacid
    catch skrev:
    Det finns en (svindyr) smart fläkt som reglerar blåset efter din puls. Varför är det inte möjligt att köra trainern med pulsstyrning av motståndet.

    Iofs, kan bli lite jobbiga spirals of death om man inte når pulsmålet och trainern fortsätter lasta på motstånd.

    Tacx hade den funktionen inbyggd i sin egna app tidigare, jag noterade att det försvann för någon uppdatering sen och ställde frågan varför detta var borttaget. Fick följande svar:

    "Thank you for your email.

    We unfortunataly indeed have stopped with the Heart rate option.

    It gave a lot of faults and did not work as it should work in our opinion.

    That is why we have deleted the option for heart rate.

    We are sorry for the inconvience.

    If there is anything else I can help you with then please let me know.

    Kind regards,

    Tacx support team

    Luuk"
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    ancientacid
    Spacekitty skrev:
    catch skrev:
    Det finns en (svindyr) smart fläkt som reglerar blåset efter din puls. Varför är det inte möjligt att köra trainern med pulsstyrning av motståndet.

    Iofs, kan bli lite jobbiga spirals of death om man inte når pulsmålet och trainern fortsätter lasta på motstånd.

    24 7 fitness har cyklar som kan styras av pulsen, jag är glad att ingen annan har denna funktion. Dom gångerna jag provade slutade alltid med att jag inte ens kunde trampa för att den lastat på fullt motstånd pga pulsen inte gått upp tillräckligt fort.

    Jag är mest fascinerad att det kan bli sådana problem så en stor tillverkare (Tacx i nämnt fall i min förra post) plockar bort funktionen helt.

    Spontant känns det som relativt enkelt att använda olika algoritmer och förstärkningar beroende på vilken pulszon man lägger som börsvärde. I praktiken skiljer det sig inte mycket från en klassisk PID-controller som kan användas på de mest komplexa sätt i industriell skala via styrsystem, så rätt förvånande att man inte lyckas föra över detta till en mänsklig pulsrespons (som ändå är rätt trögreglerad).

    Av det lilla jag hann testa i Tacx app med pulsstyrning, så minns jag att det fungerade perfekt i zon2/ låg zon3. Kunde felfritt knappa in tex 70% av maxpuls, sätta mig på trainern och dra på en långfilm. Utan minsta justering så var man 3tim senare klar med en spikrak pulskurva på det börvärde man satt.
    En funktion jag verkligen saknar för de gånger man vill köra långa/trista pass i en viss zon med så lite interaktion med en motivationsdödande skärm som möjligt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-28 15:48 av ancientacid.

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Olby
    Tegheim83 skrev:
    Olby skrev:
    Fick programmet idag, många lågintensiva pass. Bad om traineranpassade pass så fick vad de kallar "Effektiviserad distans" som ska försöka stimulera på samma sätt men på "bara" två trainertimmar.

    Det är ju otroligt intressant!
    Att sitta på trainer i flera timmar lockar inte lika mycket som 3-4timmar på isiga grusvägar med IceSpikePro i minusgrader och klarblå himmel :-)
    Blir det krispigt och klarblå himmel så byter mitt effektiviserade pass till 3-4 timmar på isiga grusvägar.
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    utbrott
    Det blev en FSA Powerbox för mig till slut. Synd jag inte kunde vara smart och vänta till Black friday bara så kunde jag sparar 800:-.... men men.

    Har lallat runt i skogen på skoj nån dag i veckan sista 2 åren så började med ett ramptest igår för att få ett hum om mina zoner inför kompiskampens max 20-minutare.. sista dagen idag för att få in ett resultat för november :)

    236 watt FTP (3,5w/kg) sa det och pulsen slutade på 199 bpm. Hade väl 260 som mest förut så ingen katastrof alls!

    Superpeppad på vinterträning nu!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-30 10:24 av utbrott.

    07323E97-D633-4AAD-A1B6-C7F780341D67.jpeg
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Smaland
    När ni kör 40/20-intervaller och liknande, hur gör ni för lyckas med pulsen - om ni ens fokuserar på den?
    Jag tycker mig ha svårt att bibehålla en hög puls genom hela blocket. Detta då jag för att få upp pulsen under arbetet tvingas ha väldigt hög effekt, vilket gör att jag tvingas slå av ganska rejält under vilan för att orka fullfölja, samtidigt medför detta att pulsen hinner droppa lite väl mycket under vilan - samtidigt om jag ska lyckas hålla vilan hög tvingas jag sänka arbetet vilket gör att pulsen inte vill leta sig upp alls, således uppstår lite av ett moment 22. Har testat att inleda med en s.k. "hard start" på väldigt hög effekt för att skrämma igång systemet med en relativ god framgång.

    Här kommer dagens siffror;
    3x 6(40/20) @ 420 W
    Skärmavbild 2019-12-01 kl. 19.39.41.png
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Olby
    Mina lider också av förslappad vila och fusk men jag kör 3 set med 10x45/15 de 4 extra intervallerna har stegrande puls de gånger jag lyckad köra dem.
    45-15.png
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    NLC
    Smaland skrev:
    När ni kör 40/20-intervaller och liknande, hur gör ni för lyckas med pulsen - om ni ens fokuserar på den?
    Jag tycker mig ha svårt att bibehålla en hög puls genom hela blocket. Detta då jag för att få upp pulsen under arbetet tvingas ha väldigt hög effekt, vilket gör att jag tvingas slå av ganska rejält under vilan för att orka fullfölja, samtidigt medför detta att pulsen hinner droppa lite väl mycket under vilan - samtidigt om jag ska lyckas hålla vilan hög tvingas jag sänka arbetet vilket gör att pulsen inte vill leta sig upp alls, således uppstår lite av ett moment 22. Har testat att inleda med en s.k. "hard start" på väldigt hög effekt för att skrämma igång systemet med en relativ god framgång.

    Här kommer dagens siffror;
    3x 6(40/20) @ 420 W

    Kör fler repetitioner per block, åtminstone 15-20 st.

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    josik
    NLC skrev:
    Smaland skrev:
    När ni kör 40/20-intervaller och liknande, hur gör ni för lyckas med pulsen - om ni ens fokuserar på den?
    Jag tycker mig ha svårt att bibehålla en hög puls genom hela blocket. Detta då jag för att få upp pulsen under arbetet tvingas ha väldigt hög effekt, vilket gör att jag tvingas slå av ganska rejält under vilan för att orka fullfölja, samtidigt medför detta att pulsen hinner droppa lite väl mycket under vilan - samtidigt om jag ska lyckas hålla vilan hög tvingas jag sänka arbetet vilket gör att pulsen inte vill leta sig upp alls, således uppstår lite av ett moment 22. Har testat att inleda med en s.k. "hard start" på väldigt hög effekt för att skrämma igång systemet med en relativ god framgång.

    Här kommer dagens siffror;
    3x 6(40/20) @ 420 W

    Kör fler repetitioner per block, åtminstone 15-20 st.

    Ja, och strunta i vilan på 40-20, det är rätt ointressant vad som händer där? Jag trampar baklänges vilket kan liknas med 0 watt. (har monark 874e så det är inte aktuellt att justera motståndet på intermittenta intervaller)

    Kör en ordentligt uppvärmning innan första, annars kommer hela första blocket bli ett uppvärmningsblock där pulsen möjligen mot slutet hamnar rätt. Det är inget problem iofs men då måste man lägga till ett block för att få tänkt effekt. Men att köra blocken längre är det bästa för varje 40-20 intervall du kan orkar lägga till på slutet kommer i princip lägga till en minut med pulsen över 90%.

    3x6 min 40-20 blir inte mycket träningstid på hög effekt (12 minuter). Börja med att köra 4x6 min (16 minuter) - testa sedan 3x9 min (18 min) istället vilket kommer vara jobbigare men också ge mer tid på hög syreupptag. Sen är det bara bygga vidare. 4x9, 4x12, 5x10 osv...

    _________________________________________________________________
    /Johannes
    https://pulskurvan.se

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Smaland
    Tack för tipsen, ska testa att laborera lite med dessa! Just uppvärmningen kan nog hjälpa till att skjuta upp pulsen lite innan intervallerna drar igång och således göra att denna snabbare hamnar där den avses.
    Hur länge dröjer det innan du hamnar på >90% puls även i ”dalarna”?
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    kntzn
    josik skrev:
    NLC skrev:
    Smaland skrev:
    När ni kör 40/20-intervaller och liknande, hur gör ni för lyckas med pulsen - om ni ens fokuserar på den?
    Jag tycker mig ha svårt att bibehålla en hög puls genom hela blocket. Detta då jag för att få upp pulsen under arbetet tvingas ha väldigt hög effekt, vilket gör att jag tvingas slå av ganska rejält under vilan för att orka fullfölja, samtidigt medför detta att pulsen hinner droppa lite väl mycket under vilan - samtidigt om jag ska lyckas hålla vilan hög tvingas jag sänka arbetet vilket gör att pulsen inte vill leta sig upp alls, således uppstår lite av ett moment 22. Har testat att inleda med en s.k. "hard start" på väldigt hög effekt för att skrämma igång systemet med en relativ god framgång.

    Här kommer dagens siffror;
    3x 6(40/20) @ 420 W

    Kör fler repetitioner per block, åtminstone 15-20 st.

    Ja, och strunta i vilan på 40-20, det är rätt ointressant vad som händer där? Jag trampar baklänges vilket kan liknas med 0 watt. (har monark 874e så det är inte aktuellt att justera motståndet på intermittenta intervaller)

    Kör en ordentligt uppvärmning innan första, annars kommer hela första blocket bli ett uppvärmningsblock där pulsen möjligen mot slutet hamnar rätt. Det är inget problem iofs men då måste man lägga till ett block för att få tänkt effekt. Men att köra blocken längre är det bästa för varje 40-20 intervall du kan orkar lägga till på slutet kommer i princip lägga till en minut med pulsen över 90%.

    3x6 min 40-20 blir inte mycket träningstid på hög effekt (12 minuter). Börja med att köra 4x6 min (16 minuter) - testa sedan 3x9 min (18 min) istället vilket kommer vara jobbigare men också ge mer tid på hög syreupptag. Sen är det bara bygga vidare. 4x9, 4x12, 5x10 osv...

    Jag håller inte med om att man inte får tänkt effekt på passet för att pulsen inte hinner komma upp i första blocket. Att använda puls för att mäta träningsbelastning när man faktiskt kan mäta effekt tycker jag är lite tokigt och något man ofta ser i denna tråd. Mikael Flockhart pratar om just detta i ett podavsnitt på tyngre 1:22:45 in i avsnittet https://traningssnack.libsyn.com
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    josik
    @kntzn

    Nej, jag uttryckte mig klumpigt. Det är inte pga av pulsen det är syreupptaget. Däremot är 3x6 = 18 minuter ganska lite tid på ett högt syreupptag. DÅ tror jag nästan man får bättre effekt på 4x4 vilket ger 16 minuter arbete men utan vilorna.

    När man kör intermittent så tar det ju längre tid att komma upp till högt syreupptag, men det går istället att hålla kroppen där längre tid pga vilorna. Därav att jag tror man måste köra fler block eller längre block och helst både och.

    @smaland
    Det varierar, men det är först mot senare halvan dvs typ 3-5 minuter in. I det sista blocket går det lite snabbare. Jag kör ibland 45-15 istället just i början tills man drivt upp syreupptaget med mer arbete och kortare vila. Men återigen så fokuserar jag inte på puls utan på effekt. kör så hög effekt som möjligt på arbetsdelen som ändå gör att du orkar genomföra alla block på hyffsat samma effekt så kommer det ge rätt respons, sen om pulsen är några slag hit eller dit kan bero på mycket annat.

    _________________________________________________________________
    /Johannes
    https://pulskurvan.se

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    kntzn
    josik skrev:
    @kntzn

    Nej, jag uttryckte mig klumpigt. Det är inte pga av pulsen det är syreupptaget. Däremot är 3x6 = 18 minuter ganska lite tid på ett högt syreupptag. DÅ tror jag nästan man får bättre effekt på 4x4 vilket ger 16 minuter arbete men utan vilorna.

    När man kör intermittent så tar det ju längre tid att komma upp till högt syreupptag, men det går istället att hålla kroppen där längre tid pga vilorna. Därav att jag tror man måste köra fler block eller längre block och helst både och.

    @smaland
    Det varierar, men det är först mot senare halvan dvs typ 3-5 minuter in. I det sista blocket går det lite snabbare. Jag kör ibland 45-15 istället just i början tills man drivt upp syreupptaget med mer arbete och kortare vila. Men återigen så fokuserar jag inte på puls utan på effekt. kör så hög effekt som möjligt på arbetsdelen som ändå gör att du orkar genomföra alla block på hyffsat samma effekt så kommer det ge rätt respons, sen om pulsen är några slag hit eller dit kan bero på mycket annat.

    Åh då är jag med, tänkte att du borde ha bättre koll än så ;) Det skulle vara sjukt intressant att mäta sitt syreupptag just för detta syfte, inte för att det är så intressant att veta sitt maximala syreupptag utan för att se hur man ska göra för att maximera tid på vo2max .
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    lundatok
    Lyssna på träningssnacket länkat ovan.


  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    josik
    lundatok skrev:
    Lyssna på träningssnacket länkat ovan.

    Lyssna även på senaste avsnittet av cykelwebbenpodden med Mattias Reck som också diskuterar både "hard start" och tex 30-15..

    Avsnitt 55: http://www.cykelwebben.se

    _________________________________________________________________
    /Johannes
    https://pulskurvan.se

  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    emilh
    josik skrev:
    lundatok skrev:
    Lyssna på träningssnacket länkat ovan.

    Lyssna även på senaste avsnittet av cykelwebbenpodden med Mattias Reck som också diskuterar både "hard start" och tex 30-15..

    Avsnitt 55: http://www.cykelwebben.se

    Dagens behållning när han pratade "train low".
  • Re: Visa dina Watt

    Av:
    Olby
    Även Empirical Cycling har ett avsnitt om korta intervaller som är intressant

    Watts Doc #4: How High Intensity Interval Training Makes You Faster
    http://www.empiricalcycling.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-04 11:23 av Olby.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ