• Re: Stål!

Av:
    elme
    IMG_20190206_104012.jpg
    Först turen på nya gravel bike:en (i 20gradig vår-värme:)
    Är en Otso Waheela S, från folket bakom Wolftooth components.

Av:
    velovin
    Snygg väg, och snygg cykel. Den ser dyr ut...

Av:
    igloo
    Vinterns projekt är klara och väntar på vår

20190217_151741.jpg

20190217_152029.jpg

Passade på att lufta hela stålfamiljen

20190217_152434.jpg

Av:
    Crocko
    igloo skrev:

Tjusig lineup, är Genisis'en en 953:a ?
    vad är det för sadelstolpar du använt, på jakt efter någon snygg alu modell som inte väger bly.

Av:
    Bengt-re
    igloo skrev:

Tusan vilken Nice samling! Alla är fina på sitt eget sätt och med tidsenliga konfigurationer!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    igloo
    Tack så mycket! Genesisen är "snikmodellen" 931. Den har varit en trogen följeslagare på ett flertal äventyr.

20170722_153337.jpg

20170827_085309.jpg

20180825_102905.jpg

Stolpen på Giosen är en Campagnolo C-Record. Colnagon väntar på en Thomson.
    Thomson Masterpiece väger från ca 160g.

Av:
    Crocko
    igloo skrev:
    Tack så mycket! Genesisen är "snikmodellen" 931. Den har varit en trogen följeslagare på ett flertal äventyr.

thomson stolpen ser intressant ut, hade siktet inställt p[ Nittos S65 som väger 215gr i 250 längd med klassiskt utseende.
    Fina cyklar Genesis verkar ha trogna fans, jag valde dock ett annat fabrikat när jag byggde min tourer, en gradient från Mark Reilly som jag räknar med kunna skänka en hel del trevliga mil.

Av:
    Steel is Real
    [/quote]

....thomson stolpen ser intressant ut, hade siktet inställt p[ Nittos S65 som väger 215gr i 250 längd med klassiskt utseende....[/quote]

Nitto S65 är snygg som fan. Men det jobbiga med sadelstolpar med endast 1 bult är att man får efterdra den ett gäng gånger innan den sitter. Iaf i mitt fall på min röda ram här. Thomson är ju alltid rätt annars 😃
    D7095FCF-D5EC-4A9E-ABD5-293763989CBC.jpeg

Av:
    igloo
    Crocko skrev:
    igloo skrev:

thomson stolpen ser intressant ut, hade siktet inställt p[ Nittos S65 som väger 215gr i 250 längd med klassiskt utseende.
    Fina cyklar Genesis verkar ha trogna fans, jag valde dock ett annat fabrikat när jag byggde min tourer, en gradient från Mark Reilly som jag räknar med kunna skänka en hel del trevliga mil.

Jag var också inne på en Reilly Gradient när jag skulle bygga "lyxpendlare" men det blev en Kinesis Racelight GF Ti istället för geometrin passade mig bättre, titan hör ju dock hemma i en annan tråd ;)

Har inte använt Nittos stolpar men de ser riktigt fina ut. Nackdelen med Thomsom är deras layback-design som jag inte riktigt bestämt mig om jag tycker om eller ej. Körde med en sådan på Giosen förra året men tyckte inte den passade in riktigt.
    Det är en inline på väg till Colnagon som jag hoppas kommer fungera med sadeln så långt bak det går.

Av:
    h.wallin
    Drömhörna hos Mats asså :)

Av:
    SåsenFrÅsen
    Fin! Verkar riktigt genomtänkt.

elme skrev:

Först turen på nya gravel bike:en (i 20gradig vår-värme:)
    Är en Otso Waheela S, från folket bakom Wolftooth components.

Av:
    Martinmat
    Min lilla stålgris 🐷 Ragley Piglet 2
    90461764-3F07-4158-A3D6-A98EB217F3DA.jpeg

Av:
    velovin
    Martinmat skrev:
    Min lilla stålgris 🐷 Ragley Piglet 2

Snyggve!

Av:
    emilh
    (1/8 OT):
    Ny landsvägscykel för året. En Isen R3 disc byggde med Columbus XCR och en off-topic ISP av Ukrainsk kolfiber:
    isenr3.jpg

Premiärtur på en kylslagen runda igår eftermiddag. Gick som på räls och svarade riktigt fint. Återstår lite småfix med styrposition etc.

Av:
    aki
    Me gusta!

Av:
    ejma
    emilh skrev:
    En Isen R3 disc byggde med Columbus XCR och en off-topic ISP av Ukrainsk kolfiber:
    Riktigt fin färgkombination. Jag tycker att moderna cyklar ofta får för mycket svart, men i detta fall är det jättelyckat.

Av:
    elllguapo
    Riktigt snygg ram!

Av:
    Peth
    emilh skrev:
    (1/8 OT):
    Ny landsvägscykel för året. En Isen R3 disc byggde med Columbus XCR och en off-topic ISP av Ukrainsk kolfiber:

Premiärtur på en kylslagen runda igår eftermiddag. Gick som på räls och svarade riktigt fint. Återstår lite småfix med styrposition etc.

Snygg!

Av:
    Mayhem
    emilh skrev:
    Snyggt! Vad väger den in på? Ersätter den Colnagon eller behåller du den också?

Av:
    patten
    emilh skrev:
    (1/8 OT):

Riktigt fin! Hade jag inte köpt min Mason hade det förmodligen stått en Isen här också.

Av:
    emilh
    Tack!

Mayhem, tanken var att sälja Colnagon, men nu känner jag för att behålla den.

Inte vägt än, gissar på kring 8kg.

Av:
    Vippen
    emilh skrev:
    (1/8 OT):
    Ny landsvägscykel för året.

Riktigt snyggt!

Worst case: safe AND sorry!

Av:
    lundatok
    Damn.

Av:
    frause
    emilh skrev:
    (1/8 OT):

Jösses! Den där väckte habegär.

Här är mitt senaste tillskott. Ramen inhandlad på köp och sälj och det mesta andra flyttat från en annan ram. Blir cykelsemester på denna i sommar.
    2019-04-12 19.46.25.jpg

Av:
    emilh
    Bra val av plats! ;)

Ritchey Logic är aldrig fel, önskar jag hade haft plats att behålla mim.

Av:
    AnteL
    54FE10A0-6DC3-4166-95D1-D54BC9EBC631.jpeg

Av:
    Eddy
    Finstål? Verkar vara relativt ovanlig. Hade gärna fått vara 1-2 cm större...

20190413_114556.jpg
    20190413_114556.jpg
    15551490291593718871734248179401.jpg

Av:
    scottparsley
    emilh skrev:
    (1/8 OT):

Fin! Min säger hej :)

abadb2c36ea0eb103c0176f3d4af66b585b087fe.jpeg

Av:
    NickPick
    Coolt med fiskedragslack! Blev det poppis innan gädd-draget Specialized lanserade till 2018?

Stål är kul, särskilt på landsväg. Finns mycket små fina märken.

Av:
    viggen
    Eddy skrev:

Njae, finstål är väl att ta i. Lite finare än vanligt enkelreducerat 4130 men inget Columbus SL/SLX eller Reynolds 753/853/953 direkt.
    Sen att den verkligen skulle vara 1-2cm större tycker jag personligen inte, om det inte är så att du är frankofil och är ute efter "the french fit".

Av:
    Eddy
    viggen skrev:
    Eddy skrev:

Njae, finstål är väl att ta i. Lite finare än vanligt enkelreducerat 4130 men inget Columbus SL/SLX eller Reynolds 753/853/953 direkt.
    Sen att den verkligen skulle vara 1-2cm större tycker jag personligen inte, om det inte är så att du är frankofil och är ute efter "the french fit".
    Finstål var mer en passning mot cyklarna både före och efter mitt inlägg! Min psykkell kostade typ ett gäng hundringar, angående storleken måste sadeln upp ett par centimeter och quillstammen är minst 2 cm kort.

Av:
    Steel is Real
    ^Även om du höjer sadeln 2cm och byter stam så kan du ju få till en ok sittställning eller?

Så här sitter jag på min vintageräser. Den är oxå liiite liten men hellre en mindre ram med sadel till styre drop än en ”lagom” vintageräser där man sitter som en gubbe med knappt synbar stolpe och en 70mm stam som merparten av vintage räsers :-)
    C9526E7D-AA0F-41F2-84FD-B0A31AAFE94C.jpeg

Av:
    viggen
    Helt enig med posten här ovan, såhär sitter jag på min Somec Mercury från -93:

Av:
    Eddy
    ...Jag har fixat styrstam och hissat sadeln, det är på G, blev väldigt nära sittställningen som jag har på min Felt AR.

Ska göra nått test på min Standardrunda och se vad det kostar i tid med +vikt och ickeaero.

Av:
    Pfaff
    "så här sitter jag..."
    Har alla lika kroppsproportioner? Lika långa ben, armar, torso?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    NLC
    scottparsley skrev:
    emilh skrev:
    (1/8 OT):

Bästa backdropet dessutom !

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    scottparsley
    NLC skrev:
    scottparsley skrev:
    emilh skrev:
    (1/8 OT):

Bästa backdropet dessutom !

:) Japp. Circle K Östertälje, klassisk randomark.

Av:
    molleben
    Har piffat upp den här gamle fransmannen med en Dura Ace 7400 grupp och ett par Fulcrum racing zero. Har provat lite olika sadlar, inte helt överens med Brooks så jag letar efter nåt annat nu.

Benke

9C26E69D-EEF3-4FC3-847F-D9A7EAD3AA3E.jpeg

Av:
    Pfaff
    molleben skrev:
    Har piffat upp den här gamle fransmannen med en Dura Ace 7400 grupp och ett par Fulcrum racing zero. Har provat lite olika sadlar, inte helt överens med Brooks så jag letar efter nåt annat nu.

En fransman med värdigheten i behåll ska ha en Ideale-sadel såklart. Väl begagnade Rebour modell 90 dyker upp ibland.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Robin123
    Precis byggt färdigt min stålhoj, saknas infästning för vajrar och flaskhållare! Geo är nukeproof scout isch! Det blev premiärtur idag, jäkligt kul med Hardtail! Tanken var att det här skulle bli en prototyp och sedan bygga en ny i finare material! Min Commencal har fått donera lite delar inför provåket!

IMG_1363.JPG
    IMG_1374.JPG

Av:
    MacBear
    @Robin123: Riktigt snyggt bygge! Vad är det för ram?

Lägger in en bild på Kona Steely:n som jag byggt åt mina döttrar i den här tråden också

C8C092B9-AB70-456B-81F3-EB2318162645.jpeg

Av:
    Robin123
    MacBear skrev:

Lägger in en bild på Kona Steely:n som jag byggt åt mina döttrar i den här tråden också

Den är hemmasnickrad, uppritad efter geometrin på en nukeproof scout som jag var sugen att köpa, men det blev att bygga istället, var länge sen jag jobbade nere på verkstadsgolvet så det var kul att svetsa o dona lite igen 🙂 MAG svetsad av finaste bondstålet, 138kr har materialet kostat!

Fin kona! Funderar på att lacka min i något liknande den där färgen, matt mörkgrå eller grön, den är omålad än så länge!

Av:
    Kristoffer
    Robin123 skrev:
    MacBear skrev:

Den är hemmasnickrad, uppritad efter geometrin på en nukeproof scout som jag var sugen att köpa, men det blev att bygga istället, var länge sen jag jobbade nere på verkstadsgolvet så det var kul att svetsa o dona lite igen 🙂 MAG svetsad av finaste bondstålet, 138kr har materialet kostat!

Fin kona! Funderar på att lacka min i något liknande den där färgen, matt mörkgrå eller grön, den är omålad än så länge!

Det saknas en byggtråd!
    Ser bra ut.

Allt är på riktigt.

Av:
    MacBear
    Robin123 skrev:
    MacBear skrev:

Wow, riktigt imponerande rambygge. Jag skulle bara rostskydda ramen om jag var du, känns lite synd att lacka över den fina finishen. Vad det gäller Kona:n så är den inte lackad, är väl rostskyddad på något vis. Syns kanske bättre på bilderna i den här tråden
    https://happyride.se

Av:
    EST
    Robin123 skrev:
    Precis byggt färdigt min stålhoj, saknas infästning för vajrar och flaskhållare! Geo är nukeproof scout isch! Det blev premiärtur idag, jäkligt kul med Hardtail! Tanken var att det här skulle bli en prototyp och sedan bygga en ny i finare material! Min Commencal har fått donera lite delar inför provåket!

NICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in