• Miyata

Av:
    Simpanovic
    Köpte för en tid sedan MTB och är alldeles nöjd och glad att få rolig motion.
    Tjejen blev genast sugen att hänga på, speciellt som den "White Lady" hon fått av en slump inte riktigt är lämpad för stigar och knas i skogen.

Då kom brorsan med den geniala idén att ge henne en gammal Miyata on Off Road.
    Vad säger Happys härliga rutin och kunskap om den? Jag har ingen aning, inte ens om namnet är rätt? Den lär behöva lite ny vajer och kanske däck, plus upputsning.

Vi kommer ju att tacksamt ta emot den i vilket fall som helst, men vore roligt att höra vad det är för en jonne.

>><<

• Re: Miyata

Av:
    Skuggan
    Kommer ihåg modellen från tidiga nittiotalet, vet inte hur länge den fanns med i modellprogrammet.

Kika här för mer info: http://www.miyatacatalogs.com

>(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> >(({°> <*{{{<

Av:
    captain8track
    miyata är fräna, bara i usa o sverige dom kallas detta annars hette dom nått på koga eller nått sånt...

Av:
    Nilsen
    En sån hade jag för länge, länge sedan... On Off RoadRunner vill jag minnas att den hette.
    Minns inget om den mer än att den fungerade bra så länge jag hade den, förutom att sadelstolpen oxiderade fast i sadelröret, löstes med farsans hembyggda avdragare.

Av:
    MTBiker
    Vilka känslor du väcker. Köpte en svart Miyata OnOff Road Runner för ca 4000:- 1991. Då var jag 12 år och hade den fränaste cykeln på skolan.
    Körde även några tävlingar på den i början av nittiotalet.

Får du tag i en sådan i bra skick så tycker jag att du ska slå till. Se till att inte modernisera den för mycket utan håll den nära original. Kan nog finnas en del nördar som kan tänka sig att hänga upp en sådan i finrummet.

Jag sysslar med foto oxå.
    www.eskillaago.com eller Instagram: @eskillaago

Av:
    Simpanovic
    MTBiker skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Vilka känslor du väcker.
    > Får du tag i en sådan i bra skick så tycker jag
    > att du ska slå till. Se till att inte modernisera
    > den för mycket utan håll den nära original. Kan
    > nog finnas en del nördar som kan tänka sig att
    > hänga upp en sådan i finrummet.

Fan, vad roligt att höra. Slå till skall jag ju göra. Får brorsans röda helt gratis.
    Det är ju tjejen som skall ha den och hon har inga nördambitioner som jag, så jag kanske kan kitta den så gott jag kan och mörka att det är just de grejerna som "ska" vara till den... Men härligt för henne att hon får en klassiker som förstahoj.
    Kanske skall byta med henne, och ge henne min sprojlans insteghoj i stället? Vilket skick den är i vet jag tyvärr inte, men lite nya vajrar, som sagt, och däck och prylar så skall jag nog få med tjejen ut i leran. Hon får ju ballare växlar än mig, så det är hon redan nöjd med. Sedan kommmer hon att vurpa ett par gånger. Gjorde hon ju nästan med min, på asfalt, då det inte fanns fotbroms. Stackars barn.

Men kul att höra som sagt att det verkar vara en skön hoj, med klassikerambitioner. Jag får återkomma med bilder och smakråd på vad utrustning som bör hängas på. Har haft svårt att hitta info på nätet.

Av:
    Robert
    Jag råkar ha en lätt använd Miyata On Off Runner från 1991, stående i förrådet. Min hustru har inte använt den på 13 år. Jag har också kvar katalogen och specen för cykeln.

onoffroadrunnerbild.jpg
    onoffroadrunner.jpg
    Bilden bilden blev lita suddigare än originalet så man kan hitta en bättre bild här:
    http://happymtb.org

Vår cykel är lätt långfärdsutrustad med Onza barends och Skinz.
    Pedalerna är rätt kassa med skyddslock som ramlar av. En udda detalj är den låsbara sadelklämman med löstagbart handtag.
    Cykeln är ofantligt tung. Säkert över 15 kg.
    IMGP0596.JPG

/Robert
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2009-05-22 12:38 av Robert.

Av:
    MTBiker
    Den sadelstolpsklämman kommer jag ihåg. Vilka härliga minnen :)

Saknar min svart Miyata nu, brorsan har fortf sin Valley Runner som jobbpendlare!

Jag sysslar med foto oxå.
    www.eskillaago.com eller Instagram: @eskillaago

Av:
    clw
    Min Miyata On/Off Road Runner rullar fortfarande som pendlarhoj. Den ser ut som den svarta herrmodellen i Roberts inlägg. Klart bästa cykeln jag har haft!
    Förra sommaren fick den åka Sörmlandsleden från Södertälje till Järna. De smala originaldäcken körde fast mellan bräderna på spången strax innan Järna, men annars rullade den över det mesta stöket.

Till sommaren väntar nya hjul och rejsigare, mer nedåtlutande styrstam, typ Nitto Jaguar, om jag hittar något som passar.

Hoppas din tjej blir nöjd!

Av:
    Pander
    Hej

Vi använder än idag Miyata som våra "standardcyklar" , till och från badet , affären osv. One Hundred gör en tur till Skagen varje år. Faktiskt är det dags för cykeln redan nästa helg.

Båda cyklarna har på 90-talet varit med om långcyklingar i Danmark och Holland.

Miyata One Hundred
    Miyata-1.jpg

Miyata Quick Cross. baserad på aluminiumram, Gjordes i exemplar Quick Cross, Sport och triple Cross.
    Miyata-2.jpg.

Växelsystem och hjul börjar sjunga på sista versen, frågan är om det är värt att uppgradera.

//Peter

Av:
    captain8track
    Pander skrev:
    > Hej
    >
    > Vi använder än idag Miyata som våra
    > "standardcyklar" , till och från badet , affären
    > osv. One Hundred gör en tur till Skagen varje
    > år. Faktiskt är det dags för cykeln redan
    > nästa helg.
    >
    > Båda cyklarna har på 90-talet varit med om
    > långcyklingar i Danmark och Holland.
    >
    > Miyata One Hundred
    >
    >
    > Miyata Quick Cross. baserad på aluminiumram,
    > Gjordes i exemplar Quick Cross, Sport och triple
    > Cross.
    > .
    >
    >
    > Växelsystem och hjul börjar sjunga på sista
    > versen, frågan är om det är värt att
    > uppgradera.
    >
    > //Peter

KLART köp en dura ace grupp! ett par lightweights och drop styre såklart!!! grymmaste crossen i byn... nähmen seriöst, hade gärna hittat nån sån här sorts cross

Av:
    Pander
    captain8track skrev:
    > Pander skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Hej
    > >
    > > Vi använder än idag Miyata som våra
    > > "standardcyklar" , till och från badet ,
    > affären
    > > osv. One Hundred gör en tur till Skagen varje
    > > år. Faktiskt är det dags för cykeln redan
    > > nästa helg.
    > >
    > > Båda cyklarna har på 90-talet varit med om
    > > långcyklingar i Danmark och Holland.
    > >
    > > Miyata One Hundred
    > >
    > >
    > > Miyata Quick Cross. baserad på aluminiumram,
    > > Gjordes i exemplar Quick Cross, Sport och
    > triple
    > > Cross.
    > > .
    > >
    > >
    > > Växelsystem och hjul börjar sjunga på sista
    > > versen, frågan är om det är värt att
    > > uppgradera.
    > >
    > > //Peter
    >
    >
    > KLART köp en dura ace grupp! ett par lightweights
    > och drop styre såklart!!! grymmaste crossen i
    > byn... nähmen seriöst, hade gärna hittat
    > nån sån här sorts cross

Gött , då blir det att planera in en investering till ;-)

//Peter

Av:
    ambientzz
    Min miyata går som singlespeed.
    miyata.jpg

Av:
    Simpanovic
    Så roligt gott folk att höra att ni gillar era Miyator.

Jag har låtit tjejen tjuvläsa lite här få forumet och hon ser numera mycket fram emot att få sin "nya" cykel.
    Eftersom jag inte kan något om cyklar så lär jag väl höra av mig igen när det dags för tips och råd om vad som bör göras med den. Första steget blir väl ett stop förbi lbs för snabb uppputsning så vi kan komma igång men senare kan ju Miyatan bli ett bra projekt för att lära sig mecka själv en smula.

På med fetare däck och lura med tjejen Värmdö runt! Den tävlingsinstinkten kan bara vara bra att ha med sig ut.

Av:
    miyata-johan
    Jag och min trippel cross 90:a har anmält oss till halvvättern. Bara att hålla tummarna för att den håller ihop. Under gårdagens hempendlar-tur så gick bulten som håller sadeln av så det kunde ha gått illa. Nu sitter sadelröret fast utav bara ........ men det skall nog kunna lossa :-)

Av:
    captain8track
    Simpan, hur gick det? funka grejerna du köpte från olika håll? när får vi se bild?...

Av:
    cjmax
    Kaptenen, kolla här, http://happymtb.org

Vad jag undrar är, hur har det gått sen?

/CJ

Av:
    Simpanovic
    Hallå, go' vänner!

Ja, Captain, kolla CJ's länk.

Var ju även amatör vad gällde sökfunktionen, så det blev dubbla trådar helt enkelt. Men en liten rapport finns att skåda där.

Hur det gått sedan? Ja, det är frågan. Jag vet inte hur jag skall börja.

Till att börja med är flickebarnet väldigt glad över att ha en cykel och verkar strålande nöjd med den. Verkar, är nog nyckelordet. Detta därför att det blivit väldigt lite cykling tyvärr.
    Jag försöker peppa henne att följa med ut och säger att en helstel gammal järncykel borgar för bra teknikträning inför den dagen hon eventuellt köper en bättre HT. Själv hävdar hon att hon tycker det är skitkul när vi väl är ute, men fegar nog lite mycket, vilket jag tycker är förståeligt. I hemtrakterna är det mest ganska tekniska stigar med mycket rötter och sten. Hastigheten blir låg och knuffcyklingen mer frekvent. Hade själv gärna haft fler flowiga singletracks att mosa runt på, men man tager vad man haver.
    Detta gör nog att det kanske känns lite obehgaligt för'na att komma ut. Dessutom blir hon så vansinnigt förbannad när hon misslyckas med ett hinder och jag kör ifrån henne. Försöker hålla lugnt tempo och peppa, men jag vet inte vad som biter på henne riktigt.

Dessutom är hon galen i svamp. Vilket alltså gjort att hon de senaste veckorna prioriterat rottingkorg och promenader i svampskogen och jag har fått cykla ensam.

Nu när mörkret kryper på lär det ju inte bli mer heller. Jag pratar om lampor och benvärmare och försöker entusiasmera, men väl hemma behöver hon tydligen mer svamp. Dessutom är det ju så, att jag själv får mindre träning om hon följer med. Vissa dagar är det skönt att ta det piano och försöka prata teknik i körningen, medan andra vill man svettas lite mer. Svår ekvation.

Cykeln är ju skön men framvxeln tjurar alltjämt. Även om den är sprillans och jag läst varenda guide som finns i ämnet. Den vill inte vara med alla dagar på största klingan. Men det är kanske ett annat kapitel.

Jisses, vad långt det blev. Men det är ungefär nuvarande status. Några tips på hur man peppar en stressad tjej att ge upp svampen och ta upp kampen?

>><<

Av:
    macke80
    Hej! även jag har en Miyata on off road runner som jag köpte när jag fyllde tio. Nu, nitton år senare har växlarna börjat ge upp och jag tänkte precis som ambientzz konvertera den till en SS för att pendla till bussen. Min Scott känns lite för stöldbegärlig..

Hur gjorde du ambientzz när du konverterade? Vilka delar? Framdrev? Kassett bak? Hur löste du kedjespänningen? Framdreven går antagligen inte att använda då de är ovala på min Miyata (skulle nog vara så 1990?!?)

Tacksam för svar!!

Av:
    olaola
    Hej!

Här är min gamla Miyata Path Runner från början/mitten på 90-talet som just har genomgått en liten uppfräshning. Ett litet tag funderade jag på att göra om den till en single speed men sen tog nostalgin över.

Jag har bytt:
    * Kassett
    * Kedja
    * Vajrar
    * Bromsklossar
    * Däck + slang
    * Sadel

Nästa steg är att öppna vevparti, hjullager & styrlager & se hur de mår men det får vänta ett tag till. Och jag kommer nog behöva byta ivartfall ena växelregraget hyffsat snart. Det är en spricka på ovansidan som jag misstänker kommer bli större.

I övrigt fungerar den långt över förväntan!

miyata.jpg

Av:
    Simpanovic
    Tänka sig. Tråden lever. Trodde den skulle falla i glömska i Happys mörka annaler...

En annan finns ju här (dessvärre) http://happymtb.org

Jag lär kanske själv liva upp den (tråden) i jakt på mer tips, och fler frågor när våren kommer och jag fått lite mer fart på tjejen som faktiskt är tänkt att använda skrället...

Go Miyata!

>><<

Av:
    Simpanovic
    Ja, jisses gossar.

Hur det gick sedan? Det har väl gått... sämre med tiden. Nu är det mörkt och kallt, tydligen, och tjejen börjar tjata om gym och gemensamma vändor där. Jag är inte helt sugen på det och har börjat peppa inför höstkörning - som jag hoppas börjar så fort jag får min lampa från Geoman.

Hon hann med två hela turer innan det var dags att gymma i stället, vilket nog får ses som ett bakslag. Jag vill inte ge mig så lätt och sitta still i en värdelös maskin och svettas. Jag framhärdar att cykling är roligare.

Men eftersom hon inte lyckades cykla när det var ljust får hon ingen lampa för att testa under hösten. Jag ser en upptornande konflikt byggas kring detta med motion - jag som en gång hade en tjej som var mycket nöjd med att jag cyklade.
    Att hon vill ha motion kan inte vara mitt ansvar, speciellt som jag fixade Miyatan åt'na. Hon menar alltså att vi skall gå till gymmet tillsammans. Att gå själv verkar inte aktuellt.

Nåväl. Ville nog inget med detta. Bara lite bitter.

>><<

Av:
    ratatosk
    Men jisses. Ingen här hävdar att det är en bra cykel idag, utan att det var det för snart 20 år sen och det är skäl till nostalgitrippar för nördar. Den väger bly, den är helstel. Inte konstigt att hon tycker det är trist. Sätt slicks på eländet, fula till den med en pakethållare o fotstöd så kan hon ta den till gymet om hon vill. Eller så leker du med den själv, hur du vill. Sen ger du henne en riktig cykel, och en ursäkt.

Av:
    Simpanovic
    Haha! Det var ord och inga visor!

Nä, jag är nog fullt medveten om att det inte är en fancy cykel. Jag är inte dum, thank you very much.
    Men har man tagit två turer vet jag inte om man har så mycket att säga till om vad gäller humorn i cyklingen. Ska hon ha en "riktig cykel" får hon skaffa den själv. Eftersom hon inte riktigt gett det en ärlig chans.

Om hon gillar hojjen eller inte bör inte heller vara en ursäkt för att få mig att hålla mig ifrån cykling hela vintern för att hålla henne sällskap på gymet.

Jag har naturligtvis ingen rätt att kräva att hon skall älska att cykla, men lika lite har hon väl rätt att hålla mig ifrån skogen för att det är mörkt och kallt? Miyata eller inte.
    Men nog kan det bli min leksak istället, det håller jag med om.

>><<

Av:
    ratatosk
    Kan hon inte låna din hoj då på prov? För att få en ärlig chans att se om det är kul?
    Med tur eller tålamod kan hon hitta en bra-nog-att-börja hoj på blocket för 1000-lappen. Massor av dyrare än brorsans förråd förstås.
    (Och nä, ni har givetvis inte rätt att hindra varandra från vare sig svamp eller lercykling eller gym eller mörker eller eller.)

Av:
    Simpanovic
    ratatosk skrev:
    > Kan hon inte låna din hoj då på prov? För att
    > få en ärlig chans att se om det är kul?
    > Med tur eller tålamod kan hon hitta en
    > bra-nog-att-börja hoj på blocket för
    > 1000-lappen. Massor av dyrare än brorsans
    > förråd förstås.
    > (Och nä, ni har givetvis inte rätt att hindra
    > varandra från vare sig svamp eller lercykling
    > eller gym eller mörker eller eller.)

Jo, nog kan hon få låna min hoj. Men faller hon inte på ditt eget grepp där? Att en fel hoj inte är lika kul? Den är ju för stor, framför allt för lång, för henne. Hon har testat den bara lite lite och p.g.a. det blev hon sugen på en egen.
    Jag tror det är min fanatism över cyklingen som avskräckt henne en smula. Jag har blivit överentusiastisk kanske. En mjukare framtoning är nog grejen. (Inte så att jag tvingat henne alls, men jag är så glad över att JAG SJÄLV cyklar igen, at det kanske svämmat över)

Det fina eller dåliga med kråksången är att Miyatan kostat just runt tusenlappen. Inte mig emot då jag ju faktiskt lärt mig lite basic stuff vad gäller cykelmek. (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1172827/1208085#msg-1208085) Jag tror jag skall ligga lågt och inte glatt basunera ut när jag "råkat" köpa nya cykelprylar (nu senast en sådan där P7 från Kina) utan bara gå under radarn med det.

I sanningens namn skrev jag det inlägg du "reagerade" på i halvt vredesmod. Jag vill inget hellre än att hon cyklar med mig i skogen, men i andra hand att hon fixar att träna på egen hand med det hon själv vill. Men det blir lite martyr över det hela och en skuld faller på mig att jag minsann vill cykla även i mörker och inte tänker på hennes dåliga självdisciplin och att hon behöver "hjälp".

Äh, fan. Hon hävdar själv att hon gillar cyklingen. Får väl utvärdera mer rättvist till nästa vår.

Kanske hör det hemma mer i någon av trådarna som går ut på att "lura frugan" eller "motivera sin cykling".
    Trevlig helg! ;)

>><<

Av:
    Niko/Frost
    Face it, det är större chans att bli upptäckt av förbigående granne som bara råkar vara producent medans du sjunger i duschen i ett allt för lyhört hyreshus - än att ha, eller få, eller övertala en flickvän till att följa med på cykelturer annat än ned till parken eller stranden (och t.o.m DET är en bedrift!)

Nu vet jag att det finns "gott om" folk här på Happy som lever i ett förhållande där båda parter är cyklister, men jag är helt övertygad om att antalet upptäckta dusch-sångare som gått vidare till ett liv som glamourös rockstjärna är betydligt numerärt övervägande mot andelen cyklande par.

Så var inte vemodig, det var dödsdömt från början, det är det alltid! :-)

Av:
    Simpanovic
    Niko/Frost

Det är nog sant. Se hur det gick for Renata Klumcka(stavning) och Göran Kropp. De hade gemensamma intressen.

Nä, jag är närmare sanningen nu än någonsin, det är fortfarande martyrskapet som stör mig. Lite skönt är det ändå att ha en hobby för själv. Det var hennes egen önskan också, vilket kan tolkas som att jag är vilseförd och bakom ljuset helt och hållet.

Nåväl. Nu ska jag ta helg och öla med tjejen i stället. Det är hon bättre på!!

God helg, allihopa!

>><<

Av:
    ratatosk
    Ah. Jag tänkte att din hoj bara var bättre, inte på att den kanske inte passade henne. Och att det handlade om otacksamheten för din fina skrothög, inte kommunikationen kring intressen.
    Annars tror jag på att erbjuda bra grejer om man ska få nån intresserad.

Av:
    Pastis

Min gamla pendlarhoj Miyata Quickcross från 1991 med 21 vxl Shimano EXAGE 500LX är inte servad en ända gång, förutom att jag själv bytt kedja och bromsklossar, samt justerat växlarna med justerskruvarna. Allt annat är original och den rullade 4 mil om dagen under vår/sommar/höst, fem gånger gånger i veckan under många år! Senaste 10 åren oanvänd, men jag är nu sugen på att börja använda den igen då på asfalt/grusvägar och finare stigar i skogen/fjällhedar. Tyvärr behöver den servas, frågan är ifall det är värt att lägga ner pengar på den?

Ramen är okej, klart lite mjuk är den, men nog duger den. Hjulen är ganska bra, inte skeva. Växlarna krånglar och måste totalrenoveras/bytas. Vill inte göra arbete själv, utan funderar på att lämna in den till något bra ställe och få det totalservad. Kanske skulle man då passa på att byta till en helt ny moderanare komponentgrupp, gå igenom nav och andra lager, rikta/spänna hjul, byta styre/grepp, med andra ord totalservad. Vad tusen kan det gå på? Eller är det vansinne på en sådan gammal "häck"?

Eller ska jag satsa mina pengar på en ny MTB, har tittat lite på en Grand Canyon eller Nerve XC eller liknande, men velar fram och tillbaka och vet inte vad jag ska göra... Cyklar just nu mest racer på asfalt, men vill ha ett kompliment till sämre vägar och stigar.

Råd och tips motages tacksamt, är det värt att satsa lite stålar på den, på komponenter och bra ställen som kan utföra servicen. Bor i Dalarna men åker på arbetsresor i Mälardalen/Stockholm.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-08-25 12:04 av Pastis.

Av:
    deadmeat
    Eftersom det fanns en Miyata-tråd så hijackar jag den bara rakt av, utan dåligt samvete.

Fick tag på en halvrutten miyata on/off roadrunner idag som jag tänkte fixa till och ha till och från jobet i princip.

wires och höljen måste bytas, sitter sånna cantileverbromsar på nu och vad jag förstått så kan man trycka dit v-bromsar utan problem. Måste man då byta bromshandtagen också? tykte mig se någonstans att dom drar olika mycke wire.

Sitter Alivo växlar på nu, tänkte kolla hur dom lirar annars blir det en tripp till biltema.

Ingen behöver göra sig besväret att tala om för mig att det kommer kosta mer än det smakar i sluändan, det här är ett tillfälle att lära sig meka.

slut.

Av:
    superjudge
    deadmeat skrev:
    > wires och höljen måste bytas, sitter sånna
    > cantileverbromsar på nu och vad jag förstått
    > så kan man trycka dit v-bromsar utan problem.
    > Måste man då byta bromshandtagen också? tykte
    > mig se någonstans att dom drar olika mycke wire.

Singlespeed-konverterade min gamla Miyata High Runner från tidigt 90-tal i somras, och uppgraderade då även bromsarna från canti till v-bromsar, och ja, du bör nog byta bromshandtag också (men inga problem att montera v-bromas på canti-fästena). Jag kör just nu med biltemas handtag, och det funkar ok (kärvar och gnisslar lite); förmodligen bättre med märkesgrejor, men det finns det säkert andra som kan ge detaljerade beskrivningar av.

> Sitter Alivo växlar på nu, tänkte kolla hur dom
    > lirar annars blir det en tripp till biltema.

Singlespeed?

/johan

Av:
    Rudan
    Trevligt att läsa om era Miyatas men det är allt mer sällan man ser en Miyata stå utanför affären eller dylikt. Inte ens på landsvägen ser man dem numera även om de höll ut länge tycker jag.

Robert; finemangig ju!

Pastis; jag tycker nog att man ska vara särskilt förstående och snäll när det gäller en Miyata som i ditt fall. Mycket annat skulle jag låta gå på tippen utan att blinka efter att de rena siffrorna pekat på ett annat mera ekonomiskt val, men inte en Miyata. Vad är kärlek värt i pengar?

Tyvärr har jag i ren dumhet sålt två stycken (Valley + Ridge Runner). Den tredje ligger dock och vilar medan den kan väckas vilken dag som helst - en vit-röd-orande Team lvg-ram från 87 utan några större blesyrer och med modernt 130-nav baktill.

Av:
    deadmeat
    Jag vet inte om jag har någon lust att strippa hojjen på växlar, inte på en gång iaf. Såg att dom hade billiga sånna broms/växelreglage här på biltema i gävle, blir väll såna isf, sitter sånna kombinerade på cykeln nu.

Av:
    olaola
    Johan: Har du lust att beskriva hur du gjorde / vad du köpte för att göra den till en single speed. Mina växelreglage (LX som sitter ihop med bromsreglaget) börjar ge sig så jag kanske bara ska ta bort dom istället för att bråka mer.

Av:
    superjudge
    olaola skrev:
    > Johan: Har du lust att beskriva hur du gjorde /
    > vad du köpte för att göra den till en single
    > speed. Mina växelreglage (LX som sitter ihop med
    > bromsreglaget) börjar ge sig så jag kanske bara
    > ska ta bort dom istället för att bråka mer.

Hmm, ja, jag får väl erkänna att jag faktiskt lämnade in den till min LBS för själva singlespeed-konverteringen, men så här i efterhand så kunde jag nog faktiskt ha gjort det själv och sparat lite pengar. Min LBS bytte även vevlagret och vevpartiet som var lite risigt (men det är ju inte nödvändigt för konverteringen).

Det finns små kit man kan köpa för att att singlespeed-konvertera, men man kan även köpa lösa delar. Jag fick ju en del grejor från min LBS, men har i efterhand köpt lite ytterligare drev och annat från VeloSolo (http://www.velosolo.co.uk) som jag varmt kan rekomendera!

Följande delar behövs om du ska singlespeed-konvertera ett hjul med Shimano-body (jag använder VeloSolos namn på sakerna, så att de blir lättare att hitta på sidan, men det finns såklart andra leverantörer också). Alla delarna finns på sidan http://www.velosolo.co.uk (tyvärr så har dom inga direktlänkar per produkt, så man får leta lite på sidan):

* Singlespeed cassette hub spacer kit (somliga påstår att det går lika bra med PVC-rör i lämplig dimension, men det har jag aldrig testat själv)
    * Drev (jag använder "Andel (S*rly) Cro-Mo Singlespeed Cog" 14T, men VeloSolo har billigare också, kolla på sidan)
    * Låsring (men det finns förmodligen redan en som håller din kassett, så du behöver kanske inte en ny; annars finns t.ex. Shimano HG90 Lockring for Cassette or Singlespeed Kits)
    * Kejdespännare (Forged Singlespeed Tensioner)

Kejdespännare bör man ha om man har vertikala drop-outs (vilket många MTBs har, tror jag), annars är det svårt att få till rätt kedjespänning. Om man har tur kan man få till "Magic Gear", men det är väl kanske inget man ska räkna med.

Jag bytte även vevparti till ett Truvativ Stylo med en klinga (36T), men annars kan man ju behålla det vevparti och klingor man har (bara att bestämma vilken av dem man faktiskt vill använda).

Jag är osäker på vad jag hade för broms/växelreglage i original, men jag tror att det var LX. De var i alla fall i stort sett i plast, och växelreglagen satt liksom lite "inskjutna" under bromsreglagen. Det var bara att ta isär och plocka bort växelreglagen och allt annat som har med växlarna att göra. Till att börja med återanvände jag alltså originalbromsreglagen med canti-bromsarna, men sen bytte jag till v-bromsar. Jag köpte Shimanos bromsar (vet inte vilken modell, men det kostade runt 130:- vill jag minnas, och sen kör jag med bromsreglage från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Bromshandtag/).

Följande verktyg kan vara bra att ha:

* Kedjepiska (Finns på Biltema om man nöjer sig med 3/32" drev/klingor, annars har VeloSolo en som även funkar för 1/8")
    * Kedjebrytare (Biltema http://www.biltema.se)
    * Kuggkransavtagare (Biltema http://www.biltema.se)
    * Insexnycklar och skruvmejslar i lämpliga dimensioner

Använd kuggkransavtagaren och kedjepiskan för att plocka bort kassetten. Sen är det bara att sätta spacers och singlespeeddrev på bodyn för att få en rak kedjelinje och dra fast det hela med låsringen igen. Skruva fast kedjespännaren i växelörat och justera drevet på kedjespännaren så att det ligger i linje med övriga drev. Korta kedjan så mycket du kan. Klart!

Hmm, det var en något osammanhängande genomgång, hoppas att det var hyfsat begripligt. Fråga gärna igen annars!

Jag är för övrigt grymt nöjd med min singlespeed Miyata!

/johan

Av:
    olaola
    Perfekt. Tack!
    Får se om jag ger mig på det men nu vet jag ungefär hur jag ska göra.

Av:
    deadmeat
    Måste erkänna att jag är lite sugen på att konvertera ändå ;)

Hur är det att vintercykla med ss? har ingen lust slita ihjäl mig i vinter när jag ska till jobbet.

Av:
    superjudge
    deadmeat skrev:
    > Måste erkänna att jag är lite sugen på att
    > konvertera ändå ;)
    >
    > Hur är det att vintercykla med ss? har ingen lust
    > slita ihjäl mig i vinter när jag ska till
    > jobbet.

Hmm, jag vet inte ännu... :-)

Edit: Jag planerar att vinterpendla med min Miyata, men jag vet ännu inte om jag kommer att palla hela vintern. Beror väl lite på hur mycket snö det blir och hur cykelbanorna från Värmdö kommer att se ut. Jag kör just nu med 36/14 utväxling, men kommer kanske att ändra till 36/16 eller något i den stilen när snön kommer. Har även skaffat dubbdäck. Jag har aldrig vinterpendlat några längre sträckor tidigare, vare sig med ss eller växlat (men jag cyklade året runt när jag pluggade i Linköping), så vi får väl se hur det går...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-08-30 22:10 av superjudge.

Av:
    Pata2
    Såg ett avsnitt av Simsons häromdagen där Homer sjöng en nidvisa åt Lisa för att hon inte hade en bil utan en -"pink Miyata"

lisa.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-09-07 21:09 av Pata2.

Av:
    deadmeat
    Haha, Homer han kan han.

Av:
    Pastis
    Funderar på att i vinter själv renovera min gamla Miyata Quickcross (se bild här ovan), men behöver lite stöd av er för att sätta igång då jag aldrig gjort något liknande förrut, bara mekat racer förrut och bytt kassett och vevparti, men det har varit moderna grejor. Cykeln är en stadshybrid från 1990-1991, 21 vxl Shimano EXAGE 500LX med hjul i racerstorlek 700. Kan jag köpa en komplett enklare MTB-grupp som M590 http://www.cyclecomponents.com ? Mest osäker angående vevparti och om en MTB-kassett passar på nya "racerhjul"? Eller vad ska köpas? Tips mottages tacksamt!

Av:
    marcusr
    Vad kul med en Miyata-tråd. Har själv en Miyata-ram som jag håller på och renoverar och ska lacka om för att sedan bygga helt nytt på. Väger in på ca 2,4. Minns inte vad min heter men ramen ser i princip ut som olaolas lila Path Runner här ovan. Riktigt tjusiga ramar! Hur många ramar är egentligen svetsfria idag?

Av:
    marcusr
    Pastis skrev:
    > Funderar på att i vinter själv renovera min
    > gamla Miyata Quickcross (se bild här ovan), men
    > behöver lite stöd av er för att sätta igång
    > då jag aldrig gjort något liknande förrut, bara
    > mekat racer förrut och bytt kassett och vevparti,
    > men det har varit moderna grejor. Cykeln är en
    > stadshybrid från 1990-1991, 21 vxl Shimano EXAGE
    > 500LX med hjul i racerstorlek 700. Kan jag köpa
    > en komplett enklare MTB-grupp som M590
    > http://www.cyclecomponents.com.
    > fcgi?avd=1&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SHI
    > 0267 ? Mest osäker angående vevparti och om en
    > MTB-kassett passar på nya "racerhjul"? Eller vad
    > ska köpas? Tips mottages tacksamt!

Kan ingenting om racerprylar men vad har du för mått over-locknut bak? Är det 135 borde väl en MTB-kassett passa, generellt. Hur många växlar ska du ha? Paketet du länkade till är väl 9; den är lite bredare än 7. Tror jag har lite gamla grejer jag kan mäta om du vill.

Vad exakt vill du byta ut?

Av:
    Pastis
    Ska ta lite mått senare men tror det är racermått 130mm bak. Såg att det stod BC 1.37 på vevpartiet, så det verkar standardmässig engelsk gänga.

Jag vill byta hjul, kassett, kedja, vevparti inkl vevarm och klingor, v-bromsar och broms/växlingsreglagen, plus alla vajrar och höljen. Nu är det 3 x 7 växlar, kan tänka mig 2/3 x 9/10.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ