• Re: [OT] Lämna blod!

Av:
    eketjall
    Första tappningen på nästan 20år sker om en dryg vecka. Borde tagit tag i det för länge sedan.

Av:
    Vernersson
    Tack för påminnelsen.
    Nu fick jag äntligen tummen ur & fyllde i intresseanmälan.

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    nisseson
    När skrev:
    Lämnade påse nr.100 idag.

100 är respekt. 25 oavbutna år. Själv gör jag nummer 35 snart, hoppas hinna med 100 innan man trillar av pin.

Om jag förstått rätt krävs i dagens vård 1 påse per person/liv så att ploppa in ett par stycken i systemet från varje hälsosam individ skulle räcka långt. Bara för att man ger en eller ett par gånger måste man inte ge resten av livet. Det är ok att prova och sen inte ge mer.

Av:
    jonpon
    Lämnar redan blod idag, smidigt att blodbussen kommer förbi jobbet lite då och då :)

Cheers
    Jon

Av:
    Kupa
    Tiden går fort, nu är det dags igen.

Av:
    eketjall
    Nästan så jag är lite taggad. Lämnar imorgon.

Av:
    LaCe
    Någon som lyckats se till så blodbuss kommer till er arbetsplats?

Hur gjorde ni isåfall?

Mina mail till blodcentralen och företagshälsovården verkar inte bita.

Blogg: http://lace79.blogspot.se Mina tankar om allt möjligt men mest cykel och träning

Av:
    eketjall
    Konstaterade att det var min 4:e tömning förra veckan.

Mitt blodvärde har varit runt 135 vid varje tillfälle vilket j är lite lågt. Jag har fått någon karta järntabletter men det har inte hänt något med blodvärdet (iofs kanske det hade gått ner om jag inte käkat järn, det vet jag ju inte)
    Men det jag klurar lite på är om man ska försöka kontrollera det där med blodvärdet lite mer ingående.
    För 20 år sedan låg jag ibland upp till 175 när jag lämnade blod och plasma.

Har inte gjort något riktigt VO2max test, men Garmin klockan uppskattar mellan 52-58 beroende på aktivitet.
    Känns ju som spontant att det finns ganska mycket förbättringspotential där om man bara får upp Hb't lite.
    Trycka i sig mer järntabletter är kanske ingen höjdare för magen. Någon som har erfarenheter av sånt där med B12 och grejer?
    Ska nog ta ett snack med blodgivningen nästa gång och se om dom har några rekommendationer, men om någon annan har erfarenheter så får ni gärna dela med er.

Av:
    eketjall
    Inget EPO-förslag på ett helt dygn!?!?! wtf

Av:
    dnleriksson
    Började nytt jobb i november och de har nu blivit Certifierat blodgivarföretag! Perfekt då jag har haft lite svårt att ta tag i det här (dum-lat), men nu när man får åka under betald arbetstid är det ju bara att åka. Hoppas vara igång inom några veckor! Och hoppas man är godkänd också...

/Daniel

Av:
    Fältprästen
    Certifierat blodgivarföretag?
    Vad är det?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    dnleriksson
    Fältprästen skrev:
    Certifierat blodgivarföretag?
    Vad är det?

https://geblod.nu

/Daniel

Av:
    Peach
    Då var även jag godkänd blodgivare och idag var det första gången jag blev fick lämna. Nålen var grövre än jag trott men tack vare en sjukt proffsig sjuksyrra kändes det knappt. Så ni som tvekar - gör inte det! Anmäl er idag!

Mitt blodvärde var 155 vilket tydligen är mitt i mitten för feta män med låg FTP så ingen "gratis" bloddoping där inte. Nu, ca 2h senare, känner jag mig småsvettig och har en lätt yrsel så kvällens pass får ställas in men det får man stå ut med.

Frugan frågade om vi skulle käka blodpudding (järnrik mat) till middag men så läste jag att en normal tappning kräver ca 10kg blodpudding för att kunna kompensera så det får bli något annat till middag istället.

Det enda jag är skeptisk emot är järntabletterna får sjuksyrran baissade dem ganska friskt - magen skulle bli tjorvig och det skulle bli svart i muggen etc. Någon som vet om man kan skippa tabletterna eller är det bara att äta upp dem?

Av:
    knaper
    Bra gjort!

Ät järntabletterna som hon sa. Ät också lite extra järnhaltig mat så får du tillbaka värdena lite snabbare.
    Varför hon sa en hel del om biverkningarna är för att folk ringer och klagar annars. De flesta får heller inte mer biverkningar än hård mage, men de som ger tabletterna måste täcka upp det mesta för att folk inte ska bli oroliga i onödan.

Av:
    Stewe
    Peach skrev:

Det enda jag är skeptisk emot är järntabletterna får sjuksyrran baissade dem ganska friskt - magen skulle bli tjorvig och det skulle bli svart i muggen etc. Någon som vet om man kan skippa tabletterna eller är det bara att äta upp dem?

När jag lämnade blod förr så kommer jag ihåg att magen pajade totalt av dom där tabletterna, jag skippade dom och märkte ingen skillnad.
    Förmodligen tar det nån extra dag att få upp järnvärdena i blodet men det kan man nog leva med om man inte har nån form av järnbrist, men då kanske man inte ska lämna överhuvud taget...

Av:
    Henrik_E
    Har aldrig fått svart skit. Enda biverkningen är låg FTP, men jag misstänker själva blodtappen där.

Av:
    JMT
    Peach skrev:
    Då var även jag godkänd blodgivare och idag var det första gången jag blev fick lämna. Nålen var grövre än jag trott men tack vare en sjukt proffsig sjuksyrra kändes det knappt. Så ni som tvekar - gör inte det! Anmäl er idag!

Mitt blodvärde var 155 vilket tydligen är mitt i mitten för feta män med låg FTP så ingen "gratis" bloddoping där inte. Nu, ca 2h senare, känner jag mig småsvettig och har en lätt yrsel så kvällens pass får ställas in men det får man stå ut med.

Frugan frågade om vi skulle käka blodpudding (järnrik mat) till middag men så läste jag att en normal tappning kräver ca 10kg blodpudding för att kunna kompensera så det får bli något annat till middag istället.

Ät tablettern direkt efter en större måltid. Många blir lätt illamående annars. Du kan även testa att dela tabletterna och inta delarna vid olika måltider.

Av:
    JojjeM
    Passa på att kröka. Alkoholen tar bra efter en tappning ;)

Jag har precis anmält mig för comeback i blodgivarbranschen efter många års uppehåll. Upptäckte att blodbussen parkerar precis utanför jobbet så det blir supersmidigt.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Peach
    Tack alla för input!

Jag får helt enkelt ta en tablett och se hur magen reagerar, mår magen bra så fortsätter jag väl ta tabletterna. Jag fick 20 tabletter och instruktionen var att de skulle vara slut tills nästa tappning, dvs om ett kvartal, så man kan ju nästan käka 2 i veckan och klara det galant.

Nu skall jag hem och käka för jag hungrig som tusan men jag undrar inte om det bara är inbillning.

Återigen, det kändes ingenting så ni som tvekar - Sluta med det och åk genast till en blodtapp! Dessutom fick jag en påse i present med min blodgrupp på, bara en sådan sak!

Av:
    eketjall
    Fick du Duroferon och får problem med kistan kan du fråga efter Niferex istället. Inte nödvändigt bättre, men kan vara.

Av:
    MarcusS
    eketjall skrev:
    Fick du Duroferon och får problem med kistan kan du fråga efter Niferex istället. Inte nödvändigt bättre, men kan vara.

De ena verkar gör min mage hård och den andra tvärtom. För mig funkar det bäst med en karta av varje sort och sedan tar jag varannan tablet.

Ät järntabletterna. Det är i stort sätt omöjligt att få i sig så mycket järn som du tappar ut via kosten.

Av:
    eketjall
    Jag ligger som sagt precis över gränsen för att få lämna, trots järntabletter.
    Ska lämna igen i veckan och ska höra lite om jag bör kolla upp lite sånt där med B12 och järndepåer etc.

Av:
    bolmarn
    Jag har upplevt att järntabletternas biverkningar har minskat efter ca två års regelbunden blodgivning med påföljande järntablettsbruk.

Av:
    mhenry
    Min upplevelse av blodgivning i kombination med cykling är att det tar väldigt länge att få tillbaka flåset, så jag har lagt av med att lämna blod. Senast jag lämnade var i slutet av september. I flera dagar efteråt efter var jag helt slut som cyklist och kunde inte ens hålla 25 km/h på platten. Sedan tog det en bra bit över en månad att trots relativt strukturerad träning ens komma tillbaka till samma nivå som innan. Jag kanske är en egoistisk vekling, men det där var ingen rolig upplevelse.

---

Av:
    Stumpy
    Kan känna av minskad ork samma dag och möjligen någon dag efter. Brukar även försöka planera in givningarna så de inte är mindre än två veckor innan tävling. Eftersom jag inte tävlar på någon högre nivå, så offrar jag gärna någon eventuell sekund för att kunna göra den goda gärningen att ge blod.
    Vad gäller järntabletterna så funkar kapslarna bäst för mig. Tar en varannan dag på ett ungefär. Om man låter bli att ta tabletterna, så kanske det inte märks på järnvärdet på några givningar, men när depåerna utarmats så kan det börja sjunka.

Av:
    Stumpy
    Så där, då var man lite blodfattigare igen.
    Enligt blodsystern så kunde man se att blodet var lite ljusare (och mer syremättat) om man tränat strax innan. Så dock inte för mig eftersom jag inte cyklat sedan igår kväll.
    De fick som vanligt sticka i båda armarna innan de fick nålen in i ådern på ett bra sätt. Två assietter rikare, men ffa den fina känslan av att ha bidragit till något gott.

Av:
    gabbeon
    Stumpy skrev:
    Kan känna av minskad ork samma dag och möjligen någon dag efter. Brukar även försöka planera in givningarna så de inte är mindre än två veckor innan tävling. Eftersom jag inte tävlar på någon högre nivå, så offrar jag gärna någon eventuell sekund för att kunna göra den goda gärningen att ge blod.
    Vad gäller järntabletterna så funkar kapslarna bäst för mig. Tar en varannan dag på ett ungefär. Om man låter bli att ta tabletterna, så kanske det inte märks på järnvärdet på några givningar, men när depåerna utarmats så kan det börja sjunka.

+1 på varje mening där . Summa summarum 6 poäng.

Av:
    dnleriksson
    Fick mail om att jag var godkänd och välkommen att lämna blod nu så nu är det dags så fort det blir lite lugnare på jobbet! Mao regndag då jag jobbar inom lantbruk :-)

/Daniel

Av:
    tobiascyklar
    får inte lämnas blod - för dåligt hb värde. antagligen för att jag cyklar och tränar så mycket - sa dom. förbrukar blodkroppar.

där ser man

Av:
    Bergsmannen
    tobiascyklar skrev:
    får inte lämnas blod - för dåligt hb värde. antagligen för att jag cyklar och tränar så mycket - sa dom. förbrukar blodkroppar.

där ser man

Låter lite konstigt måste jag säga. Lämnar själv blod samtidigt som jag tränar 4-8 h i veckan. Känns som det måste vara något annat som spökar, iof kanske du tränar mycket mer än så.

Av:
    eketjall
    Bergsmannen skrev:
    tobiascyklar skrev:

där ser man

Låter lite konstigt måste jag säga. Lämnar själv blod samtidigt som jag tränar 4-8 h i veckan. Känns som det måste vara något annat som spökar, iof kanske du tränar mycket mer än så.
    Springer man mycket (vad mycket är vet jag inte men troligtvis minst ett par 3 mil i veckan) så kan man krossar de röda blodkropparna i fötterna (pga stötarna) och får därmed lägre Hb.
    Men annars har jag inte hört om något som skulle få Hb att bli lägre pga träning.

Av:
    eketjall
    Rökare brukar kunna ha högre Hb än ickerökare eftersom kroppen kompenserar för ett sämre syreupptag i lungorna.

För 20 år sedan när jag inte tränade men rökte hade jag 175 vid någon tappning.
    Nu senaste året när jag börjat tappa igen och har inte varit bättre tränade sedan man var 16år, ja då har man inte högre än 135-140.
    Ålder fick jag höra som en orsak av tappersonalen, men den informationen kändes inte så säker.

Av:
    Scale60
    Hittade papper från sista tappningen 2005-10-05, blodgrupp A RhD neg och Hb 148. Jag har funderat flera ggr under åren om jag skulle lämna en skvätt men sen kommer jag ihåg hur hård i magen jag blev av järntabletterna och brukar lägga ner det.

Man skulle det bli kris skulle jag ställa upp förstås.

-EDIT-

Hittade papper från tappningar flera år bakåt från 2005, lägsta Hb 139 annars mellan 144 och 148. Synd att jag blev så hård i magen av tabletterna eftersom mitt Hb var ganska ok hela tiden men 2005 fick jag nog av att vara hård i magen under nästan en månad.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-04-22 14:13 av Scale60.

Av:
    eketjall
    Scale60 skrev:
    Hittade papper från sista tappningen 2005-10-05, blodgrupp A RhD neg och Hb 148. Jag har funderat flera ggr under åren om jag skulle lämna en skvätt men sen kommer jag ihåg hur hård i magen jag blev av järntabletterna och brukar lägga ner det.

Vet inte var du bor och hur läget är i ditt landsting, men i Sörmland är det akut brist på A och O och har varit klena lager ganska länge.
    Det akuta problemet löses inte med nya blodgivare (tar för lång tid med tester osv) men bra om de blodgrupper där det varit ont om blod får fler regelbundna blodgivare.

Av:
    Scale60
    eketjall skrev:
    Scale60 skrev:

Vet inte var du bor och hur läget är i ditt landsting, men i Sörmland är det akut brist på A och O och har varit klena lager ganska länge.
    Det akuta problemet löses inte med nya blodgivare (tar för lång tid med tester osv) men bra om de blodgrupper där det varit ont om blod får fler regelbundna blodgivare.

Sorry bor i Umeå, Sörmland låter långt bort.

Av:
    nisseson
    Scale60 skrev:

-EDIT-

Hittade papper från tappningar flera år bakåt från 2005, lägsta Hb 139 annars mellan 144 och 148. Synd att jag blev så hård i magen av tabletterna eftersom mitt Hb var ganska ok hela tiden men 2005 fick jag nog av att vara hård i magen under nästan en månad.

Det kan ha hänt en del när det gäller tabletter och upptag etc. över de senaste tolv åren. Prova att ge en gång och be att få kapslarna istället för tabletterna. Ta sen en varannan dag istället för varje och se om det gör skillnad. Det rådet fick bänkgrannen när jag var iväg och lämnade i mars.

Av:
    ceel
    Scale60 skrev:

-EDIT-

Hård i magen kan ju vara jobbigt iofs. Själv har jag svimmat 4 av 5 gånger jag avlagt blodprov och de gånger jag inte varit smart nog att tömma blåsan före så har den tömt sig själv. Så tyvärr går blodgiveri ganska rejält bort för mig.

Av:
    ForesterGuy
    MarcusS skrev:
    eketjall skrev:

De ena verkar gör min mage hård och den andra tvärtom. För mig funkar det bäst med en karta av varje sort och sedan tar jag varannan tablet.

Ät järntabletterna. Det är i stort sätt omöjligt att få i sig så mycket järn som du tappar ut via kosten.

Ett alternativ är annars http://www.apotea.se som dock är svagare.

Av:
    Peach
    Då är jag lite blodfattigare igen. Mitt Hb denna gång var bara 148 så tyvärr har jag inget "gratis" konditionsmässigt när jag cyklar.

Tänk att det gått 3 mån sedan sist, den tiden har gått väldigt fort och jag misstänker att det beror på att cykelsäsongen nu är igång.

Nåväl, hoppas mitt blod kommer till användning.

Av:
    Stumpy
    Lämnade i morse och hade ~10 högre Hb än normalt.
    Trolig orsak dehydrering efter intervaller igår kväll. Idag blir det vila. Sedan får vi se hur kroppen känns på nästa pass (imorgon eller övermorgon).

Av:
    ptrk
    Ger bara var 6e månad men idag passade jag på två veckor före egentligt datum.

138hb så över gränsen iaf!

Av:
    JojjeM
    Var på lite åderlåtning idag och insåg att jag har haft stadigt fallande Hb. Inget ras men en tydlig trend.

Tycker doktor Happy att jag borde forska vidare?

Hb-logg:
    Dec 2017: 156
    Mar 2018: 152
    Jun 2018: 148
    Feb 2019: 144
    Maj 2019: 140

/Johan

Av:
    nisseson
    Har du under perioden förändrat träningsmängd? Mina egna värden sjunker och stiger med hur mycket jag (konditions)tränar, ju mer träning desto lägre HB-värde. Det kommer sig troligen av att min blodvolym växt mer än totala järnmängden när jag är i bättre form.

Är du orolig så kolla med en doktor, här kommer du bara få anekdoter som ovan. :-)

Av:
    Eveningstar
    Järntabletterna finns att köpa på Apoteket, du kanske kan fortsätta med dem efter de du får i samband med blodgivningen?

f.d. Cyklist.

Av:
    JojjeM
    Tack för bra input. Anekdoter på internet är ju den bästa diagnosmetoden :)

Faktum är att jag trappat upp konditionsträningen under den aktuella perioden så det kanske är så enkelt.

Jag får sluta med det och fokusera på Happytramset :)

/Johan

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ