• Re: Mtb-hatande bonde i Nåsten.

Av:
    Oskar
    mattel skrev:
    -------------------------------------------------------
    > cyklister är upplysta människor,
    > bättre människor än de smutsiga bilkörarna.

+1
  • Re: Mtb-hatande bonde i Nåsten. Nu med avbön

Av:
    Pebben
    HiLo skrev:
    > Traktordörren smäller upp och en man med galet uppspärrade ögon hoppar
    > ut. Hånflinande förklarar han att här får man minsann inte cykla, allemansrätten gäller inte
    > cyklar. Därefter påstår han att vägen är skyltad med en "fordon förbjudet" skylt och
    > cyklar är också fordon.

Som redan många har påpekat som får man cykla i princip var man vill. Dock med vissa undantag.

"Det är inte tillåtet att cykla över planteringar, exempelvis trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra liknande känsliga områden. Du får inte heller cykla på annan känslig mark, exempelvis åkrar med växande gröda.

Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling."

http://www.naturvardsverket.se

> Vem bestämmer vilka skyltar som sätts upp ? Om
    > det är en enskildväg , är det markägaren som
    > bestämmer vad som gäller eller?
    > Konstig skyltning i vilket fall tycker jag då det
    > i princip är en av väldigt få vägar som leder
    > in i Nåsten söder ifrån. Likvärdiga skyltar i
    > området är inte skyltade alls eller med
    > "motorfordon förbjudet"

Nu har vi ju fått en ny myndighet "Transportstyrelsen, inrättas den 1 januari 2009", och vad dom har hittat på vet jag inte i dagsläget.

http://www.regeringen.se

Men så här står det i allafall i "Trafikförordningen" och jag kan inte tänka mig att det kommer att förändras så mycket eller att det har förändrats.

Trafikförordningen (1998:1276)

13 kap. Bemyndiganden m.m.
    Information och sammanställning över vägar
    Ändrad 2003-11-28 gm SFS 2003:818, ikraft 2004-01-01
    Ändrad 2004-06-16 gm SFS 2004:532, ikraft 2004-07-01
    Ändrad 2009-04-07 gm SFS 2009:217, ikraft 2009-04-29

1 § Länsstyrelsen ska före mars månads utgång varje år upprätta en sammanställning över allmänna vägar och andra viktigare vägar i länet. Sammanställningen ska även uppta bärighetsklasser och sådana lokala trafikföreskrifter som är av större allmänt intresse.
    Sammanställningen ska införas i länets författningssamling och sändas till Vägverket, Transportstyrelsen, Försvarsmakten och polismyndigheten samt de myndigheter som har hand om väg- eller gatuhållningen. Förordning (2008:1109).

Ändrad 2008-12-12 gm SFS 2008:1109, ikraft 2009-01-01

2 § Hos länsstyrelsen ska det finnas en för allmänheten tillgänglig karta över de allmänna vägarna inom länet. Kartan ska vara upprättad i lämplig skala. Kopior av kartan ska före juni månads utgång varje år sändas till Vägverket, Transportstyrelsen och de myndigheter som har hand om väg- eller gatuhållningen. Om någon ändring i den senast översända kartan inte har gjorts eller om ändringarna har liten omfattning behöver endast anmälan om detta göras. Förordning (2008:1109).

Ändrad 2008-12-12 gm SFS 2008:1109, ikraft 2009-01-01

Sen ska man ha i beräknadet att ett säkert uppträdande, i detta fall en självsäker bonde. Döljer med lätthet oceaner av okunskap.

Okunskap bekämpar man lämpligen med kunskap

Jag för min del är alt 1. säker på min sak och kör sonika över vederbörande boden och trycker verblat ner skiten i halsen på densamme. Dock, viktigt, alltid på ett trevligt sätt.

Alt 2:1. vid osäkerhet. Händer sällan. Tar emot skiten och svara där efter. Lugnt

"känns det bättre nu när du har fått skälla på mig?"

Detta är näst intill dödligt effektivt. Och får oftast till följd att vederbörande ber om ursäkt för sitt uppträdande och ska förklara "Varför" han/hon brusar upp. Och i många fall så finns där en underliggande och väl underbyggd anledning till att personen visar sitt missnöje på det sätt som han/hon gör.

Alt 2:2. vid osäkerhet. Händer sällan. Tar emot skiten och svara där efter. Lugnt

Du det där kände jag inte till. Det ska jag kolla upp och jag ber att få återkomma till dig.
    Du nu mins jag inte vad du hette. Så vad heter du?

Också det är klart avväpnande och får oftast till följd att personen byter skepnad och inriktning i sitt uppträdande. För inte många vill uppge sitt namn då och har inte mycket att tillägga.

Och om denne inte byter skepnad utan fortsätter svära ve och förbannelse över mig. ja svaret på svavelosett som man får då är.

Jaha ja. Där ser man. Då får jag önska dig en bra dag då. Hej då.
    Ignorans kan vara så effektivt ibland.

OT.

För många, många år sedan så var jag inblandad i en trafikolycka där motparten tyckte att det var min sambos fel att det gick som det gick.

Jag sa till honom, en äldre herre, att eftersom vi inte kan komma överens så ska vi tillkalla polisen. (det bör man alltid göra vid en trafikolycka/incident).

Han, för det var en han. kallade mig för både det ena och det andra. Bla Fet och dum.

Och inte blev det bättre när Poliserna (som jag förövrigt hade vidareutbildat några veckor tidigare)
    kom till platsen. Dom var inte glada på honom och förklarade att som han bettedde sig i trafiken så skulle han vara glad om han överhuvudtaget fick behålla sitt körkort.
    Och att det är inte OK att verbalt kränka en person som han gör.

Senare på kvällen så ringde "mannen" upp mig/oss och bad om ursäkt för sitt betende. Han förklarade även att hans fru nyligen hade gått bort och nu när han körde in i oss så brast det och att han var väldigt ledsen för det osv. Och det har jag förståelse för och det var väl tur att det var jag som tog emot sikten. Folk har ju fått stryk för mindre, om jag säger så.

Så mitt råd är att vara, vänlig men "hård" och om man inte vet, så ber man att få återkomma.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2009-11-19 09:23 av Pebben.

Av:
    schture
    Jag cyklade på den där vägen hela förra vintern (99% säker) och skylten finns bara på ett ställe så det går utmärkt att "hamna" på vägen utan att se någon skylt.

När det gäller hästar har jag alltid varit försiktig. Jag frågar alltid ryttaren vem som ska passera vem och har faktiskt inte råkat ut för någon surhög, de flesta är trevliga bara man själv är trevlig.

Av:
    hippokultur
    Hej!

Jag hittade det här forumet när jag googlade efter ett bra ställe att berömma de många MTB-cyklister som faktiskt anstränger sig för att inte skrämma hästar när de cyklar i Nåsten, och jag tänker låtsas att jag inte såg inläggen om ridande surkärringar och att avliva bajsande hästar. ;-)

Jag var nämligen ute och red i somras med min ganska hispiga häst och mötte en snäll MTB-cyklist som faktiskt frågade hur vi ryttare ville bli bemötta. Han måste ha skrivit på en blogg eller något sedan, för ni har blivit märkbart duktigare sedan dess.

Ett stort problem för oss är att hästar är flyktdjur och bytesdjur, och ni ser ut som typiska rovdjur när ni kommer cyklande. Ni är snabba, lätt framåtlutade och tysta frånsett ett lätt susande morrande ljud. Vilken häst som helst tänker "GEPARD PUMA LEJON" när de ser och hör något sådant. Det är alltså smart att använda rösten när ni närmar er en häst, särskilt om den stannar och höjer huvudet och verkar rädd. Då förstår den att ni är människor - ett stort steg i rätt riktning. Sen är det jättebra att som "Schture" ta lite kontakt med ryttaren. Har man en hispig häst kan man vilja sitta av eller rida åt sidan, eller se till att man kan mötas på ett ställe där stigen är tillräckligt bred. Allt brukar lösa sig om man kommunicerar

Om ni kommer ljudlöst bakifrån i 30 km/h så skiter de flesta hästar knäck och ryttarna blir jättearga. Oftast blir de arga för att de blir rädda. Det kan nämligen göra väldigt, väldigt ont att trilla av en häst. Det är ungefär som om ni skulle åka på en sån där jättehög cykel med ett gigantiskt framhjul från förra sekelskiftet i full fart i en nerförsbacke och sätta framhjulet på en rejäl sten. Tvärnit, luftfärd, frakturer. Vi försöker alltså verkligen att undvika att trilla av. Så passera i sisådär 5-10 km/h istället är ni snälla, och hojta eller plinga gärna först och stanna och sök kontakt med ryttaren om hästen blir rädd. Detta är extremt viktigt om ni kommer bakom en häst i nerförsbacke. En häst som skenar nerför går lätt omkull och ryttaren kan få 600 kilo häst över sig. Då blir man mos. Skräcken för detta kan också göra ryttare lite griniga.

Sen en grej till. Markskador. För 20 år sedan var det vi ryttare som sabbade mest i Hågadalen. Nu har de flesta av oss vuxit upp och kammat till oss och håller oss i huvudsak till ridstigarna (rötägg finns förstås alltid). Det är kanske en anledning till att vi får ha våra stall kvar. Försök att inte göra om de dumheter vi gjorde då. Tyvärr har många känsliga stigar, t ex Linnéstigen mellan Norby och ån, djupa fula sår av cykeldäck. Det är inte OK i naturreservatet, ni måste precis som vi hålla er på preparerade stigar och vägar särskilt när det är blött i markerna.

Nu vet jag att det här är en rätt gammal tråd, så det kanske inte är någon som läser den. Men hur som helst, om ni undrar något så är ni alltid välkomna till vårt stall. Det heter Surmulen och är det stora stallet mitt i dalen. Det finns nästan alltid någon där att prata med, det går bra att fylla på sin vattenflaska med friskt brunnsvatten och ganska ofta har vi en panna kaffe på också.

Hälsningar
    Anna och hästen Tristan

Av:
    Oskar
    hippokultur: Tack för grymt värdefull information!

Av:
    s
    Oskar skrev:
    > hippokultur: Tack för grymt värdefull information!

+1, mycket bra!

Att det är cykeldäck river upp såren är tyvärr en vanlig missuppfattning. Ja, cykelspår blir väldigt tydliga i mjuk mark eftersom de bryter av mot naturens oregelbundenhet med sina raka linjer. Spåren från ett par vandringskängor hamnar mer slumpmässigt och är inte lika i ögonfallande som däckens raka linjer. Det är lätt att se att en cykel passerat. Ett par cykeldäck sliter dock mindre på naturen än ett par vandringskängor. Marktrycket är lägre från däcken än från kängorna. Det är logisk, däcket har konstant en ganska stor yta mot marken, kängorna har en väldigt liten yta mot marken i frånskjutet, där också nästan hela vandrarens tyngd vilar på tåspetsen. Där slits ytskiktet kraftigt!
    Cykelspår i naturen är en markör på att ytskiktet blivit slitet och uppluckrat. Cykling sliter givetvis på natturen men är det är inte den enda eller största orsaken till slitaget.

I Uppsala skulle jag säga att vi cyklister snarare hjälper till att hålla stigarna öppna än att slita på dem. Stigar som annars hade vuxit igen.

Av:
    Miss Lycka
    hippokultur skrev:
    > Hej!
    >
    > Jag hittade det här forumet när jag googlade
    > efter ett bra ställe att berömma de många
    > MTB-cyklister som faktiskt anstränger sig för
    > att inte skrämma hästar när de cyklar i
    > Nåsten, och jag tänker låtsas att jag inte såg
    > inläggen om ridande surkärringar och att avliva
    > bajsande hästar. ;-)
    >
    > Jag var nämligen ute och red i somras med min
    > ganska hispiga häst och mötte en snäll
    > MTB-cyklist som faktiskt frågade hur vi ryttare
    > ville bli bemötta. Han måste ha skrivit på en
    > blogg eller något sedan, för ni har blivit
    > märkbart duktigare sedan dess.
    >
    > Hälsningar
    > Anna och hästen Tristan

Hej, jag skulle uppskatta om du kan driva tanken på era forum(Bukefalos med flera) om att ni håller samma avstånd i sidled när ni kör om oss i trafiken med era hästtransporter som ni vill ha när vi cyklar om era hästekipage.
    Det är inte för mycket begärt!

Via est vita!

Av:
    swedo
    hippokultur skrev:
    > Hej!
    >
    > Jag hittade det här forumet när jag googlade
    > efter ett bra ställe att berömma de många
    > MTB-cyklister som faktiskt anstränger sig för
    > att inte skrämma hästar när de cyklar i
    > Nåsten, och jag tänke
    > Jag var nämligen ute och red i somras med min
    > ganska hispiga häst och mötte en snäll
    > MTB-cyklist som faktiskt frågade hur vi ryttare
    > ville bli bemötta. Han måste ha skrivit på en
    > blogg eller något sedan, för ni har blivit
    > märkbart duktigare sedan dess.

Bravo!
    hurra för att kramas i naturen

Av:
    mmmrrrr
    Har aldrig mött häst med ryttare när jag cyklat, men de jag mött som var fria och gick och betade verkade inte bry sig nämnvärt.

Av:
    dnleriksson
    hippokultur skrev:
    > Hej!
    >
    .
    >
    > Nu vet jag att det här är en rätt gammal tråd,
    > så det kanske inte är någon som läser den. Men
    > hur som helst, om ni undrar något så är ni
    > alltid välkomna till vårt stall. Det heter
    > Surmulen och är det stora stallet mitt i dalen.
    > Det finns nästan alltid någon där att prata
    > med, det går bra att fylla på sin vattenflaska
    > med friskt brunnsvatten och ganska ofta har vi en
    > panna kaffe på också.
    >
    > Hälsningar

Trevligt och bra att veta. Brukar tänka varje gång jag cyklar igenom där (i låg fart givetvis) att nu kommer det ut någon och skäller!

Totalt OT och apropå absolut ingenting så har jag lastat ut skiten från Surmulen ett par år och hade förut en sambo med häst där så jag har hängt där några timmar också :-)

/Daniel

Av:
    Rattnalle
    mmmrrrr skrev:
    > Har aldrig mött häst med ryttare när jag
    > cyklat, men de jag mött som var fria och gick och
    > betade verkade inte bry sig nämnvärt.

Det är inte helt orealistiskt med sambandet: ryttare blir rädd för att hen inte vet hur hästen ska reagera -> hästen känner det (för att ryttaren spänner sig ex) -> hästen blir rädd för cyklisten för att den vet att ryttaren är rädd för densamme.

Så hänsynen handlar lika mycket om att få ryttaren att känna sig lugn.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Fliken
    Ni tror inte att hästarna blir upprörda för att MTBcyklister har så fjantiga kläder?

;-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-02-14 23:52 av Fliken.

Av:
    Oskar
    Det är ju LVG-cyklister som har det.

Av:
    Fliken
    Va. Urtvättade Assos är status!

Av:
    Oskar
    Mina Assoskläder är oanvända. Jag tycker dom är så jäkla fina att jag inte törs ha dem på mig. :-P

Av:
    galaxenspresident
    Hästar är utpräglade flyktdjur, som alla andra hovdjur. Förstår den inte vad den möter så är dess natur att gå över i panik. Av hästägare har jag fått rekommendationen att heja tydligt och gärna lägga till ett par fraser för att hästen ska koppla till människa. Sedan varierar det förstås från häst till häst. Jag har tidigare cyklat förbi hagar där hästarna fått tokspatt när de inte förstått lycrakonceptet (eller vad det nu varit de inte kännt sig bekanta med).

Av:
    Staffolainen
    Det finns rötägg bland ryttarna i nåsten med. Förra vintern var jag ute och skidade med min hund(i band fastsatt i midjebälte) läggs gamla banvallen då en häst med ryttare kommer i full galopp i mötande riktning och denne saktade inte ens ner. Min hund höll på att slita ner mig i diket för hon blev så rädd. Otäckt att möta ett sånt stort monster på så kort avstånd och i den farten. Jag tror jag skrek några rediga svordomar och lovade mig stilla att aldrig sakta in om jag mötte hästar på vägen när jag åker bil. Det sista har jag givetvis reviderat men där och då var jag redigt förbannad.

Av:
    PerFormance
    på den tiden jag cyklade landsväg (*host*) så cyklade vi rätt så ofta förbi samma hästhage. varje gång hästarna hörde att vi var på ingång samlades de i ena hörnet av hagen och sen sprang de i full fart längst med hagen i höjd med klungan när vi körde förbi. De såg verkligen ut att tycka att det var skitkul att springa ihop med oss i några meter! :)

---------
    tjugonio är större än tjugosex

Av:
    wobblie
    Tyvärr är det inte självklart hur man ska bete sig, och det finns ju inget MTB-körkort där man lär sig det heller. Nuförtiden saktar jag alltid ner till ungefär gångfart när jag möter ett hästekipage, hälsar på ryttaren och stannar helt om hästen (eller ryttaren...) verkar hispig. Hade jag inte haft en sambo med erfarenhet av hästar hade jag nog fortsatt att bara sakta ner lite när jag cyklar förbi.

Bra med inlägg från "andra sidan" tycker jag, det är nog så vi lättast lär oss samsas. Det ligger ju i allas intresse.

Av:
    Bengt-re
    Ted_B skrev:
    > Men shit!
    > Käkade hästen upp cyklisten eller?
    > De verkar farliga de där djuren.

Ja. Äta eller ätas. Du äter häst. Häst äter dig.

Av:
    42Hz
    Finns inga tempodräkter för hästar?

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Fältprästen
    IMGP5518_15.jpg

Av:
    Kiske
    hippokultur: Där jag brukar springa och cykla stöter jag ibland på hästekipage där ryttaren har hörlurar med hög volym på sig vilket gör att det i princip är omöjligt att få kontakt om man kommer bakifrån. Det slutar med att jag helt enkelt inte vågar köra om.
    Området är ett friluftsområde med ett flertal löp/skidspår där folk springer, cyklar och rider frekvent.

Är inte det redigt oansvarigt och nånting som ses med oblida ögon i hästkretsar? Jag tycker det är rejält nonchalant och respektlöst mot djuren iallafall.

Jag undrar alltså seriöst och har själv gått på ridskola för 25 år sen då jag var en liten pojkspoling så jag vet hur mycket urkraft det är under sadeln.
    Då såg jag aldrig någon som red med hörlurar och jag skulle själv aldrig komma på tanken att ta den risken ens på cykeln.
    Med några hundra kilo muskler mellan benen så känns tanken skrämmande.

Hur löser man en sådan situation?

----------------------------------------------
    "I reject your reality and substitute my own."

Av:
    dnleriksson
    Det finns en bra lösning på mycket som jag förespråkar. Förbjud hörlurar när man rör sig på något sätt. Möjligtvis kan det vara ok i ett motionsspår där man ändå bara får röra sig till fots. När man sitter still är det ok överallt. Prova ploga cykelvägar en vinter så kommer ni få samma uppfattning!

/Daniel

Av:
    Rattnalle
    dnleriksson skrev:
    > Det finns en bra lösning på mycket som jag
    > förespråkar. Förbjud hörlurar när man rör
    > sig på något sätt. Möjligtvis kan det vara ok
    > i ett motionsspår där man ändå bara får röra
    > sig till fots. När man sitter still är det ok
    > överallt. Prova ploga cykelvägar en vinter så
    > kommer ni få samma uppfattning!

Känns lättare då att bara förbjuda dåligt omdöme.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Fliken
    Kan vi inte förbjuda iPhonedövhet meddelst lurar i närheten av cykelbanor?

Av:
    dnleriksson
    Rattnalle skrev:
    > dnleriksson skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Det finns en bra lösning på mycket som jag
    > > förespråkar. Förbjud hörlurar när man rör
    > > sig på något sätt. Möjligtvis kan det vara
    > ok
    > > i ett motionsspår där man ändå bara får
    > röra
    > > sig till fots. När man sitter still är det ok
    > > överallt. Prova ploga cykelvägar en vinter
    > så
    > > kommer ni få samma uppfattning!
    >
    > Känns lättare då att bara förbjuda dåligt
    > omdöme.

Ja, det kan man ju göra men frågan är om de med dåligt omdöme fattar vad det innebär... Känns som de behöver mer konkreta regler.

/Daniel

Av:
    Bullabus
    Tycker det var bra gjort av ryttarinnan som skrev här tidigare. Tänk vad man kan lösa saker smidigt bara genom att förklara sin situation istället för att sätta igång och tokskälla på varandra.

==================================================================

http://www.endomondo.com

Av:
    matteboy
    En gyttorps till varje häst så är problemet löst.

--------------------------
    "Movies don't create psychos. Movies make psychos more creative"

Av:
    1888
    Verkar som vi cyklister måste vara i krig mot alla övriga medborgare.

Cyklist mot bilist= krig
    Cyklist mot gående= krig
    Cyklist mot hundägare= krig
    Cyklist mot ryttare= krig

Kan det vara så att vi cyklister kanske måste ta lite hänsyn mot våra
    övriga medmänniskor också?

Av:
    Skogling
    Jag har alltid tagit det extremt varligt, pratat eller t.o.m. stannat när jag cyklat nära en ryttare med häst. Hur svårt kan det vara liksom?!

Av:
    staine
    När vi körde 08-XC kom det loss hästar från sina hagar just efter Arlanda.
    Ett föl sprang med cyklisterna flera km, rätt uppskrämd. Folk cyklade vidare.
    Till slut stannade en tjej och tog hand om fölet.
    Sen vart vi portade :-(

Av:
    Rattnalle
    1888 skrev:
    > Verkar som vi cyklister måste vara i krig mot
    > alla övriga medborgare.
    >
    > Cyklist mot bilist= krig
    > Cyklist mot gående= krig
    > Cyklist mot hundägare= krig
    > Cyklist mot ryttare= krig
    >
    > Kan det vara så att vi cyklister kanske måste ta
    > lite hänsyn mot våra
    > övriga medmänniskor också?

Det är krig i samhället, alla mot alla. Visste du inte det?

Av:
    Bengt-re
    1888 skrev:
    >
    >
    > lite hänsyn mot våra

Nej. Det är passe. Det nya svarta är att vara kränkt och arg i förväg så att man kan hugga direkt nör något går en emot!

Av:
    1888
    Men jag vill inte vara arg eller i konflikt med mina medmäniskor.
    Pussas o kramas tycker jag är mysigare ;)

Av:
    Bengt-re
    1888 skrev:
    > Men jag vill inte vara arg eller i konflikt med
    > mina medmäniskor.
    > Pussas o kramas tycker jag är mysigare ;)

Ähhh... jobba på ilskan vettja. Man skall vara kränkt och arg numera.

Av:
    SihvosenPoika
    1888 skrev:
    >
    >
    > lite hänsyn mot våra

Nja. Så tydliga axelmakter är det inte. Bilister och ryttare/hästekipage har en smärre väpnad konflikt iaf. Fotgängare och hundägare har väl inte heller fullständig vapenvila. Mellan ryttare och gående tror jag inte att det finns bilaterala samarbetsavtal.

Då har vi gående och bilister kvar... Det är ju som Åkesson och Ohly i sminket.

Av:
    Vernersson
    Skogling skrev:
    > Jag har alltid tagit det extremt varligt, pratat
    > eller t.o.m. stannat när jag cyklat nära en
    > ryttare med häst. Hur svårt kan det vara
    > liksom?!

Exakt!

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Miss Lycka
    Bengt-re skrev:
    > 1888 skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Men jag vill inte vara arg eller i konflikt med
    > > mina medmäniskor.
    > > Pussas o kramas tycker jag är mysigare ;)
    >
    >
    > Ähhh... jobba på ilskan vettja. Man skall vara
    > kränkt och arg numera.

Han har börjat nu i skidtråden.

Av:
    hippokultur
    Svarar flera på en gång:
    Vi ryttare som gillar ordning och reda försöker förstås att lära upp de som inte sköter sig, men alla går inte att nå och rötägg som inte bryr sig finns i alla verksamheter. Men kommunen tar t ex regelbundna möten om ridvägarna och försöker få folk från de olika stallen att komma. Det är svårast att nå dem som transporterar hästarna till dalen någon gång ibland för att rida.

Som ryttare är det lika obehagligt att möta en annan ryttare i full galopp som att möta någon av er. Det är normalt ryttarhyfs att sakta ner för såväl andra ryttare som fotgängare och cyklister.

Att rida med hörlurar är skitkorkat.

Vi har absolut inget emot att ni cyklar över stallplan så länge ni cyklar långsamt och är lite uppmärksamma på hur hästarna reagerar. (här talar jag för Surmulen).

Just nu jobbar vi med att öka medvetenheten för vilken sida man ska rida på gamla järnvägen, så att cykelhalvan håller sig slät och fin.

Om ni har någon form av evenemang i dalen så hör gärna av er så att vi som har hispiga hästar kan hålla oss undan den dagen. Vi finns på www.stallsurmulen.se

Av:
    dag
    Tack hippokultur! Värdefull information.

/Dag

Av:
    schture
    Jag har faktiskt bara haft problem en gång med ryttare i Nåsten/Hågadalen. Jag och min son och en kompis till honom cyklade på grusvägen som går igenom Nåsten och får möte med en manlig ryttare, 40-45 år, vi stannade för att kolla att det var ok att passera och när han kommer fram till oss säger han att det inte är lämpligt att cykla med barn på den vägen för "han" rider där. Jag sa att man får rida, cykla och gå på vägen och att alla ska visa varanda hänsyn, passar det inte dig kan du rida någon annanstans, så enkelt är det med det, och sen fortsatte vi. När vi mötte honom igen på tillbakavägen stannade vi för att han skulle kunna passera och han såg nöjd ut och sa hej ;-)

Sen håller jag med s. Visst sliter cykeldäck på naturen men inte i den utsträckning man försöker få det till. Jag är ute med hunden 3-5 ggr/vecka och ser mycket spår efter cykeldäck men de kommer inte i närheten av skor när det gäller "avtrycksdjupet". Cyklarna flyter ovanpå där vandrarare, joggare och orienterare gräver ner sig.

Av:
    Kristin
    Som både ryttare och cyklist är det hyfsat enkelt för mig att sätta mig in i båda sidornas beteende. Precis som att bilister i förhållande till cyklister har ett överläge - de sitter tryggt instängda i en metallkaross medan vi har en frigolitkruka på huvudet och slitna Asosbrallor över röven - så är cyklisten i överläge i förhållande till ryttaren. Cykeln har ingen medfödd instikt att fly i panik, och jag vågar även påstå att det är bra mycket farligare att falla av en häst än vad det är att trilla på cykeln. Cykeln väger inte 500 kg om du får den över dig, och du riskerar inte att den trampar på dig med hovar skodda med metall. Alltså MÅSTE cyklisterna ta det största ansvaret vid mötet med en häst. Om ryttaren har hörlurar och inte hör dig när du kommer bakifrån - ta en annan väg eller stanna och vänta! Det är inte värt det att tänka "äh, idioten får skylla sig själv" för risken är så oerhört mycket större för den som sitter på hästen. Ja, personen är ett pucko, men inte så till den milda grad att vederbörande förtjänar att straffas med allvarliga skador eller i värsta fall döden genom att du försöker svischa förbi hästen obemärkt.

//Kristin

Av:
    schture
    Det är precis därför jag alltid stannar och stämmer av med ryttaren/ryttarna om vem som ska passera vem, det är inte värt att chansa tycker jag, visar man varandra lite hänsyn så löser sig allt!

Av:
    Oskar
    D.v.s. ryttaren passerar med högburet huvud när patrasket vikt hädan till vägrenen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in