• Re: OT: Julmust

Av:
    Raggamuffin
    Kristoffer R skrev:
    jonte987 skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    jonte987 skrev:
    Snart dags. Den händige kanske vill värma upp med en https://www.jula.se redan idag?

Roligt namn. Men den enda recensionen var inte speciellt positiv: ”Smakar som piss, inte konstigt att den är så billig.”

Jag såg burkar med Apotekarnes på mitt lokala Coop igår, 5kr/burk. Nuärejuligen.
    Haha. Det missade jag. Jag smakar nog en om jag är förbi. Annars är det apotekarnas som gäller. På julafton svagdricka.

Jag funderar emellanåt på om de människor som bedömer att något ”smakar skit” menar bokstavligt men tycker det framstår som en bildlig bedömning.

Betyget ”smakar som piss” är ju helt klart mer konkret.

Och gäller all must.

// Muffin

Av:
    zodah
    Zeunerts är den som är bäst av de sorter som är hyfsat vanligen förekommande. Lagrade ett par flaskor för två år sedan som jag drack förra julen och jämförde med färska. Tydlig skillnad och godare med den lagrade.
    Har en flaska från förra året som jag tar på julafton i år.
    God Jul!

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    ooms
    Jag brukar lagra Nygårdas fatlagrade (de som är lagrade på cognacsfat, romfat, ekfat, calvadosfat, etc) ytterligare nåt år. Speciellt den calvadoslagrade vann på det, en mycket tydligare karaktär av äpple blev det på den som stått ett år i jordkällaren.

Av:
    jonte987
    Nåt jula har det inte blivit men väl ett annat varuhus.

20191012_133409.jpg

Av:
    MtbIte
    2 st 6-pack med zeunerts köptes in så nu klarar man sig.
    IMG_20191010_163835.jpg

Av:
    NLC
    thomaslundstrom skrev:
    Kristoffer R skrev:
    Jag funderar emellanåt på om de människor som bedömer att något ”smakar skit” menar bokstavligt men tycker det framstår som en bildlig bedömning.

Tänkvärt är att man nog behöver ha smakat på skit/piss för att veta huruvida julmust smakar som det. Jag har mig veterligen inte smakat på någotdera.

Smakar som Wish?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Ska nog slänga upp en bild på julmustsamlingen när jag grävt fram den i förrådet. Har Zeunerts från 2014 och framåt. Ett antal flaskor fatlagrade av olika årgångar, Ett gäng årgångar av Apotekarnes årgångsmust samt lite annat gott och blandat. Skulle gissa på närmare 30 olika pavor..

Sweetspoten på lagring verkar vara tre-fyra år beroende på must. Så dom från 14 (tror bara det är två eller tre flaskor) har gått över antagligen.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-13 00:06 av Kneecap.

Av:
    kais01
    intressant att ni tar upp zeunerts. en gång i tiden hade de helt egen smak, den var nötigare, mera bränd, mera torr, mera ek. en helt annan grej, och stor skillnad mot vanlig julmust på essens från roberts i örebro.

numera smakar zeunerts till förväxling som alla andra. vilket inte är det sämsta. men ljusår från hur det var en gång.

de verkar iaf inte snåla på essensen, vilket tyvärr är ganska vanligt, inte minst i en del batcher från apotekarnes.

roligt att en liten essensfabrik som roberts med 14 anställda, varje år i december orsakar att coca cola halverar sin försäljning istället för som i andra länder öka den. inte konstigt de är sura:)

Av:
    ooms
    kais01 skrev:
    intressant att ni tar upp zeunerts. en gång i tiden hade de helt egen smak, den var nötigare, mera bränd, mera torr, mera ek. en helt annan grej, och stor skillnad mot vanlig julmust på essens från roberts i örebro.

numera smakar zeunerts till förväxling som alla andra. vilket inte är det sämsta. men ljusår från hur det var en gång.

de verkar iaf inte snåla på essensen, vilket tyvärr är ganska vanligt, inte minst i en del batcher från apotekarnes.

roligt att en liten essensfabrik som roberts med 14 anställda, varje år i december orsakar att coca cola halverar sin försäljning istället för som i andra länder öka den. inte konstigt de är sura:)
    Aha, jag har bara provat Zeunerts en gång för flera år sedan, och då hade de den där egna, torra, lite mer "vuxna" smaken. Jag gillade det inte riktigt, så har inte köpt dem sen dess. Men då kanske jag ska prova igen.
    I övrigt är mina favoriter ovan nämnda Nygårdas fatlagrade samt Gammaldags julmust fr Vasa Bryggeri. Vasa har även sin Julmust Special som ska vara gjord efter ett recept fr Bockens bryggeri som jag drack mycket som liten, men jag tycker Vasas version är för söt, för mycket smak av skumbanan i den, även om den i övrigt har den speciella smak som Bockens must hade.
    Apotekarnes har jag aldrig gillat, just av den anledning du nämner, ofta väldigt lite smak och för mycket kolsyra.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-13 07:55 av ooms.

Av:
    ooms
    Uttalas det förresten Apotekarnes (som i apotekarnas) eller Apotek-Arnes? Vem var isf Arne?

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Kurt Olssons kompis.

Av:
    Startgas
    Var köper man de som lovordas i den här tråden(zeunerts, fatlagrade osv)? Mina lokala butiker brukar bara ha apotekarnes.

Av:
    geologen
    ooms skrev:
    Apotekarnes (som i apotekarnas)

Så uttalas det. Under 1800-talet hade pluralformer många gånger "e" där vi i dag förväntar oss ett "a".

Ingen Arne inblandad! :)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    ooms
    Startgas skrev:
    Var köper man de som lovordas i den här tråden(zeunerts, fatlagrade osv)? Mina lokala butiker brukar bara ha apotekarnes.
    Nygårdas fatlagrade brukar finnas i 75cl flaska på Systembolaget, och i 33cl flaska hos "vanliga" butiker som Ica, Coop, men även Dollarstore, ÖoB och Lidl brukar ha dem. Zeurnerts är kanske mer vanligt i norra halvan av landet, men det brukar vara Ica, Coop, ÖoB och liknande som har dem också. Chansen brukar vara större i stor butik med välsorterad öl/läsk-avdelning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-13 10:35 av ooms.

Av:
    ooms
    geologen skrev:
    ooms skrev:
    Apotekarnes (som i apotekarnas)

Så uttalas det. Under 1800-talet hade pluralformer många gånger "e" där vi i dag förväntar oss ett "a".

Ingen Arne inblandad! :)
    Jodå, har koll på äldre svenska...
    Hittade följande, som illavarslande nog indikerar att Apotekarnes egentligen borde heta Apotekglenns :-)

"Under 1700-talet började man analysera hälsobrunnars vatten i avsikt att framställa mineralvatten på konstgjord väg. Det var givetvis apotekarna som började denna framställning. De hade ju redan tidigare sålt vatten från hälsokällor. 1865 startade i Göteborg en mineralvattenfabrik av C.R. Kollinius. 1876 övertogs Kollinius fabrik av Göteborgs Mineralvatten AB - ett företag bildat av andra apotekare i Göteborg. 1887 startade apotekare J G Loberg en mineralvatten fabrik på Gårda. Detta företag slammanslogs 1907 med flera andra inklusive Göteborgs Mineralvatten AB och bildade Apotekarnes Förenade Vattenfabriker i Göteborg. Från 1915 var Apotekarnes den ledande mineralvatten- och läskedryckstillverkaren i Göteborg.
    Ingår numera (2002) i Pripps Ringnes (källa: Göteborgaren på jobbet, Göteborg 1990)"

Av:
    kais01
    man kan leta efter zeunerts,
    men som sagt ligger den rätt nära andra i smak idag. saknar den gamla zeunertsmaken!

inte direkt värd en omväg tycker jag.

köper numera gärna lidls. jämfört med andra middle-of-the-road-varianter står den sig oväntat bra.

Av:
    ooms
    kais01 skrev:
    men som sagt ligger den rätt nära andra i smak idag. saknar den gamla zeunertsmaken!

köper numera gärna lidls. jämfört med andra middle-of-the-road-varianter står den sig oväntat bra.
    Jag är ganska säker på att det är Spendrups som tillverkar Lidls, dvs att det är samma som Nygårda. Samma flaska, samma typ av datumstämpel, samma smak. Att Lidl dessutom ofta har Nygårdas fatlagrade i sortimentet stärker den hypotesen. De ggr de tar in kända varumärken i sortimentet är det ofta de som tillverkar Lidls egna varumärken.

Av:
    NickPick
    NLC skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    Kristoffer R skrev:

Tänkvärt är att man nog behöver ha smakat på skit/piss för att veta huruvida julmust smakar som det. Jag har mig veterligen inte smakat på någotdera.

Smakar som Wish?

Det är tur att det finns att köpa från wish. Det görs i samma bryggeri!

Av:
    kais01
    ooms skrev:
    kais01 skrev:

Jag är ganska säker på att det är Spendrups som tillverkar Lidls, dvs att det är samma som Nygårda. Samma flaska, samma typ av datumstämpel, samma smak. Att Lidl dessutom ofta har Nygårdas fatlagrade i sortimentet stärker den hypotesen. De ggr de tar in kända varumärken i sortimentet är det ofta de som tillverkar Lidls egna varumärken.

det där är ju svårt att veta för en utomstående. nygårda är också rätt ok. julmust är gott i största allmänhet:)

en god ginger ale är inte heller så dumt som läsk betraktat.

Av:
    xyz-saft
    De flyttade produktionen av Zeunerts julmust för några år sedan och i och med det ändrades smaken (i mitt tycke) till det sämre. Men den är ändå god.

Har precis som Kneecap lite för mycket must som jag inte riktigt vet när den ska förtäras. Några år lagring är bra för smaken men vissa är bara en rolig grej att ha kvar.

n+1

Av:
    MtbIte
    I staden jag bor (Örebro) tar zeunerts slut direkt när det kommer in i butik, så det gäller Att vara snabb som attan till butik och sen bunkrar några 6 pack.

Håller förövrigt med xyz att smaken förändrades till det sämre när produktionen flyttades, inte lika smakrik längre utan lite mer vattnig och sen så är den mycket mera kolsyrad.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Blev lite blandat idag. Hittade inte Apotekarnes Bryggarmust dock. Sen ska Ängöls och Halmstad Brygghus inhandlas också.

IMG_20191108_140042034.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 15:02 av Kneecap.

Av:
    janolle
    Muslimer firar inte jul. Å gud säg inte gladpåsk på långfredagen till en kristen! Allt är nog Gretas fel trots att det snöar.

Av:
    GoranS
    janolle skrev:
    Muslimer firar inte jul. Å gud säg inte gladpåsk på långfredagen till en kristen! Allt är nog Gretas fel trots att det snöar.
    Är must populärt bland muslimer?

Av:
    ooms
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Blev lite blandat idag. Hittade inte Apotekarnes Bryggarmust dock. Sen ska Ängöls och Halmstad Brygghus inhandlas också.
    Är det en Portvinslagrad Nygårda fr Bolaget? Den verkar vara ny för i år, har inte sett den varianten förut.

F.ö. såg jag när det dök upp en pall Zeunertslådor på Coop i uppsala. Nån vecka senare var de borta.

Av:
    Kneecap
    ooms skrev:
    Är det en Portvinslagrad Nygårda fr Bolaget? Den verkar vara ny för i år, har inte sett den varianten förut.

F.ö. såg jag när det dök upp en pall Zeunertslådor på Coop i uppsala. Nån vecka senare var de borta.

Tjena!

Visst är det den portvinslagrade! Har redan en känsla av att jag ska köpa några för lagring.
    En som blir intressant också är Duvfenkrooks med enbär.

Av:
    maer
    Jag drack en Bryggarmust idag och jäklar vad trevlig den var :)

Av:
    Tarkaz
    bruse skrev:
    I grunden är alla must detsamma. Samma essens som annvänds från en fabrik x av grudnaren y, för mitt minne är på z.

Genidraget som skapat Sveriges största läskmonopol
    I december dricker svenskarna runt 50 miljoner liter julmust. Och nästan vartenda droppe kommer från samma hemlighetsfulla familj i Örebro: familjen Roberts.

Pod om just julmust skapad av kapitalet, för den intresserade.

http://kapitalet.se

Julmusten, en av svenskarnas mest älskade drycker, är sedan sju generationer ett familjeägt monopol. Örebrofamiljen Roberts har sedan början av 1900-talet tillverkat läsken som blivit synonymt med julen.

– De är familjen julmust i Sverige. Det som är unikt är att det är samma familj som tillverkar ungefär 99 procent av all essens, enligt ett hemligt recept, säger Anna Carlstedt, som har skrivit en bok om drycken.

Ett av familjen Roberts snilledrag var att man aldrig sökte patent på idén. Själva poängen med ett patent är att idén blir offentlig när patentet löper ut, och då hade julmustreceptet blivit till allmän kännedom för länge sedan. I stället lät man receptet förbli en vanlig hemlighet, och trots försök att efterapa smaken har ingen lyckats.

– Coca-Cola gjorde ett försök att få köpa företaget eller receptet men fick inte det. Då gjorde de ett eget försök att tillverka en egen julmust, som kallades för Bjäremust. Men den produkten flög aldrig, säger Anna Carlstedt.

Coca-Cola, som även fruktlöst försökte köpa familjen Roberts företag, fick sedan svälja förtreten och tillverka en egen must med familjens essens som bas. Enligt familjen Roberts är det bara en handfull personer som känner till receptet, som har visat sig vara så svårt att efterlikna. Det bidrar också till mustens intakta position som julens mest eftertraktade läskedryck: den står ensam för omkring en tredjedel av läskonsumtionen i december.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 00:30 av Tarkaz.

Av:
    janolle
    GoranS skrev:
    janolle skrev:
    Är must populärt bland muslimer?
    Nej men det spekulerades om att de villa förbjuda ordet jul! Vilket bryggerierna nu dementerat.

Av:
    Kneecap
    janolle skrev:
    Nej men det spekulerades om att de villa förbjuda ordet jul! Vilket bryggerierna nu dementerat.

Tjena!

Ta av offerkoftan
    https://www.aftonbladet.se

Av:
    janolle
    Kneecap skrev:
    janolle skrev:

Tjena!

Ta av offerkoftan
    https://www.aftonbladet.se
    Mouhaha. Den va jävligt kul!

Av:
    janolle
    Lita definitivt inte på tidningar! Påskmust & Julmust har bara olika ettiketter. Vem tror på att Lena PH deklarerade en
    års-inkomst på åtta kronor 2011?

Av:
    thomaslundstrom
    Ojdå. Den debatten hade jag helt missat. Snacka om lättkränkta satar. Det hade kanske behövts en triggervarning för vissa innan vintermust lanserades?

--

GotoVelo!

Av:
    Luktapåblommorna
    thomaslundstrom skrev:
    Ojdå. Den debatten hade jag helt missat. Snacka om lättkränkta satar. Det hade kanske behövts en triggervarning för vissa innan vintermust lanserades?

Nästa "debatt" kommer handla om tomteskum som nu ska komma i varianten gubbslem.

Av:
    ooms
    janolle skrev:
    Lita definitivt inte på tidningar! Påskmust & Julmust har bara olika ettiketter. Vem tror på att Lena PH deklarerade en
    års-inkomst på åtta kronor 2011?
    Ja, påskmust och julmust är samma dryck, dock är ju årsmusten som nu ska heta vintermust nåt annat, den smakar inte alls lika.
    Hade det varit så att julmusten tagits bort och ersatts av vintermust hade det funnits skäl att vara upprörd, men julmusten finns ju kvar.

Av:
    Kneecap
    Luktapåblommorna skrev:
    Nästa "debatt" kommer handla om tomteskum som nu ska komma i varianten gubbslem.

Tjena!

Hahahaha!

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Tja, jag utgår ifrån att Lena PH har eget företag och välja om hon ska ta ut lön eller låta pengarna stå kvar i bolaget.

Av:
    kais01
    var förbi affären idag, hade zeunerts till salu, så köpte en flaska.

åt grillad tjocka revbensspjäll till middag, en rätt som gjord för julmust. körde före, under och efter blindtest mot lidls påskmust....
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    det gick inte att skilja dem åt. svagt maltig traditionell hederlig julmustsmak, lite kortare eftersmak än när det är som bäst. att det är till förväxling samma produkt säger väl mer om lidl än om zeunerts. båda goda, smakar som apotekarnes gjorde en gång innan den blaskades ut.

middle of the road, och långt från zeunerts tidigare nötigare mer brända och torrare variant från längre tillbaka.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Nu har Bryggarmust också hamnat i hyllan. Räknade snabbt och nu har jag fyrtio flaskor i skåpet, snart dags att börja smaka av årets olika.

Av:
    kais01
    fem rapningar på det kneecap:)

Av:
    Crocko
    Den här hittade jag på reahyllan hos Coop Ljusdal, smakade fint men har ingen aning hur den står sig mot andra varianter.
    2A101417-7197-4BCE-BFD1-0B9BF742F5D3.jpeg

Av:
    Luzen
    Mina två favoriter är helt klart Zeunerts och Piraya. Piraya är ett lokalt microbryggeri som gör bla en helt ok ipa och en ale.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Ja men det där var ju inte så dumt. Har ju själv blandat julmust och julöl några gånger och det är ju trevligt att kunna få det färdigblandad!
    Kanske att jag hade velat ha lite lite mer ölsmak i, det finns mer i doften än i smaken.

IMG_20191115_170335510.jpg

Av:
    ooms
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Ja men det där var ju inte så dumt. Har ju själv blandat julmust och julöl några gånger och det är ju trevligt att kunna få det färdigblandad!
    Kanske att jag hade velat ha lite lite mer ölsmak i, det finns mer i doften än i smaken.
    Testade en igår, tyckte den var lite skum först, men den vann i längden. Iom att de har mer must än öl är det ändå musten som dominerar, men smaken blir lite ”vuxnare”.
    Men jag föredrar nog ändå att dricka must när jag vill ha must och öl när jag vill ha öl.

PS. Det kanske bara var alkoholen i ölen du saknade :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-15 21:08 av ooms.

Av:
    Kneecap
    ooms skrev:
    PS. Det kanske bara var alkoholen i ölen du saknade :-)

Tjena!

Eftersom jag inte druckit alkohol de senaste fyra åren så skulle jag inte tro det. ;)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ