• Miyata... råd och hjälp. Nu med slutrapport!

Av:
    Simpanovic
    Om jag minns rätt lade jag för ett tag sedan in en liten tråd om Miyata. Jag hittar tyvärr inte den nu och får göra om'et.

Jag har alltså fått överta en gammal Miyata On/Off Road Runner av min ena bror. Syftet med den är att få med mig tjejen ut i skogen.
    Jag är glad nybörjare sedan några månader och hon är helt grön på skogscykling. Vänligen notera min nybörjarstaus i fall att jag säger konstiga saker eller har märkliga benämningar på doningarna.

Tyvärr visade sig cykeln vara i sämre skick än utlovat och är i rejält behov av upprustning. Själva ramen ser finfin ut och principiellt är det inga större fel tror jag. Det är alla komponenter som behövs. De flesta saknas helt! Är helt och hållet, av naturliga skäl, rookie som mekare och har inte ens lagat en punka sedan kanske 18 år tillbaka. Detta är bittert då jag ser den gratis gamla 90-talsknarren plötsligt börja kosta pengar.

Det jag initialt skulle vilja ha hjälp med här är någon form av uppskattning på vad man kan förvänta sig. behöver ju förmodligen lämna in den till LBS för total genomgång, vartill det kommer kostnader för material, inte bara service alltså.

Det jag kan se som behövs är:
    Nya däck och slangar
    Nya växlar fram och bak. Med vaijer, reglage och tutti.
    Nya bromsar. Sitter kvar något gammalt, men nya klossar, vaijrar och levers behövs.

Vad skulle detta kunna hamna på? Mellan tummen pekfingret? Är det värt besväret/pengarna?

Hade någon ambition på inrådan av glada Happyiter att återställa den till så nära originalskick som möjligt, men eftersom i princip allt saknas och jag inte kan meka själv ser det mörkt ut.