• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    andrewmtb
    NickPick skrev:
    Hur varmt törs man tvätta en bioracer klubbtröja?
    Jag cyklade i lera och fick fläckar som inte går bort. Funderar på om det är olja från typ en skogsmaskin då det var nyavverkat och jäkligt lerigt. 4 tvättar och inte blir det bättre.
    40 grader dock.

Jag har en 14 (!!) år gammal bioracerklubbtröja, som har råkat (och medvetet ibland) hamna i 60 grader med vanlig tvätt ibland. Den ser fortfarande ut som ny.
    Helt fantastisk kvalitet. Nu vågar jag dock inte säga att det är samma kvalitet på de nyare bioracer, men är din ifrån 2004 så skulle jag inte oroa mg ;-)

Av:
    dnleriksson
    Tjarrls-Christian skrev:
    kolan skrev:
    Rattnalle skrev:
    På vilket sätt har du ont?

Jag får ont om jag är otränad och hänger för tungt på styret. Jag kan också få ont, men kanske mer att jag blir öm, om jag cyklat för lite och plötsligt börjar kötta liftdagar och liknande så att det blir mycket mer än jag är van vid.

Det gör ont på utsidan av handleden, vid knölen så att säga. Ofta kanske jag inte känner så mycket när jag cyklar men sen efteråt när jag ska greppa och lyfta saker osv...
    Kör mycket styrketräning så jag är inte direkt otränad men det är en liknande problem man kan få när man kör bänkpress men nu har jag fått det genom MTB. Det är väl alla stötar när man kör på rötter och annat.

Har du kollat så att eventuell backsweep på styret pekar åt rätt håll, d v s bakåt?

Kan bli bekymmer ibland om styret råkat hamna så att svepet pekar uppåt.

Ser koolt ut med lite horn-look men handlederna hamnar i en jäkligt slitsam vinkel, vilket kan vålla problem.

Jag har iofs styret vinklat nästan mot axlarna (armbågarna egentligen som hålls lite lägre med böjda armar) då mina handleder mår bäst av den vinkeln. Tycker faktiskt nästan det ser konstigt obekvämt ut med styret vågrätt bakåt.

/Daniel

Av:
    hm
    dnleriksson skrev:
    Tjarrls-Christian skrev:
    kolan skrev:
    Rattnalle skrev:
    På vilket sätt har du ont?

Jag får ont om jag är otränad och hänger för tungt på styret. Jag kan också få ont, men kanske mer att jag blir öm, om jag cyklat för lite och plötsligt börjar kötta liftdagar och liknande så att det blir mycket mer än jag är van vid.

Det gör ont på utsidan av handleden, vid knölen så att säga. Ofta kanske jag inte känner så mycket när jag cyklar men sen efteråt när jag ska greppa och lyfta saker osv...
    Kör mycket styrketräning så jag är inte direkt otränad men det är en liknande problem man kan få när man kör bänkpress men nu har jag fått det genom MTB. Det är väl alla stötar när man kör på rötter och annat.

Har du kollat så att eventuell backsweep på styret pekar åt rätt håll, d v s bakåt?

Kan bli bekymmer ibland om styret råkat hamna så att svepet pekar uppåt.

Ser koolt ut med lite horn-look men handlederna hamnar i en jäkligt slitsam vinkel, vilket kan vålla problem.

Jag har iofs styret vinklat nästan mot axlarna (armbågarna egentligen som hålls lite lägre med böjda armar) då mina handleder mår bäst av den vinkeln. Tycker faktiskt nästan det ser konstigt obekvämt ut med styret vågrätt bakåt.

+10

Av:
    Octagon
    NickPick skrev:
    Hur varmt törs man tvätta en bioracer klubbtröja?
    Jag cyklade i lera och fick fläckar som inte går bort. Funderar på om det är olja från typ en skogsmaskin då det var nyavverkat och jäkligt lerigt. 4 tvättar och inte blir det bättre.
    40 grader dock.
    Jag tror inte att det är temperaturen som är problemet, utan snarare kombinationen tygsort/smuts/tvättmedel. Lerpartiklar kan sitta jäkligt hårt på vissa syntetplagg. Jag har inget säkert tips, men jag skulle tro att annat tvättmedel är grejen. Barnens leriga overaller brukar funka med "Ta Bort" spray eller Vanish.
    Om det är olja kan man blöta fläcken med kallavfettning innan man tvättar, det kan behövas lite vädring efter. Muc Off har jag också provat, det var väl sådär.
    Alla tips ovan gäller alltså utöver vanligt tvättmedel, jag brukar alltså ha både avfettning och tvättmedel på garagebyxorna.

Edit: Nu när jag skrev kom jag på att det kanske skulle funka att få bort lera med sköljmedel för diskmaskin. Man använder liknande medel när man ska labba med lera i vattensuspension.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-11 08:41 av Octagon.

Av:
    NickPick
    Jag ska faktiskt prova mac124 prickbort vilket löser tjära och skit överlägset på bilar och cyklar. Löser smutsen upp då är det ju något annat än lera.
    Har tvättat med både icas sporttvätt (brukar ha den) och någon via acti+ eller liknande. Förbehandlat fläckarna med fixas fläckborttagare, provat vias fläckborttagare och såklart försökt "skrubba" med svamp som förtvätt. Annars får tröjan vara skitig helt enkelt... Prickbort får det bli.

Av:
    Henrik_E
    Jag har framgångsrikt tagit bort tjära med Tabort på en vit sportwooltröja. Reserverar mig mot bieffekter på mer färgglada plagg

Av:
    Rattnalle
    Kallavfettning ska vara säkert på textiler som regel men finns ju alltid undantag..

Lerpartiklar kan dock sitta kvar länge men då är det mer mekanisk bearbetning som gäller helt enkelt. Dvs fler tvättar. Bara att köra vidare med grejerna helt enkel.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Cykeln00ben
    Vad precis avser man med ordet sportgrus?

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Kolstybb.

Av:
    Cykeln00ben
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Kolstybb.
    Aha, det felanvänds alltså i 99% av fallen? Verkar som att det är en term folk använder det när de cyklar grusväg.

Av:
    CW
    Varför heter budfirman Ryska Posten just det dom gör?

Av:
    Henrik_E
    CW skrev:
    För att de levererar med långtradare.

Av:
    CW
    Henrik_E skrev:
    CW skrev:

Och så ett seriöst svar...

Av:
    emmer
    CW skrev:
    Henrik_E skrev:
    CW skrev:
    Det var ju ett witzigt svar ju :-)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    toga
    Byta bromsar från kassa Sram Level, till MT5. Ett par MT5 i kundvagnen. Är det något mer förutom luftningskit och olja man behöver vid bromsbyte? Är maguras egna royal blood ett måste?

Av:
    WSMC
    CW skrev:
    Henrik_E skrev:
    CW skrev:

https://ryskaposten.se

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    pkarlsson
    Finns det någon bältesväska som alternativ när man inte får på sig cykeltröja? Cyklar idag med vanliga shorts utanpå cykelbyxor för tillgång till fickor och det är rätt drygt.

Av:
    mikipedia_
    toga skrev:
    Byta bromsar från kassa Sram Level, till MT5. Ett par MT5 i kundvagnen. Är det något mer förutom luftningskit och olja man behöver vid bromsbyte? Är maguras egna royal blood ett måste?

Om du vill ha deras garanti kvar så är det ett måste.

2018
    https://happyride.se Bbq Trailparty
    https://happyride.se Trailparty feat Huckmaffian

Av:
    CW
    WSMC skrev:
    CW skrev:
    Henrik_E skrev:
    CW skrev:

Har läst redan. Står inte varför de heter som de heter.

Av:
    kolan
    Funderar på att köpa en lufttrycksmätare, någon som har testat den här
    "LifeLine Digital Tryckmätare"
    http://www.wiggle.se
    http://www.chainreactioncycles.com
    Innebär "Tryckjustering: Luftventil" eller "Pressure Adjustment: Bleed Valve" att man kan pysa ut luft och samtidigt se trycket?

eller den här lite dyrare som verkar ha den funktionen,
    "Topeak Smarthead D2"
    http://www.wiggle.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 12:20 av kolan.

Av:
    Blindstyret
    Jag har en Topeak Smarthead D2 och det är många som tycker den är smidig och bra. En sak med den som inte verkar stå på sidorna man beställer den från är att den inte uppdaterar trycket i realtid. Alltså när man pyser ut luften med den gula knappen för att justera trycket så uppdateras inte displayen i realtid. Lite störigt..

Det man får göra är att ta bort den och sätta dit den igen för att få det nya trycket. Inte så jag trodde att den fungerade när jag beställde den, men jag är nöjd ändå. Lite info bara!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 12:24 av Blindstyret.

Av:
    marr
    Blindstyret skrev:
    Jag har en Topeak Smarthead D2 och det är många som tycker den är smidig och bra. En sak med den som inte verkar stå på sidorna man beställer den från är att den inte uppdaterar trycket i realtid. Alltså när man pyser ut luften med den gula knappen för att justera trycket så uppdateras inte displayen i realtid. Lite störigt..

Det man får göra är att ta bort den och sätta dit den igen för att få det nya trycket. Inte så jag trodde att den fungerade när jag beställde den, men jag är nöjd ändå. Lite info bara!

Jorrå, de går visst. Kommer inte ihåg vad man ska trycka på.

Av:
    itisasitis
    Pkarlsson, många cykelryggsäckar har midjebälte med fickor, det kanske är ett alternativ? T. ex. Norröna Skibotn.

Av:
    kolan
    Tack för infon, hitta manualen här
    https://www.topeak.com
    Tittar man på "HOW TO USE AIR RELEASE BUTTON" så verkar det som att det ska gå eller?

Av:
    itisasitis
    Jag har en cykel från 2013 med FSA Gossamer 46/36 vevparti. Vevhuset/vevlagret (?) har standarden BB386 Evo. Kan någon vänligen länka ett vevlager som skulle passa? Förstår inte riktigt hur det hänger ihop med standard och mått... Eller behövs mer information än så?

Av:
    Blindstyret
    kolan skrev:
    Tack för infon, hitta manualen här
    https://www.topeak.com
    Tittar man på "HOW TO USE AIR RELEASE BUTTON" så verkar det som att det ska gå eller?

Både ja och nej? Det verkar funka utan att ta bort verktyget, men du måste trycka på en annan knapp efter den gula pysknappen för att uppdatera displayen? Eller har jag fattat helt fel? Jag får väl prova och se :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 13:05 av Blindstyret.

Av:
    marr
    Blindstyret skrev:
    Både ja och nej? Det verkar funka utan att ta bort verktyget, men du måste trycka på en annan knapp efter den gula pysknappen för att uppdatera displayen? Eller har jag fattat helt fel? Jag får väl prova och se :)

Nä, man trycker innan, så får man liveuppdatering :D

Av:
    Blindstyret
    marr skrev:
    Blindstyret skrev:

Nä, man trycker innan, så får man liveuppdatering :D

Aaaa, så man måste göra rätt också menar du? :) Perfekt! Då blev ju verktyget genast mycket smidigare. *tummeupp*

Av:
    emmer
    itisasitis skrev:
    Jag har en cykel från 2013 med FSA Gossamer 46/36 vevparti. Vevhuset/vevlagret (?) har standarden BB386 Evo. Kan någon vänligen länka ett vevlager som skulle passa? Förstår inte riktigt hur det hänger ihop med standard och mått... Eller behövs mer information än så?
    BB30, PF30, BB386 passar veven.
    Vad som passar i cykeln vet bara du...
    (Och vill du någon ska länka något så lär du få tala om vad för vevstandard härket (cykeln) har...)

—————

Av:
    WSMC
    CW skrev:
    WSMC skrev:
    CW skrev:
    Henrik_E skrev:
    CW skrev:

Har läst redan. Står inte varför de heter som de heter.
    Deras devis är ju att säga ja till allting. Det var väl så det funkade i leken Ryska Posten: Man sa ja till allting, oavsett om det var handtag, famntag, klapp eller kyss.....:) Så tolkar jag det iaf.....

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    NLC
    Cykeln00ben skrev:

Cykeln00ben skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Kolstybb.
    Aha, det felanvänds alltså i 99% av fallen? Verkar som att det är en term folk använder det när de cyklar grusväg.

Nä. Med #sportgrus (tm) avses att cykla grusväg med racer och lycra. Allt från hårt packad dirt till (snudd på) traktorstig.

Exempelvis
    https://www.instagram.com

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    NLC
    Eller TBT-favorit från förra sommaren

IMG_20170711_093454_980.jpg

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    C-dale
    pkarlsson skrev:
    Finns det någon bältesväska som alternativ när man inte får på sig cykeltröja? Cyklar idag med vanliga shorts utanpå cykelbyxor för tillgång till fickor och det är rätt drygt.
    https://www.bike-components.de
    Många år sedan var det populärt med sk. bananväskor, men dessa blev gravt impopulära av okänd anledning En gammal Salomon- banan har tjänat mig väl i årtionden.

Av:
    NickPick
    NLC skrev:
    Cykeln00ben skrev:

Cykeln00ben skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Kolstybb.

Nä. Med #sportgrus (tm) avses att cykla grusväg med racer och lycra. Allt från hårt packad dirt till (snudd på) traktorstig.

Exempelvis
    Är det inte asfalterat så är det jättejättefina grusvägar I södra Sverige verkar det som. Det är min erfarenhet :D
    I Norrland är det gropigt och jävligt.

Av:
    emmer
    Här i söder har vi vett att köra lugnt och vara rädda om våra allmänna vägar...

—————

Av:
    ForesterGuy
    emmer skrev:

I norr finns årstiden "vinter".
    IMG_20180502_164104.jpg

Av:
    emmer
    ForesterGuy skrev:
    emmer skrev:
    Aha, det är därför det är sån machomentalitet på vägen.

—————

Av:
    ForesterGuy
    emmer skrev:
    ForesterGuy skrev:
    emmer skrev:

Det kan bli lite spårigt...
    IMG_20180421_181232(1).jpg

Av:
    emmer
    ForesterGuy skrev:
    emmer skrev:
    ForesterGuy skrev:
    emmer skrev:
    Nej. "I Norrland är det gropigt och jävligt." Get real.

—————

Av:
    ForesterGuy
    emmer skrev:
    ForesterGuy skrev:
    emmer skrev:
    ForesterGuy skrev:
    emmer skrev:
    Nej. "I Norrland är det gropigt och jävligt." Get real.
    Under snön, ja. ;-D

Av:
    ForesterGuy
    ...eller under vattnet:
    IMG_20180509_181443.jpg

Av:
    emmer
    I norrland är dom rätt macho när de kör V70 på grusvägen men verkar rädda för snö och vatten.
    Dom är inte kloka dom där...

—————

Av:
    ForesterGuy
    emmer skrev:
    I norrland är dom rätt macho när de kör V70 på grusvägen men verkar rädda för snö och vatten.

V70?
    Själv tänker jag på landshövding Adelsohn, som beklagade sej över vägarna i Stockholm. Problemet var väl att de borde vara bredare, i Norrland är problemet hålen i vägarna...

Av:
    emmer
    ForesterGuy skrev:
    emmer skrev:
    V70?
    Själv tänker jag på landshövding Adelsohn, som beklagade sej över vägarna i Stockholm. Problemet var väl att de borde vara bredare, i Norrland är problemet hålen i vägarna...
    Jo men det beror mest på att du är så gammal så du minns Ulf Adelsohn...

—————

Av:
    Cykeln00ben
    emmer skrev:
    Bättre i Dalarna där de sladdar med PV och lyssnar på Sator

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in