• Miyata... råd och hjälp. Nu med slutrapport!

Av:
    Simpanovic
    Om jag minns rätt lade jag för ett tag sedan in en liten tråd om Miyata. Jag hittar tyvärr inte den nu och får göra om'et.

Jag har alltså fått överta en gammal Miyata On/Off Road Runner av min ena bror. Syftet med den är att få med mig tjejen ut i skogen.
    Jag är glad nybörjare sedan några månader och hon är helt grön på skogscykling. Vänligen notera min nybörjarstaus i fall att jag säger konstiga saker eller har märkliga benämningar på doningarna.

Tyvärr visade sig cykeln vara i sämre skick än utlovat och är i rejält behov av upprustning. Själva ramen ser finfin ut och principiellt är det inga större fel tror jag. Det är alla komponenter som behövs. De flesta saknas helt! Är helt och hållet, av naturliga skäl, rookie som mekare och har inte ens lagat en punka sedan kanske 18 år tillbaka. Detta är bittert då jag ser den gratis gamla 90-talsknarren plötsligt börja kosta pengar.

Det jag initialt skulle vilja ha hjälp med här är någon form av uppskattning på vad man kan förvänta sig. behöver ju förmodligen lämna in den till LBS för total genomgång, vartill det kommer kostnader för material, inte bara service alltså.

Det jag kan se som behövs är:
    Nya däck och slangar
    Nya växlar fram och bak. Med vaijer, reglage och tutti.
    Nya bromsar. Sitter kvar något gammalt, men nya klossar, vaijrar och levers behövs.

Vad skulle detta kunna hamna på? Mellan tummen pekfingret? Är det värt besväret/pengarna?

Hade någon ambition på inrådan av glada Happyiter att återställa den till så nära originalskick som möjligt, men eftersom i princip allt saknas och jag inte kan meka själv ser det mörkt ut.

Det vi vill är ju att få tjejen att testa skogscykling med enkla medel. Börjar en upprustning kosta 5 papp är det ju inte värt det längre. Då kan man köpa en funktionsduglig hoj från scratch. Tänker mig absolut de enklaste billigaste växlarna. Ingen vits att sätta på lyxdoningar, men kommer det att springa iväg ändå?

Lite dåliga mobilbilder:
    PIC_0134.jpg

En röten fälg och gammal shimanobroms:
    PIC_0136.jpg
    PIC_0139.jpg

>><<
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2009-08-14 15:08 av Simpanovic.

• Re: Miyata... råd och hjälp.

Av:
    Johan T
    Varför behöver allt du nämner bytas? Jag har en liknande Miyata (valley runner) från samma tid som funkar fin-fint i nära originalskick. Mitt tips är att lägga ner så lite som möjligt på den där. No offence ;-)

Det kan bli dyrt hos handlaren eftersom de måste ta betalt för tiden... Kan du undvara några timmar så fixa lite delar på Biltema (bromsklotsar, vajrar, slangar) och några hundra senare har du något som iaf duger till vardags, även om det inte blir någon stigmaskin deluxe.

För att testa kanske du kan låna eller hyra någon mer modern hoj? Då tycker hon säkert det är roligare. Det har faktiskt hänt en del senaste åren :-)

Av:
    MTBiker
    Snygg, jag hade en svart on/off roadrunner. SÅÅÅ COOOL!!

Jag sysslar med foto oxå.
    www.eskillaago.com eller Instagram: @eskillaago

Av:
    blockmar
    Åååå en Miyata On/Off Road Runner.... en sån har jag också haft... svart/blå metallic-lack med flakes i... blir så nostalgisk, tror det var en 94:a. Min pappa använder den numera för att pendla från Solna till Kista.

Nä... jag hade inget att bidra med gällande tråden... drogs bara med av en flashback :)

Av:
    Naugas
    De är en helt ok ram det där, jag ska ta och göra iordning en on off road runner själv senare i sommar.

Är drev och kassett nötta/slut? Det kan räcka med en ny kedja bara annars, eller kedja+kassett om det bara är de minsta dreven bak som är nötta. Alla lager behöver kontrolleras - styr-, vev- och hjullager. Går de hackigt och ojämnt måste de öppnas för att se om de behöver bytas eller bara smörjas. Är du inte hyggligt duktig på att meka kan du inte justera eller smörja lagren själv. Vajrarna behöver säkert bytas, det kan du säkert göra. Sedan måste ju växlar och bromsar justeras in, bromsbeläggen filas eller bytas. Svårt att veta vad du kan och vill göra själv. Men det behöver inte alls vara så att "allt" behöver bytas, du måste kolla vad som verkligen är trasigt eller ihopärgat först.

Av:
    cjmax
    Du får öva lite på dina happysök-skillz... :-) http://happymtb.org

I övrigt håller jag med Johan T och Naugas, varför byta en massa, du skriver bland annat "Nya växlar fram och bak" men det ser ju ut att sitta i alla fall en bakväxel på cykeln om man kollar på bilderna.
    Ett sånt här budgetprojekt kräver nästan att du mekar själv, och om du nu tror att du inte kan så är det ju ett perfekt tillfälle att börja öva. Det är inte heller så svårt och det är få saker som du behöver några specialverktyg till, förutom då till lager som Naugas nämnde, det kan vara lite knepigt.
    När det gäller de saker du verkligen måste byta så föreslår jag LBS/Biltema om det bara handlar om klossar/vajer/höljen, behöver du verkligen ha mer prylar (bromsar, reglage, växlar, etc...) så tror jag på Köp&Sälj här på happy. (iofs så har ju Biltema börjat med lite vxl/reglage å så till 7-8-delat så det kan kanske vara ett alternativ också).

/CJ

Av:
    Simpanovic
    JohanT och Naugas.

Det är i de flesta fall inte fråga om att byta egentligen. Det finns helt enkelt inga grejer på den. Ett halvt bromshandtag och ett reglage till bakväxeln som verkar ihoptorkat något djävulskt.
    Bakväxel finns förvisso, men den känns opåtlitlig och röten. Ingen framväxel. Inga som helst vajrar utom någon liten stump.

Däck och slang finns ju, men de har nog suttit där sedan hojjen var ny och nu stått still i ett garage ett otal år. Ihoptorlat är min gissning. har inte ens kunnat provcykla pga punkteringarna och att styret inte ens sitter fast - den kom hem i går kväll. Kan således inte säga så mycket heller om hur slitna kassett och drev är.

Tid har jag ju att skruva på den, men knappast kunskapen. Borde man med lite tålamod kunna fixa igång växlar och bromsar själv i alla fall? Önskemålet är ju också att den skall komma igång hyfsat snabbt... Tjejen är ganska oknusslig och kommer nog inte pipa så mycket om kvaliteten på grejerna. Stimaskin De Luxe blir det aldrig, som sagt.

>><<

Av:
    MagnusA
    Två bra länkar när man ska meka cykel är http://www.parktool.com och http://www.sheldonbrown.com

Av:
    Oskar
    Byt vajrar/höljen, kedja, däck och slangar. Som redan påpekats ovan är det nog egentligen det enda som behöver bytas. Jag har själv en Miyata Path Runner som jag köpte ny 1993, och som gått många mil med i stort sett originaldelar - jag har väl bytt just vajrar/höljen, kedja, däck och slangar... ;-)

Lämna inte in cykeln till ngn LBS - det kommer nog kosta mer än vad cykeln är värd. Se den istället som ett gyllene tillfälle att lära dig meka själv.

Nu har jag nog i stort sett upprepat vad som redan skrivits ovan...

Av:
    cjmax
    Vart bor du då, finns det ingen rutinerad happy-mek-räv i närheten som du kan muta till en mek-kväll med några belgiska maltdrycker eller liknande. Skulle ju kanske kunna funka...

/CJ

Av:
    Oskar
    Simpanovic skrev:
    -------------------------------------------------------
    > JohanT och Naugas.
    >
    > Det är i de flesta fall inte fråga om att byta
    > egentligen. Det finns helt enkelt inga grejer på
    > den. Ett halvt bromshandtag och ett reglage till
    > bakväxeln som verkar ihoptorkat något
    > djävulskt.
    > Bakväxel finns förvisso, men den känns
    > opåtlitlig och röten. Ingen framväxel. Inga som
    > helst vajrar utom någon liten stump.

Sorry, när jag nu tittar efer lite noga ser jag att det saknas komponenter på den...

Av:
    Simpanovic
    Känner sig någon hågad i närheten av Värmdö/Gustavsberg så skulle ingen bli gladare än jag! En flarra whisky, eller per offert, kan utan knussel ligga i potten.

Miyatasugen Värmdöbo? Hoho?

Vill ju förvisso lära mig lite enkelmek också, man vet aldrig när det kommer väl till pass. Men jag tror inte det kommer bli klart förrän kanske lagom till nästa sommar, om jag känner mig själv rätt...

>><<

Av:
    Simpanovic
    Eller så skiter jag i allt, köper delar och försöker...

Var skall man vända sig? Finns det någon här som möjligen kan agera coach och ha bra tips på billigare delar? Biltema finns ju förvisso på Värmdö, men har de växlar och av vilken sort?
    Hur vet man vilka däck/slangar man behöver med dimensioner och grejs? Står det på fälgen tro?

Behövs som sagt inga monsterkomponenter...

>><<

Av:
    Naugas
    Sätt ut en annons om att du vill köpa billiga gamla fungerande grejer kanske? Det finns säkert massor av gamla passande saker som ligger i folks lådor. Jag hade haft det mesta du behöver för ett par hundralappar, men jag är inte hemma förrän i slutet av sommaren eller hösten antagligen.

Det är framförallt lagerkonditionen som avgör om du själv kan fixa den.

Men är det en bra storlek för flickvännen? Den ser inte ut att vara helt liten. MTB-Miyaterna är ganska långa (till skillnad från landsvägarna, som är korta), så det är en risk att hon kommer sitta för utsträckt för att ha en bra balans. Höjden är inget problem, men längden kan vara det. I så fall måste du byta styrstam, och det kan faktiskt vara ganska svårt att hitta korta sådana för gängat lager. Men passar den henne, och cykeln är i gott skick, kommer hon säkert att trivas på den.

Se bara till att inte sätta några billiga styva biltemadäck på den, satsa på däcken och köp lätta, dyra, stora däck istället. Racing Ralph t. ex.

Av:
    cjmax
    Försök trots allt behålla grejer om det går, till exempel bakväxeln kanske klarar sig med lite rengöring och uppsmörjning, annars:

Däck (och slang), 26" gäller, 1,9-2,2" bredd funkar nog, ca 160 spänn, http://www.biltema.se
    Bromswire, 100spänn, http://www.biltema.se
    Bromsar, 80 eller 160 spänn (vet inte om det är ett par...), http://www.biltema.se
    Växelreglage (STEF 50 inkluderar bromshandtag tror jag), 220 spänn, http://www.biltema.se
    Bakväxel, 160 spänn (Acera, inte helt nödvändigt...), http://www.biltema.se
    Framväxel, 120 spänn, http://www.biltema.se

eventuellt,
    kedja, 50 spänn, http://www.biltema.se
    kassett, 100 spänn, http://www.biltema.se

Så totalt slutar det kanske på en tusenlapp...

Förmodar att det är 7-delat du har (21 växlar), tänk på det när det gäller bakväxel, växelreglage, kedja och kassett.
    Skulle klingorna på vevpartiet vara kass så blir det lite lurigare, Biltema har visserligen ett snorbilligt helt vevparti, http://www.biltema.se, men det kan vara lite bök att byta, kanske går det att hitta lösa klingor undangömda hos LBS eller på någon yardsale eller nått...

Lycka till!

/CJ

Av:
    Simpanovic
    Grymma tips!

Tack skall ni ha allihop! Kom gärna med fler för all del.

Bara att sätta igång att meka - kan ju inte gå mer än åt helvete. Skruva fast prylarna och SEDAN lämna till LBS för justering i värsta fall. Billigare så ju....

Hmm, ska fan i mig få snits på knarren. Tjejen kommer inte våga gnälla på den heller om jag gjort det åt henne.

Höjden är nog inget problem, som du säger Naugas. Eventuellt problem med längden. Hon är 165, jag 181 - men vi har i princip lika långa ben. Jag har således lång rygg, hon har långa ben. Vi får se hur hon hamnar på den...
    Bör inte bli problem hoppas jag. Först ut i skogen. Gillar hon det får vi finetuna senare eller hoppas på befordran och hög lön = ny hoj all together.

>><<

Av:
    MR hyde
    Ohh nu tänkte jag direkt på min gamla miyata kanske kan ge lite inspirition med en bild ;)

//svein
    pbpic484625.jpg

Av:
    captain8track
    jag har alivio eller acera x nått sånt skit som skulle funka som växel/bromsreglage. 7delade borde väll passa?

dina mot frakten

Av:
    Simpanovic
    Captain8track har PM

:)

>><<

Av:
    cjmax
    Fasen vet om inte jag har ett par V-bromsar liggande, STX eller STX-RC... de kan du också få, ska kolla läget när jag kommer hem.
    Blir bara bättre å bättre det här va? :-)

/CJ

Av:
    Simpanovic
    Ja, det kommer bli helt förbannat bra. Inte bara börjar det likna en koplett cyekel - jag lär mig kanske lite om mek också.

cjmax har för övrigt PM.

>><<

Av:
    captain8track
    tror att det kan vara lurigt med v-bromsar med alivio reglagen, får väll titta vad jag har i bromsväg med...

Av:
    cjmax
    Ha ha, jag tror jag kanske har lite reglage, växlar å grejer också. :-)
    Men tror det är 8-delat, STX-rc, kanske funkar ändå?

/CJ

Av:
    Simpanovic
    Ni är för sköna!

Ja, fråga inte mig vad som funkar. Är reglaget 8-delat så innebär det alltså bara att ena ytterläget är oanvänt? Eller? Hur funkar det med själva växeln? Som sagt, fråga inte mig. Sitter 7-delat på den nu.

Var förbi LBS idag... De tyckte hojjen var fin och ville gärna serva den. Men som vi varit inne på blir det ju dyrare. Snackade om strax över 2 papp. Dessutom har jag ju blivit sugen lite på att meka den själv, så man lär sig någon gång! Ingen inlämning således.

Tjejen cyklade faktiskt dit den, så den rullar. Visade sig vara pyspunka fram dock, så var lite kinkigt på vägen hem. Men hon såg sportig och glad ut i alla fall. Cykeln var oväntat tyst dessutom. Lite vanskligt att hojja utan bromsar för henne dock, men vi överlevde bägge två.

>><<

Av:
    NiklasL
    Kan bara instämma i förslaget att meka själv, roligt och lärorikt och så sparar man pengar! Renoverade pendlaren härom veckan och passade på att gå upp från 7- till 8-delat. Innebar även hjulbyte men det var ändå dags då fälgarna var nedbromsade. Biltemahjulen kostar mindre än en fälg normalt gör. På Biltema hittar du även vajeravbitare för en femtilapp, vevpartiavdragare för lika mycket och vevlagerverktyg. Att byta vevlagret var dock inte helt lätt, krävdes tryckluftsverktyg (men då var det desto lättare). Tyvärr finns inget Biltema i staden där jag bor men har fått någon leverans av god vän, resten inköpt lokalt hos min tillmötesgående LBS (Sportson i Kalmar).

Av:
    Simpanovic
    Hur är det förresten med däck?
    Vill proppa på några bredare varianter till tjejen ock kan verkligen tänka mig vanliga från BT. Men som lekman i mekträsket - hur står det till med bredd och dimensioner? På min hojj är ju fälgarna galet smala i jämförelse. En rutten oskarp mobilbild högst upp i tården visar hur Miyatans ser ut. Original förmodar jag. Men är det "standard" med däck? Att själva slangen pressar ut dem mot fälgen?
    I en perfekt värld hade man kanske velat byta fälgar helt och hållet, men på med nya sulor och börja härja som det ser ut idag. Vad sägs?

>><<

Av:
    Backe
    Jag blir varm i hjärtat eftersom on/offen var den första MTB jag ägde, samma färg tom.

Av:
    cjmax
    Naugas skrev:
    >
    > Se bara till att inte sätta några billiga styva
    > biltemadäck på den, satsa på däcken och köp
    > lätta, dyra, stora däck istället. Racing Ralph
    > t. ex.

cjmax skrev:
    >
    > Däck (och slang), 26" gäller, 1,9-2,2" bredd
    > funkar nog, ca 160 spänn, http://www.biltema.se
    >

Fälgarna lär inte begränsa vad du kan sätta på för däck, de lär funka med allt från 1,75" till 2,5". Det som begränsar är antagligen hur mycket plats du har i ramen, min gissning är att någonstans 2,25-2,4" är det största du kan klämma dit beroende på däck (breddangivelser är inte alltid så exakta).
    Håller i princip med Naugas att ett par lätta fin-däck med bra grepp och stor "luftkammare" vore det bästa men ett par RR som han föreslår går lös på 1000spänn vilket är en del med tanke på budgeten. Så länge det handlar om vackert väder cykling i inte allt för svår terräng så funkar nog Biltema tillräckligt OK för pröva på, ta de bredaste/största (2,10) du hittar.

/CJ

Av:
    Simpanovic
    cjmax skrev:

>
    > Fälgarna lär inte begränsa vad du kan sätta
    > på för däck, de lär funka med allt från 1,75"
    > till 2,5". Det som begränsar är antagligen hur
    > mycket plats du har i ramen, min gissning är att
    > någonstans 2,25-2,4" är det största du kan
    > klämma dit beroende på däck (breddangivelser
    > är inte alltid så exakta).
    > Håller i princip med Naugas att ett par lätta
    > fin-däck med bra grepp och stor "luftkammare"
    > vore det bästa men ett par RR som han föreslår
    > går lös på 1000spänn vilket är en del med
    > tanke på budgeten. Så länge det handlar om
    > vackert väder cykling i inte allt för svår
    > terräng så funkar nog Biltema tillräckligt OK
    > för pröva på, ta de bredaste/största (2,10) du
    > hittar.
    >
    >
    > /CJ

Grymt. Tack.

Ja, det är ju först och främst en fråga om att få den i brukbart skick! Visst vill man alltid ha fina grejer, men jag tror inte hon kommer köra så hårt. Jag har redan märkt att jag själv skulle vilja ha lite grövre däck, men det är lågprioriterat ändå. Får bli Biltema som uppvärmning.
    Tack som fan!

>><<

Av:
    Simpanovic
    Så... Då var man här igen. Fler frågor, som jag bara kan skylla på den härliga Yardsaletråden som dök upp i morse.

Kommer så småningom kanske att behöva byta styrstam, om den visar sig för lång, cykeln.

Fick några uppslag i nämnda tråd och undrar över det...

Är alltså gängad styrstam på den idag - helt enligt 90-talsstandard gissar jag? Fick då tips om en adapter för att kunna köra kortare A-headstam på'n.

Ordet Adapter klingar sällan bra, och låter lite "nödlösning" i mina öron.
    Vad tror ni, vise män? Kan man få knussel av att köra en adapter mellan gängad och "vanlig" Kan det uppstå glapp eller liknande? Eller är det helt tillförlitligt?
    Alternativet som någon var inne på var att leta efter kortare, begagnad gängad styrstam hos någon bra LBS.
    Vilket alternativ känns mest tillrådigt? Är man säker på sin adapter känns ju det alternativet trots allt lite hetare. Så kan man fnurla på rätt längd på stammen i större utsträckning... Vad vet jag?

>><<

Av:
    mytomspunnen
    En sån adapter är inte sämre än vad en styrtapp för gängad gaffel är till att börja med. Men den "nya" styrlagerstandarden är ju lite stabilare...

---------------------------------------------------
    theme song of my life

Av:
    Rippa
    Du har en för stor ram till en för liten tjej. Ju fortare ju inser det desto bättre. Visst kommer det funka att cykla omkring på. Men det är milsvid skillnad på upplevelsen om man jämför ett gammal vrak i fel storlek, mot något modernare i rätt storlek.

Av:
    mytomspunnen
    Det låter onekligen som Rippa har fattat rätt.

---------------------------------------------------
    theme song of my life

Av:
    Rippa
    Men om du nu tänker fortsätta envisas, vilket jag misstänker, så kan du ju istället skaffa ett annat styre med mer bakåtsvep. Det kompenserar för längden på styrstammen.

Typ: http://www.biltema.se

Men som sagt var, om huvudsyftet är att få tjejen hooked på stigcykling så tror jag att vad du än gör med det där liket blir en kostsam återvändsgränd. Den ser däremot ut som ett utmärkt pendlarobjekt för din egen del.

Av:
    Simpanovic
    Mmm... Nu blev det lite dålig stämning här tycker jag. :)

Jag är fullt medveten, och tjejen också, om att detta inte är en ultimat cykel. Ramen är låg och lång t.ex. Jag vill endast åt humorn i cyklingen. Kanhända att den blir lidande på "ett lik".

Jag har nyligen själv köpt en billig instegscykel, med god vägledning av din guide Rippa, och har således inte råd att köpa en till. Det är surt att vara lågavlönad. Att brorsan valde att skänka ett vrak till mig såg vi som en välkommen utväg och till slut ett bra tillfälle för mig att lära mig meka en smula också.
    Du har rätt i att jag kommer envisas! Den dagen chefen inser mitt rätta värde får tjejen en ny. Tills dess envisas jag. Ledsen för det.

>><<

Av:
    captain8track
    det är förmodligen 1" styrstam på den där, leta hos lbs är nog bästa tipset faktiskt. De brukar ha lådor med gammalt skrot

Av:
    ambientzz
    Miyata rockar. Det finns inga dåliga cyklar, bara dåliga stigar;)

Av:
    svpe
    Har kört Miyata mer eller mindre i 21 år nu och har svårt att hitta nåt nytt som jag hellre vill ha till vardags. Därför har jag renoverat två cyklar till mig och min sambo. Valde att köpa lite finare komponenter och kör dessa cyklar som vardagscyklar. Så mitt tips är att lägga ner lite mer pengar för att få en riktigt trevlig vardagscykel, det är ramarna värda!
    Min Skyrunner från 1991 renoverade jag 2008 till en kostnad av ca.8000kr och sambons On/Off road runner renoverade jag 2007 för ca. 5000kr.
    2008_06_01_0126 mini.jpg
    2008_06_01_0128 mini.jpg

Av:
    Simpanovic
    Så. Go' vänner! Mitt budget-få-tjejen-ut-i-skogen-projekt är färdigt. I god ordning tänkte jag med enkla medel ge en slurapport och på så vis påvisa förträffligheten med ett välfungerande forum!

Jag fick många tips, råd, uppmuntrande ord och en eller annan avrådan på vägen, men skam den som ger sig! Alternativet att lämna in hela hojjen till LBS gick ganska snart i papperskorgen. Det hade definitivt varit snabbare, men dyrare. Dessutom hade jag inte lärt mig lika mycket som jag faktiskt har gjort längs vägen.

Efter att inte ens lagat en punka sedan 12-årsåldern har jag nu alltså demonterat och monterat en cykel. Lite stolt fick jag lov att bli, även om mycket finns kvar att lära naturligtvis. Men jag har insett det roliga med att meka själv och är inte längre rädd för vajrar, vevar & verktyg.
    Några små missöden längs vägen skadade ju stoltheten en smula, men inget allvarligt. En nackspärr kommen av att dra av en kasett utan kedjepiska t.ex. var ju lite stökigt. 3-4 dagar senare kunde jag titta åt vänster igen, lagom till cykeln skulle testas.

Den stora merparten av nya delar kommer från Biltema (ja, budget var ordet), detsamma gäller de flesta nya verktyg jag behövde. Jag insåg snabbt att man inte kommer långt med en hammare och en rostig bågfil när man kall bygga en cykel. Vissa andra delar från LBS, som en framväxel (Skulle frågat Bjorre kanske?), handtag och nya sådana vajerrör till bromsarna.
    Här är det på sin plats att ödmjukt och varmt tacka cjmax och Captain8Track för deras generösa bidrag och råd i bygget. Utan er hade det inte slutat lika lyckligt!

Jag ber härmed, en gång för alla, om ursäkt för den mycket tveksamma bildkvaliteten. En dålig kamera (köp aldrig en Samsung i780-mobil) gör att man inte anstränger sig heller. Men jag borde skämmas för den kvaliteten som presenteras nedan.

Första försiktiga ingreppet. Eller "helvetet börjar" som jag beskrev det vid tillfället.
    PIC_0189.jpg
    Första hjulet och däcket monterat och kaoset i hallen börjar breda ut sig
    PIC_0191.jpg
    Det gamla vevpartiet satt hårdare än man skulle vilja. Hade inget vaselin att tillgå, men vilja och våld räcker tydligen långt. Trasan/t-shirten vadderade avdragerens handtag så att det inte skulle sluta metallrent.
    PIC_0195.jpg
    Tekniken visade sig dock tveksam. Det gamla stackars vevpartiet var inte mycket att spara på då det visst blev en smula orunt efter min omilda behandling. Man lär sig. Mektabbetråden nästa...
    PIC_0202.jpg
    Glömde bort arbetsordningen en aning och ramtvätt fick göras med nya vevarna på plats.
    PIC_0199.jpg
    Mekar man i hallen, och nyligen givit sig in i den leken, får en pall duga som mekställ.
    PIC_0219.jpg
    Pauser och uppmuntran behövs mellan varven.
    PIC_0224.jpg
    Kaoset har blivit väletablerat.
    PIC_0200.jpg
    Injustering av bakväxeln gick över förväntan.
    PIC_0238.jpg
    Orginalsadeln sitter kvar. Kanhända att den får bytas. Om inte annat av kosmetiska skäl.
    PIC_0244.jpg
    Efter visst huvudbry löstes vajerdragning enligt nedan. Hellre lite för långa, än lite för korta?
    PIC_0243.jpg
    Skamlig komposition, jag vet, men nu är tydligen cykeln färdig. För den här vändan.
    PIC_0239.jpg
    Såhär glad ser den så ut på sin jungfrufärd i skogen.
    PIC_0247.jpg

Mottagaren av knarren, min flickvän, är väldigt glad och klarade av de första stigarna med bara ett mindre vredesutbrott. Det finns lite småsaker att fixa, som ny styrstam eventuellt, men för stunden har vi en fungerande hoj vilket var målet.

Jag vill påminna om mina VARMASTE TACK till cjmax, och Captain, vilka, på ett föredömligt sätt, lever upp till Happys tag-line "Sveriges trevligaste mountainbikeforum".
    Hedersomnämnande till alla andra som längs vägen bidragit med glada tillrop och tips.

Mvh. Simon

>><<

• Re: Miyata... råd och hjälp. Nu med slutrapport!

Av:
    Stervelo
    Den blev ju fin, galet lyckat helt enkelt.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    cjmax
    Den stora frågan är väl, e den röd eller e den rosa? :-D

Jäkligt snygg drivlina å bromsar förresten. ;-)

Har väntat på att få se denna rapport, håller med Stervelo, det blev riktigt fint!
    Försök nu hitta en lite bättre kamera bara så vi får se hur den verkligen ser ut. :-)

/CJ

Av:
    Simpanovic
    cjmax skrev:
    > Den stora frågan är väl, e den röd eller e den
    > rosa? :-D

Jag kan intyga att den är röd. Knallröd och fin!

> Jäkligt snygg drivlina å bromsar förresten.
    > ;-)
    > Försök nu hitta en lite bättre kamera bara så
    > vi får se hur den verkligen ser ut. :-)
    > /CJ

Haha! jag håller med dig! Men jag har så höga krav på en kamera bara, att det lär dröja. Vill inte köpa något halvdant och det jag vill ha igen är något i 50k-klassen, eller uppåt, tyvärr.

>><<

Av:
    cjmax
    Simpanovic skrev:
    >
    > Haha! jag håller med dig! Men jag har så höga
    > krav på en kamera bara, att det lär dröja. Vill
    > inte köpa något halvdant och det jag vill ha
    > igen är något i 50k-klassen, eller uppåt,
    > tyvärr.

Som "riktig" kamera kan jag förstå dig, men det är inte fel att ha en 4-10Mp kompaktkamera också, å de kan du få för en riktigt billig penning. (du kommer tex så gott som aldrig släpa med dig en 50k kamera på happy-rides, forsränning, klättring eller dylikt...) :-)

/CJ

Av:
    ambientzz
    Vevpartiet på denna hoj är ägg/oval-format från början. Ser likadant på min gamla Miyata Nån teori från 90-talet att det skulle ge mer kraft eller nåt. Irriterande var det hur som helst:)

Av:
    Simpanovic
    ambientzz skrev:
    > Vevpartiet på denna hoj är ägg/oval-format
    > från början. Ser likadant på min gamla Miyata
    > Nån teori från 90-talet att det skulle ge mer
    > kraft eller nåt. Irriterande var det hur som
    > helst:)

Du måste skoja? Hur fanken kändes det att cykla på? Hursomhelst har det vevpartiet gått i soporna.
    Då kanske jag inte var så våldsam som jag trodde då...

>><<

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ