• Är det nån idé att sälja sin gamla cykel........

Av:
    dalkarl
    Är det nån idé att sälja sin gamla cykel eller är
    det ren kapitalförstörning då man inte verkar få
    nått betalt för den.
    Vad är en begagnad cykel värd egentligen. Om den
    är fri från större skavanker och komponenterna
    är i gott/nytt skick.

Nån som har nått säljtrix??
  • Re: Är det nån idé att sälja sin gamla cykel........

Av:
    Brakastruten
    Ett trick skulle väl kunna vara: Tålamod! Än är det väl inte rusning efter vårcyklar? Att inte låta sig pressas att ge bort grejerna. Putsa upp lacken, serva och presentera på ett tilltalande sätt! Silikon är snabbaste vägen till framgång..

Hoppas bara att inte allt för många Dogge- och Jula-yklar konkurrerar ut dig bara.
    Glöm inte att räkna ihop vad du lägger ut på förbättringarna. Finns en brytpunkt.
    Är svårt att ta betalt av folk, som inte uppskattar ens cykel lika mycket som man själv gör! Å andra sidan, är de då värdiga att vårda ditt skötebarn?

Av:
    kaipartai
    Jag tycker inte du ska sälja, du har väl alltid någon användning för den gamla cykeln! Vinterhoj, singlespeed, eller kitta om den lite för att gå på väg/ i stan/ i skogen, eller vad nu din nya cykel inte passar till! Dessutom kan man ångra sej, finns väl någon tråd här om det?!

Av:
    geologen
    Om inte annat kan den ju vara reservdelsreservoar för nödlägen, lite beroende på vad du har för cyklar i övrigt.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Harryupp
    Ja när hojen bara skräpar och kostar kulor att hålla i skick kan det trots allt va bäst att sälja.

Ibland har jag lyckats bäst att sälja hoj sent i maj, när alla gått runt i affärerna och dreglat över de nya dyra hojarna. Och funnit att allt som det står Shimano på inte är värt pengarna.

Om någon i bekantskapskretsen behöver hoj-låt dem testa hojen. Försök inte sälja på dem cykeln direkt. Kan du ge bra tips om rätt hojstorlek, rätta inställningar på cykeln, bra utväxlingar mm, dela med dej!
    De kanske kommer till dej efter att ha konfronterats av någon okunnig, ointresserad hårdsäljande säsongsextra ute i handeln.

Ha koll på vad nya hojar kostar och vad det kostar att t.ex byta kedja, kassett och pedaler. Om du kan skruva, erbjud att göra önskade förändringar på cykeln gratis om kunden betalar bitarna och ge dem någon månad "garanti".

Nypris får du aldrig! Efter ett år är realistiska beg-priset nere i 60-70% av nypris sedan sjunker det 10-20% för varje år.
    Dessutom kan materialtrender och nya komponenter som inte finns på din gamla hoj sänka värdet på gammelhojen ännu snabbare.

Av:
    Mr K
    Spara och häng/ställ upp den som prydnad

Av:
    Brakastruten
    Harryupp: Du skräms... :-0 Vid det här laget är jag alltså skyldig någon där ute, för att jag haft kvar mina cyklar för länge?

Ok, för den snabba värdeminskningen så snart någon plockat ut cykeln utanför affären.. men sedan finns alltid optimistpriserna på Blocket! Om du trivs någonstans däremellan får du säkert sälja.

Av:
    ratatosk
    Det är snällt mot begagnatmarknaden att sälja. Det finns mycket skrot och en hel del fint&dyrt, men få instegs-mtb på begagnatmarknaden.
    Annars är det väl en avvägning mellan plats, vad du tjänar på att plocka delar av, eller vad det kostar att hålla rullande.

Av:
    Bongo
    Kan bara hålla med föregående talare (ratatosk). Har kollat på blocket efter en enklare men bra mtb - nada. Jag funderar lite på vad som händer med alla dessa deore/lx cyklar: Körs dom tills dom dör? Är fem tusen för lite pengar för att folk ska orka sälja - bättre att ha kvar om man blir sugen på att köra i skogen vilket i praktiken innebär att de står oanvända i förrådet tills ägaren ska flytta och då är det dags att försöka få ut 70% av nypriset?

Av:
    erpkrap
    Jag la ut en riktig klassiker, MTB på sälj igår.
    Priset kanske för högt?? Lämna gärna kommentarer,
    om Parkpre Alumax i mycket fint skick

Av:
    Atlas
    erpkrap skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag la ut en riktig klassiker, MTB på sälj
    > igår.
    > Priset kanske för högt?? Lämna gärna
    > kommentarer,
    > om Parkpre Alumax i mycket fint skick

Iochmed att du frågar, Ja. Priset är på tok för högt.

jättesnäll

Av:
    erpkrap
    Atlas skrev:
    > erpkrap skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Jag la ut en riktig klassiker, MTB på sälj
    > > igår.
    > > Priset kanske för högt?? Lämna gärna
    > > kommentarer,
    > > om Parkpre Alumax i mycket fint skick
    >
    >
    > Iochmed att du frågar, Ja. Priset är på tok
    > för högt.

Jag skrev prisidé så alla bud mottages tacksamt
    maila i såfall till:

ulf.lilja@gmail.com

Av:
    Naugas
    Använder du inte cykeln är det kapitalförstöring att _inte_ sälja den. Och den är värd precis det du får i handen när du säljer den, det är jättesvårt att säga något generellt. Men det är köparens marknad helt klart. Det är ingen idé att behålla något om det mest bara tar plats, det är mycket få cyklar som är värda det. Jag har bara en cykel jag tänker behålla hela livet, och tillochmed den kanske jag säljer någon gång...!

Av:
    SafeSurfer
    Tror att många baserar sitt säljpris på vad de betala för en ny vara då de köpte den inte vad samma vara kostar att köpa ny idag. En ett år gammal modell brukar reas ut med 30-40% av butikerna, jag skulle inte vara inresserad av en begagnad cykel om inte den var billigare än ny. Det är ju lätt att inse att man snabbt hamnar nere i halva nypriset efter ett år på en begagnad modell. Det syns rätt ofta då det gäller datorhårdvara att folk baserar säljpriset på vad de själva betala inte på vad köparen kan få för pengarna på annat håll.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-03-12 20:59 av SafeSurfer.

Av:
    NiklasL
    Även här på Happy börjar det likna Blocket-optimism på K&S emellanåt. Gamla ramar med bucklor och till och med hål säljs för åtskilliga tusen...

Men, trådstartaren ville ha säljtrix och ett som dykt upp är att om man har en lvg-hoj med lysen, skärmar och pakethållare strippa den på sådant så att den ser mera "lvg-mässig" ut. Det är provat och fungerar.

Av:
    Stewe
    Jag hittade den här bilden på ett annat forum, ville bara dela med mig, tycker den säger allt.

:-)

12107778_1084216551596299_1352338270732040322_n.jpg

Av:
    kay
    Jag skulle inte sälja den gamla hojen. Det är alltid bra med två stycken iaf. I våras när jag körde sönder min enda hoj. Så var jag tvungen att skippa träningscyklandet i 14 dagar. Det var dom värsta två veckorna hittills i år. Hehe! Köpt en till cykel nu, som är betydligt mycket bättre, men tänker inte sälja den gamla. För om jag kör sönder den nya har man ju alltid en i reserv. Och grejer går ju sönder hela tiden😊

Av:
    roskai
    Klart man säljer hojen om den inte används, det finns ingen anledning att ha (efter ett tag) 5 olika mtb i halvbra skick för att sedan nyttja max två av dem. Jag sålde precis min hoj för ett vad jag tycker underpris. För mig var det viktigare att få in 5000 för att kunna finansiera en del av den nya hojen, än att ha den i ett cykelförråd där den inte används!

Av:
    grump
    Du tappar ungefär 50% efter ett års cyklande på din nya cykel förutsatt att allt är fräscht. Sen finns det väl en nedre gräns när den inte sjunker längre i värde men det är väl efter några år.

Av:
    kay
    roskai skrev:
    > Klart man säljer hojen om den inte används, det
    > finns ingen anledning att ha 5
    > olika mtb i halvbra skick för att sedan nyttja
    > max två av dem.

Det var ju precis det jag menade. Bra att ha två, om den ena går sönder.

Av:
    Bullabus
    Finns ju inte så många motionsaktiviter/hobbyar man får tillbaka pengarna på egentligen. Tex cyklar man till jobbet istället för bil/buss + gym så blir det ändå billigare med cykel om man kan hålla sej från att bli pryltokig.

==================================================================

http://www.endomondo.com

Av:
    kay
    Bullabus skrev:
    > cyklar man till jobbet istället för bil/buss +
    > gym så blir det ändå billigare med cykel om man
    > kan hålla sej från att bli pryltokig.

+1 Hehe!! Så sant.

Men hur många här på happy är inte pryltokiga!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in