• Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    Hasse#7
    H. skrev:
    ooms skrev:
    heklamama skrev:
    Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
    Typ:
    - men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
    Svaret blev något i stil med:

    - Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
    hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
    skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.



    *En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
    Om vi nu är snälla och antar att framställandet av elbilsbatteriet har noll klimatpåverkan, och i övrigt antar att bil med förbränningsmotor resp batteribil har samma klimatpåverkan i konstruktionsfas resp end-of-life, så har jag väldigt svårt att se att en bil som laddas med polsk/tysk brunkolsel skulle ha mindre klimatpåverkan än en dieselbil som körs på ex.vis HVO100. Det ska isf vara påverkan under brytning av brunkolet vs framställan av HVO100 som kommer in.

    Istället för att spekulera kan vi ju förlita oss på experter som studerat detta. Tex denna rapport: https://teknikensvarld.se

    Personligen tror jag på hybridbilar med el-/miljödiesel. Lägre produktionsutsläpp jämfört med en ren elbil och en stor del av körningen kan ändå ske helt på eldrift. Denna kombo verkar dock inte så vanlig. De flesta laddhybriderna har en fet bensinmotor istället...

    @42Hz, i Tokyo har man lagt en solanläggning på det obrukbara området intill spåret. Levererar troligen sina 12,8MW ganska underhållsfritt i 30 år. Inte växer det något som behöver klippas eller sprutas heller.

    @H, BMW I3 och Opel Ampera är nog närmast det du söker.
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    Freddie L
    H. skrev:
    ooms skrev:
    heklamama skrev:
    Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
    Typ:
    - men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
    Svaret blev något i stil med:

    - Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
    hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
    skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.



    *En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
    Om vi nu är snälla och antar att framställandet av elbilsbatteriet har noll klimatpåverkan, och i övrigt antar att bil med förbränningsmotor resp batteribil har samma klimatpåverkan i konstruktionsfas resp end-of-life, så har jag väldigt svårt att se att en bil som laddas med polsk/tysk brunkolsel skulle ha mindre klimatpåverkan än en dieselbil som körs på ex.vis HVO100. Det ska isf vara påverkan under brytning av brunkolet vs framställan av HVO100 som kommer in.

    Istället för att spekulera kan vi ju förlita oss på experter som studerat detta. Tex denna rapport: https://teknikensvarld.se

    Personligen tror jag på hybridbilar med el-/miljödiesel. Lägre produktionsutsläpp jämfört med en ren elbil och en stor del av körningen kan ändå ske helt på eldrift. Denna kombo verkar dock inte så vanlig. De flesta laddhybriderna har en fet bensinmotor istället...
    Ja, jag har hyfsat miljösamvete när jag el-tuffar fram till jobbet eller de där korta ärendena ner på stan. Däremot när soppa-mätaren rör sig nästan synbart på långresorna så känns det sämre. Och när man har råkat trycka på GTE-knappen känns det jättedåligt, fast ändå rätt bra... ;-)

    Man skulle väl kunna tänka sig gas-el också?

    /Fredrik

  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    ooms
    H. skrev:
    ooms skrev:
    heklamama skrev:
    Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
    Typ:
    - men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
    Svaret blev något i stil med:

    - Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
    hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
    skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.



    *En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
    Om vi nu är snälla och antar att framställandet av elbilsbatteriet har noll klimatpåverkan, och i övrigt antar att bil med förbränningsmotor resp batteribil har samma klimatpåverkan i konstruktionsfas resp end-of-life, så har jag väldigt svårt att se att en bil som laddas med polsk/tysk brunkolsel skulle ha mindre klimatpåverkan än en dieselbil som körs på ex.vis HVO100. Det ska isf vara påverkan under brytning av brunkolet vs framställan av HVO100 som kommer in.

    Istället för att spekulera kan vi ju förlita oss på experter som studerat detta. Tex denna rapport: https://teknikensvarld.se

    Personligen tror jag på hybridbilar med el-/miljödiesel. Lägre produktionsutsläpp jämfört med en ren elbil och en stor del av körningen kan ändå ske helt på eldrift. Denna kombo verkar dock inte så vanlig. De flesta laddhybriderna har en fet bensinmotor istället...
    Tack, den där studien bekräftar ju det jag skrev. Byt ut den fossila dieseln som de räknat med mot HVO100 så är ju dieselbilen bättre än batteribilen, även om batteribilen körs på 100% förnybart.
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    jomper
    Bättre på vad? Förbränningsbilar släpper ut massa blandad skit, inte bara CO2.

    Men det vore onekligen trevligt att sluta handla olja från Ryssland, Saudiarabien och Nigeria.

    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    H.
    ooms skrev:
    H. skrev:
    ooms skrev:
    heklamama skrev:
    Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
    Typ:
    - men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
    Svaret blev något i stil med:

    - Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
    hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
    skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.



    *En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
    Om vi nu är snälla och antar att framställandet av elbilsbatteriet har noll klimatpåverkan, och i övrigt antar att bil med förbränningsmotor resp batteribil har samma klimatpåverkan i konstruktionsfas resp end-of-life, så har jag väldigt svårt att se att en bil som laddas med polsk/tysk brunkolsel skulle ha mindre klimatpåverkan än en dieselbil som körs på ex.vis HVO100. Det ska isf vara påverkan under brytning av brunkolet vs framställan av HVO100 som kommer in.

    Istället för att spekulera kan vi ju förlita oss på experter som studerat detta. Tex denna rapport: https://teknikensvarld.se

    Personligen tror jag på hybridbilar med el-/miljödiesel. Lägre produktionsutsläpp jämfört med en ren elbil och en stor del av körningen kan ändå ske helt på eldrift. Denna kombo verkar dock inte så vanlig. De flesta laddhybriderna har en fet bensinmotor istället...
    Tack, den där studien bekräftar ju det jag skrev. Byt ut den fossila dieseln som de räknat med mot HVO100 så är ju dieselbilen bättre än batteribilen, även om batteribilen körs på 100% förnybart.
    Det finns iofs fler faktorer än CO2 att beakta. Men absolut, med nuvarande produktion av batterier så sker det mycket utsläpp. Dock har ju den tekniken en stor potential att bli bättre.

    Sen måste man ju inte polarisera varenda fråga. Det är ju inte så att man måste halshugga och könsstympa alla som kör en bil med förbränningsmotor bara för att man uppskattar eldrift, och vise versa.

    Så, vad gör vi för att få världen att skifta över till HVO100 då? Och om det drivmedlet är dyrare än vanlig fuldiesel, hur ska vi se till att folk ändå väljer att tanka miljövänligt när de står där vid bensinmacken med en bil som kan gå på både ful- och findiesel? Varför köper de flesta fortfarande inte ekologiskt av allt?
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    ooms
    H. skrev:
    ooms skrev:
    H. skrev:
    ooms skrev:
    heklamama skrev:
    Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
    Typ:
    - men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
    Svaret blev något i stil med:

    - Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
    hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
    skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.



    *En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
    Om vi nu är snälla och antar att framställandet av elbilsbatteriet har noll klimatpåverkan, och i övrigt antar att bil med förbränningsmotor resp batteribil har samma klimatpåverkan i konstruktionsfas resp end-of-life, så har jag väldigt svårt att se att en bil som laddas med polsk/tysk brunkolsel skulle ha mindre klimatpåverkan än en dieselbil som körs på ex.vis HVO100. Det ska isf vara påverkan under brytning av brunkolet vs framställan av HVO100 som kommer in.

    Istället för att spekulera kan vi ju förlita oss på experter som studerat detta. Tex denna rapport: https://teknikensvarld.se

    Personligen tror jag på hybridbilar med el-/miljödiesel. Lägre produktionsutsläpp jämfört med en ren elbil och en stor del av körningen kan ändå ske helt på eldrift. Denna kombo verkar dock inte så vanlig. De flesta laddhybriderna har en fet bensinmotor istället...
    Tack, den där studien bekräftar ju det jag skrev. Byt ut den fossila dieseln som de räknat med mot HVO100 så är ju dieselbilen bättre än batteribilen, även om batteribilen körs på 100% förnybart.
    Det finns iofs fler faktorer än CO2 att beakta. Men absolut, med nuvarande produktion av batterier så sker det mycket utsläpp. Dock har ju den tekniken en stor potential att bli bättre.

    Sen måste man ju inte polarisera varenda fråga. Det är ju inte så att man måste halshugga och könsstympa alla som kör en bil med förbränningsmotor bara för att man uppskattar eldrift, och vise versa.

    Så, vad gör vi för att få världen att skifta över till HVO100 då? Och om det drivmedlet är dyrare än vanlig fuldiesel, hur ska vi se till att folk ändå väljer att tanka miljövänligt när de står där vid bensinmacken med en bil som kan gå på både ful- och findiesel? Varför köper de flesta fortfarande inte ekologiskt av allt?
    Det är klart att den tekniska utvecklingen går framåt och nya lösningar kommer, det som stör mig är när såna som miljöpartiet står och gormar om att bilar med förbränningsmotorer ska förbjudas, att sista droppen bensin och diesel ska säljas då och då osv, allt för att skrämma folk att köpa elbilar trots att de idag i många fall kör en fullt fungerande dieselbil med många års livslängd kvar. Problemet är det fossila bränslet, inte om energin lagras i en tank och förbränns lokalt eller förbränns centralt och lagras i ett batteri. Både ekonomiskt och miljömässigt är det ju iditoti att skrämma folk att överge fullt fungerande teknik (som är på god väg att nå fossilfrihet) med många års livslängd kvar för att skaffa en annan teknik som (idag) är väldigt smutsig vid framställning.
    När det kommer till kritan väljer de flesta med plånboken. Idag är HVO100 dyrare än vanlig diesel, men t.ex. Preem har sin evolution diesel med idag upp till 50% förnybart som kostar lika mycket som vanlig diesel, så med teknisk utveckling tror jag att HVO100 så småningom kommer att nå ner till samma prisnivå som vanlig diesel.
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    ForesterGuy
    När sen merparten av bilparken i Sverige utgörs av elbilar så är det slut med skatterabatterna, jag räknar kallt med att politikerna inför en kilometerskatt...
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    LasseB
    Jag försöker köra min diesel-hybrid med stolthet. Har en Peugeot 508 rxh som är en av de få bilar i världen som kör den tekniken. Effektivare än de nya mild-hybriderna. Tankar alltid ren hvo100 då Peugeot alltid tillåter det i sina dieslar. Tyckte att det var ett bra beg köp och trodde tekniken skulle vara framtidssäkrad. Dock står jag med svarte Petter och kommer snart inte att få köra med denna bil i kommande moljözon 2. Bilen är från 2014.
    Dessutom så pröjsar jag kronan mer per liter och hvo priset följer fossil priset utan synbar anledning. Om det fanns en seriös plan för att få över folk mot biodrivmedel så måste det ju finnas någon sorts monetär morot. Det finns inte om det hela tiden är dyrare än att köra på fossilt.

    Edit:stafvel och slarvfel.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 06:57 av LasseB.

  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    ooms
    LasseB skrev:
    Jag försöker köra min diesel-hybrid med stolthet. Har en Peugeot 508 rxh som är en av de få bilar i världen som kör den tekniken. Effektivare.än de nya mold-hybriderna. Tankar alltid ren hvo100 då Peugeot alltid tillåter det i sina dieslar. Tyckte att det var ett bra beg köp och trodde tekniken skulle vara framtidssäkrad. Dock står jag med svarte Petter och kommer snart inte att få köra med denna bil i kommande moljözon 2.
    Dessutom så pröjsar jag kronan mer per liter och hvo priset följer fossil priset utan synbar anledning. Om det fanns en seriös plan för att få över mot biodrivmedel så måste det ju finnas någon sorts monetär morot. Det finns inte om det hela tiden är dyrare än att köra på fossilt.
    Precis. Politikerna fokuserar inte på problemet, dvs det fossila bränslet, utan fokuserar på att styra mot en viss teknik. Och då blir det alltid pannkaka. Det är samma sak med flygskatten.
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    ForesterGuy
    Sen var det ju nån miljöpartist som för många år sedan hävdade att vissa i partiet ville förbjuda bilar, även om de tankades med vatten och släppte ut ren luft. Cykel eller kollektivtrafik var det enda som gällde...
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    ooms
    ForesterGuy skrev:
    När sen merparten av bilparken i Sverige utgörs av elbilar så är det slut med skatterabatterna, jag räknar kallt med att politikerna inför en kilometerskatt...
    Självklart blir det så, kulorna till den offentliga kolossen måste in nånstans. Den som tror nåt annat är mer än lovligt naiv.
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    Örjan Lax
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    När sen merparten av bilparken i Sverige utgörs av elbilar så är det slut med skatterabatterna, jag räknar kallt med att politikerna inför en kilometerskatt...
    Självklart blir det så, kulorna till den offentliga kolossen måste in nånstans. Den som tror nåt annat är mer än lovligt naiv.

    Det funkar/funkade ju i vissa delar av världen både nu och förr i tiden att leva utan bil, varför skulle det inte funka här och nu? Folk i allmänhet är så bekväma och framförallt inrutade i sina ingrodda vanor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 06:00 av Örjan Lax.

  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    ooms
    Örjan Lax skrev:
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    När sen merparten av bilparken i Sverige utgörs av elbilar så är det slut med skatterabatterna, jag räknar kallt med att politikerna inför en kilometerskatt...
    Självklart blir det så, kulorna till den offentliga kolossen måste in nånstans. Den som tror nåt annat är mer än lovligt naiv.

    Det funkar/funkade ju i vissa delar av världen både nu och förr i tiden att leva utan bil, varför skulle det inte funka här och nu? Folk i allmänhet är så bekväma och framförallt inrutade i sina ingrodda vanor.
    Det var mycket som funkade att leva utan förr i tiden, men det är nog ytterst få som vill tillbaka till stenåldern för det, eller till medeltiden, eller ens början av 1900-talet...
    Det finns dock ett undantag, och det är skivbromsar på cykeln. Det funkar alldeles utmärkt att leva utan!
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    Allroad
    Vill ni slå ett slag för miljön. Tanka då inte HVO100 då det innehåller stor del palmolja som i sin tur står för stor klimatpåverkan vid framställning samt att det oftast skall fraktas hit från t ex Brasilien eller Indonesien (båda länderna är även dessa väldigt korrupta).

    Det finns heller inte tillräckligt med råvaror för att alla i hela världen skall kunna köra på HVO100..

    Slår istället ett slag för preems diesel som innehåller tallolja. Nackdelen är att preems mackar inte finns överallt, jag själv har dock försökt anpassa mig och tankar bara där.

    På något sätt så är kanske just hybriden eller den rena elbilen lösningen för framtiden om ingen vill ta sig i kragen och satsa på biogas/vätgas/annat drivmedel.
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    Örjan Lax
    ooms skrev:
    Örjan Lax skrev:
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    När sen merparten av bilparken i Sverige utgörs av elbilar så är det slut med skatterabatterna, jag räknar kallt med att politikerna inför en kilometerskatt...
    Självklart blir det så, kulorna till den offentliga kolossen måste in nånstans. Den som tror nåt annat är mer än lovligt naiv.

    Det funkar/funkade ju i vissa delar av världen både nu och förr i tiden att leva utan bil, varför skulle det inte funka här och nu? Folk i allmänhet är så bekväma och framförallt inrutade i sina ingrodda vanor.
    Det var mycket som funkade att leva utan förr i tiden, men det är nog ytterst få som vill tillbaka till stenåldern för det, eller till medeltiden, eller ens början av 1900-talet...
    Det finns dock ett undantag, och det är skivbromsar på cykeln. Det funkar alldeles utmärkt att leva utan!
    Visst, men att leva utan bil går bra även idag, om man bara anstränger sig lite.

    #tyckaolika
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    Örjan Lax
    Örjan Lax skrev:
    ooms skrev:
    Örjan Lax skrev:
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    När sen merparten av bilparken i Sverige utgörs av elbilar så är det slut med skatterabatterna, jag räknar kallt med att politikerna inför en kilometerskatt...
    Självklart blir det så, kulorna till den offentliga kolossen måste in nånstans. Den som tror nåt annat är mer än lovligt naiv.

    Det funkar/funkade ju i vissa delar av världen både nu och förr i tiden att leva utan bil, varför skulle det inte funka här och nu? Folk i allmänhet är så bekväma och framförallt inrutade i sina ingrodda vanor.
    Det var mycket som funkade att leva utan förr i tiden, men det är nog ytterst få som vill tillbaka till stenåldern för det, eller till medeltiden, eller ens början av 1900-talet...
    Det finns dock ett undantag, och det är skivbromsar på cykeln. Det funkar alldeles utmärkt att leva utan!

    Visst, men att leva utan bil går bra även idag, om man bara anstränger sig lite.

    #tyckaolika

    Du ooms verkar gilla "halvfeta" bilar (BMW X-modell) och flyger i jobbet och värnar ofta om skogen, det blir lite halvt 50/50 med miljötänket, eller?

    Ta inte illa upp, jag gillar dig som Happy-profil. 😊
  • Re: [OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

    Av:
    LasseB
    Allroad skrev:
    Vill ni slå ett slag för miljön. Tanka då inte HVO100 då det innehåller stor del palmolja som i sin tur står för stor klimatpåverkan vid framställning samt att det oftast skall fraktas hit från t ex Brasilien eller Indonesien (båda länderna är även dessa väldigt korrupta).

    Tankar HVO100 på Circle K och ska enligt deras specifikation INTE innehålla palmolja.

    https://m.circlek.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in