• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    LesGrossman
    Maakus skrev:
    Hur får jag ihop Billyhyllor på bästa sätt? Vill inte ha några glipor mellan dem.

Edit. Sär skrivning.

Bara o ta några lämpliga skruv och skruva ihop dem!

Av:
    BjornR
    LesGrossman skrev:
    Maakus skrev:
    Hur får jag ihop Billyhyllor på bästa sätt? Vill inte ha några glipor mellan dem.

Edit. Sär skrivning.

Bara o ta några lämpliga skruv och skruva ihop dem!

Börja med att tvinga fast dom eller kör med skruv som bara drar åt ena hyllan.

Av:
    Maakus
    toysc skrev:
    Dessa borde dom ha på Ikea

Håhå!!
    Det får bli en tur till CO imorgon, dom hade "Förbindelsebeslag".

Av:
    Pfaff
    Maakus skrev:
    toysc skrev:

Håhå!!

Dom får du gratis på Ikea. Om inte skruvhylsa o skruv rentav följer med hyllan.
    Det var nog dom som "blev över" ;-)

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Jimel
    Pfaff skrev:
    Maakus skrev:
    toysc skrev:

Håhå!!

Följer nog inte med dessa hyllor men garderober, köksskåp mm

_________
    Maglia nera
    lovenborn.se

Av:
    NLC
    toysc skrev:
    +1 även om jag gissar det där är för PAX (motsv)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    NickPick
    Har någon lyckats köra conti gp4ks2 slanglöst? Det verkar ju gå med diverse däck som inte ska klara det.

(vad gör man inte för tan wall?)

Av:
    Bengt-re
    NickPick skrev:
    Har någon lyckats köra conti gp4ks2 slanglöst? Det verkar ju gå med diverse däck som inte ska klara det.

(vad gör man inte för tan wall?)

Det låter som en farlig övning.... Skall du köra tubeless på lvg så gör det bara med fälgar och däck som TL.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    NickPick
    Vittoria corsa g+ ska tydligen fungera slanglöst utan att vara kompatibla.
    Nä jag är också lite rädd, men det verkar inte finnas så många alternativ så att säga.

Av:
    Pyspunka82
    Det är med däckdimensioner... varför funkade inte däcken jag beställde - jo för att de ramlar av hjulet.

Vad ska jag ha för dimension på däck?

Cykel: Cube cx 2017 Tyres: Schwalbe Rocket Ron, 700 x 33c
    https://www.evanscycles.com

Köpte: schwalbe kojak 622-35.

Fu*k att en inte kan läsa...

Någon erfarenhet av returer till cykelkraft? Och nu var kojak ändå ju helt släta,vill nog ha ett litet mönster ändå. Tips?

Av:
    bearthefear
    Jimel skrev:
    Pfaff skrev:
    Maakus skrev:
    toysc skrev:

Håhå!!

Följer nog inte med dessa hyllor men garderober, köksskåp mm

Annars så funkar det utmärkt med vit montageskruv.

Av:
    Rattnalle
    Pyspunka82 skrev:
    Det är med däckdimensioner... varför funkade inte däcken jag beställde - jo för att de ramlar av hjulet.

Någon erfarenhet av returer till cykelkraft? Och nu var kojak ändå ju helt släta,vill nog ha ett litet mönster ändå. Tips?
    De ska passa enligt spec. 700c är 622 är samma fälgstorlek.

Mönster är en sån där grej där man för det mesta behöver ha rätt mycket innan det spelar roll annars kan det kvitta. Undantaget är väl om man faktiskt cyklar i lera och fuktigt gräs med sin CX då gör redan ganska lite mönster nytta.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    andrewmtb
    har aldrig haft intern vajerdragning innan förrens nu.
    såg nu ett klipp där det såg ut som den cykeln hade ett hölje även på vajern inuti ramen.

ska man ha det?, jag har inte det nämligen :/

Av:
    d_anders
    Det vanligaste är att det inte är heldraget. Har du någon bild på ramen där ingångs- och utgångshålen är? Ska du köra utan hölje inuti ramen bör det finnas något som höljet kan stödja sig mot.

Av:
    Rattnalle
    De som har heldraget brukar marknadsföra det. Transitions TITS-system t ex. Tubes in Tubes.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Pyspunka82
    Rattnalle skrev:
    Pyspunka82 skrev:

Mönster är en sån där grej där man för det mesta behöver ha rätt mycket innan det spelar roll annars kan det kvitta. Undantaget är väl om man faktiskt cyklar i lera och fuktigt gräs med sin CX då gör redan ganska lite mönster nytta.

Men däcken är vidrigt för stora för att passa. På insidan av hjulen är detta tryckt.
    779CC8D0-BBF8-48B1-8F96-F171D3FE24B9.jpeg
    EDBF65C7-1681-4E67-B66A-26E14C3EAC3E.jpeg

Betyder double Wall rims att jag måste ha kanttråd?

Edit: hittade däcken som sitter på https://www.merlincycles.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-09 20:24 av Pyspunka82.

Av:
    Rattnalle
    Det är för fälgbandet, inte fälgen.

Men Kojak finns väl bara med kanttråd vad jag vet.

Du är helt hundra på att det verkligen inte sitter på och inte bara att det är jäkligt löst att kränga på så att det rymmer i andra änden hela tiden?

Av:
    andrewmtb
    d_anders skrev:
    Det vanligaste är att det inte är heldraget. Har du någon bild på ramen där ingångs- och utgångshålen är? Ska du köra utan hölje inuti ramen bör det finnas något som höljet kan stödja sig mot.

ok!, nej jag får inte ens in ett hölje i min ram :) Så det är nog lugnt då.
    Tänkte mest om man egentligen skulle skruva bort ingångarna för vajern och även montera något inuti :)

Det är en Planet X RT80 jag har.

Av:
    d_anders
    Det är för övrigt inte säkert att det sitter någon plastbit/gummitbit som ytterhöljet ska stanna mot utan det kan vara så att hålet i ramen är anpassat för att höljet (eller snara dess ferrul) ska stödja direkt mot det.

Av:
    Pfaff
    Pyspunka82 skrev:
    Rattnalle skrev:
    Pyspunka82 skrev:

Men däcken är vidrigt för stora för att passa. På insidan av hjulen är detta tryckt.

Betyder double Wall rims att jag måste ha kanttråd?

Edit: hittade däcken som sitter på https://www.merlincycles.com

Rim lär ju betyda fälg. Men varför det står i fälgen kan man ju undra.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    d_anders
    Man kan köra med en tunn plastslang (liner) inuti ramen, jag gör inte det. Jag tror att plastslangens huvudsakliga funktioner är att underlätta vajerbyte och möjligen minska nedsmutsning.

Av:
    Pyspunka82
    Rattnalle skrev:

Du är helt hundra på att det verkligen inte sitter på och inte bara att det är jäkligt löst att kränga på så att det rymmer i andra änden hela tiden?

Får la testa igen... det kom helt hopvikt, trodde inte kanttråd gick att dubbelvika på det sättet
    https://www.cykelkraft.se

Av:
    Rattnalle
    Pyspunka82 skrev:
    Rattnalle skrev:

Får la testa igen... det kom helt hopvikt, trodde inte kanttråd gick att dubbelvika på det sättet
    https://www.cykelkraft.se
    Vikbar kanttråd.

Av:
    emmer
    d_anders skrev:
    Det är för övrigt inte säkert att det sitter någon plastbit/gummitbit som ytterhöljet ska stanna mot utan det kan vara så att hålet i ramen är anpassat för att höljet (eller snara dess ferrul) ska stödja direkt mot det.
    Vettigaste lösningen funktionsmässigt för en ram är alltid mycket styvare än ett hölje.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    emmer
    Pyspunka82 skrev:
    Gör du det.
    Riktiga däck kommer ihopvikta (och helt platta om det är viktigt fina).

—————

Av:
    Hep
    Ny cykel med billiga hydrauliska shimanobromsar som bromsar distinkt och bra som de ska, men de tar ”långt in mot styret” så att mitt vanliga grepp med ett par fingrar innanför inte funkar. Är det nu jag äntligen ska lära mig hur man luftar/blöder, eller går det att justera mekaniskt på handtaget på något sätt.

Av:
    NickPick
    Flytta in handtagen är en idé,
    Annars ta av hjulen och pump lätt på handtaget. Återmontera och känn om det känns bättre. :) att pumpa på bromsen utan hjul gör att belägen flyttas ut. När sedan hjulet återmonteras (centrera oket igen) så kommer handtaget att ta "längre ut". :)

Av:
    Rattnalle
    Hep skrev:
    Ny cykel med billiga hydrauliska shimanobromsar som bromsar distinkt och bra som de ska, men de tar ”långt in mot styret” så att mitt vanliga grepp med ett par fingrar innanför inte funkar. Är det nu jag äntligen ska lära mig hur man luftar/blöder, eller går det att justera mekaniskt på handtaget på något sätt.
    Sluta hålla fel i grejerna och flytta bromsen så att du kan bromsa med pekfingret utan att klämma nåt kanske..? ;-)

Det finns normalt en reach skruv men då flyttar du viloläget också och påverkar inte totala slaglängden. Så du får lära dig lufta. Det är enkelt på Shimanos bromsar.

Av:
    Peach
    OK, i höstas tvättade jag cykeln enl konstens alla regler och smörjde in kedjan varsamt. Sedan ställde jag in cykeln i varmförrådet över vintern där den fått stå helt orörd. Förutom att pumpa däcken och kolla igenom inställningen på växlarna, behöver jag göra något mer än att pumpa cykeln och börja rulla?

Av:
    Rattnalle
    Peach skrev:
    OK, i höstas tvättade jag cykeln enl konstens alla regler och smörjde in kedjan varsamt. Sedan ställde jag in cykeln i varmförrådet över vintern där den fått stå helt orörd. Förutom att pumpa däcken och kolla igenom inställningen på växlarna, behöver jag göra något mer än att pumpa cykeln och börja rulla?
    Nope. Och skulle något behövas är att cykla på cykeln bästa sättet att hitta det.

Av:
    Peach
    Rattnalle skrev:
    Peach skrev:
    Nope. Och skulle något behövas är att cykla på cykeln bästa sättet att hitta det.

Stort tack!

Av:
    andrewmtb
    andrewmtb skrev:
    Köpte ett Ultegra 6800 gruppset, och fick det äntligen idag. Det medföljde inner-vajer till reglagen som jag tänkte använda till en äldre cykel, då jag redan köpt Jagwire som jag tänkte använda istället.
    Men ska vajern se ut såhär? jag tänkte den såg rostig ut?

Sedan kom alla delar i vanliga wellpapplådor, som om det vore något OEM-grejs. Endast pedaler kom i shimano-låda.

Tänkte bara om vajern egentligen ska vara fint silverfärgad så får jag maila till Merlin och be om nya vajrar.

Hej igen!.

Använde denna vajer, men efter att ha växlat några ggr så har vajerns ytbeläggning lossnat och gör att kabeln kärvar istället..
    Som en vit hård beläggning :/

ska jag reklamera vajern?
    Screenshot 2018-04-11 at 17.13.34.png

Av:
    kolan
    Jag håller på och smörjer upp baknavet och undrar om man ska göra någon underhållning på body:n när man ändå är igång eller låter man den bara vara utan fett/olja?
    Det är ett Formula CDH22 nav och enligt mina sökningar på nätet så verkar det som att man behöver en 11 mm insexnyckel för att få loss den, någon här som mer koll?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-13 18:58 av kolan.

IMG_1570.JPG
    IMG_1571.JPG

Av:
    emmer
    Sån nyckel behöver du och när du väl fått dän det så kan du inte göra mycket mer än skruva dit det (ska du in i bodyn så är det mer verktyg och jobb). Så de är fit n forget och när du behöver byta så får man oftast med ett 11mm bit.

—————

Av:
    kolan
    emmer skrev:
    Sån nyckel behöver du och när du väl fått dän det så kan du inte göra mycket mer än skruva dit det (ska du in i bodyn så är det mer verktyg och jobb). Så de är fit n forget och när du behöver byta så får man oftast med ett 11mm bit.

Tack Emmer, jag tror det är en sån här man ska ha
    https://www.cannondalespares.com

Av:
    Maakus
    Finns det någon bra och prisvärd trainer som man kan knö in sin Mountainbike i? Dvs 12x142 axel..

Av:
    Henrik_E
    Maakus skrev:
    Finns det någon bra och prisvärd trainer som man kan knö in sin Mountainbike i? Dvs 12x142 axel..
    De flesta har någon form av adapter. Alla Tacx direktdrivna på har det i allafall.

Av:
    andrewmtb
    Någon här som kanske jobbar på Shimano i Sverige, eller som vet av erfarenhet?

Beställde en Elite Direto ifrån cykelkraft, men efter att de sagt att de ska försöka få iväg trainern vid två tillfällen och ändå inte lyckats
    så har jag tröttnat och bett de ta bort min order.

Såg på Elites hemsida att Shimano Nordic i Uppsala är Distributör för Elite i Sverige, och funderar då på om jag beställer en
    Elite Direto ifrån Wiggle, och det eventuellt mot all förmodan bli något fel på den under garantitiden, skulle jag då kunna köra den
    till Shimano i Uppsala isåfall, istället för att behöva skicka den till Wiggle?.

Av:
    Klavikel
    Ena änden passar perfekt i ventilkäglan, men vad är den andra sidan till för?

Screenshot_20180416-164609.jpg

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Rattnalle
    Den smala ser lagom ut för att skruva ur mitten ur en bilventil.

Av:
    Klavikel
    Ok, tack 👍
    Den följde med när min Schwalbe Doc Blue landade på rätt plats till slut...

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    emmer
    Lilla till ventilkägla och stora till ventilförlängare?

—————

Av:
    Klavikel
    Det var den stora som passade på ventilkäglan på prestaventilen.
    Den lilla är fortsatt ett mysterium om ratten satte den på första.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Örjan Lax
    Lilla är till Schrader.

Av:
    Klavikel
    Tack, det stämmer säkert, men får ge poängen till ratten i detta läget 👍

Klavikel A.K.A Martin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ