• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    Örjan Lax
    Klavikel skrev:
    Tack, det stämmer säkert, men får ge poängen till ratten i detta läget 👍
    Ja det är klart han ska ha, men varför skrev du att det fortsatt var ett mysterium då?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 18:13 av Örjan Lax.

Av:
    kolan
    När jag väljer "selecting trails" istället för "routing A to B" så drar Trailforks raka linjer som ni ser och "Warn: Not connected" kommer upp men går det inte bara att välja trails utan att det dras helt raka linjer? Jag bryr mig inte om att dom inte är connectade, vill bara ha stigarna utmärka.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-17 09:27 av kolan.

2018-04-17_091507.png

Av:
    360
    Köpt ny cyckel (http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/) och satt ihop den. Märker att både fram och bak bromsen ligger emot skivan. misstänker att det kommer släppa med tiden? bakhjul, bakbroms osv var monterat vid leverans.

Den är ganska stor (första cyckel). når ni ner till marken med fötterna? :D 180 med benlängd 83 så L ska vara lagom enligt guide.

Av:
    Rattnalle
    Når ner från var? Från sadeln får jag sträcka mig lite.

Tar bromsarna i på båda beläggen eller bara det ena? Om det ena får du lossa skruvarna och centrera om det. Om båda cykla en sväng och se hur det tar sig.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    360
    Rattnalle skrev:
    Når ner från var? Från sadeln får jag sträcka mig lite.

Tar bromsarna i på båda beläggen eller bara det ena? Om det ena får du lossa skruvarna och centrera om det. Om båda cykla en sväng och se hur det tar sig.

Från sadeln :).
    Tack, jag ska undersöka det

Av:
    anjoh_01
    Får bli den här tråden då jag inte orkar starta en ny.
    Hursom, damskyddet (dustseal/wiperseal) vad det en nu heter har åkt upp på min Rockshox reba rl 2017. Har fått tag på ett service kit med ersättningspackningar. Vet även att jag behöver 15WT olja eftersom jag behöver göra en lowerleg service för att byta damskyddet och skummgummit under och något sram butter.
    Men vad jag kan läsa mig till på internätet så är det någon o-ring som ska bytas också?
    Är det fyllapåluft enhetens packningar som behöver bytas eller har jag fattat helt fel?

Tack för svar
    mvh Anton

Av:
    Rattnalle
    Personligen hade jag bara tryckt tillbaka samma skrapring och bytt oljan om du inte noterat att grejerna faktiskt är slita. Fräsch olja är viktigt men skrapringarna håller rätt länge om de inte går torrt och behöver inte bytas vid varje oljebyte.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    anjoh_01
    Grejen är den att jag såg först det efter cyklat klart. Det ser rätt skitigt ut och jag tror det är bäst att byta dem iallafall. Behöver endå plocka isär den för att byta oljan.

Av:
    NickPick
    Man måste plocka isär för att byta packningar ändå.
    Är dom friska på en ganska ny cykel så är det bara att återanvända.

Av:
    Rattnalle
    NickPick skrev:
    Man måste plocka isär för att byta packningar ändå.
    Är dom friska på en ganska ny cykel så är det bara att återanvända.
    Precis. Plocka isär och göra rent får man göra i vilket fall. Mer eller mindre.

Av:
    anjoh_01
    Så jag ska byta packningarna på den vänstra enheten där man fyller på luft?

Av:
    AX3L
    360 skrev:
    Köpt ny cyckel (http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/) och satt ihop den. Märker att både fram och bak bromsen ligger emot skivan. misstänker att det kommer släppa med tiden? bakhjul, bakbroms osv var monterat vid leverans.

Den är ganska stor (första cyckel). når ni ner till marken med fötterna? :D 180 med benlängd 83 så L ska vara lagom enligt guide.

Släppa med tiden kanske det gör men då är ju också beläggen slut :)

Det du gör är att du lossar de två skruvarna som oket sitter i litegrann. Sedan finns det två varianter: antingen bromsar du hårt och skruvar (med itryckt broms) i skruvarna igen för att fästa oket i rätt läge. Oftast räcker det. Ibland kan man behöva finjustera positionen dock, genom att skruva loss skruvarna och helt enkelt mekaniskt se att du har lite glipa på varje sida mellan skiva och belägg så att säga.

Av:
    toga
    Inte om du bara ska göra ”lower leg service”. Tror inte du kommer till någon O-ring då. Du kommer inte skruva upp luftenheten om du bara ska byta dust seals och skumringarna. Kolla lower leg service på youtube, eller alla superbra manualer på Srams hemsida.

Av:
    anjoh_01
    Varför damskyddet åkte av ska vara för att det är en o-ring som läcker och skapar ett övertryck. Därav att jag undrar om det är dem som sitter i luftenheten.

Av:
    Rattnalle
    Det bör i så fall vara den som sitter nedtill där pistongen går ut ur luftkammaren.

Av:
    toga
    anjoh_01 skrev:
    Varför damskyddet åkte av ska vara för att det är en o-ring som läcker och skapar ett övertryck. Därav att jag undrar om det är dem som sitter i luftenheten.

då är jag med på vad du frågar.

Det sitter flera O-ringar i övre brenet. En i toppen runt locket som tätar, samt tre eller fyra på Air-shaften.

Av:
    anjoh_01
    Tack, då förstår jag, Vet du eller någon vart man kan få tag på olja och fett i en cykelbutik i stockholm?

Av:
    toga
    anjoh_01 skrev:
    Tack, då förstår jag, Vet du eller någon vart man kan få tag på olja och fett i en cykelbutik i stockholm?
    Jag gjorde full service, både över och underben i vintras. Beställde allt från cykelkraft faktiskt. Det var dock lite trixigt att söka, då oljorna inte kom fram genom att navigera som vanligt. Men tror de kom upp om jag sökte på 15wt eller 5 wt. I butik har jag ingen aning tyvärr.

Av:
    Rattnalle
    Butiker som säljer mc prylar har motsvarande oljor och fettet också om man råkar ha en sån i närheten.

Av:
    anjoh_01
    Okej, verkar vara slut där nu. Men tror du att det går att använda en annan olja men med samma viskositet?

Av:
    Rattnalle
    Ja märke är rätt ointressant.

Är det inte vanlig motorolja i ytterbenen på nyare Rock shox?

Av:
    anjoh_01
    Enligt rockshox hemsida så ska det vara 5 wt i underbenen och 15 i över. Om det är samma i motorolja vet jag inte men det blir någon form av dämparolja för mc.

Av:
    BjornR
    Tänk på att 15wt kan betyda 10wt för något annat företag. centiStoke(cSt)@40c är ett bättre mått på oljans viskositet.

Är kinkig om dämpningen så bör du titta på något likt Maxima(RS) oljor.

http://www.peterverdone.com

Av:
    toga
    Är det bråttom har jag Rockshox 15wt och 5wt, samt SRAM butter. Kanske även någon O-ring över men det kan jag inte lova.
    Kan byta en portion oljor och butter mot några öl. Bor i Solna.

Av:
    NickPick
    anjoh_01 skrev:
    Enligt rockshox hemsida så ska det vara 5 wt i underbenen och 15 i över. Om det är samma i motorolja vet jag inte men det blir någon form av dämparolja för mc.

Gå till närmsta mtbbutik och fråga om du får köpa olja.

Av:
    kolan
    Jag har fått ont i handlederna, finns det något sätt att förebygga det? Har ändrat reglagen så dom går i handledens riktning. Kan det bero på att jag har en sån där tråkig MTB med omodern geometri som det pratas så friskt om här? :) handledsskydd funkar kanske?

Av:
    xarxer
    kolan skrev:
    Jag har fått ont i handlederna, finns det något sätt att förebygga det? Har ändrat reglagen så dom går i handledens riktning. Kan det bero på att jag har en sån där tråkig MTB med omodern geometri som det pratas så friskt om här? :) handledsskydd funkar kanske?

Jag får ibland ont i en handled. Har ett sånt här stöd från 661: http://www.chainreactioncycles.com
    Funkar helt OK för att stabilisera lite :)

Av:
    kolan
    xarxer skrev:
    Jag får ibland ont i en handled. Har ett sånt här stöd från 661: http://www.chainreactioncycles.com
    Funkar helt OK för att stabilisera lite :)

Ok, det kan ju vara värt att testa :)

Av:
    andrewmtb
    Fått en ny sadel idag och har nu fått fram en bra sadelhöjd.

Tycker dock att sadelposten går ganska långt ner i ramen och tänkte såga av den.

Finns det någon tumregel på hur mycket som bör vara i ramen? 10cm?

Sedan en till fråga, ska man använda carbonpastan på railsen till sadeln?

Av:
    Rattnalle
    kolan skrev:
    På vilket sätt har du ont?

Jag får ont om jag är otränad och hänger för tungt på styret. Jag kan också få ont, men kanske mer att jag blir öm, om jag cyklat för lite och plötsligt börjar kötta liftdagar och liknande så att det blir mycket mer än jag är van vid.

Av:
    kolan
    Rattnalle skrev:

Jag får ont om jag är otränad och hänger för tungt på styret. Jag kan också få ont, men kanske mer att jag blir öm, om jag cyklat för lite och plötsligt börjar kötta liftdagar och liknande så att det blir mycket mer än jag är van vid.

Det gör ont på utsidan av handleden, vid knölen så att säga. Ofta kanske jag inte känner så mycket när jag cyklar men sen efteråt när jag ska greppa och lyfta saker osv...
    Kör mycket styrketräning så jag är inte direkt otränad men det är en liknande problem man kan få när man kör bänkpress men nu har jag fått det genom MTB. Det är väl alla stötar när man kör på rötter och annat.

Av:
    anjoh_01
    Nu till den sista frågan, går det att använda Biltemas silikonfett till luftenheten på min Reba? Såg någon som hade det på en manitou utan problem.

Av:
    AX3L
    andrewmtb skrev:

Tycker dock att sadelposten går ganska långt ner i ramen och tänkte såga av den.

Varför såga? För att spara vikt? Annars står ofta "minimum insertion" på stolpen. Såga så att du har lika mycket kvar?

Av:
    marr
    AX3L skrev:
    andrewmtb skrev:

Varför såga? För att spara vikt? Annars står ofta "minimum insertion" på stolpen. Såga så att du har lika mycket kvar?

Beror lite på hur ramen ser ut med skulle jag säga.

Av:
    Rattnalle
    anjoh_01 skrev:
    Nu till den sista frågan, går det att använda Biltemas silikonfett till luftenheten på min Reba? Såg någon som hade det på en manitou utan problem.
    Det silikonfett jag har från Biltema i metalltub som jag köpt för att smörja gummipackingar känns helt fel för bruk i gaffeln.

Av:
    andrewmtb
    AX3L skrev:
    andrewmtb skrev:

Ja för att spara vikt. den sticker ner 21cm i ramen så tänkte att det kanske fanns lite att ta av.

Av:
    Pfaff
    andrewmtb skrev:
    AX3L skrev:
    andrewmtb skrev:

Ja för att spara vikt. den sticker ner 21cm i ramen så tänkte att det kanske fanns lite att ta av.

Har du skivbromsar på hojen? Då har jag ett bättre förslag att spara vikt...
    Sadelstolpen skall åtminstone sticka nedanför övre ramröret.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    NickPick
    Brukar stå i papperna som hör till cykeln, annars är väl 10cm ganska generellt. Är man fet så mycket som möjligt.
    Kapa max 10cm så kan du höja lite när du kommit på att du sitter för lågt.

Av:
    Hjulning
    Är det någon mtb-tävling eller lopp i Hässleholm i helgen? Såg ut som det var någon bana med pilmarkeringar när jag åkte med Pågatåget från Hässleholm mot Helsingborg.

Av:
    andrewmtb
    Nej, inga skivbromsar på min cykel, och inga papper följde med ramen när jag köpte den.
    Jag kör 5cm först för att se om det sparade något alls, men det är väldigt tjock kolfiber så det borde göra lite.
    idag väger den 220gram :/

Av:
    Jimel
    kolan skrev:
    Rattnalle skrev:

Det gör ont på utsidan av handleden, vid knölen så att säga. Ofta kanske jag inte känner så mycket när jag cyklar men sen efteråt när jag ska greppa och lyfta saker osv...
    Kör mycket styrketräning så jag är inte direkt otränad men det är en liknande problem man kan få när man kör bänkpress men nu har jag fått det genom MTB. Det är väl alla stötar när man kör på rötter och annat.

Jag har också fått ont i handlederna, köpt ett billigt styre med mer backsweep för att prova och efter två turer så känns det bättre. Blir till att prova mera, skall även byta tillbaka till det gamla för att se vad som händer.

_________
    Maglia nera
    lovenborn.se

Av:
    andrewmtb
    Jag och dottern tog en premiärtur på nya cyklar idag. Vi stannade till för att hon satt för lågt och ville höja sadeln.
    Jag ställer min cykel försiktigt emot en lyktstolpe och börjar höja hennes sadel då en stark blåst blåser omkull min cykel.
    När man känner på bakre kedjestaget på växelsidan så känner man en liten kant. Men verkar som sadel och växelreglage tog emot mesta av smällen.

Verkar mest vara färgen på ramen som fått en liten skavank. Hur ömtåligt kan det vara med kolfibercykel om man bygger mtb av kolfiber?
    De borde ju vara färdiga att skrotas efter en runda i skogen?

Går inte riktigt att ta kort på det heller då man knappt kan se det. Kanske syns bättre i mörker med ficklampa ikväll :-)
    Men jag antar att jag vågar cykla vidare på den?

Av:
    NickPick
    Nackdelen med kolfiber är ju att det håller bra för det mesta - utom smällar...

Av:
    andrewmtb
    Lyckades ta bild.
    20180421_183415.jpg

Av:
    Rattnalle
    andrewmtb skrev:
    Lyckades ta bild.
    Det där är ju bara lackskav.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ