• [OT] Lämna blod!

Av:
    Jay
    Jag vill uppmana alla friska att gå och lämna blod!

Nu är det dags för egen del att återuppta givandet, efter ett alldeles för långt uppehåll.

Just nu råder det brist på sina håll, i exempelvis Uppsala ställs planerade operationer in för att man där har för lite blod i lager. Under sommarmånaderna brukar det kunna bli brist på sina håll, men nu är det så ganska tidigt i år.

De flesta av oss klarar mycket väl av att lämna blod utan att tappa form. Att ge sig ut på en stenhård tur direkt efter tappning kanske inte är att rekommendera, men med lite planering så påverkar det säkert inte ditt träningsupplägg mycket alls.

En gammal tråd om detta ämne:

http://happymtb.org

Info:

http://www.geblod.nu

Jag är oerhört tacksam för att det fanns blod som jag kunde få när jag behövde några liter den där gången för snart 21 år sedan.

Så, nu tar vi oss i kragen och ger!

/ J
  • Re: [OT] Lämna blod!

Av:
    2old4this
    Jag har redan varit blodgivare i drygt 20 år men jag uppmanar alla friska att ställa upp för sina med människor genom att lämna blod. Du får även en hälso koll på att allt är som det ska så vad väntar du på ?

Av:
    Börjesson
    Har lämnat blod i snart 12 år och den största fördelen som jag ser, är att man får en snabb och gratis läkarundersökning samtidigt som man hjälper andra.

Se så iväg till närmaste blodcentral och lämna dina 4,5 dl och få en fika på köpet!
    Japp ni hörde rätt. Fika på köpet!
    Och har man tur så finns det lite ögongodis att titta på under tiden.

Av:
    Jensen
    hade velat ge plasma, men det har de ju slutat me i uppsala.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Puffert
    Kan bara hålla med. Har gett blod i 8 år fastän jag inte gillar blod och är spruträdd. Mitt argument är att om jag mår bra så kan jag kanske hjälpa någon annan att må bättre. Det lilla obehag jag upplever är bara tillfälligt och 4 gånger per år (3 gånger för kvinnor).

Av:
    Mr B
    Den dagen de kan ta blod utan att vifta med nålar ska jag ge så mycket och ofta jag kan/får. Problemet för mig är väll att jag är löjligt stickrädd, och de avbryter försök till blodgiveri (samt alla upptänkliga prover de ibland vill ta) när jag svimmar av att de säger "Nu sticker jag" eller liknande. Har upprepade gånger försökt förklara för diverse sjuksköterskor att om de håller käften fungerar det säkert... Speciellt om jag använt ett sånt där bedövande plåster.

Pinsamt som fan när man vaknar och de aldrig kom så långt som till att ens repa huden. Tror ni jag kan få fika om jag svimmar och de avbryter?
    B!

Av:
    Puffert
    > Pinsamt som fan när man vaknar och de aldrig kom
    > så långt som till att ens repa huden. Tror ni
    > jag kan få fika om jag svimmar och de avbryter?
    > B!

Kanske första gången, men sen kanske dom inte vill ha dig längre... Är man så rädd så kanske det inte är någon bra idé. Om man inte kan komma över det på något vis. På vår blodgivning har dom tv och den tittar jag på. Nålen håller jag ögonen ifrån.

Av:
    OskarH
    Så fort jag hade fyllt 18 så åkte jag till blodis för provtagning, och nu har jag fått mina svar och ska snart iväg dig för första gången och lämna blod.

Vi får se hur det går, men jag hoppas på att det inte blir sista gången.

Av:
    orm
    tack för uppmaningen, jag går imorgon. kanske får lämna för första gången i mitt liv. har 1 misslyckat försök bakom mig.

------------
    :)

Av:
    Brad
    Bra initiativ Jay! Jag lämnade blod när jag bodde i Lund men har inte kommit igång här i Gbg. Någon som kan tipsa om ett bra ställe? (läs: bäst fika!)

Blodgivning har tydligen faktiska fördelar för en själv, förutom att hjälpa andra. Enligt min bror, som är läkare, genom att lämna blod 'tränar' man kroppen att bygga blodkärlar vilket kan vara bra ifall man själv har en olycka och tappar blod.

Angående nålen, det kan vara en ide att faktiskt titta på den när dem sticker in den. Det är inte så farligt. Man råkar ut för bra mycket värrre saker i cykelolyckor!

Av:
    smira
    Skulle gärna lämna blod. Är uppväxt med en pappa som lämnat blod i alla år och var inställd på att bli blodgivare. Var på blodcentralen för flera år sedan och lämnade prover för att få bli blodgivare. Blev hemskickad med järntabletter och tillsagd att inte komma tillbaka om jag inte fick ett bättre blodvärde, det har inte blivit bättre än.

Jag får väl trösta mig med att jag är duktig på att koppla på blodpåsar på behövande patienter ;-)

Av:
    Puffert
    Hoppas dom uppdaterat samarbetet inom landstingen. När jag flyttade tillbaka från Eskilstuna till Pitå så var jag tvungen att göra om alla tester för att fortsätta min blodgivning. Dom kunde helt enkelt begära mina uppgifter från Eskilstuna då det var ett annat landsting. Detta var några år sedan så man kan ju hoppas att utvecklingen gått framåt.

Av:
    Stumpy
    Har lämnat blod i 22 år och skall lämna igen nästa vecka när blodbussen är i närheten.

Av:
    Kvarts
    Socialstyrelsen har bestämt att mitt blod inte är fint nog. Jag blir bortsållad direkt, långt innan några tester är att tänka på. Var för? Bögar får inte lämna blod. Jävla homofober!

/Pelle

Av:
    Adam7125
    Kvarts: Det låter ju helt sjukt!

/Adam

Av:
    Jay
    Kvarts skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Bögar får inte lämna blod. Jävla homofober!

Det där är ju riktigt snett ja. Min känsla är att det går åt rätt håll, men jag har ingen aning om hur fort och känner heller inte till hur det ligger till i frågan på de olika hållen den bör behandlas. Vi får hoppas att någon gjort, eller gör, något på rätt ställe och på rätt sätt så att det ändras snarast!

/ J

Av:
    fastforward
    Jo jag ska väl masa mig iväg, tack för påminnelsen.

Jag anmälde mig faktiskt på någon sida för ett par år sedan och de skulle höra av sig när blodbussen var i närheten nästa gång. Men den verkar ha gått sönder för de hörde aldrig av sig och så rann allt ut i sanden.

Edit: kan de möjligtvis ha en buggigare webbplats? Blodbussens hållplatser är olika beroende om man söker via karta eller via lista. Och om man vill veta var en hållplats i listan ligger så funkar inte kartan.

Och hur tusan ska man kunna ge blod när de bara har öppet 8.00-15.30 på vardagar? Får inte vi med jobb hjälpa till?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-05-26 23:46 av fastforward.

Av:
    gabbeon
    Det är inte Socialstyrelsen som är homofober, utan läkemedelsindustrin. Citat från http://www.sr.se:

"Sveriges kommuner och landsting fruktar att läkemedelsindustrin kommer att köpa sin blodplasma från utlandet om Socialstyrelsen ändrar reglerna så att män som har sex med män släpps in som blodgivare.

Idag har landstingen inkomster på uppåt 70 miljoner kronor om året på blodplasma som säljs till Läkemedelsindustrin."

Det jag inte fattar är varför blodgivare betalar extra landstingsskatt? Jag tycker att dessa pengar borde oavkortat komma tillbaka till blodgivarna.

PS: Jag ger blod på Droppen i Nordstan, främst för deras generösa öppettider, men fikat är helt OK och personalen trevlig.

Kvarts skrev:
    > Socialstyrelsen har bestämt att mitt blod inte
    > är fint nog. Jag blir bortsållad direkt, långt
    > innan några tester är att tänka på. Var för?
    >
    > /Pelle
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-05-27 00:12 av gabbeon.

Av:
    Jay
    fastforward skrev:
    > Och hur tusan ska man kunna ge blod när de bara
    > har öppet 8.00-15.30 på vardagar? Får inte vi
    > med jobb hjälpa till?

Nu vet jag inget om vad du har för jobb eller var du bor, men att ge blod har varit ett accepterat skäl till kortare frånvaro under arbetstid på alla arbetsplatser jag haft. Sen är öppettiderna generösare på större orter.

/ J

Av:
    tmalm
    I Gøtet finns Sahlgrenska, Østra, Droppen i Nordstan och blodbussen att vælja på.
    Ær ganska sæker på att fikat ær same same men utsikten ær bæst på Østra.

Det tar trots allt mindre tid att læmna blod per år æn många læggger på att se på tv på en dag, eller før all det vad andra læggger på en Happyride :-) så ær man inte sprutrædd tycker jag att man ska bli givare!

/Thomas
    Med nål i arm sen -97

Av:
    Peadalisten
    Jo du - blodgivare är man sen måånga år.
    Brukar gå dit när jag får kallelse.

Var 3:e vecka tappas jag även på Trombocyter - där brukar det bli problem för jag brukar somna efter en ½ timme med följd att jag blir abrupt väckt av allt pip :)

Summa summarum - gå och testa på Blodcentralen och lämna allt ni kan.
    Trots all träning och en del tävlingar känns det inget pga. av förlusten i kroppen alls.
    Bara man är snabb att fylla på med vätska.

.

Av:
    rejser
    Kom ihåg att även registrera er som organdonatorer om något händer. www.livsviktigt.se
    Väldigt viktigt och kan absolut rädda någons liv

Av:
    Puffert
    fastforward skrev:

> Och hur tusan ska man kunna ge blod när de bara
    > har öppet 8.00-15.30 på vardagar? Får inte vi
    > med jobb hjälpa till?

Tycker det där är väldigt generösa tider. Här i stan har någon smart (chefsläkare) bestämt att öppettiderna endast ska vara 7-10 på grund av besparingar. Tror inte ens det är alla dagar i veckan. Snacka om att göra det lätt för oss som verkligen vill hjälpa till.

Av:
    Anders H
    Efter Vättern ska dom få en skvätt urlakat, syrefattigt blod av mig, inte en droppe innan dess!

Landsvägsräser med bockhornsstyre och fingertoppsbromsar - Lycklig ändå!

Av:
    Justus
    jag har tyvärr hb på ca 128 så jag går bort, annars hade jag gett.

Av:
    Sungam
    Givetvis är jag blodgivare. Men jag har nyligen varit på akupunktur (ej inom landstinget), så mitt blod vill dom inte ha på 6 månader.

Jag fattar faktiskt inte varför dom nekar blod pga utlandsresor, akupunktur och dylikt.
    Varför tar dom inte in allt dom kan få och testar det??? Jag måste missat något...

Av:
    Fikasvettot
    Sungam skrev:
    > Givetvis är jag blodgivare. Men jag har nyligen
    > varit på akupunktur (ej inom landstinget), så
    > mitt blod vill dom inte ha på 6 månader.
    >
    > Jag fattar faktiskt inte varför dom nekar blod
    > pga utlandsresor, akupunktur och dylikt.
    > Varför tar dom inte in allt dom kan få och
    > testar det??? Jag måste missat något...

Det är nog svårt/dyrt att testa för alla parasiter och sjukdomar man kan tänka sig. Det är enklare med en "karantänperiod" om du varit extra riskutsatt. Visserligen är det blodbrist, men det finns många friska människor som skulle kunna lämna blod men inte gör det.

Mitt väldopade blodvärde brukar ligga runt 160.

Av:
    Tobbe Arnesson
    Resor inom EU är ok men inte resor till länder där blodsmitta är vanligt, olika former av Hepatit etc.. Tror det kan ta en stund innan sjukdomen utvecklats så pass att den syns på testerna därav karenstiden? Samma sak när man bytt sexpartner eller låtit gadda sig hos tatuerare.

Lämnar blod sen en massa år tillbaka, i Ludvika har de kvällsöppet på tisdagar så inga problem efter jobbet. Får annars resa på arbetstid om jag vill men blodcentralen ligger ändå på hemväg.

Det största problemet börjar bli vad man ska ta för pryl i ersättning, har tagit rödvinsglas de senaste gångerna men nu är det rätt fullt i skåpet. :) Tidigare har problemet varit att ringa och boka tid när kallelsen kommer, men numer bokar jag in nästa tid medan jag tappas på blod. :)

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    Anders H
    Kvarts skrev:
    > Socialstyrelsen har bestämt att mitt blod inte
    > är fint nog. Jag blir bortsållad direkt, långt
    > innan några tester är att tänka på. Var för?
    >
    > /Pelle

Smittar homosexualitet via blodet?

Landsvägsräser med bockhornsstyre och fingertoppsbromsar - Lycklig ändå!

Av:
    Kvarts
    Ifall de inte vill ha blod från en vältränad (helt frisk), 25 årig, kille på grund av att han har en pojkvän, då kan dom gott vara utan.

/Pelle

Av:
    Tobbe Arnesson
    Ja, det där känns djävligt mossigt faktiskt. Det har varit på remiss för ett år sedan att släppa på den regeln: http://geblod.nu Framgår inte vad som hände sedan.

Här står att anledningen är att HIV är vanligare bland homosexuella män: http://geblod.nu

Det borde ju vara lika oavsett läggning, dvs. har man haft ny sexpartner ska man ha en karenstid på sex månader. Homosexuella kvinnor har f.ö. ingen begränsning...

--

Av:
    Johan A
    Bra påminnelse, ska till södertappen efter lunch och bli givare.

Av:
    TBone
    the_TnT skrev:
    >
    > Det borde ju vara lika oavsett läggning, dvs. har
    > man haft ny sexpartner ska man ha en karenstid på
    > sex månader.

Fast även det blir lite fånigt när båda i det nya förhållandet redan är blodgivare.

----------
    Science. It works, bitches!

Av:
    Tobbe Arnesson
    TBone skrev:
    > Fast även det blir lite fånigt när båda i det
    > nya förhållandet redan är blodgivare.

Men, vi möttes ju här på blodcentralen! :D

--

Av:
    Jay
    Kvarts skrev:
    > Ifall de inte vill ha blod från en vältränad
    > (helt frisk), 25 årig, kille på grund av att han
    > har en pojkvän, då kan dom gott vara utan.

Ja, det handlar ju egentligen heller inte om läggning, det är väl om analsex som riskfaktor, och det verkar ju även många heterosexuella utöva, samtidigt som det finns homosexuella män som inte gör det. Sen kan jag gissa att reglerna också tyvärr är som de är för att man har tyckt sig ha rätt i att homosexuella män byter partners hela, och på det hela skulle vara mer risktagande. Det där är vi väl överrens om att det bör tas för förlegat?

Kan vi också vara överrens om att det troligtvis inte är de som är i direkt behov av blodet som tackar nej till manliga homosexuella givare?

Den här tråden hoppas jag fortsatt kan hållas positiv till att lämna blod och uppmana folk till att ta sig iväg och verkligen göra det!

/ J

Av:
    RN
    Det finns mer intressanta regler. Jag som står i kö för knäoperation får t.ex. inte lämna blod trots att beräknad kötid är 12 månader. Menmen, det är bara att vänta.

Av:
    ratatosk
    The_TNT
    >
    > Det borde ju vara lika oavsett läggning, dvs. har
    > man haft ny sexpartner ska man ha en karenstid på
    > sex månader. Homosexuella kvinnor har f.ö. ingen
    > begränsning...

Vilket helt enkelt kan bero på att tjejer är värdsbäst på säkrare sex. Blodig BDSM krävs för att smitta hiv kvinna till kvinna.

Börjesson:
    > Har lämnat blod i snart 12 år och den största fördelen som jag ser, är att man får en snabb och
    > gratis läkarundersökning samtidigt som man hjälper andra.

Lita inte för mycket på den. Det är inte för din skull du undersöks utan för mottagarens, och har du kassa värden talar de om det för dig när du kommer tillbaka 3 månader senare.

Nä nu ska jag gå o ta hål i armen i mänsklighetens tjänst.

Av:
    Tobbe Arnesson
    ratatosk skrev:
    > Vilket helt enkelt kan bero på att tjejer är
    > värdsbäst på säkrare sex. Blodig BDSM krävs
    > för att smitta hiv kvinna till kvinna.

HIV smittar även vid oralsex...

--

Av:
    MagnusA
    the_TnT skrev:
    > ratatosk skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Vilket helt enkelt kan bero på att tjejer är
    > > värdsbäst på säkrare sex. Blodig BDSM
    > krävs
    > > för att smitta hiv kvinna till kvinna.
    >
    > HIV smittar även vid oralsex...

Fan

Av:
    Laagrrluv
    Fan vad jag älskar socialstyrelsens uttryck "sexuellt risktagande", låter väldigt eggande på något vis.

Håller tummarna för att remissen går igenom. En ordentlig avbön från blodcentralen vore också på sin plats. Då skall jag lämna så mycket blod som jag kan. Är utesluten på livstid med dagens regler, pga att jag gav båda könen en chans innan jag kom fram till att jag gillade tjejjer mest.

Av:
    Kvarts
    Det är klart att man kan påstå att det inte är homosexuella som reglerna avser. Men i realiteten diskrimineras alla homosexuella män. Hur vida man har analsex eller ej, är för mej veterligen ovidkommande, (HIV och hepatit C kan ju som bekant smitta även vid oralsex) men socialstyrelsen har säkert en chick definition på vad ”män som har sex med män” innebär. Att alla homosexuella har analsex är en myt.

Visst homosexuella män har en mycket hög andel HIV smittade. Men det är inte samma sak som att säga att alla bögar har HIV. Jag har haft 2 killar de senaste 9 åren och det nuvarande förhållandet har jag haft i 3 år. Jag har mycket svårt att se, att mitt beteende är en risk. Och varför kan de isåfall inte testa mitt blod två gånger, för att vara på den säkra sidan? Men det blir väll för dyrt förstås...

/Pelle

Av:
    earnstrom
    Jag får inte lämna blod pga för låg vilopuls (40-ish). Men här i tråden verkar det finnas många vältränade blodgivare. Är det ingen annan som stött på problem hos blodcentralerna pga detta?

Av:
    Selast
    Hur påverkar blodlämning konditionen? Jag är i mitt livs form och ska åka Vättern om knappt 3 veckor, bör jag vänta med att lämna blod till efter Vättern om jag vill prestera på topp?

Av:
    captain8track
    kan man byta blod där? vore bra med lite nytt så man blir ultrasnabb!!!

Av:
    RN
    Jag skulle vänta. Jag brukar bli andfådd lättare och få hög puls snabbare efter blodgivning. Jag har iofs inte någon vetenskaplig uppfattning om hur länge det håller i sig.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ