• Re: Stål!

Av:
    matz 1
    Nej....nu räcker det....ORKAR inte se fler fina stålisar nu.. :D

Av:
    molleben
    Pfaff skrev:
    molleben skrev:
    Har piffat upp den här gamle fransmannen med en Dura Ace 7400 grupp och ett par Fulcrum racing zero. Har provat lite olika sadlar, inte helt överens med Brooks så jag letar efter nåt annat nu.

En fransman med värdigheten i behåll ska ha en Ideale-sadel såklart. Väl begagnade Rebour modell 90 dyker upp ibland.
    Tack! Då vet jag vad jag skall leta efter 😃🇫🇷

Benke

Av:
    RobertW
    4E448DBA-A71B-4AF3-B189-5C3F8CD3AA8E.jpegEn gammal Fuji jag köpte via k&s med syfte att våga ställa ute. Har bytt lite grejer och vågar snart inte lämna den ute.

7AE7EAEE-31AA-4FAD-8009-258BF4B3BFB8.jpeg
    Någon slags hipp gruscykel. Min benlängd i förhållande till min överkropp orsakar lite mer sadelstolpe än jag tycker är helt ok men hellre det än att cykeln känns som ett staket.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Två fina pendlarök.

Av:
    båtbensbudet
    Repris. Packade upp denna från vinterdvalan för ett par veckor sedan. Fantastisk hoj!

Nondriveside.jpeg

www.Joyridestockholm.se

Av:
    igloo
    20190418_162933.jpg

Tillskott i stålfamiljen. Denna ska så småningom kläs med en Record Titanium 10s grupp.

Av:
    ostrand
    igloo skrev:

Tillskott i stålfamiljen. Denna ska så småningom kläs med en Record Titanium 10s grupp.

Sluta posta porr. 🤤

Av:
    Crocko
    igloo skrev:

Snygg den där tror bestämt att vi kanske läser samma annonser, får se vem som hinner klä om sin först väntar de sista silvriga delarna till min Neo Primato nästa vecka.

Av:
    Oooh
    Robin123 skrev:
    138kr har materialet kostat!
    Oj!!! Gillar, vill se mer bondstål

Av:
    LesGrossman
    båtbensbudet skrev:
    Repris. Packade upp denna från vinterdvalan för ett par veckor sedan. Fantastisk hoj!

Förbannat snygg dessutom 👍👍

Av:
    NickPick
    Mycket nöjd. Samma cykel som ifjol dock!
    20190419_103611.jpg

Av:
    Peth
    NickPick skrev:

Snygg hoj! :-)

Av:
    Mazett
    Bidrar med tommasini anno 78, pre-renovering. Har mer stål, men inte bilder just nu!
    IMG_20190419_154540_242.jpg

Av:
    NickPick
    Peth skrev:
    NickPick skrev:

Nöjd själv! Svart och grått är givet färgtema. Blir lite kitschigt om man tar kontrastfärg på styrlager osv som vissa har gjort...
    Sadelstolpen bör bytas ut till en utan offset dock... Upsizeade i ram istället.
    20190419_103519(0).jpg

Av:
    Vippen
    båtbensbudet skrev:

Den där är baske mig riktigt "Björn-snygg"!

Worst case: safe AND sorry!

Av:
    igloo
    Crocko skrev:
    igloo skrev:

Snygg den där tror bestämt att vi kanske läser samma annonser, får se vem som hinner klä om sin först väntar de sista silvriga delarna till min Neo Primato nästa vecka.

Delarna har jag redan, de kommer plockas från denna,
    20190217_152029.jpg

Giosen kommer istället få denna grupp,
    MC_3060196921391380046.jpg

Ska bli spännande att se De Rosan när den är klar.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Super Record är fina grejor.

Av:
    Peth
    NickPick skrev:
    Peth skrev:
    NickPick skrev:

Nöjd själv! Svart och grått är givet färgtema. Blir lite kitschigt om man tar kontrastfärg på styrlager osv som vissa har gjort...
    Sadelstolpen bör bytas ut till en utan offset dock... Upsizeade i ram istället.

Försöker komma på ett dräpande svar på denna illa dolda förolämpning, och det enda som dyker upp är ”ändurå!”. Vilket ju bara är pinsamt, får skärpa mig.

Edit: vi får ta en duell; kitsch mot högstadiehårdrock!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-19 22:21 av Peth.

Av:
    NickPick
    Perfekt att alla gillar olika ju!
    😎
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-20 07:11 av NickPick.

Av:
    DarthVidar
    Ett blocket fynd och min första racer! Det är väl inget fancy, en cresent från 90-talet men jag tycker att den är fin och helt klart värd de hundralappar jag betalade för den!

Jag tänkte slänga på lite fetare däck (Panaracer Gravel King SK 26mm) och ha den som pendlare, väghoj och sen tänkte jag prova den på grusväg. Den skall såklart få lite tlc (byta bromsklossar, styrlinda, vajrar och vajerhöljen och smörja vad som smörjas behövs.).

Vad är det nu som gäller förresten, är det dödsstraff på att ha annan färg på lindan och vajerhöljen än sadeln?

57935C77-8970-496A-B38F-70421DCF58CB.jpeg

Av:
    Mazett
    DarthVidar skrev:
    Jag tänkte slänga på lite fetare däck (Panaracer Gravel King SK 26mm) och ha den som pendlare, väghoj och sen tänkte jag prova den på grusväg.

Gör inte mitt misstag och kika så att toleransen finns för fetare däck. Den första racern jag köpte skaffade jag fetare däck till, bara för att inse att däcken tog i både bak och fram mot bromsarnas underdel!

Av:
    AnteL
    8AF3F9BE-4DD9-4D45-BFE4-75D446082DFA.jpeg

E39ECDD9-FC32-45C6-AB4D-BAECFE193F6D.jpeg

Tjejen tittade avundsjukt på min Raleigh så jag vart tvungen att bygga en korghoj åt henne även

Av:
    DarthVidar
    Mazett skrev:
    DarthVidar skrev:
    Jag tänkte slänga på lite fetare däck (Panaracer Gravel King SK 26mm) och ha den som pendlare, väghoj och sen tänkte jag prova den på grusväg.

Gör inte mitt misstag och kika så att toleransen finns för fetare däck. Den första racern jag köpte skaffade jag fetare däck till, bara för att inse att däcken tog i både bak och fram mot bromsarnas underdel!

Det är lugnt, det finns oceaner med plats runt bromsarna! Det som begränsar mig är kedjestagen, med 23 mm däck har jag ca 7 mm på varje sida. Jag kan dessutom skjuta bak hjulet ytterligare 5 mm i gaffeländarna och få ytterligare lite utrymme.

Jag funderade på om Schwalbe G One 30mm skulle få plats och även om det säkert går i så skulle det nog ta emot i kedjestagen när jag väl är ute och cyklar.

Av:
    lundatok
    BMW-cykel
    https://www.pinkbike.com

Av:
    Henrik1
    igloo skrev:

Grymt snygg!
    Men ska inte Thomson bytas ut ändå?

Av:
    igloo
    Tack!

Jo, stammen passar inte alls in. Vill ha en quillstam men då måste jag byta gaffel och det får vänta till nästa säsong.
    Tillsvidare kommer den få en NOS 3TTT stam i silver och ett matchande styre.
    Ny bilder kommer tids nog :)

Av:
    PÄLLÄ
    Kul att se Egress. God job Jimmy Röstlund 👍

Av:
    lundatok
    Grymt!

Vad är det för styre och stam på Egressen?

Av:
    Mayhem
    Köp min Stinner! :p
    https://happyride.se

Av:
    Rut-66
    lundatok skrev:
    Grymt!

Stammen verkar vara en Intend Grace
    https://www.intend-bc.com

Styret nån Whisky
    https://whiskyparts.co
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-06 00:28 av Rut-66.

Av:
    Egress
    Rut-66 skrev:
    lundatok skrev:
    Grymt!

Stammen verkar vara en Intend Grace
    https://www.intend-bc.com

Styret nån Whisky
    https://whiskyparts.co

Korrekt! :)

Av:
    Egress
    PÄLLÄ skrev:
    Kul att se Egress. God job Jimmy Röstlund 👍

Tackar!
    Mycket jobb, fix, $$$ och stress för att få klart den där i tid. Är mycket nöjd med slutresultatet och den respons jag fått hittills.
    Allt som behövs nu är att ge den lite repor. :)

Av:
    ErikGano
    En gammal biltema ram har fått nytt liv!
    LRM_EXPORT_16947607785434_20190509_193747301.jpeg
    LRM_EXPORT_16949524924496_20190509_193749218.jpeg

Av:
    igloo
    Jag kan inte bestämma mig så nu är Tecnosen ombyggd. Allt är Record Titanium 9s utom veven som är Centaur UT.

20190615_103106.jpg

Av:
    Barometer
    94361810-B0D2-48FB-B8DC-1767F01C82CF.jpeg

Av:
    Zwinto10mm
    Robin123 skrev:
    Precis byggt färdigt min stålhoj, saknas infästning för vajrar och flaskhållare! Geo är nukeproof scout isch! Det blev premiärtur idag, jäkligt kul med Hardtail! Tanken var att det här skulle bli en prototyp och sedan bygga en ny i finare material! Min Commencal har fått donera lite delar inför provåket!

Gryyymt! Vart är byggtråden på den? :)

Av:
    wressus
    Mitt Crescent bygge. 92319 ram uppbyggd med moderna Dura-ace komponenter jag hade liggandes, plus en ny gaffel.
    fullsizeoutput_15f.jpeg

Av:
    NLC
    7800-vev och 7900-växlel/reglage ?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Deus
    Ser snabb ut, gissar att du ska korta kedjan men räknar du med att den sitter kvar utan framväxeln?

wressus skrev:
    Mitt Crescent bygge. 92319 ram uppbyggd med moderna Dura-ace komponenter jag hade liggandes, plus en ny gaffel.

Av:
    wressus
    NLC skrev:
    7800-vev och 7900-växlel/reglage ?

Man tager vad man haver. Nej, men det är inte lätt om man vill ha silver och moderna komponenter. Tänkte skaffa en 7800 bakväxel istället(svarta reglagen smälter in ganska bra med styret). Om de nu lirar tillsammans?

Men detta har också varit lite utav ett projekt att bygga upp en stålcykel som kan matcha moderna cyklar i vikt. Så det är någon kompromiss mellan snyggt och lätt. Just reglagen 7800 vs 7900 skiljer ganska mycket i vikt. (Den väger in på 8.4kg så som den är på bilden)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-19 12:06 av wressus.

Av:
    wressus
    Deus skrev:
    Ser snabb ut, gissar att du ska korta kedjan men räknar du med att den sitter kvar utan framväxeln?

wressus skrev:

Ja, den är snabb. Tycker faktiskt inte man är så mycket snabbare på en modern racer. Mest vid acceleration och klättring som en modern racer känns snabbare. (Så pass snabb att jag sålde min Canyon Ultimate AL)

Fjädern är lite kass i bakväxeln, den bettedde sig konstigt med kortare kedja. Men det funkar nu. Kör med en Narrow/Wide klinga, så kedjan sitter som berget.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-19 12:12 av wressus.

Av:
    AndreasVH
    Jag har lagt upp den här tidigare när den enbart gick som cykelcross. Numer kittad med fasta skärmar och väska stor nog för kallingar och strumpor på väg till jobbet. När jag väljer den här hojen tar jag dessutom oftast omvägar hem. Det är en Godspeed lödd i Göteborg, som mestadels består av Columbus Life-rör (har jag för mig).
    Edit: Jag har nu kapat till skärmstagen fram så att snabbkopplingen kan sitta på rätt sida. Blev lite tight först...

Godspeed.jpg

Hoj nr. 2 är en prototyp från Odd Cycles som är butiken www.116.se egna märke. Bilden är från när jag och en kompis cyklade några dagar genom Belgiska Ardennerna för en dryg månad sedan. Som ni ser sticker det upp en öl från Fantôme till vänster om styrstammen... :) Funderar på att knåpa ihop en sen RR under semestern.
    Numer rullar den som brukis med stor korg fram.

OddCycles.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-19 14:20 av AndreasVH.

Av:
    viggen
    AndreasVH skrev:
    Jag har lagt upp den här tidigare när den enbart gick som cykelcross. Numer kittad med fasta skärmar och väska stor nog för kallingar och strumpor på väg till jobbet. När jag väljer den här hojen tar jag dessutom oftast omvägar hem. Det är en Godspeed lödd i Göteborg, som mestadels består av Columbus Life-rör (har jag för mig).

Det är vackert att det rullar fler av Johan:s hojar på vägarna, har själv Rando #1 som håller på att byggas om till skivbromsad 650B maskin.

Av:
    molleben
    Premiärtur till jobbet på denna Carrera idag. Ramen köpt på eBay en sen fredagkväll (borde sitta alkolås på eBay efter 22.00). Riktigt fint skick, behövde lite riktning av växelöra och dropouts. Satte dit en Campa Record/Chorus grupp diverse inköp på Happy och eBay. Hittade oxå ett par fina hjul byggda på Racerdepån med Ambrosio fälgar och Recordnav. Återstår att hitta en snyggare sadel, gärna röd och en passande styrlinda. Passande pedaler saknas oxå, har Shimano på övriga cyklar men borde väl vara Look på denna.

Benke

CAB59F0C-CDB6-4240-B1B0-D6AA689D4DDA.jpeg
    F2CE345D-F2A8-4ABF-AD0F-299ABE7CC3C1.jpeg
    D85F4A3F-8DDF-47C7-B5DC-69A7A078CFEF.jpeg

Av:
    AndreasVH
    viggen skrev:
    AndreasVH skrev:
    Godspeed lödd i Göteborg...

Det är vackert att det rullar fler av Johan:s hojar på vägarna, har själv Rando #1 som håller på att byggas om till skivbromsad 650B maskin.

Japp, den där släpper jag inte i första taget. Intressant med skivbromskonvertering! Skulle kunna tänka mig samma på min Rock Lobster-ram som hänger i förrådet.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ