• Re: OT: Julmust

Av:
    Sambal Oelek
    Julmust hade ju varit fint till årets första lussebullar jag hittade idag på ICA, 4 st för 30 kr!!! Men iaf, på ICA brukar de också sälja någon ekfatslagrad julmust ibland har jag sett, väldig mumsig! Den väntar vi på....

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Lars.E
    NAnders skrev:
    Öppnade en på julafton och maken till sötslisk har jag aldrig druckit på den här sidan av tioårsdagen. Mycket riktigt, årsmusten hade flera procentenheter högre sockerhalt än vanlig julmust. Det var på gränsen till odrickbart. En snabb kontroll visar att även årets årsmust är rejält mycket sötare än vanlig Apotekarnes (10 % mot 8,8 %).
    .

Då var det nog sockret som gjorde att jag gillade årsmusten. Jag är sockermissbrukare av värsta sort :)
    Nu dricker jag billig gammeldags must från VASA som är mycket billigare än årsmust.

Av:
    xyz-saft
    Sambal Oelek skrev:
    Julmust hade ju varit fint till årets första lussebullar jag hittade idag på ICA, 4 st för 30 kr!!! Men iaf, på ICA brukar de också sälja någon ekfatslagrad julmust ibland har jag sett, väldig mumsig! Den väntar vi på....

Det är Nygårda som brukar ha ekfatslagrad must. Köpte en flaska på Ica kvantum på kungsmässan i helgen. Har inte hunnit smaka än.

n+1

Av:
    NAnders
    Lars.E skrev:
    NAnders skrev:
    Öppnade en på julafton och maken till sötslisk har jag aldrig druckit på den här sidan av tioårsdagen. Mycket riktigt, årsmusten hade flera procentenheter högre sockerhalt än vanlig julmust. Det var på gränsen till odrickbart. En snabb kontroll visar att även årets årsmust är rejält mycket sötare än vanlig Apotekarnes (10 % mot 8,8 %).
    .

Då var det nog sockret som gjorde att jag gillade årsmusten. Jag är sockermissbrukare av värsta sort :)
    Nu dricker jag billig gammeldags must från VASA som är mycket billigare än årsmust.

Själv är jag typen som gärna blandar med öl! Jag föredrar nog torrare julmust.

Av:
    Leffe
    xyz-saft skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Det är Nygårda som brukar ha ekfatslagrad must. Köpte en flaska på Ica kvantum på kungsmässan i helgen. Har inte hunnit smaka än.

Den är god!

Av:
    xyz-saft
    leffo skrev:
    xyz-saft skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Den är god!

Låter lovande. Den får stå till dig i kylskåpet fram till helgen. :)

n+1

Av:
    42Hz
    Trevlig, dom hade Zeunerts julmust på lokala ICA-butiken!

IMG_20161202_153923.jpg

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    xyz-saft
    Bourbonfatslagrad julmust från förra året till första omgången av på spåret. Dom blir inte sämre av att stå ett år.

DSC_0451.JPG

Hittade en låda zeunerts på Ica också, men den får stå till julafton.

n+1

Av:
    h.g.j
    xyz-saft skrev:
    Bourbonfatslagrad julmust från förra året till första omgången av på spåret. Dom blir inte sämre av att stå ett år.

Har flera årgångar av Zeunerts som väntar på avsmakning... :)

Av:
    42Hz
    Cool, måste lagra lite must!

Av:
    xyz-saft
    h.g.j skrev:
    xyz-saft skrev:

Har flera årgångar av Zeunerts som väntar på avsmakning... :)

Samma här, brukar försöka spara åtminstone någon flaska varje år.

n+1

Av:
    Laederlappen
    Zeunerts föll mig inte alls i smaken, jag fick tillåmed hälla ut den i vasken. Tyvärr. Däremot så är nygårdas ekfatslagrade suverän!

Av:
    Henrik_E
    Whiskeyfatslagrad öl är i 99 fall av 100 skit. Samma förhållande borde gälla must.

Av:
    ooms
    Whiskyfatslagrad must vet jag inte om jag sett, ja ok bourbon då. Annars är det väl ek, rom, cognac, och calvados nygårda har/haft. Av dessa gillar jag calvados bäst; ger en frisk äpplesmak.

Av:
    JTF
    ooms skrev:
    Whiskyfatslagrad must vet jag inte om jag sett, ja ok bourbon då. Annars är det väl ek, rom, cognac, och calvados nygårda har/haft. Av dessa gillar jag calvados bäst; ger en frisk äpplesmak.
    På tillfälligt besök på LIDL under nästa vecka -> https://www.lidl-flyer.com

2525228877774.png

Av:
    ooms
    JTF skrev:
    ooms skrev:
    På tillfälligt besök på LIDL under nästa vecka -> https://www.lidl-flyer.com
    3 st för 29kr hos Ica Kvantum denna vecka (dvs bara imorgon kvar). Jag har köpt på mig en av varje, dvs ek, rom och calvados?

Av:
    42Hz
    ÄNTLIGEN!

IMG_20180927_162946.jpg

Av:
    Izkall
    Nja..

Ska vara Apotekarnes. Kanske också finns redan nu iofs.

Av:
    staine
    42Hz skrev:
    ÄNTLIGEN!

Haha dom har väl bråttom att rea ut fjolårets, men om dom kallar det ”vintage” så kan dom kanske ta fullt pris?
    ;)

Av:
    Pajas
    Årets första julmust.... dagsfärsk så inget gammalt 2017 junk...
    4C7F8B66-02B4-4C46-89BF-35931FE05F3F.jpeg

Av:
    GoranS
    Kan man få paketrabatt om man samtidigt köper semlor och jordgubbar till midsommartårtan?

Av:
    Pajas
    Köpa julmust? Har fri tillgång mellan 06:30-16:00:) vardagar, men man tröttnar fort på läskeblask så det blir mest vatten

Av:
    Kupa
    42Hz skrev:
    ÄNTLIGEN!

3 för 20 kr men ”max 2 köp per hushåll”. Får man köpa 6 flaskor då eller hur funkar det?

Av:
    staine
    Kupa skrev:
    42Hz skrev:
    ÄNTLIGEN!

3 för 20 kr men ”max 2 köp per hushåll”. Får man köpa 6 flaskor då eller hur funkar det?

Vilka snåljåpar. Men det är kanske brist på socker och vatten och kulör i landet?

Av:
    WSMC
    Kupa skrev:
    42Hz skrev:
    ÄNTLIGEN!

Ja, 3 x 2 blir 6. Så dit antagande stämmer.

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    SkogsMTB
    Olagligt

Av:
    Odhe
    Finns bara en julmust
    DSC_0732.JPG

Av:
    jonte987
    Snart dags. Den händige kanske vill värma upp med en https://www.jula.se redan idag?

Av:
    thomaslundstrom
    jonte987 skrev:
    Snart dags. Den händige kanske vill värma upp med en https://www.jula.se redan idag?

Roligt namn. Men den enda recensionen var inte speciellt positiv: ”Smakar som piss, inte konstigt att den är så billig.”

Jag såg burkar med Apotekarnes på mitt lokala Coop igår, 5kr/burk. Nuärejuligen.

--

GotoVelo!

Av:
    jingleyschmidt
    Det finns bara en must värd namnet och det är Zeunerts (både till jul och påsk). Varsågod för tips! ;P

Av:
    jonte987
    thomaslundstrom skrev:
    jonte987 skrev:

Roligt namn. Men den enda recensionen var inte speciellt positiv: ”Smakar som piss, inte konstigt att den är så billig.”

Jag såg burkar med Apotekarnes på mitt lokala Coop igår, 5kr/burk. Nuärejuligen.
    Haha. Det missade jag. Jag smakar nog en om jag är förbi. Annars är det apotekarnas som gäller. På julafton svagdricka.

Av:
    geologen
    Det verkar som om sista veckan i september har etablerats som julmustpremiär. Flera år i rad nu.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    thomaslundstrom
    Kulturskymning!

--

GotoVelo!

Av:
    kais01
    det finns väl kvar någon påskmust i källarkylen:)

man kanske skulle ta sig en omgång!?

Av:
    thomaslundstrom
    kais01 skrev:

Undrar vad som är värst ang kulturskymning - julmust några månader för tidigt eller påskmust ett halvår för sent? ;)

--

GotoVelo!

Av:
    NotReallyGunde
    Mora har en god must.

Av:
    wukkaN
    Ser så sjukt mycket fram emot nygårdas med romsmak, en riktig favorit. Sparade en till i somras och drack iskall on the rocks i solen, dä va tider dä.

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Av:
    maer
    Kan tipsa alla Stockholmare som älskar julmust att besöka Ica Liljeholmen. Dem hade sjukt många olika sorters julmust från typ microbryggerier, dock såg jag det förra året men bör nog finnas på hyllan denna säsongen också :)

Av:
    kais01
    thomaslundstrom skrev:
    kais01 skrev:

Undrar vad som är värst ang kulturskymning - julmust några månader för tidigt eller påskmust ett halvår för sent? ;)

båda. men drycken är god till korvrätter. då kommer det gärna fram en flaska om det råkar finnas kvar. om man inte tar en veteöl:)

Av:
    Pfaff
    thomaslundstrom skrev:
    Kulturskymning!

Och då talar vi ”must” öht, vare sig påsk eller jul!

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Kristoffer R
    jonte987 skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    jonte987 skrev:

Haha. Det missade jag. Jag smakar nog en om jag är förbi. Annars är det apotekarnas som gäller. På julafton svagdricka.

Jag funderar emellanåt på om de människor som bedömer att något ”smakar skit” menar bokstavligt men tycker det framstår som en bildlig bedömning.

Betyget ”smakar som piss” är ju helt klart mer konkret.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    thomaslundstrom
    Kristoffer R skrev:
    Jag funderar emellanåt på om de människor som bedömer att något ”smakar skit” menar bokstavligt men tycker det framstår som en bildlig bedömning.

Betyget ”smakar som piss” är ju helt klart mer konkret.

Tänkvärt är att man nog behöver ha smakat på skit/piss för att veta huruvida julmust smakar som det. Jag har mig veterligen inte smakat på någotdera.

--

GotoVelo!

Av:
    Alex Supertramp
    Fanns två trevliga på Systemet i julas. Fick prova dem i butik, vilket kändes kul och lite konstigt även om det var alkoholfria flaskor vi korkade upp mitt i butiken.

Av:
    Alfakrull
    NotReallyGunde skrev:
    Mora har en god must.
    +1, Mora gammaldags must är riktigt god, den andra är inget speciellt tycker jag

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Jimel
    Drack Julmust och käkade Annas pepparkaksglass i helgen, gott :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ