• Bakljus på dagen, gör det nån nytta?

Av:
    Lillpeter
    Kan det vara värt o ha ett rött blinkande bak(led)ljus på cykeln även på dagtid om man cyklar längs trafikerade landsvägar. En kompis till mig föreslog det men jag vet inte om det kommer göra nån som helst skillnad, och om den lilla lampan ens syns när det är ljust ute? Det skulle ju vara mest för att fordon som hela tiden kommer bakifrån skulle se mig lite bättre.

/P
  • Re: Bakljus på dagen, gör det nån nytta?

Av:
    e.
    Jag tror att reflexväst är bättre. Finns inget som syns så bra som en reflexväst. Sen att det förmedlar en kaxig attityd och är en riktigt statushöjare gör inte sakern sämre.

SIgnAtur---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Av:
    bjorre
    +1 på statushöjjare å attityd

Av:
    schture
    Jag har ibland kört med bakljus dagtid då det varit molnigt, grått och/eller regn ute då jag tror att man syns lite bättre. Min gissning är att du syns något bättre med lyse på.

Av:
    Robban
    Om du är osäker på om bakljuset syns så kan du väl tända det och ställa dig bakom och göra din egen bedömning?

Av:
    Fikasvettot
    Jag tror inte vissa bilisters beteende beror på att de inte ser dig.

Av:
    geologen
    Jag brukar ha baklampan tänd när jag upplever att bilarnas framlampor framträder tydligt mot den omgivande ljusnivån.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    detvetdu
    e. skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag tror att reflexväst är bättre. Finns inget
    > som syns så bra som en reflexväst. Sen att det
    > förmedlar en kaxig attityd och är en riktigt
    > statushöjare gör inte sakern sämre.

Har du tur tror de att det är en polis som står med lasern och de bromsar in.

Av:
    perzzon
    Jag tror att relight gjorde en rätt ordentlig studie på det där. Eller snarare odense mha relight. Eller hur det nu var. Googla. Tror de fann det positivt

Av:
    nenja
    Skaffa en revolver istället, då kan du enkelt skjuta av de billister som inte uppför sig.

Av:
    Gustav S
    Jag minns en dansk(eller var den rent ut av svensk?) undersökning där de utrustade en halv kontrollgrupp med cykellysen. De med lysen på även dagtid hade klart lägre tillbudsstatistik än de utan.

edit: källa hittad: http://www.dn.se
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2009-09-08 10:56 av Gustav S.

Av:
    McR
    Skaffa ett rigtigt bakljus?
    skrev:
    The second thing that I have learned/noticed is that cars, for the most part, respect the light. They move over as far, or farther than they do with DiNotte's standard tail light. However, there are still some people that will not give you space no matter what you are running.
    Från acidinmylegs.blogspot.com

Han cyklar med DiNotte's triple tail light:
    triple tail light.jpg

Av:
    Mikva
    Håller med geologen. Som cyklist skadar det inte att tända sin belysning tidigt. Sitter man inne i en bil och det börjar skymma eller det är lite regn på rutan syns cyklister klart sämre.

Men om det gör någon skillnad på dagen vete katten. Men allt som avviker och drar till sig uppmärksameht är bra. Tror jag.

Reflexväst är inte heller någon dum idé - men nu för tiden kör alla med det. I alla fall i Stockholm.

/Mikael

geologen skrev:
    > Jag brukar ha baklampan tänd när jag upplever
    > att bilarnas framlampor framträder tydligt mot
    > den omgivande ljusnivån.

Av:
    schture
    Gäller detta året runt eller är det säsongsbundet?

nenja skrev:
    > Skaffa en revolver istället, då kan du enkelt
    > skjuta av de billister som inte uppför sig.

Av:
    Brakastruten
    Revolver? Björn, min granne, sköt de förra veckan.
    Hon vägde bara 100kg, och hade inte rivit någon endaste människa, inte ens något nöt i gården intill! Jag tycker det låter fel, att skjuta så där. Högt i örat liksom! Aj.

Av:
    Gurra D
    nej, lyset syns antagligen inte ett kiss på dagen men så fort det skymmer så syns det mycket mer.

särskilt bra kan det nog vara att ha det på i regn ja då bilisterna får sämre sikt.

Av:
    actionbent
    Jag tänder mitt blinkande bakljus när jag cyklar landsväg, särskilt när man kommer in i skugg partier syns man mycket bättre.

Av:
    senator
    Min högst amatörmässiga studie under våren, sa mig följande:

1. Inget bakljus: Jag är rättslös o uppenbarligen totalt osynlig.
    2. Fast bakljus: Jag finns och syns, men för många struntar i mig ändå.
    3. Blinkande bakljus: Jag syns, och det avvikande blinkandet gör att fler bilar bromsar in vid möten, refuger än vad som sker vid alternativ 1 och 2.

Jag kör nu ALLTID med blinkande bakljus.

Av:
    Mikva
    Imponerande - fältstudier med sig själv som försökskanin. Respekt!

/Mikael

senator skrev:
    > Min högst amatörmässiga studie under våren, sa
    > mig följande:

Av:
    underscore
    Som bilist som rätt ofta kör på rätt bra kan jag klart rekommendera bakljus (och allra minst reflex) på cykeln. Dom där 20-30 extra metrarna är guld värda för att man som hyffsat seriös bilist skall hinna planera sin fart i närheten av en cyklist.

För er som tvivlar på bakljusets effekt kan jag rekommendera följande test: Parkera en cykel utefter en vänsterkurva. Testa att gå fort ca 500 m ifrån kurvan mot cykel. Testa med och utan ljus. Tänk dig sen att du är ett plåtmonster som kan variera fart mellan 0-150 km/h på landsvägen och som inte sällan har trötta ögon.

Som cyklist är jag alltid beredd på att kasta mig ut i diket vid landsvägskörning. Kanske för att jag bor vid landsväg i göteborg och faktiskt ser olyckor varje dag i någon form (menar absolut inte att jag ser cyklister som blivit påkörda varje dag. Men när man ser bilister smälla pga oaktsamhet och dålig uppsyn vilket resulterar i plåtskador så kan man enkelt räkna ut att samma smäll med cyklist skulle innbära allvarliga skador).

Av:
    Erik Sandblom
    stefan_ skrev:
    > Tänk dig sen att du är ett plåtmonster
    > som kan variera fart mellan 0-150 km/h på
    > landsvägen och som inte sällan har trötta
    > ögon.
    >
    > Som cyklist är jag alltid beredd på att
    > kasta mig ut i diket vid landsvägskörning.

Aha så blinkande lyse syns bättre än reflex vid färd i dagsljus i 150 km/h. Men hur är det vid färd i 550 km/h? Då syns det nog bättre med fast sken, såvida man inte har ett högfrekvent pulserande sken.

--
    Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet, skriver i Expressen:
    Hjälmtvång skadar mer än det hjälper
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-09-09 00:17 av Erik Sandblom.

Av:
    underscore
    Erik Sandblom skrev:
    > stefan_ skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Tänk dig sen att du är ett plåtmonster
    > > som kan variera fart mellan 0-150 km/h på
    > > landsvägen och som inte sällan har trötta
    > > ögon.
    > >
    > > Som cyklist är jag alltid beredd på att
    > > kasta mig ut i diket vid landsvägskörning.
    >
    >
    >
    > Aha så blinkande lyse syns bättre än reflex vid
    > färd i dagsljus i 150 km/h. Men hur är det vid
    > färd i 550 km/h? Då syns det nog bättre med
    > fast sken, såvida man inte har ett högfrekvent
    > pulserande sken.

Jag har inte sagt något om blinkade/fast sken. Tror faktiskt själv på fast sken, främst då man som billist instinktivt tänker att det är ett fordon (och inte något vid sidan av vägen som man inte behöver bry sig om). Vid lägre hastigheter så kan nog blinkande ljus ha en förvirrande effekt som ibland kan ha en positiv effekt.

Det svåra med enbart en reflex är att det kräver att du är placerad mer eller mindre rakt framför bilen för att den skall bli bra. Alternativt måste den rotera/fladdra bra. Väst är ju bra för att den går runt kroppen och kan ge flera vinklar. Men samtidigt vet inte billisten om det är ett fordon eller något vid sidan av vägen. Förvirrande saker tror jag inte på i längden när det gäller trafik.

Av:
    geologen
    Reflexer är annars konstruerade för att ge närmast full reflektion till ljuskällan inom en bred vinkel. Eller snarare, BRA reflexer är konstruerade så... Vissa reflexer är bedrövligt dåliga, till och med rakt bakifrån.

Bäst reflexförmåga, enligt min erfarenhet, har såna där reflexdetaljer på vissa byxor och skor. Lustigt nog, eftersom de borde vara ganska dåliga...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ