• Hur kolla upp ett ramnummer? Stulen?

Av:
    Visbybo
    Jag är på g att köpa en cykel som säljs i delar.. Behöver hjulen och bromsarna osv på den..

Kan jag kolla ramnummer på den och ringa polisen för att se så jag inte köper stöldgods?
    Eller hur funkar det? Finns det ngt register?

Det är inga synbara fel på cykeln förutom att han har tagit bort sadel, styre och pedalerna..?
    Tyckte den verkade lite billig.
  • Re: Hur kolla upp ett ramnummer? Stulen?

Av:
    MDR
    i ett annat ärende så sa polisen till mig att kolla säljaren noga. Be om namn adress och leg när ni gör upp affären och fixa ett kvitto där bägge signerar. Då har du ditt på det torra om det inte är uppenbart att det är stöldgods. Tex att nån slipat bort ramnumret eller vill göra upp affären på en bakgård etc...
    Ofta har ju moderna cyklar inga ramnummer tyvärr så det är ibland svårt att via polisens hittegods få nån vägledning.
    mvh

Av:
    Visbybo
    Men kan de inte kolla direkt om den är stulen om man har ramnr?

Är det därför alla mina cyklar jag haft har blivit stulna, och jag aldrig fått tillbaka en enda av dem.. íaf inte genom polisen.. Jag har aldrig sålt en cykel eller skrotat en, alla har blivit stulna..

2 cyklar har jag dock fått tillbaka, den ena sprang jag ifatt en pundare på ringvägen när jag kände igen cykeln. (Har alltid tyckt att tjackpundare på söder har orimligt dyra MTB). han blev rent utsagt livrädd och gav ifrån sig cykeln och sa att han lånat den av "Leffe"..

Den andra stod fastlåst i en stolpe en månad efter jag fick den stulen.. Ringde polisen som svarade att eftersom jag inte polisanmält den innan så var den inte stulen, alltså var den fortfarande min och jag kunde bara ta den.. ?!? Hem och hämta en avbitare.. haha mitt på dagen. tror att folk undrade lite men ingen ingrep vilket förklarar varför det är så lätt för folk att sno en cykel.. ingen bryr sig.

Skulle ju vara smidigt med en onlinetjänst där man kan söka själv på ramnummer..

Av:
    Brakastruten
    Vissa tillverkare har delnummer, där ramnummer brukar vara. Alltså får alla ramarna samma nummer...
    Smartsafe har lagt upp sitt system på egna löstagbara klisterlappsnummret. Då hjälper inte ramnummer heller!
    Att ringa polisen hjälper föga. Kan tvärtom bli riktigt pinsamt, när man tror att det varit grönt... :p

Legitimation och väl skrivna kvitton.

Av:
    Rock
    Även kolfiberramar har ramnummer, iaf hos de stora tillverkarna. Om cykeln är med i smartsafty så är det hyfsat lätt att kolla den. I princip alla större märken i sverige går in i registret med undantag för lösa ramar och privatimport. Så det finns alltid luckor.

Av:
    Brando
    http://www.blocket.se :)

Av:
    MDR
    håller med visbybo om att det borde finnas onlinetjänst för stulna cyklar. vad det skulle underlätta för oss beg. köpare. Och skulle göra visbys tjackpundare lite mer rädda kanske???

Av:
    Visbybo
    Jag syftade mer på mitt tidigare boende på Södermalm, här i Visby är det lugna gatan... =)

Jag får väl ta och skriva ett kvitto då och kolla leg även om det känns lite både onödigt och löjligt när det ändå inte finns nån chans att kolla upp om cykelramen är stulen eller inte..

Säljaren verkar ju vara en hyvens prick så det är nog lugnt, men man kan ju inte vara 100% säker är det ju bara att konstatera..

Av:
    actionbent
    Brakastruten skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Vissa tillverkare har delnummer, där ramnummer
    > brukar vara. Alltså får alla ramarna samma
    > nummer...
    > Smartsafe har lagt upp sitt system på egna
    > löstagbara klisterlappsnummret. Då hjälper inte
    > ramnummer heller!
    > Att ringa polisen hjälper föga. Kan tvärtom bli
    > riktigt pinsamt, när man tror att det varit
    > grönt... :p
    >
    > Legitimation och väl skrivna kvitton.

Smartsafty använder både sitt eget nummer (klisterlappen) och ramnummer, båda är sök bara i deras register.

Ring polisen och be dom kolla ramnummeret, skulle dom inte vilja det så hjälper säkert din lokal cykelhandlare dig mot ett litet bidrag till kaffekassan.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ