• Re: Visa era fulkineser i carbon

Av:
    Mapach
    landen skrev:
    Någon som vet vilken fulkines det är Allebike numera sätter sina klistermärken på?

Hittade "deras" ram hos en tillverkare I Taiwan. Minns dock inte vilken. Ska se om jag har sparat en länk nånstans. Dom svarade inte på ifall det gick att köpa en ram direkt tyvärr...

Av:
    miklax
    Jeppe_E skrev:
    miklax skrev:
    Jeppe_E skrev:
    miklax skrev:
    landen skrev:
    Någon som vet vilken fulkines det är Allebike numera sätter sina klistermärken på?
    Tycker att det ser ut som en moddad m06. Inte riktigt samma geometri dock.

Finns ju vääääldigt många katalogramar som påminner om varandra. Rent generellt, så ryms Happyiters omvärldsbild av Kinaramar i en ganska liten låda :)
    :)
    Jag är helt säker på att du har rätt.
    Det är ganska svårt att se vad som finns förutom från de kända leverantörerna, Ali och chinertown.
    Var hittar man dylik info? Är det kinesiska som gäller?

Ali? Som i Aliexpress/alibaba? Det är ju kinesiska ebay. Så de är inte leverantörer.
    Chinertown är inte heller en leverantör, det är ett forum. Vad jag menade var att det är på dessa platser jag finner info om vad som finns. Var mer kan man hitta information, eftersom vår omvärdsbild ryms i en liten låda?

Av:
    onyx3
    Henrik83 skrev:
    Tog en sväng på Aliexpress igår & kolla Scott Spark kopiorna. Prismässigt en hit för att få ihop en billig & vettig vintercykel.

Verkar finnas två modeller.. Antingen med Boost & då med 69 grader (wtf?) HA. Alternativt 12x142 & då med 66-ish HA.

- Nån som hittat den flacka modellen med 12x148?
    - Skulle vilja ha 120mm fjädringsväg istället för de 100 som verkar va standard. Är det bara smälla på en dämpare med längre slag än de 165x38 som kineserna föreslår? Har ingen koll på om något annat skiljer Spark/Spark RC åt & sitter utomlands med världens sämsta Internet.
    - Ni som köpt den flacka 12x142-modellen, funkar det med en Trunniondämpare?

Att hitta en kortslagig 29:a med boost och någorlunda modern trail-anpassad geo (HA flackare än 69) är inte helt lätt, jag har i alla fall inte hittat den perfekta ramen än. Populära alternativ är:

M06
    http://m.dengfubikes.com (samma ram som M06 men med boost baktriangel).
    100 i slag på den här och 68.5 HA. Jag vet att folk kör den med 120-130 fram så den bör kunna bli aningen slackare. Dessutom är bb:t lågt så det skadar nog inte med lite mer slag fram (chainstay på 435 så den tål återigen kanske mer slag fram utan att lätta på framhjulet vid klättring). Det är ju en lätt xc ram egentligen så vet inte hur pass mycket enduro-våld den tål men kina-kol är ju billigt :-)

M08
    http://www.tantancycling.com
    Det här är en ny ram som dök upp på deng-fu men sedan togs bort (ryktet säger att det var förhandling med något företag som var intresserad av ramen). Därför finns det inte mycket info om den här ramen och jag känner inte till något M08-bygge så det är svårt att säga något om ramen. Länken ovan (tror jag) är samma ram som deng-fu ramen som "försvann" och som det pratas om i den här tråden ( http://chinertown.com ).
    Husomhelst så är det en 29a eller 650B+ med 150 i slag, boost samt HA på 66.5, rejält med reach så det känns som modern geo för att vara kinakol. Ny ram men som sagt, jag har inte sett något bygge på denna än. Helt klart intressant om du vill ha långslagigt.

Ican P8 eller P9
    Från Ican finns det två populära ramar. Dels den grövre P9:an, 650B+ med 150 mm, HA på 66
    Sedan den något "nättare" P8:an, också den 650B+ men med brantare geo, alltså 68 i HA, inte helt säker på slag men tror den är ritad för 120 och vet att folk satt på mer fram för mer trail-vänlighet.
    Dessa ramar har också bsa och iscg5 vilket inte är så vanligt. De här ramarna har det gjorts många byggen på så rätt beprövade.

FS27
    Sedan har vi den här ramen med "ok" geo och slag på 120/130 samt HA 66.9, dock tycker jag inte att den är så estetiskt snygg. Xmcarbonspeed har också en vettig kontakt/säljare med gott rykte på Chinertown (inte helt oviktigt) - Peter Xu heter han i alla fall.
    http://www.xmcarbonspeed.com
    De säljer också M06 ramen ( http://www.xmcarbonspeed.com )

Hong-fu FM078
    Sedan finns den här med geo ganska lik M06.
    http://www.hongfu-bikes.com
    men återigen kortslagig och brant HA som kanske går att smälla på längre gaffel på.

Priser verkar hamna någonstans 7-800 dollar. Vad det blir i slutändan med tull, moms och frakt vet jag inte.

Lycka till.

Edit: länkfix
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-08-16 18:56 av onyx3.

Av:
    lukas_holm
    Jag är på gång att lägga en order på en Yishun R012-D ram och 55 mm högprofilhjul med asymmetrisk fälg. Yishun skickar prylarna med RPX. Är det någon som vet vem som RPX sammarbetar med i sverige? Är det Postnord? Hur mycket tull och moms och andra avgifter ska man räkna med att få betala i värsta fall?

Av:
    clnr
    Är väl 4% tull på delarna och sen 25% moms på totalpris och frakt om jag inte kommer ihåg fel.

Ett forum, flera fora

Av:
    Jensen
    clnr skrev:
    Är väl 4% tull på delarna och sen 25% moms på totalpris och frakt om jag inte kommer ihåg fel.

Momsen är även på tullen. Så 25% på varans pris inkl frakt och tull.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    konscious
    onyx3 skrev:
    Henrik83 skrev:
    Tog en sväng på Aliexpress igår & kolla Scott Spark kopiorna. Prismässigt en hit för att få ihop en billig & vettig vintercykel.

Verkar finnas två modeller.. Antingen med Boost & då med 69 grader (wtf?) HA. Alternativt 12x142 & då med 66-ish HA.

- Nån som hittat den flacka modellen med 12x148?
    - Skulle vilja ha 120mm fjädringsväg istället för de 100 som verkar va standard. Är det bara smälla på en dämpare med längre slag än de 165x38 som kineserna föreslår? Har ingen koll på om något annat skiljer Spark/Spark RC åt & sitter utomlands med världens sämsta Internet.
    - Ni som köpt den flacka 12x142-modellen, funkar det med en Trunniondämpare?

Att hitta en kortslagig 29:a med boost och någorlunda modern trail-anpassad geo (HA flackare än 69) är inte helt lätt, jag har i alla fall inte hittat den perfekta ramen än. Populära alternativ är:

M06
    http://m.dengfubikes.com (samma ram som M06 men med boost baktriangel).
    100 i slag på den här och 68.5 HA. Jag vet att folk kör den med 120-130 fram så den bör kunna bli aningen slackare. Dessutom är bb:t lågt så det skadar nog inte med lite mer slag fram (chainstay på 435 så den tål återigen kanske mer slag fram utan att lätta på framhjulet vid klättring). Det är ju en lätt xc ram egentligen så vet inte hur pass mycket enduro-våld den tål men kina-kol är ju billigt :-)

M08
    Det här är en ny ram som dök upp på deng-fu men sedan togs bort (ryktet säger att det var förhandling med något företag som var intresserad av ramen). Därför finns det inte mycket info om den här ramen och jag känner inte till något M08-bygge så det är svårt att säga något om ramen. Länken ovan (tror jag) är samma ram som deng-fu ramen som "försvann" och som det pratas om i den här tråden ( http://chinertown.com ).
    Husomhelst så är det en 29a eller 650B+ med 150 i slag, boost samt HA på 66.5, rejält med reach så det känns som modern geo för att vara kinakol. Ny ram men som sagt, jag har inte sett något bygge på denna än. Helt klart intressant om du vill ha långslagigt.

Ican P8 eller P9
    Från Ican finns det två populära ramar. Dels den grövre P9:an, 650B+ med 150 mm, HA på 66
    Sedan den något "nättare" P8:an, också den 650B+ men med brantare geo, alltså 68 i HA, inte helt säker på slag men tror den är ritad för 120 och vet att folk satt på mer fram för mer trail-vänlighet.
    Dessa ramar har också bsa och iscg5 vilket inte är så vanligt. De här ramarna har det gjorts många byggen på så rätt beprövade.

FS27
    Sedan har vi den här ramen med "ok" geo och slag på 120/130 samt HA 66.9, dock tycker jag inte att den är så estetiskt snygg. Xmcarbonspeed har också en vettig kontakt/säljare med gott rykte på Chinertown (inte helt oviktigt) - Peter Xu heter han i alla fall.
    De säljer också M06 ramen ( http://www.xmcarbonspeed.com )

Hong-fu FM078
    Sedan finns den här med geo ganska lik M06.
    http://www.hongfu-bikes.com
    men återigen kortslagig och brant HA som kanske går att smälla på längre gaffel på.

Priser verkar hamna någonstans 7-800 dollar. Vad det blir i slutändan med tull, moms och frakt vet jag inte.

Lycka till.

Edit: länkfix

Bra!

Av:
    saarela
    Någon som har koll på någon modell som är lik Scott Scale i geo’n?

Av:
    clnr
    @Jensen: Ja, det var det jag menade. Lite otydligt kanske.

Ett forum, flera fora

Av:
    Toxy
    Hej är det någon som nyss beställt hem en ram som har en smidig leverantör att rekommendera? Funderar på att köpa en racerram som ett kul projekt i vinter.

// Kalle

Av:
    miklax
    Toxy skrev:
    Hej är det någon som nyss beställt hem en ram som har en smidig leverantör att rekommendera? Funderar på att köpa en racerram som ett kul projekt i vinter.
    Jag har inte beställt själv än. Men den som verkar ha bäst rykte på chinertown är Peter på xmcarbonspeed.

Av:
    ulfalf
    Funderar också på att beställa en 29 hardtail. Är det någon egentlig skillnad mellan att beställa direkt från någon fabrikant som t ex xmcarbonspeed eller via eBay?

Av:
    landen
    ulfalf skrev:
    Funderar också på att beställa en 29 hardtail. Är det någon egentlig skillnad mellan att beställa direkt från någon fabrikant som t ex xmcarbonspeed eller via eBay?

Beror på, om det är random säljare på Ebay hade jag aldrig köpt via. Men är det företagets officiella Ebay, typ som att Light Bicycles har en shop på Ebay / Ali med då känna det tryggare. Huvudsaken är ju att de har något att upprätthålla, en random Ebay-säljare kna när som helst stänga ner och skapa ett nytt konto och fortsätta med dålig service osv.

Av:
    Toxy
    miklax skrev:
    Toxy skrev:
    Jag har inte beställt själv än. Men den som verkar ha bäst rykte på chinertown är Peter på xmcarbonspeed.

Skickar iväg ett Mail och kollar hur det verkar.

// Kalle

Av:
    lukas_holm
    Jag har precis beställt en R012-D racerram och högprofilhjul från Yishun. Jag har förvisso inte fått prylarna ännu, men de har varit professionella att ha att göra så här långt. (Jag kikade på xmcarbonspeed också, men jag tyckte att den enda ram de hade med skivbromsar verkade lite omodern)

Av:
    ulfalf
    Kollar runt lite på Ali och de flesta som har egna shoppar verkar ju vara seriösa. Två års garanti verkar vara standard och det är ju något som kanske gör det betydligt tryggare att beställa från landet i öst än vad det var för typ 5-10 år sen? Verkar som det åtminstone känns som att ramarna inte längre kommer implodera så fort man tar ut en i skogen.

Av:
    d_anders
    Jag gissar, baserat på min egen erfarenhet av köp av allt möjligt från säljare på ali, att risken för att något inte är 100% bra (ytfinish, detaljer, godstjocklekar, passform mm) är lite högre än om man köper en "märkesram". Generellt sett brukar dock stora säljare på ali vara bra på att hitta lösningar när en kund påpekar brister hos varan.

Av:
    Goofy
    lukas_holm skrev:
    Jag har precis beställt en R012-D racerram och högprofilhjul från Yishun. Jag har förvisso inte fått prylarna ännu, men de har varit professionella att ha att göra så här långt. (Jag kikade på xmcarbonspeed också, men jag tyckte att den enda ram de hade med skivbromsar verkade lite omodern)

Får man fråga vad du fick ge för allt inkl frakten?

/S

Av:
    ulfalf
    Intresserad av slutpriset också. Gör man "Räkna ut ditt pris" på tullverkets hemsida och väljer Cykel som produkt så klämmer dom i med 62,5% tull och det känns ju lite saftigt. Hur blir det i praktiken? 4% nämns ovan, är det sån skillnad på hel cykel och cykelramar?

Av:
    lukas_holm
    Goofy skrev:
    lukas_holm skrev:

/S

Javisst. Det blev ganska mycket pengar till slut, men då har jag custom lack på ramen och custom dekaler på hjulen.

Frame+Fork+Post+Clamp+Handlebar+Headset+Spacers: 550 USD
    Custom frame painting: 59 USD
    Thru axles: 15 USD
    Garmin mount: 15 USD
    Disc brake Road wheel set DB350 wheelset, offset design U-shape, 55mm profile, 28mm width: 639 USD
    Custom wheel decals: 51 USD
    Shipping: 230 USD
    Paypal fee: 4%

Sedan riskerar jag väl 4% tull och 25% moms ovanpå det. Vanligtvis anger dock säljaren ett lägre pris på tullfakturan, så då räknas tull och moms på det priset istället.

/Lukas

Av:
    clnr
    @ulfalf: Ja, det är antidumpningstull på hela cyklar. Cykeldelar ligger på 4%.

Ett forum, flera fora

Av:
    Toxy
    lukas_holm skrev:
    Goofy skrev:
    lukas_holm skrev:

/S

Javisst. Det blev ganska mycket pengar till slut, men då har jag custom lack på ramen och custom dekaler på hjulen.

Disc brake Road wheel set DB350 wheelset, offset design U-shape, 55mm profile, 28mm width: 639 USD

Sedan riskerar jag väl 4% tull och 25% moms ovanpå det. Vanligtvis anger dock säljaren ett lägre pris på tullfakturan, så då räknas tull och moms på det priset istället.

/Lukas

Vilken ram beställde du?

// Kalle

Av:
    lukas_holm
    Toxy skrev:
    Vilken ram beställde du?

Jag har beställt en R012-D. Nu verkar den dock ha försvunnit från deras hemsida.

/Lukas
    CR02-1.jpg
    R12-D.jpg

Av:
    Mini_me
    lukas_holm skrev:
    Goofy skrev:
    lukas_holm skrev:

/S

/Lukas

Stöddig frakt kostnad.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Toxy
    Någon som har tips exceldokument där man kan göra upp en kalkyl på allt man behöver köpa och vad det kan tänkas väga?

// Kalle

Av:
    wenna
    mikko skrev:
    Hepp!

Snygg hoj

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    wenna
    Funderar på att chansa på ett set kolfiberhjul från chingchong-landet.
    Antingen komplett hjulset med DT Swiss nav, eller endast fälgar och bygga hjulen själv.

Axlar: 12x100/12x142 thru axle
    Broms: Centerlock
    Fälgprofil: 40-50mm
    Innerbredd: minst 19mm
    Clincher

Några förslag?

Av:
    RazDuv
    mir skrev:
    Min kines
    Snygg. Var köpte du den?

Av:
    HåkanC
    wenna skrev:
    Antingen komplett hjulset med DT Swiss nav, eller endast fälgar och bygga hjulen själv.

Clincher

Några förslag?

Det finns måånga kinesiska säljare, en som har bra rykte är Lightbicycle https://www.lightbicycle.com

Vill du ha en fälgprofilhöjd på 40-50mm tycker jag att du bör välja fälgar som är c:a 45mm höga eftersom man bör ha ~15mm längre ventil och 60mm ventillängd är standard hos de flesta slangtillverkare och det att du slipper ventilförlängare o likn "trassel",
    Hos Lightbicycle borde då den här fälgen funka bra:
    https://www.lightbicycle.com
    Dvs de här fälgarna https://www.lightbicycle.com
    För att få tillräckligt stabila hjul (som då även känns snabbare) skulle jag välja (minst) 24-28 ekrar fram och (likaså minst) 28-32 bak, men är du krävande så är det bara fördelar med 32/32-ekrar, särskilt om du köper färdigbyggda hjul eftersom de använder tunna aeroekrar på båda sidor av hjulen.

Men om du/din cykel är känslig för kantvind så kanske en framfälg med ~35mm och en bakfälg med ~45(eller 65?)mm höjd funkar bättre?
    Även hjul med olika fälgprofilhöjd fram/bak går att beställa från Lightbicycle

/Håkan

Av:
    wenna
    HåkanC skrev:
    wenna skrev:

Clincher

Några förslag?

Det finns måånga kinesiska säljare, en som har bra rykte är Lightbicycle https://www.lightbicycle.com

Vill du ha en fälgprofilhöjd på 40-50mm tycker jag att du bör välja fälgar som är c:a 45mm höga eftersom man bör ha ~15mm längre ventil och 60mm ventillängd är standard hos de flesta slangtillverkare och det att du slipper ventilförlängare o likn "trassel",
    Hos Lightbicycle borde då den här fälgen funka bra:
    Dvs de här fälgarna https://www.lightbicycle.com
    För att få tillräckligt stabila hjul (som då även känns snabbare) skulle jag välja (minst) 24-28 ekrar fram och (likaså minst) 28-32 bak, men är du krävande så är det bara fördelar med 32/32-ekrar, särskilt om du köper färdigbyggda hjul eftersom de använder tunna aeroekrar på båda sidor av hjulen.

Men om du/din cykel är känslig för kantvind så kanske en framfälg med ~35mm och en bakfälg med ~45(eller 65?)mm höjd funkar bättre?
    Även hjul med olika fälgprofilhöjd fram/bak går att beställa från Lightbicycle

/Håkan

Tack för det Håkan.... det verkar ju logiskt det du skriver om 35 och 45mm fälgar.

Ska kika lite på light bicycle, men med deras priser börjar man närma sig europeiska priser på kända märken så då känns det nästan mer värt att satsa lite mer pengar och köpa något annat.

Någon som har erfarenheter av Hunt wheels?
    Kikat en del på dessa: https://www.huntbikewheels.com

I och för sig så får man en uppsättning från light bicycle till samma pris med DT Swiss 350 nav, men då känns garantier och sådant tryggare med Hunt.

Av:
    Johan A
    Jag har köpt hjul från Light Bicycles och deras fälgar tycker jag är toppen. Däremot så byggde de mina hjul med för korta ekrar, något som visade sig efter ett tag när det gick en nippel eller så. Så det var bara till att byta alla ekrar och nipplar muttrandes något om skitföretag etc.. Men jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa lösa fälgar från dem, men aldrig mer färdigbyggda hjul.

Av:
    lukas_holm
    Jag kan rekommendera Yishun. Jag fick mina i fredags och provcyklade dem igår. Spikraka och välbyggda. De är 55 mm höga med DT350 thru axle centerlock nav och Sapim CX-ray ekrar. De kostade 639$ plus 51$ för dekalerna. Fälgarna är en modern Tubeless ready design med en bredd på 22 mm invändigt och 30 mm utvändigt. Mina 25 mm Schwalbe Pro One mäter 28 mm när de är monterade.
    20180929_171451.jpg
    20180929_171517.jpg

Av:
    glitch
    Vad väger dem Lukas?

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    wenna
    lukas_holm skrev:
    Jag kan rekommendera Yishun. Jag fick mina i fredags och provcyklade dem igår. Spikraka och välbyggda. De är 55 mm höga med DT350 thru axle centerlock nav och Sapim CX-ray ekrar. De kostade 639$ plus 51$ för dekalerna. Fälgarna är en modern Tubeless ready design med en bredd på 22 mm invändigt och 30 mm utvändigt. Mina 25 mm Schwalbe Pro One mäter 28 mm när de är monterade.

639$ var det inklusive frakt tull och moms? (Fastnade dom i Tullen o du fick tulla och momsa?)

Av:
    ejma
    wenna skrev:
    Någon som har erfarenheter av Hunt wheels?
    Kikat en del på dessa: https://www.huntbikewheels.com

I och för sig så får man en uppsättning från light bicycle till samma pris med DT Swiss 350 nav, men då känns garantier och sådant tryggare med Hunt.

Jag fick mina i början av september och har bara kört knappa 100 mil på dem. De är raka och trevliga. Frihjulet låter mer än vad jag är van vid och ersätter ringklocka ganska bra. Givetvis betalar kunden lite extra för Hunts marknads och supportorganisation, men jag tycker att det kändes bättre än att köpa direkt från Kina och inte veta om leveransen drabbas av strafftull eller inte. Med strafftull och moms är de flesta Kinesiska hjul uppe liknande pris som Hunt.

Av:
    lukas_holm
    glitch skrev:
    Vad väger dem Lukas?
    Framhjul 700 g & bakhjul 940 g

wenna skrev:
    639$ var det inklusive frakt tull och moms? (Fastnade dom i Tullen o du fick tulla och momsa?)
    Nej, 639$ är priset från fabrik. Frakten kostade ca 100$ och sedan fick jag betala ca 30£ i tull och moms. (Circapriserna är för att jag köpte en ram samtidigt så det är svårt att säga exakt hur mycket som är att hänföra till hjulen.) Anledningen till att tull och moms inte blev mer är att de deklarerade hjulens värde till 100$.

Vad det gäller jämförelsen med Hunt så tycker jag Yishun har både modernare profil och finare komponenter.

Av:
    miklax
    Vad tycker ni som kör FS029?
    Jag funderar på om jag ska köpa FS029 eller pro-mance m7007:
    http://www.pro-mance.com

Pro-mance är lite billigare och lättare. Är dock osäker på hur de hanterar eventuella garantiärenden. Dessutom verkar de som köpt den ha problem med den att den medföljande bulten som håller bakre stötdämpare är av fel mått.

FS029, säljs av b.l.a. xmcarbonspeed som har bäst rykte av alla säljare. Dock så har den väldigt flack gaffelvinkel, vet inte hur det funkar för mig i realiteten på 100mm dämpare? Kanske vore bra för att jag har många OTB:er denna säsong.....

Av:
    andjo024
    Är det någon som provat/läst nåt intressant om tan-tans 29" med 150-slag? Tyckte den såg intressant ut och funderar på att bygga en endurohoj på den ramen.
    Är det dumt att bygga endurohoj på kinaram?

Ramen i fråga (lyckades inte göra snygg länk på telefonen..)

Av:
    n+1
    Blev lite sugen på att bygga en mtb när jag kom på att man också kan cykla i skogen, så detta blev resultatet:47312419461_ee56ffd6f1_k.jpg47840423042_31be09a109_k.jpg

Av:
    miklax
    n+1 skrev:
    Blev lite sugen på att bygga en mtb när jag kom på att man också kan cykla i skogen, så detta blev resultatet:
    Stiligt berätta gärna lite mer. Vilken ram du köpt osv...

Av:
    Lejon
    miklax skrev:
    n+1 skrev:
    Blev lite sugen på att bygga en mtb när jag kom på att man också kan cykla i skogen, så detta blev resultatet:
    Stiligt berätta gärna lite mer. Vilken ram du köpt osv...
    Det syns ju - från Colnagos kinesiska underavdelning.

Av:
    kroem
    Någon som köpt från Velobuild och vet hur det är med tull (kan man få det skickat från EU t.ex.)?
    Lite sugen på att bygga om en TCX cyklocross till "gravel" med ny ram...

Av:
    Slappa
    Manofmanymissions skrev:

Jag har köpt två ramar i år. En kom för en månad sen ungefär. Ingen tull eller moms.

Vad är de för märke på ramen? Tantan?
    Ser ut att vara väldigt lik Spark

Av:
    kroem
    Är (snart) nybliven ägare av en fulcarbongrävel från velobuild. Första hojen jag bygger ihop, så blir lite spännande. Lägger kanske upp en byggtråd senare...

Av:
    Farsan
    Ram som jag köpte av en tävlingscyklist. Ska vara en kopia men har ingen aning om märke. Blev ett trevligt bygge. Lite drygt 7kg komplett.
    Ska säljas nu då den bara hänger på väggen och blir dammig.
    H Christer5B227C34-0C30-421C-9844-A61FD8978398.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in