• Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Westman
    Nog för att olika tilvlerkare framhåller deras covers på samma lösningar som nya och unika och världsbäst, men jag har nog aldrig sett någon hypa single pivot så ogenerat förut.

    RM Slayer SXC :
    "Single pivot design makes pedaling more efficient and suspension feel consistent. "
    http://www.chainreactioncycles.com

    Det är ju en gammal sanning att single pivot-hojar är mest trampeffektiva. Det var därför man uppfann propedal, dw-länken och vpp. Eller hur var det nu.. :)

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Kneecap
    Tjena!

    Lustigt att du nämner DW-länken.. För Weagle senaste skapelse är ju just en SP..

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Med rätt drev så ligger väll just singelpivoten bäst till..gör den inte?

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Kneecap
    Ville skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Med rätt drev så ligger väll just singelpivoten
    > bäst till..gör den inte?

    Tjena!

    Jopp..

    _______________________________________
    Så det så!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-02-26 01:18 av Kneecap.

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Dåså..då var det cliniskt beisat från cliniskt testinstitut i schweiz.

    Får amn gå hem nu?

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    BFS
    Det absolut bästa är ju URT. Det är bara en tidsfråga innan det blir inne igen.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Have a Happy period. Always. "Varför måste man sluta med sånt som är roligt bara för man blir äldre?"

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    bollen
    varför urt?
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Tobbe Arnesson
    Kneecap skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Tjena!

    Hoj!

    > Han körde hardtail..

    Fast det finns väl ingen kvar som tror att en HT klättrar bättre än en FS i spenaten?

    --
    Blogg: Åtta!

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    erik h
    Var det inte bestämt att en singlepivot i verkligheten (och sånär som på 3 mm även i CAD) är lika bra som DW, VPP, Horst, ICT, med mera, förutom på brake jack/squat?

    Därmed inte sagt att RM känns helt 2009...

    --- aut Caesar aut nihil! ---

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    BFS
    bollen skrev:
    -------------------------------------------------------
    > varför urt?

    Varför inte? Tror bara de andra dämparsystem hade mer pengar till marknadsföring. :)

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Have a Happy period. Always. "Varför måste man sluta med sånt som är roligt bara för man blir äldre?"

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    nenja
    Jag tycker iofs själv med den lilla erfarenhet jag har att lite förlorad trampeffektivitet är värt det alla gånger om man jämför med hur drygt brake jack är.

    Vad är egentligen den stora fördelen med ett av de bättre länkagen då? Man kan mer eller mindre eliminera brake jack men vad mer?

    Inbillar mig att man känner skillnaden i dämpningen, men samtidigt så borde väl två cyklar med samma slaglängd och samma sag/bakdämpare kännas ungefär lika?

    Demo som jag själv kör på tycker jag har helt underbart länkage, känns riktigt plush, någorlunda trampeffektivt (vågar inte uttala mig om det), det äter knappt någon kedja & det ger en klockren progressivitet som gör att bakdämpningen känns lite never-ending.

    Vad har ni för erfarenheter av olika länkage?

    ______________________________________________________
    "Never settle for the momentum of mediocrity."
    http://nenja.pinkbike.com

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Kneecap
    the_TnT skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Kneecap skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Tjena!
    >
    > Hoj!

    Tjena!

    > > Han körde hardtail..
    >
    > Fast det finns väl ingen kvar som tror att en HT
    > klättrar bättre än en FS i spenaten?

    Nejnej.. Men detta var ju 2005.. Då trodde man ju det...

    _______________________________________
    Så det så!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-02-26 01:17 av Kneecap.

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    erik h
    nenja skrev:
    > Vad har ni för erfarenheter av olika länkage?

    Att det är så mycket annat som påverkar att eventuellt kedjeinducerad kompression drunknar i bruset när man jämför en vettig singlepivot med modernare länkage. En vettig singlepivot har sin pivot längs kedjelinjen.

    Sen finns det singlepivots som inte har det;

    - G-spots vevlagercentrerade singlepivot: en unik möjlighet att komprimera bakdämparen via pedalerna
    - Familjen Bullit: som G-spot fast tvärtom. Klarar sig precis tack vare oceaner av ProPedal.
    - GT RTS, Sunn Radical+ med flera skickligt maskerade extrem-Bullits: reser sig med ett klonk när dämparen toppar ut på varje tramptag.

    Förresten brukar man bli omgången av vandrare på Happyrides så där funkar alla hojar.

    --- aut Caesar aut nihil! ---

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    nenja
    erik h skrev:
    -------------------------------------------------------
    > nenja skrev:
    > > Vad har ni för erfarenheter av olika länkage?
    >
    > Att det är så mycket annat som påverkar att
    > eventuellt kedjeinducerad kompression drunknar i
    > bruset när man jämför en vettig singlepivot med
    > modernare länkage. En vettig singlepivot har sin
    > pivot längs kedjelinjen.
    >
    > Sen finns det singlepivots som inte har det;
    >
    > - G-spots vevlagercentrerade singlepivot: en unik
    > möjlighet att komprimera bakdämparen via
    > pedalerna
    > - Familjen Bullit: som G-spot fast tvärtom.
    > Klarar sig precis tack vare oceaner av ProPedal.
    > - GT RTS, Sunn Radical+ med flera skickligt
    > maskerade extrem-Bullits: reser sig med ett klonk
    > när dämparen toppar ut på varje tramptag.
    >
    > Förresten brukar man bli omgången av vandrare
    > på Happyrides så där funkar alla hojar.

    Jag är för ny i gemet för att helt koppla vad "kedjeinducerad kompression" innebär. :)

    ______________________________________________________
    "Never settle for the momentum of mediocrity."
    http://nenja.pinkbike.com

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Mårten
    Nenja: När man trampar så komprimeras dämparen. Typ.

    ---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    nenja
    Mårten skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Nenja: När man trampar så komprimeras dämparen.
    > Typ.


    Men det nämnde jag ju inte ens... Vi har lift till sådant otyg, transport alltså. ^^

    ______________________________________________________
    "Never settle for the momentum of mediocrity."
    http://nenja.pinkbike.com

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    nenja skrev:
    -------------------------------------------------------

    > Vad har ni för erfarenheter av olika länkage?


    Det finns egentligen bara tre saker ett lenkage kan påverka. Progresivitet, placering av pivopunkten samt detdär med brakejack.

    Eller någon som har något annat?


    Sen försöker alla tillverkare mummbojumbonicera allt till att deras idé är klart bäst. Jag har alltid påstått att bakdämparen är viktigare en lenkaget.


    Men så har vi ju alltid smaken som gör att alla tillverkare kan få rätt och tycka att det har gjort värdens bästa lenkage. Eftersom många tycker olika så passar det ju nästan alltid någon:)

    Se bara på dig och mig, för dig är brakejackredusering jätteviktig och för mig är det totalt ointresant.

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Lotta B
    Singlepivot med flytande broms då, eller vad sjutton man kallar ett sånt där stag till bromsen, som man kan placera olika för grad av brakejack. Skulle vara kul att testa. Det är nåt med sp som jag gillar, det blir en viss feedback när man trampar. Brakejacken tycker jag är lite kul på ett självplågarvis, man styrs till att bromsa på rätt ställen.
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Det enda som SP egentligen är ensamma om är att pivon inte flyttar sig under slagets gång. Men den kan precis som alla andra lenkage ha en kedaj som både strcäks och släpps vid rörelse.

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Fässberg
    Fråga: Brake jacking: uppstår det alltid bara när man låser hjulet helt, eller blir det gradvis mer påtagligt ifrån man börjar bromsa tills det man låser hjulet?

    Jag märker personligen bara av det när jag låser hjulet (Transition Blindside) och om det alltid är som så att det framträder när man låser ett hjul spelar det ju mindre roll för låser man bakhjulet så kör man fel tycker jag :)


  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Fässberg skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Fråga: Brake jacking: uppstår det alltid bara
    > när man låser hjulet helt, eller blir det
    > gradvis mer påtagligt ifrån man börjar bromsa
    > tills det man låser hjulet?

    bra fråga. Jag vet inte men jag skulle tro att det blir gradvis.

    > Jag märker personligen bara av det när jag
    > låser hjulet (Transition Blindside) och om det
    > alltid är som så att det framträder när man
    > låser ett hjul spelar det ju mindre roll för
    > låser man bakhjulet så kör man fel tycker jag
    > :)

    Jag styr ofta med bakbromsen och då låser jag ofta hela hjulet. Men i dessa situationer vill jag verkligen inte att baksvingen skall gå ner och arbeta på alla knölar. Utan hellre studds över skiten snabbt så att cykeln hamnar i den riktning jag vill.

    Men åkstiil är olika.

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Fässberg
    Jo gissar att det komemr gradvis jag med, men själv märker jag det just bara när jag som sagt låser hjulet..

    Ibland kan det så klart vara befogat att låsa bakhjulet en kort stund för att "snärta" runt hojen i en tajt sväng, men försöker låta bli så mkt som möjligt. Inte minst för att spara på spåret....


  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Spara spår?..det blir ju naturliga berms..=D Men man får välja sina ställen;)



    Jag har en annan fråga som någon med koll gärna får svara på. Förr om åren så sades det alltid att om man hoppade på bakhjulet med en heldämpad maskin så påfrestar det skivbromsf'ästet mer än om man gör det med en HT..stämmer det?.:)

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Preacher
    Oket utövar väl samma kraft mot fästet i båda fall.

    Skulle det ha något med pivoteringen att göra då eller?
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Preacher skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Oket utövar väl samma kraft mot fästet i båda
    > fall.

    Ja, jag tycker ju det med. men jag har missat saker förut.

    > Skulle det ha något med pivoteringen att göra
    > då eller?

    Kanske att det har något med samma tänkade som antibrakejackandet och på så sätt vis ja...Men jag vet ju inte.

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    captain8track
    FS is the devil!
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    nenja
    Ja det kanske är mest om man låser bakhjulet, jag vet faktiskt inte. Jag upplevde bara en väldig skillnad när jag provkörde en Nicolai UFO härom dagen gentemot just min demo.
    Å andra sidan så var det is/snö så bakhjulet kan ju till och med varit låst i småstöket utan att jag visste det.

    Trampeffektivitet är ju något som det annars pratas om? T.ex. Horst-länken skall ju göra detta bra.
    Menar ni då att man med en SP kan få det precis lika bra utan att offra några andra egenskaper som man vill åt i nedförsåkning?

    Edit: Kapten! Nu kommer du inte in här och småtroller! ;D

    ______________________________________________________
    "Never settle for the momentum of mediocrity."
    http://nenja.pinkbike.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-02-26 09:31 av nenja.

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Peter E
    Fässberg skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Fråga: Brake jacking: uppstår det alltid bara
    > när man låser hjulet helt, eller blir det
    > gradvis mer påtagligt ifrån man börjar bromsa
    > tills det man låser hjulet?

    om du har en hoj som lider av brakejack påverkas den av det oavsett hur om du låser hjulet eller inte. Brakejacken är propertionerlig mot friktionskraften mellan däck å mark. Så som du skriver, gradvis, ju mer du bromsar, destå mer brakejack.
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    nenja skrev:
    -------------------------------------------------------

    > Trampeffektivitet är ju något som det annars
    > pratas om? T.ex. Horst-länken skall ju göra
    > detta bra.
    > Menar ni då att man med en SP kan få det precis
    > lika bra utan att offra några andra egenskaper
    > som man vill åt i nedförsåkning?



    Jag påstår att du tom får det bättre med en SP då den blir lika genom hela slaget. Men det kräver att man har rätt storlek på framdervet jämfört med pivon eler att du gör en extra kedjedragning typ balfa, corsair BMW osv...

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Peter E
    nenja skrev:
    -------------------------------------------------------

    >
    > Trampeffektivitet är ju något som det annars
    > pratas om? T.ex. Horst-länken skall ju göra
    > detta bra.
    > Menar ni då att man med en SP kan få det precis
    > lika bra utan att offra några andra egenskaper
    > som man vill åt i nedförsåkning?

    en SP kan vara precis lika trampneutral som en horstlink. En SP kan däremot inte vara lika bromsneutral som en horst link (går att lösa med floating brake"
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Tobbe Arnesson
    Fässberg skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Fråga: Brake jacking: uppstår det alltid bara
    > när man låser hjulet helt, eller blir det
    > gradvis mer påtagligt ifrån man börjar bromsa
    > tills det man låser hjulet?

    Det fungerar gradvis, jag filmade en del cyklister utför "branten efter vindskyddet till långspången" på Kinnekulle. Det var väldigt tydligt att en Heckler låser hela bakpartiet jämfört med de andra cyklarna (minns inte de modellerna nu).




    För att svara Ville; Det finns ju ett antal egenskaper att försöka vara bäst på:


    Bromsens påverkan på länkaget

    När man bromsar överförs en kraft från hjulet till länkaget genom bromsoket. Denna kraft verkar i del flesta fall negativt på dämpningen, dvs. dämpningen blir mindre aktiv. Ett sätt att motverka detta är att ha så kallat "flytande" bromsok där ett stag går från oket till sadelröret. Det gör att bromskraften istället verkar mot det stationära sadelstaget.

    Andra sätt att reducera effekten är att ha ett länkagesystem som är mer tolerant mot kraften. T.ex. blev Turnerramarna något sämre på den här punkten när Dave fimpade Horst och gick till four bar.

    En annan aspekt är om länkaget "saggar ihop" när man bromsar eller om det tvärt om reser upp bakändan. Förflyttningar i höjdled påverkar geometrin och cykelns manöverduglighet.



    Dämpandets inverkan på pedalerna och omvänt

    När hjulet rör sig genom sin slaglängdsbana kommer avståndet mellan navet och vevpartiet att ändras, vanligen blir avståndet längre. Detta gör att kedjan behöver sträckas ut bakåt, i en del fall innebär det att pedalen dras med bakåt. Single pivot och t.ex. Bullit sägs vara tydliga på detta fenomen.

    Omvänt, när man trampar spänns kedjan vilket ger en kraft som vill korta avståndet mellan nav och vevparti. Det kan leda till att dämpningen låser sig eller att den trycks ihop. Det ger sämre trampeffektivitet och ibland ett "dött" länkage när man trampar. Oftast försöker man motverka det här fenomenet genom ventiler och annat i själva dämparen, men det gör dem oftast mindre benägna att absorbera småstötar som rötter och liknande.



    Länkagets vilja att börja röra på sig

    Om hjulet måste röra sig framåt medan det rör sig uppåt kan det göra dämpningen mindre benägen att svälja hinder. Märks mest på "fyrkantiga" hinder som trottoarkanter då hjulet är mindre benäget att rulla över sådana, än mer om det dessutom måste röra sig framåt genom slaget.

    Rör sig hjulet bakåt eller i vart fall mer rakt uppåt rullar det lättare över hinder, men då kommer kedjan rycka bak pedalerna osv. osv..

    Ett mer trampeffektivt länkagesystem är oftast mindre känsligt på småstötar. I DH där man trampar mindre och dämpar mer föredrar man oftast pedalgung framför stela länkage.



    Sag eller ej, hur mycket?

    Ska länkaget vara lite komprimerat i standardläge, mycket komprimerat, inte alls komprimerat? Ibland glömmer man bort att ett länkage också måste kunna tillåta att hjulet rör sig nedåt för att svälja gropar i terrängen. I DH vill man ha mer sag än i XC.



    Kedjestagslängd

    Kortare kedjestag innebär i regel en "kvickare" ram som är lätt att kasta runt kurvor eller få upp på bakhjulet. Längre kedjestag innebär i regel en mer kursstabil och i de flesta fall snabbare cykel. Olika utföranden på länkage tillåter mer eller mindre korta kedjestag. Har man satt några decimeter ledpunkter mellan vevpartiet och bakhjulet blir det en smula svårt att ha korta kedjestag.

    En annan aspekt är om bakhjulet kommer träffa sadeln och/eller sadelröret när länkaget dämpar max.



    Länkagets utväxling och progressivitet

    Man kan göra så länkaget har olika utväxling genom slaget. Det vill säga att länkaget ger en allt lägre kraft till bakdämparen genom slaget. Det gör att småstötar observeras lätt medan stora smällar från t.ex. drop ändå kan sväljas av bakdämparen. Ett helt linjärt slag innebär att den första centimeterns slaglängd går lika lätt som den sista medan ett progressivt länkage går allt tyngre ju djupare i slaget man är.

    Oftast löser man den här magin i bakdämparen, det ger även åkaren viss frihet att laborera med detta.



    Länkagets styvhet

    En nog så viktig punkt är hur styvt länkaget är. Ett bakhjul som lever sitt eget liv blir ingen glad av men ett superstyvt länkage väger förmodligen fläsk.



    Ledpunkternas hållbarhet, underhåll

    Dåliga bussningar som glappar upp, kullager med dåliga tätningar som behöver regelbunden smörj etc.. Påverkar även styvheten på hela systemet. Personligen har jag aldrig sett något vettigare än Turners bussningar med smörjnippel. Minimalt med underhåll och inget glapp på mååånga år.



    Däcksutrymme

    En annan aspekt som oftast glöms bort, hur feta sulor går det i länkaget?



    Systemets totalvikt

    Cyklister är viktkänsliga djävlar. Ska man bygga lätt och riskera att sakerna går sönder eller gediget men tungt? Påverkar styvhet och pris.



    Estetik

    Ser det ut som en cykel? Vill folk associeras med utseendet? Även om man gjort världens bästa länkage ur alla andra aspekter vill nog folk att det ändå ska se ut som en cykel.




    Det finns säkert fler aspekter på ett länkage som jag inte tänkt på. Viktigt är i vart falla detta:

    Det skiljer mer mellan ett bra Hortslänkage och ett dåligt dito än det gör mellan ett genomsnittligt hortstlänkage och ett genomsnittligt annat länkage.

    Att konstruera det bästa länkaget är en fråga om att balansera kompromisser. Den bästa kompromissen för XC-race är sannolikt inte den bästa kompromissen för FR...

    Att diskutera vilket länkage som är bäst är därför omöjligt om man inte vet vilka egenskaper man vill att ens länkage ska ha.

    --
    Blogg: Åtta!

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Tnt, det var ett långt svar.

    Men det är ju egentligen bara dina tre första punkter som direkt påverkas om det är en SP elelr någon mer komplicerad historia. Och de två nedre punkterna på denan har ju enbart med pivoplaceringen att göra...mer så jag menade.

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    bollen
    För det första!
    kanon mkt bra info
    borde tas till läsvärt om det inte redan finns där


    Du skriver:
    > Det skiljer mer mellan ett bra Hortslänkage och
    > ett dåligt dito än det gör mellan ett
    > genomsnittligt hortstlänkage och ett
    > genomsnittligt annat länkage.

    Vad menar du med dåligt horstlänkage?
    Dåliga bussningar och glapp som uppstår?
    eller menar du vissa modeller har ett sämre horstlänkage

    Förut, åh gud vad jag ångrar att jag sålde den:(,hade jag en specialized fsr som hade horstlänkage?
    den var ju helt fantastiskt i trampeffektivitet

    hur står sig dagens reign (som anses vara mkt trameffektiva), scott ransom och geniuous osv
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    bollen
    http://www.titusti.com

    http://www.competitivecyclist.com

    länkar om olika dämpningar
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Oscar
    vad hände med "small bumb absorsion" ?

    nä dw_link säger jag bara ;)
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    nenja
    Oscar skrev:
    -------------------------------------------------------
    > vad hände med "small bumb absorsion" ?
    >
    > nä dw_link säger jag bara ;)


    Alltid lika objektiv. :P

    ______________________________________________________
    "Never settle for the momentum of mediocrity."
    http://nenja.pinkbike.com

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Oscar skrev:
    -------------------------------------------------------
    > vad hände med "small bumb absorsion" ?
    >
    > nä dw_link säger jag bara ;)


    Jag kör oxå DW-link..du coh jag oscar..du och jag!!

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Westman
    Oscar skrev:
    -------------------------------------------------------
    > vad hände med "small bumb absorsion" ?
    >
    > nä dw_link säger jag bara ;)

    Äh vadå, länkage som har en sorts plattform inbyggd i bakhjulskurvan istället för bakdämparen(VPP, Maestro, DW) borde ju vara SÄMRE på small bump än en singel pivot. Eller?

    Jag är rätt sugen på att börja köra SP för att bli TVINGAD att inte ligga och fegbromsa här och där utan som Lotta B säger behöva planera sin bromsning och därmed pressa sig lite mer. Fast när man är trött och vill glassåka kan det vara rätt gött med FSR.

    FSR gillar jag för övrigt bäst av de länkage jag testat (SP, länkage-SP, four-bar, FSR, Maestro,VPP,DW). Det är nåt med Maestro/DW/VPP som får bakänden att kännas död i känslan av markkontakt, ingen feedback. SP har mest, FSR ligger emellan. Men som sagt, SP ger en kul utmaning!

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Tobbe Arnesson
    bollen skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Vad menar du med dåligt horstlänkage?

    Alltså det som definierar ett länkage till Horst är att det är en four-bar med bakre pivotpunkten under navaxeln.

    Sen kan ledpunkterna sitta var som helst i övrigt, det är fortfarande en Horst. I och med det kan man göra ett dåligt horstlänkage för man sätter ledpunkterna på helknasiga ställen, men det är ändå ett horstlänkage.

    Vad jag menade var att bara för att en cykel har länkagesystemet X betyder det inte alltid att det är bättre än länkagesystemet Y, även om den bästa implementeringen av system X alltid är bättre än den bästa implementeringen av system Y.


    F.ö. är jag inte helt förtjust i hur min Glory låser upp bakvagnen när jag fegar. Men det har å andra sidan medfört att jag måste släppa på mycket mer än jag egentligen törs för att klara saker. :D Fast det är ju Maestrolänkage på den och inte DW-link. Eller hur var det nu?


    När det gäller marknadsföringsmumbojumbo måste vi väl iaf. nämna ICT och Tony Ellsworth i den här tråden, ingen annan tillverkare anser sitt länkage vara bättre. ;)

    --
    Blogg: Åtta!

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Tobbe Arnesson
    FSR/Horst/ICT är f.ö. bara olika namn på samma sak, precis som Maestro/DW/VPP.

    --
    Blogg: Åtta!

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    the_TnT skrev:
    -------------------------------------------------------

    >
    > F.ö. är jag inte helt förtjust i hur min Glory
    > låser upp bakvagnen när jag fegar. Men det har
    > å andra sidan medfört att jag måste släppa på
    > mycket mer än jag egentligen törs för att klara
    > saker. :D Fast det är ju Maestrolänkage på den
    > och inte DW-link. Eller hur var det nu?


    Ja, det är maestro och inte DW. Och även om lenkagen ser lika ut så tycker jag att de känns anorlunda att köra på.

    Körde ju både trancen och ibisen nära inpå varandra. Men det kan absolut vara annat än bara lenkaget som gör de skillnader jag märkte.

    Men i bromsnigen kan jag inte påstå att jag märker mycket skillnad alls. Inte vad jag tänkt på i varje fall.


    Största skillnaden för mig är att maestro är känsligare i starten men mindre pedaleffektift. Skulle lätt kunna leva med båda dock.

    Får se om ett helt år på ibisen säger mig något annat.

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Stervelo
    Det diffar ganska mycket i rate mellan dw/maestro/vpp. Vpp har väl den "sämsta", så gott som omöjlig att få rätt sag på. 2 mm fel och du hamnar helt fel i kurvan för länkaget.
    DW kör jag med, men inte självvalt.

    Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Oscar
    Ville skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Oscar skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > vad hände med "small bumb absorsion" ?
    > >
    > > nä dw_link säger jag bara ;)
    >
    >
    > Jag kör oxå DW-link..du coh jag oscar..du och
    > jag!!

    Jag jäklars vi ostälskare kör DW!!!
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Oscar
    nenja skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Oscar skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > vad hände med "small bumb absorsion" ?
    > >
    > > nä dw_link säger jag bara ;)
    >
    >
    > Alltid lika objektiv. :P


    jo men har man provar DW är man frälst. Kan inte se några nackdelar alls

    Lätt
    Styvt
    Hållbart
    Ingen Bob ingen Jack
    Kräver ingen propedal

    Finns det verkligen ingen nackdel? Hmm
    IH:s egna max ebearings kan bytas mot vanliga enkelspåriga vi service.
    83 BB kanske minskar urvalet vad vet jag?
  • Re: Ang det här med olika länkage och marknadsföring

    Av:
    Ville
    Nu låter du lite väl troende Oscar...;)

    _______________________________________________________
    Mitt liv som cykel

    TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in