• lås i baklås

Av:
    Petri
    hehe vilket jidder mitt cykellås går ej upp, det är låst och inte ens lås olja hjälpte.
    Nyckeln får jag i men när jag ska vrida är det stumt inget händer hur jag än försöker.

har nån av er råkat ut för detta?
    Hur gjorde ni i så fall?
  • Re: lås i baklås

Av:
    Linuss
    Vad är det för typ och märke på låset?

Av:
    henlof
    vinkelslip

Av:
    Miss Lycka
    Värmepistol och sedan fett.

Via est vita!

Av:
    Maillard
    Pentyltråd? Inte för mycket bara ;-)
    Annars funkar nog borr eller vinkelslip bra...

Av:
    johrn
    Knacka med em liten hammare på låset samtidigt som du vrider på nyckeln, har funkat för mig på kärvande hänglås.

Av:
    Petri
    vet ej märke på låset men det är ett sådant man trycker in en "vipp" som sedan ska släppa när man vrider om låset men saken är den att det går inte rubba låset engång det är döstumt så antar att det enda jag kan göra är att lämna in cykeln på firman jag köpt den och låset från trist som attans har provat med lås olja som sagt men det gav inget:(

Av:
    Maillard
    Hur gammal är cykeln/låset? Vet att Basta haft liknande problem med sina lås, Spectra likaså. Nytt lås på garantin brukar vara lösningen.

Av:
    Atlas
    Som nämts fast storcombo... smörj med hög inträngning (typ låsolja, kedjeolja etc, om du sedan skall byta ut låset kan du med fördel använda 5-56 alt. WD40) värm låset ordentligt, gärna med värmepicka och knacka med hammare på det medans du micklar med nyckel. Då fan borde det ge sig.

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    Stumpy
    Äh, du har helt enkelt stoppat i fel nyckel.

Av:
    bruce
    Svårt att veta vad det är för lås du har utifrån beskrivningen.. Jag har knockat två billiga bygellås, la dem på baksidan av en yxa som mothåll och klappade till med en handslägga rakt över låshuset, sa bara pladaff.

--------------------------------------------------------------

//bruce, ser helst världen ur ett Roy Andersson-filter

Av:
    Anders H
    Borra bort cylindern med en 10mm borr. (Egentligen en grövre men chucken på en handborrmaskin brukar ju inte ta nån kraftigare). Håll i maskinen med båda händerna, det kommer att hugga ordentligt. När du förintat allt som är av mässing är det bara att öppna låset. Funkar alltid!

Landsvägsräser med bockhornsstyre och fingertoppsbromsar - Lycklig ändå!

• Re: Hur gör cykeltjuven Click-lås?

Av:
    Brakastruten
    Om det är Basta -click du har, så kommer du antagligen ändå att köpa en ny låscylinder.. Sätt dig och lek en stund med den nya, så ser du vart du skall borra på ett "unkefäer".
    Har dock varierat genom åren. De tidiga med spiralfjäder var enkla! De senare med silicon-slang kräver mera fullträff, och slangen har flyttats runt en del. Men vet man var, så räcker det med en liten borr! En minuts arbete vid maxflyt. Sedan bara att knacka ut cylinderna, med skruvmejseln genom "vipp"-hålet.
    Det som ofta brukar bli, är att låsblecket hoppar ur läge, och man får frivarv med nyckeln.. Stumt skulle jag nog slaska på med 5-56 till att börja med. Det smakar bäst!

Av:
    Petri
    det är basta click lås står så på nyckeln den började krångla för ett par 3 v sedan men då vare hyfsat kallt ute -9 eller så så antog den fryste lite men nu ahr den stått i ett cykelrum i förrådet det närmsta 2v då det vart -12- 19 grader kallt men det är inte kallt i cykelrummet ändå hjälper inget så antar det är att åka in med den få en ny och sedan börja/forsätta cykla bygga lite inför sommaren
  • Re: Hur gör cykeltjuven Click-lås?

Av:
    Brakastruten
    Har du den nya varianten, med nyckelhålet sidoförflyttat, är det nog bara att lämna in! De är inte roliga att ta upp! Finns en enkom metallmall med två hål. Ett för låsmekanismen och det andra (gissningsvis) för blecket som håller fast cylindern.
    Gör som tidigare, och du riskerar slå bakgaffelrören krokiga! Blecket är inte längre löst, utan slås då av ifall det inte borrats av.

Men jag har svårt tro att det skulle kunna få frispel så lätt? Låter som en tidigare modell.

-Nu skall jag leta reseprojekt för sommaren. Var väl ngn. annan norrifrån som skulle söderut?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in