• Artikel: Nerve AM 9.0 HS - Canyon med Hammerschmidt

Av:
    *micke*
    hammertime.jpg

Det är inte ofta drivlinan på cyklar förändras på ett nyskapande sätt. Normalt sker en gradvis förändring, från sju drev bak till åtta, från åtta till nio. Truvativ Hammerschmidt är något så radikalt som ett vevparti med en inbyggd växel som ersätter den traditionella framväxeln och multipla framdrev.

Vi har testat Canyon Nerve AM 9.0 HS som är en hela berget-cykel utrustad med just Hammerschmidt.

Läs mer.
  • Re: Artikel: Nerve AM 9.0 HS - Canyon med Hammerschmidt

Av:
    42Hz
    Grymt! Man får väl hålla tummarna att Truvative spottar ur sig en lättare HS i framtiden då det låter som ett lyckats koncept!

Kanske skulle beställt en Froggy med Hammerschmidt istället för vanlig framväxel?! Fast som tur var fanns de bara i ett begränsat antal... :)

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    marran
    Sedär, ännu en bra artikel!
    Mkt intressant läsning, Hammershmidt blir nog finfint om några år, jag tror det är framtiden.

Av:
    *micke*
    marran skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Sedär, ännu en bra artikel!
    > Mkt intressant läsning, Hammershmidt blir nog
    > finfint om några år, jag tror det är framtiden.

Tack!
    Hammerschmidt har sina poänger helt klart och jag är numera anhängare. Men det finns utrymme för förbättring. Framför allt måste vikten ner men även möjlighet att ändra den interna utväxlingen, och därmed skillnaden mellan lillen och overdrive, vore trevligt.

Av:
    marran
    Priset går väl förhoppningsvis också ner, så man faktiskt har råd att köpa det.

Av:
    Tobbe Arnesson
    Det ser ut som det sitter ett vajerhölje i vajerstoppet till framväxeln men ingen vajer (bakom sadelröret i röret svingen är skruvad)? What up? Vad är skruvhålet på sadelröret innanför vevpartiet till för?

Hur går vajern in i vevpartiet? Utsatt?

Lite sent påkomna frågor från min sida. :)

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    marran
    Skruven på sadelröret är väl om man ska ha (vanlig) framväxel med E-fäste, dvs en sån som kläms fast av vevlagret.

Av:
    AJ
    the_TnT skrev:
    > Det ser ut som det sitter ett vajerhölje i
    > vajerstoppet till framväxeln men ingen vajer
    > (bakom sadelröret i röret svingen är skruvad)?
    > What up?

Nerve har invändig wiredragning för växelwirarna i diagonalröret. Men det används inte till framväxeln med Hammerschmidt. Det lilla wirehöljet måste väl ändå sitta där för att hålla den breda borttagbara "plastpluppen" på plats.

Nerve-wire.jpg

> Hur går vajern in i vevpartiet?

I framkant på baksidan av Hammerschmidt.

> Utsatt?

Njae, fästet verkar vara ganska robust. Men det går säkert att ge den en smäll om man är oförsiktig :-)

Av:
    DevizioN
    Välskriven och bra artikel som alltid. Tycker det är kanon att ni skriver om åkaren och dess bakgrund, man får mer kött om bena hur artikeln är skriven och "vinklad"(i brist på bättre ord) eftersom alla åker olika.

Tror detta kan växa rejält om de bara får fäste, och bli bättre och lättare!

Av:
    *micke*
    the_TnT skrev:
    > Hur går vajern in i vevpartiet? Utsatt?

AJ svarade ju fint på frågorna med bild och allt så jag tänkte bara lägga till att om man smäller Hammerschmidt där vajern går in så får nog diagonalröret också en rejäl kyss, sannolikt med buckling som följd. Och det måste vara ett rejält högt hinder för att ta så långt upp.

Av:
    Tobbe Arnesson
    *micke* skrev:
    > Och det måste vara ett rejält högt hinder för att ta så långt upp.

Inte helt ovanligt med större stenar som följer med framhjulet upp, teoretiskt borde de kunna träffa illa där. Men en rätt bra lösning.

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    Öviksmicke
    Ett mycket trevligt vevparti kan jag säga som provkörde med lite på besök hos *micke* tidigare i år. Det känns helt klart som framtiden, skulle mer än gärna ha en sådan på dhriggen så man faktiskt kan trampa lite uppförs också.

--------------
    "On a mountainbike you can cover a great distance in a short period of time
    or a short distance in a great period of time"
    -Roam

Av:
    snö_mellan_dubbarna
    Hur fungerar cykeln som amhoj? Fungerar den såväl till kanis som till vanlig norrbottnisk stigröj? Min definition till AM är ju att den fungerar lite halvdant till allt möjligt.

Av:
    mattiasp
    Det verkar som om Hammerschmidtvevpartiet delvis löser problemet med olika "trampgung" beroende på vilken framklinga man använder. Är det så att kedjelinjen går genom baksvingens vridaxel? (Försök att bortse från min troligen felaktiga terminologi)

Av:
    Frostic
    .
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-05-17 20:23 av Frostic.

Av:
    *micke*
    mattiasp skrev:
    > Det verkar som om Hammerschmidtvevpartiet delvis
    > löser problemet med olika "trampgung" beroende
    > på vilken framklinga man använder. Är det så
    > att kedjelinjen går genom baksvingens vridaxel?
    > (Försök att bortse från min troligen felaktiga
    > terminologi)

Det blir konsekvent trampgung i och med att den fysiska framklingan alltid är lika stor :-) På det viset blir det lättare att optimera baklänkagets antitrampgungsegenskaper vilket annars alltid blir en kompromiss mellan funktion på 2-3 klingor. Canyon har konstruerat Nerve AM 9.0 HS mycket trampeffektiv, jag använde aldrig ProPedal på bakdämparen mer än för att testa. Möjligen kan man vilja slå på den om man ska trampa flera hundra höjdmeter på asfalt då bakfjädringen inte alls behöver vara känslig för att hitta grepp.

Av:
    *micke*
    snö_mellan_dubbarna skrev:
    > Hur fungerar cykeln som amhoj? Fungerar den
    > såväl till kanis som till vanlig norrbottnisk
    > stigröj?

Definitivt. Kanis är ett av ställena jag kört den på :-) Men om du siktar på många liftdagar och gillar downhillbanan på Kanis finns det bättre val då Nerve AM blir lite späd när det är så stökigt. Det går att ta sig ner någorlunda kontrollerat men det känns mer ansträngt än roligt. Det ligger utanför tänkt användningsområde helt enkelt. Slätare utförsåkning går däremot bättre.
    Stigröj med mycket stök och upp/ner är mammas gata för Nerve AM.

Av:
    ErikH
    Mycket bra artikel, speciellt den grundliga genomgången av geometrin gillade jag!

Det skulle va kula att jämföra cykeln med t ex en Lapierre zesty alt spicy och en spec enduro!!

Av:
    MoeJoe
    Bra artikel, men jag tycker kanske att Hammerschmidt bara löser halva problemet med drivlinan, om ens det - Det är väl oftare bakväxel som krånglar och slås sönder än framväxel och drev fram (särskilt om man har en bash guard). -Vad blir billigast och lättast, totalt sett; Hammerschmidt+en finare extern bakväxel, eller ett Rohloff Speedhub? Om pengen var oviktig, skulle inte man hellre köra på Rohloff trots allt, när man tänker i dessa banor? Själv hoppas jag nog mest på att nästa generation Shimano Alfine blir ännu ett snäpp bättre och helt mtb-anpassad, då kör jag gärna på den, klarar mig lätt med 8 växlar.

Av:
    ErikH
    Jag går precis i samma tankar som MoeJoe, efter flertal dyra bakväxlar ha skrotats(speciellt sram)så kunde det vara kul om det kom något nytt alternativ som inte kostar skjortan som Rohloff!

När ett företag blir så stort som Shimano, så hämmar det alltid utveckling av alternativ/
    konkurrens...

Av:
    *micke*
    MoeJoe skrev:
    > Bra artikel, men jag tycker kanske att
    > Hammerschmidt bara löser halva problemet med
    > drivlinan, om ens det - Det är väl oftare
    > bakväxel som krånglar och slås sönder än
    > framväxel och drev fram (särskilt om man har en
    > bash guard). -Vad blir billigast och lättast,
    > totalt sett; Hammerschmidt+en finare extern
    > bakväxel, eller ett Rohloff Speedhub? Om pengen
    > var oviktig, skulle inte man hellre köra på
    > Rohloff trots allt, när man tänker i dessa
    > banor? Själv hoppas jag nog mest på att nästa
    > generation Shimano Alfine blir ännu ett snäpp
    > bättre och helt mtb-anpassad, då kör jag gärna
    > på den, klarar mig lätt med 8 växlar.

Jag hoppas och tror att interna växlar är framtiden. Fast då hellre kring vevpartiet (g-boxx, Hammerschmidt med fler växlar) för gynnsammare placering av vikten. Att lassa på nära ett kilo i baknavet är ingen vidare idé ur bakfjädringssynpunkt.

Av:
    Puffert
    Gillade verkligen Hammerschmidt det lilla jag hann prova hemma hos Micke. Då måste jag ju även erkänna att jag inte på nåt sätt är någon viktfetishist utan ser fler fördelar än nackdelar. Cykeln i sig skulle jag nog också trivas bra med. Hade dock gärna provat den i vuxenstorlek också...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in