• RR: Jämtlandsfjäll med rejäl överraskning! Nu kopiöst med bilder

Av:
    bruce
    PM från Roadrunner, cykla i Jämtlandsfjällen? Skaffade tågbiljett till nattåget Sthlm-Åre. Packade för tre dagars cykling, visade sig väga 4.9 kg.
    01packning.JPG
    Mekade, drog åt allt som kunde dras, smörjde allt som kunde smörjas
    02mek.JPG
    Blocketcykelväskan svalde hojen, samt packning
    03vska.JPG
    satte mig på tåget fredag kväll, skulle avgå kl.23.52 men SJ valde att vänta 45 minuter innan de rullade. Kupén var som en bastu.
    04tåg.JPG
    På morgonkvisten siktades Åreskutan
    05åre.JPG
    Och utanför stationen stod Roadie och väntade
    06rr stn.JPG
    Efter en sväng med bilen kom vi fram till Storulvån, inmundigade grötfrukost, mackor samt nygräddade våfflor
    07afrukost stuå.JPG
    Rutt spikades efter några minuters diskussion med en fjällvärd (eller vad de kallades?). Han såg lite tveksam ut inför vårt vägval, visste inte om det var så vanligt att hoja dessa sträckor.
    Planerad rutt:
    07b rutt.gif
    En fantstiskt fin cykling inledde mellan Storulvån och Gåsen, 20 km lycka, avverkades på 2.31 h.
    08hängbro.JPG
    09svettopaus.JPG
    Framme vid Gåsen inmundigades lunch beståendes av lättöl, pilsnerkorv, russin och jordnötter, någon bar slank väl ner också.
    10gåsen.JPG
    Efter Gåsen bar det iväg mot Vålåstugorna, visade sig bestå av 16 km svett, mygg och sten, gick endast att cykla sporadiskt, mest bära och svära, snö att svalka sig med
    11snö.JPG
    Sista pausen innan Vålåstugan. Dessa 16 km tog oss 4.41 h att avverka inkl 15 min paus totalt, ingen lek
    12sista paus.JPG
    Någon vadning ingick också, skönt att svalka fötterna
    13vadning.JPG
    Slutligen framme i Vålåstugan, hade hunnit bli strax innan kl. 20 och kvällen avslutades med ett halvt kg spaggetti, köttfärssås och bullens pilsnerkorv, allt i samma gryta, smaskens.
    14vålåstugan.JPG
    Nästa dag var planen att cykla vidare mellan Vålå till Helags, efter 1.8 km kom dock överraskningen. När jag skulle upp på en spång (bland många andra) slog jag en rejäl vurpa, landade med full kraft med höften rakt på den vassa avsågade kanten på plankan, förstod direkt att det var kört. Kallsvett och smärta. Haltade tillbaka med hojen som rullator, var inte optimalt. Två mil till närmaste grusväg.. ringde 112 från Vålåstugan och fick flyga polishelikopter till östersunds sjh, cykeln fick följa med men tyvärr inte Roadie som fick fortsätta ensam, kändes sådär lagom kul.
    Kom till akutmottagningen kring kl.13 och linkade därifrån till patienthotellet kl.22.
    15akuten.JPG
    Spricka i höften konstaterades efter röntgen. Största blåmärket jag haft tror jag. Tur man har två ben så man kan använda det ena i varje fall.
    16höft.JPG

Resten av turen får Roadrunner fylla på med, sträckorna Vålå-Helags samt Helags-Sylarna var e u inte heller ngn barnlek..

Blir att cykla asfalt/Langster ett tag.

--------------------------------------------------------------

//bruce, ser helst världen ur ett Roy Andersson-filter
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-07-21 14:01 av bruce.

• Re: RR: Jämtlandsfjäll med rejäl överraskning!

Av:
    kaipartai
    Jag var skitavis fram till "överraskningen"! Verkade vara en underbar ride!! Krya på dej!!

Av:
    Stewe
    Ajajajaj, det där såg inte kul ut, krya på dej och hoppas det läker snabbt.

Av:
    Hedlund
    sträckan helags-sylarna är jag intreserad av att veta lite mer om (=

Av:
    Jörgen_A
    Aj aj aj. Det där ser ut att göra ont. Kan inte ha varit någon höjdare att ta sig fram till stugan för att ringa efter hjälp.

Fram till överraskningen såg det ju riktigt fint ut dock...

/* Jörgen */

Av:
    nisseson
    Ajajaj... Får flashbacks från mitt armbrott i våras. Krya på dig!

F.ö. kan jag meddela att du har vad som kallas "magnifikt hematom" vilket de kanske skriver i journalen. Det är inte lika kul som det låter, "bara" att du har ett rejält blåmärke. Det kommer gulna i kanterna efter ett par dagar och sen försvinner det sakta. (Något medicinskt lärde jag mig av min egna erfarenhet av cykelskada. :-) )
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-07-21 12:31 av nisseson.

Av:
    NiclasY
    Äsch, jag fick varken flyga helikopter eller ha hojen på sjukan vid min höftfraktur ;-)

Men var glad att inte benet small rakt av!

Av:
    bollen
    om du hade haft gaffeln i mitten istället för vänster hade du nog klarat dig;)

ser annars grymt roligt ut
    speciellt mellan storulvån och gåsen som jag hört av andra ska vara riktigt bra

det blir nog ett besök snart

man får väl beskåda blåmärket på någon tur på järvafältet i höst (lär ju sitta i ett tag)

krya på dig

Av:
    Road_Runner
    Jag får väl fylla i lite här då :-)

Lördagmorgon vaknade jag av klockan 04:30, plats Nora (Höga kusten) första destination Åre 8:38 och plocka upp Bruce.
    Inte en mack öppen förrsän ca 3 mil ifrån Åre där fick jag kaffe och vaknade till lite.
    Bruce på plats så det var bara att åka vidare till Storulvån och göra sig redo för cykelturen.
    Fyller på med lite bilder av första sträckan (Storulvån och Gåsen) som var hur bra som helst.

IMG_0666.jpg

IMG_0667.jpg

IMG_0668.jpg

IMG_0669.jpg

Framme vid Gåsen (Där den fina cyklingen tog slut och slitet började)

IMG_0670.jpg

Bild på stationen.

IMG_0671.jpg

Lunchen intages allt enligt tallriksmodellen.

IMG_0672.jpg

Sen var det dags att forsätta mot Vålåstugan.

IMG_0673.jpg

Lite lek i snön kan man ju inte motstå.

IMG_0675.jpg

IMG_0676.jpg

Vyerna är inte fel.

IMG_0677.jpg

Spaggetin/köttfärssås/bullens pilsnerkorv gryta var hur god som helst :-).
    Sen blev det efterrätt i rummet vid 22:00 tiden. med visning av värsta party tricken.

IMG_0678.jpg

Morgonen efter kör Bruce dagens fulmeck då frihjulet strular lite.

IMG_0679.jpg

Sölighetsrekordet att komma ifrån stugan låg på 11:00 blankt vi kom iväg 11:22 nytt rekord :-)

IMG_0680.jpg

Bruce i lite sämre väder på väg emot Helags.

IMG_0681.jpg

Sen kom vurpan och vända som följd då Bruce knappt kunde stödja sig på benet,
    Ringa 112 Bruce blir ombedd att vänta och att dom skulle ringa tillbaks till stugan.
    Plötsligt hörs en helikopter komma in för landning.

IMG_0682.jpg

IMG_0683.jpg

Vi hade 2 alternativ 2 människor till storulvån inga cyklar, eller 1 person med cykel till östersunds lasarett.
    Ingen höjdare att ha 2 cyklar strandade ute i ingenstans så jag bestämde mig för att ta mig tillbaks till Storulvån så snabbt som möjligt, antingen den tänkta vägen eller ta samma väg som vi kom ifrån,
    Jag valde att ta den tänkta vägen med stora förhoppningar om att det skulle vara bättre vägar så man kunde cykla mer, och ta sig fram mycket snabbare.

Bruce med smärtor och cykeln inlastad.

IMG_0684.jpg

Bruce inne i helikoptern färdig för avfärd.

IMG_0688.jpg

Helikopter till Östersund 25 minuter, cykel/bil till Östersund 23 timmar.

IMG_0690.jpg

Bruce på väg till sjukhuset bara jag kvar sista chansen att välja väg klockan 15:00.

IMG_0693.jpg

Ser ni denna spång så sparka på hårt på den.

IMG_0694.jpg

IMG_0696.jpg

Fortsättning följer...................................

Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2009-07-21 14:33 av Road_Runner.

Av:
    Jerry
    Jäkla otur med vurpan Bruce. Hoppas det läker ihop fort, Vad sa läkarn om rehab tider å träning etc?

Det verkar ju som en skitfin tur annars om man kan slippa blockterrängen.

Funderar på något någon gång men det får gärna vara lite senare fram på höstkanten - inga mygg och ifall man har tur med timingen så är höstfärgerna fantastiska.

Av:
    MoeJoe
    Aj aj aj, jäklar vilket oflyt!! Det där blåmärket var ingen lek.. Hoppas du blir hel snart igen, slipper du operation ? Fin tur innan dess dock verkar det som.

Av:
    Freeskier
    Fina bilder! Den här tråden kombinerad med Hemavantråden ger mig akut längtan efter att sticka till fjälls...

Trist med höften Bruce! Hoppas att du läker snabbt!

Av:
    Martina
    Men Bruce det där gör ju ont. Har själv lyckats med samma sak en gång i tiden. Aj aj aj krya på dig.
    Men turen såg underbar ut i övrigt.

Konstant vilse trots en GPS.......
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-07-21 13:29 av MAH.

Av:
    bruce
    Tack för alla krya på, det värmer :)

Ingen operation krävdes, en spricka men allt satt på rätt på plats. Jag skall smyga igång så fort jag kan, när värken släpper, kommer rulla lite Langster på asfalt i början.

Kommer väl ha en jävla spångest ett tag, får lägga ngr plank i skogen och öva på.

Rätt ok ändå att sitta och gluttta på touren, dricka kaffe och käka croissant ;)

Av:
    Nissen
    Rolig RR fram tills vurpan :(

Krya på dig och hoppas at du kommer igång fort! Du fick ju i alla fall flyga helikopter i fjällen. Inte illa det :-)

Av:
    Fikasvettot
    Vilken trist 'överraskning'!
    Men det var schysst att de tog med hojen i helikoptern så Road_Runner slapp köra improviserad tandem själv.
    Krya på dig!

Av:
    Martina
    Ja semestern sparar du ju nu, för du är väl sjukskriven? Du kan alltså lugnt ta en cykelsemester till lite senare.

Av:
    Road_Runner
    Fortsättning........

Framme vid bron innan det var dags att komma över ett av bergen, ingen annan än cykeln att fota :-(

IMG_0697.jpg

IMG_0698.jpg

Stabilt uppför.

IMG_0699.jpg

Bitvis fina stigar tyvärr ganska djupa (gäller att ha pedalerna i rätt läge)
    med mycket småbuskar som slingrar sig in i bakväxeln.

IMG_0700.jpg

Klockan 17:00 inser att detta inte kommer att gå så himla fort om inte vägarna blir bättre.

IMG_0701.jpg

Vybild.

IMG_0703.jpg

Klockan 19:00 Trött, kommer på att jag inte har ätit någon lunch alls och det enda jag har med mig är lite lakrits jag fick av Bruce samt jordnötter.

IMG_0704.jpg

Klockan 20:00 framme i Helags frågar tjejen efter en gaffelpump hon har ingen aning om vad det är så jag får ett det har vi inte :-) (Så här i efterhand hade det varit trevligt o ha en sådan med sig)
    Då bakdämpen hade gett upp.

IMG_0707.jpg

2 mil till sylarnas fjällstation klockan var 20:00. 2,6 mil ifrån Vålåstugan till Helags tog mig ca 5 timmar och skulle nästa sträcka vara lika illa så skulle det bli sjukt tungt.
    Inhandlade middag bestående av 1st snickers 1 påse ahlgrens bilar och en påse jordnötter + 1 cola som sveptes omgående.
    försökte få igång mobilen för att höra hur det gått med Bruce telenor = 0% täckning i hela området. lånade en telefon och lämnade ett meddelande till Bruce.
    Undrade lite om han låg och blev opererad eller vad som hade hänt med honom.

Bad en stilla bön om bättre vägar och bestämde mig för att fortsätta.

Helags fjällstation.

IMG_0708.jpg

Klockan 21:00 rullade iväg mot Sylarnas fjällstation 2 mil.
    Och ser till min förtjusning att det är rena motorvägen drar på för fullt med nytankad energi.

IMG_0709.jpg

Det varade i ca 7 kilometer skulle jag tro sen blev det sämre igen.

Klockan 21:00 börjar bli riktigt trött.
    Tar skydd bakom en sten för att äta lite middag jordnötterna smakar inte lika bra längre :-(

IMG_0710.jpg

Klockan 23:00 kommer fram till en skylt där det står sylarna 3km eller sylarna 2km, snabbt huvudräkning 2km är kortare än 3km tyvärr är den kortare vägen över ett bergspass med riktigt kraftig dimma, men det är kortare så den vägen blev det.

IMG_0715.jpg

Klockan 23:30 har letat mig igenom dimman sikt ca 20m.
    Ser fjällstationen UNDERBART är nu riktigt riktigt trött.

IMG_0716.jpg

Letar mig mig in och strular runt inne på stationen då hjärnan inte riktigt ville fungera ordentligt så satt jag och funderade på att ta sista sträckan på 1,6 mil men med risk för dimma och att jag sjukt trött bestämde jag mig för att sova där, duschade och åt lite jordnötter o ahlgrens bilar.
    Sovsal öppen inte en människa där sov hur bra som helst.

Klockan 00:40
    IMG_0717.jpg

Frukost kunde man få på morgonen vilket gjorde att jag kunde sova ända till 07:10 på morgonen.
    Tyvärr har jag inga bilder på sträckan Sylarna-Storulvån, men ska man dit och cykla så kan jag rekommendera den sträckan sjukt trevligt snabbt och riktigt roligt.
    Alltså
    Storulvån -> Gåsen Rekommenderas
    Sylarnas fjällstation -> Storulvån Rekommenderas
    Om man känner sig starkt så kan nog även
    Helags -> Sylarnas fjällstation vara ett alternativ då början är riktigt bra och slutet riktigt dåligt.
    (var lite för trött för att kunna avgöra vad som tog slut, jag eller dom bra vägarna)

Klockan 11:00
    Framme vid Storulvån stannar njuter äter upp sista bilarna.

IMG_0719.jpg

Sen var det duscha och sticka mot östersunds lasarett för att plocka upp Bruce som jag fortfarande inte hade lyckats få någon kontakt med.
    Får till slut mottagning på mobilen o pratar med Bruce möte 14:00 vid sjukhuset.
    Krya på dig Bruce

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2009-07-21 13:55 av Road_Runner.

Av:
    Martina
    Är det någon speciell cykeldiet det där, bilar och jordnötter?

• Re: RR: Jämtlandsfjäll med rejäl överraskning! Nu kopiöst med bilder

Av:
    Olsson
    Åh fina bilder! Jag cyklade trianglen i onsdags. Storulvån - sylarna - blåhammaren - Storulvån. Tog 6h och jag var riktigt mörbultad i kroppen när jag kom tillbaka. Det var slitigt med alla stenar där man hela tiden fick jobba med kroppen och aldrig några släta stigar där man kunde vila ut. Dessutom fick jag kramp i bromsfingrarna ungefär halvvägs :P Sträckan ner från blåhammaren mot storulvån var förmodligen det bästa jag någonsin cyklat dock.

Av:
    jomper
    6 timmar runt triangeln är riktigt snabbt. Blåhammaren -> Sylarna och Sylarna -> Storulvån tycker jag är riktigt kanon. Storulvån->Blåhammaren lite för mycket släpa, men åt andra hållet kan nog den sträckan vara kul.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Timothy
    Aj inget roligt med höftfraktur!
    Cyklade Storulvån-blåhammaren i Lördags och det går fint om man har en AM-hojpa och ork i benen. Blåhammaren-Storulvån var riktigt kul, ordentlig bröt dh på sina ställen och flowig på andra. Herr Peter körde den sträckan chainless, gick snabbt som satan.

Av:
    Fikasvettot
    Det var ju en Happy-helikopter i alla fall!

hpy.jpg

Av:
    jansson99
    Härlig tur, fina bilder, ruskigt blåmärke!

Grattis till turen väglöparn och krya på dig från oturen Bruce!

- Moderator -

Av:
    Tobbe Arnesson
    Attans att göra en sån djävla skitvurpa i obygden. :(

Någon dag ska jag köra triangeln...

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    *micke*
    Oj vad fint. Och ont. Och jobbigt.
    Men mest fint :-)

Av:
    BFS
    En kompis föll av en häst (i en lite pubertal utmaning som jag måhända hade en liten, liten del i) och fick en spricka nånstans i höften och han hade tyvärr ont rätt länge. Hoppas det går bättre får dig, bruce. Och tack för ett skönt reportage!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Have a Happy period. Always. "Varför måste man sluta med sånt som är roligt bara för man blir äldre?"

Av:
    Salkin911
    hej hoppas bruce klarade sig hyfsat bra iallafall.
    riktigt fina bilder ni tagit är det bergen runt åreskutan eller ?
    och hur fick du fast 2 cykelhållare på en fulldämpad cykel med min spark få jag inte ihop det. får väll byta cykel:)
    / Niklas

Av:
    rising
    Ouch! Inget kul att råka ut för något sånt mitt ute i obygden. Såg ju fint ut annars - är också sugen på fjällcykling. Här på landet i skärgårn kan man cykla 800 meter fram och tillbaka, börjar tröttna :-)

Av:
    mandel
    Fjällspänger verkar aggressiva! Visserligen är det kul att åka helikopter men av andra orsaker.

Hoppas du läker snabbt och kommer ut på trygga Stockholmsstigar igen.

/Tobias

Av:
    42Hz
    Grym tur!

*OUCH!* Det där såg mindre mulligt ut, hoppas det läker snabbt och smidigt!

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    Stewe
    mandel skrev:
    -------------------------------------------------------
    >> Hoppas du läker snabbt och kommer ut på trygga
    > Stockholmsstigar igen.

Jag håller med, håll dej på Järva Bruce, där kan man inte göra illa sig... ;-D

Av:
    Tobbe Arnesson
    Håller på att lär mig om forspaddling, där håller de på att införa ett nytt klassningssystem.

3.3a betyder t.ex. att forsen är av svårighetsgrad 3 medan risken/sannolikheten/konsekvensen att göra sig illa om man drattar i är 3 och att hjälp finns inom en timma (a). Kanske borde vi införa något liknande på cykel?

För den intresserade står mer här: http://www.forsguiden.se

--

Av:
    42Hz
    Någon update på hur det har gått?

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    mzi
    the_TnT skrev:
    > Håller på att lär mig om forspaddling, där
    > håller de på att införa ett nytt
    > klassningssystem.

Jag förstår inte den där skalan riktigt. Eller, jo, jag förstår precis hur den är tänkt att fungera men fyller den verkligen funktionen? Är det någon som plaskar omkring i en 8.5c-fors som aldrig i livet skulle kunna tänka sig att plaska i en 8.6c? (om den slutar på .6 så spelar det väl förresten ingen roll vilken bokstav man har sist eftersom den är garanterat dödlig)

På något sätt korrelerar väl x.y också? eller kan man paddla i en 1.6-fors? i en 199.1-fors?

Om skalan dessutom är helt subjektiv så vet du ju inte om den 3.3-forsen du tänkte paddla i "egentligen" är en 4.2 eller kanske till och med en 4.4, eller kanske till och med en 2.2.

Av:
    Muts
    Jävlar vilken tripp!

Om ja inte missförstår så åkte du hem ensam sen Road_Runner?

Krya på den bruce!!!

Av:
    Road_Runner
    Jo var tvungen att ta mig till bilen som stod i Storulvån då helikoptern bara tog en person + en cykel.
    Så det var bara o cykla/gå på, o plocka upp Bruce med bilen på vägen hem.

Av:
    Tobbe Arnesson
    mzi skrev:
    > kan man paddla i en 1.6-fors? i en 199.1-fors?

Rent teoretiskt, ja. Första siffran är hur svårt det är att klara forsen utan att vurpa, andra siffran hur stor risken är att göra sig illa om man vurpar. En 1.6-fors skulle därmed kunna vara lite småvågor med vässade järnspett en bit under ytan. En 199.1 en extremt svår fors men snäll landning...

Motsvarande andra siffran i cykelvärlden kan vara om det är ett högt stup på vardera sida om stigen (.6) eller pooler med skumgummikuddar (.1).

--

Av:
    Yps
    Krya på dig Bruce, jag och Micke körde ju nästa samma tur för 2-3 år sen, fast åt andra hållet.
    Minns att Sylarna-Helgas var jäkligt stenig, och Helags-Gåsen var förjävlig.

Hörs, Magnus

Av:
    Road_Runner
    Måste bara visa den oehört detaljrika kartan jag hade med mig :-)

IMG_0487.JPG

Av:
    bruce
    Road_Runner skrev:
    > Måste bara visa den oehört detaljrika kartan jag
    > hade med mig :-)
    >
    >

Visar då den detaljrika färgkarta jag fick med mig hem, föränderlig och nu större, blåare och ömmare. Även i ljumsken är jag blå :D
    DSC02724.JPG

Av:
    rayy
    Tattuering på stussen?

--------
    //Love - #sespåstigarna

Av:
    ranger_rob
    Kanon! Tack bruce o Roadrunner! Synd på vurpan...
    Av någon anledning tyckte jag bäst om RR´s fortsättning av reportaget!? Lite ödesmättat och en spännande kamp mot klockan! Den turen kommer jag definitivt att ta nästa vår!

Av:
    linkan110
    du ska försöka få ultraljudsbehandling på blåmärket ! då blöder det ut fortare och du kommer tillbaka fortare !

såna e inte roliga, jag råkade droppa skidor i vintras 3-4m till klippkant som jag satte röven i..då
    fick jag ett liknande, fast på röven !

/mattias

Av:
    Fikasvettot
    ranger_rob skrev:
    > Av någon anledning tyckte jag bäst om RR´s
    > fortsättning av reportaget!? Lite ödesmättat
    > och en spännande kamp mot klockan!

Ja, det blev plötsligt väldigt mycket misär. Middag bestående av lite jordnötter hukandes bakom en sten istället för pasta, köttfärssås, korv & öl som första kvällen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in