• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Wst
    Örjan Lax skrev:
    Wst skrev:
    Läser en annan tråd och undrar: vad är "clutch"?

    https://happyride.se

    En anordning på bakväxeln som gör att man kan spänna den med en spak, för mindre kedjerassel när man cyklar i svår terräng.

    Åh fan!

    Tack!
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Sixten Fors
    Wst skrev:
    Läser en annan tråd och undrar: vad är "clutch"?
    https://happyride.se
    Koppling, tänk bil och friktions/slirkoppling.

    Håller spänn på kedjan. I en Shimano (Shadow+) bakväxel sitter en "ratchet" och en "clutch". Lätt åt ena hållet, trögt åt andra hållet. Hur trögt justeras genom att spänna stålringen som sitter runt stålaxeln i "clutchen". Justerskruven syns på ovansidan av bandet. Clutchen går att frikoppla/förbikoppla via en spak på utsidan om man inte vill använda slirbromsen. Typ.
    clutch.jpg
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    error_fatsug
    Fick hem min Spark 950 idag. Någon vänlig själ som vill förklara vad "plastreglaget" (går att snurra på +/-) som sitter mellan vevarmen och vevlagret är till för?
    20190426_155355.jpg
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Manurhin2
    error_fatsug skrev:
    Fick hem min Spark 950 idag. Någon vänlig själ som vill förklara vad "plastreglaget" (går att snurra på +/-) som sitter mellan vevarmen och vevlagret är till för?

    Glappminskning axiellt vid montage av veven.

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Sixten Fors
    Förspänna vevlagret. Eller rättare sagt efterspänna. När vevarmen på andra sidan väl är monterad och fastdragen på axeln justerar man (lägger till) förspänning på vevlagret mha ratten du ser, där + betyder mer spänning. Så inte vevpartiet glappar glider i sidled inuti vevlagret.
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    error_fatsug
    Manurhin2 skrev:
    error_fatsug skrev:
    Fick hem min Spark 950 idag. Någon vänlig själ som vill förklara vad "plastreglaget" (går att snurra på +/-) som sitter mellan vevarmen och vevlagret är till för?

    Glappminskning axiellt vid montage av veven.

    M

    Ok tack, varför denna nymodighet? Om jag rör denna snurra...ska den sitta på ett speciellt sätt för "sitta rätt"? Är det nån slags "quick-fix" för att slippa glapp om man inte har verktyg hemma till att dra åt vevlagret...?
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Manurhin2
    error_fatsug skrev:
    Manurhin2 skrev:
    error_fatsug skrev:
    Fick hem min Spark 950 idag. Någon vänlig själ som vill förklara vad "plastreglaget" (går att snurra på +/-) som sitter mellan vevarmen och vevlagret är till för?

    Glappminskning axiellt vid montage av veven.

    M

    Ok tack, varför denna nymodighet? Om jag rör denna snurra...ska den sitta på ett speciellt sätt för "sitta rätt"? Är det nån slags "quick-fix" för att slippa glapp om man inte har verktyg hemma till att dra åt vevlagret...?

    Väven dras stum , det har inget med denna att göra .
    Det kan finnas otaliga lösningar att shimsa bort spelet som alltid är axiellt på dessa 30mm:s-axlar .
    Man kan ha uteslutande shims eller som ofta original sitter en sån expander som du har med eller utan ytterligare shims .
    Om du mot förmodan skulle micklat med den i onödan så skruvar du tillbaka den mot + till det blir tight och drar sen till skruven ( försiktigt )

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    JesperA
    Skaffade mig en psczhykel med Shimano drivlina & tycker fortfarande växelsystemet är lite avigt, är min första 2x drivlina med SL-RS700 reglagen.

    Det aviga är att man växlar UPPÅT på framväxeln med det vänstra växelreglagets stora spak men på högra växelreglaget växlar man NERÅT på bakväxeln med den stora spaken. Tycker det borde varit uppåt & neråt på samma spak på vänster & höger.

    Så varför är det "osymetriskt"? Enda jag kan komma på är att när man "synkar" uppväxlningen, alltså större drev fram & samtidigt mindre drev bak för att få rätt utväxling när man växlar upp fram så gör man det med samma spak på båda sidor samtidigt, är det därför man gjort så?

    Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    jonte987
    JesperA skrev:
    Skaffade mig en psczhykel med Shimano drivlina & tycker fortfarande växelsystemet är lite avigt, är min första 2x drivlina med SL-RS700 reglagen.

    Det aviga är att man växlar UPPÅT på framväxeln med det vänstra växelreglagets stora spak men på högra växelreglaget växlar man NERÅT på bakväxeln med den stora spaken. Tycker det borde varit uppåt & neråt på samma spak på vänster & höger.

    Så varför är det "osymetriskt"? Enda jag kan komma på är att när man "synkar" uppväxlningen, alltså större drev fram & samtidigt mindre drev bak för att få rätt utväxling när man växlar upp fram så gör man det med samma spak på båda sidor samtidigt, är det därför man gjort så?

    Jag har bara kört med shimano...så för mig är det självklart att vi rättar oss efter om wire ska spännas eller släppas mer än vad som är upp eller ner. Men jag kanske inte förstår frågan pga insnöning,
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    emmer
    JesperA skrev:
    Så varför är det "osymetriskt"? Enda jag kan komma på är att när man "synkar" uppväxlningen, alltså större drev fram & samtidigt mindre drev bak för att få rätt utväxling när man växlar upp fram så gör man det med samma spak på båda sidor samtidigt, är det därför man gjort så?
    Alla landsvägsreglage är sådana och det är just för korsväxlingen (om än mest för nerväxling som ju är mer tidskritisk än uppväxling).
    Nu spelar väl inte det så stor roll med brifters, men med ramreglage går det inte annars...
    ...och fjäderriktningen hänger kvar för det finns ju inget att vinna på att ändra.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    ooms
    Jag förstår nog inte frågan, stora spaken växlar väl alltid "uppåt", dvs fr lilla till stora klingan fram, och "upp" på kassetten bak, dvs fr litet drev till större. Som jonte987 säger så har det ju att göra med om vajern spänns eller slakas. Sedan att det i första fallet ger en tyngre växel, och i andra fallet en lättare, är ju en självklarhet när man tänker efter.
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    JesperA
    Nja, håller inte riktigt med om att det är en självklarhet, att det är ett "fysiskt upp" för kedjan & kuggen: att det är det som sker är självklart men varför är det viktigare än att spakarna alltid gör en uppväxling? Alltså växlar upp till en högre växel? Nu har ju spakarna 2 helt olika resultat, samma spak, i ena fallet ger det högre utväxling, i andra fallet lägre utväxling.

    Nu har vänster trigger & höger trigger 2 helt motsatta resultat beroende på vilken spak man smeker, man blir såklart van vid det & om några dagar är det inga problem alls såklart men är ändå ologiskt & inte helt naturligt

    Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    jonte987
    JesperA skrev:
    Nja, håller inte riktigt med om att det är en självklarhet, att det är ett "fysiskt upp" för kedjan & kuggen: att det är det som sker är självklart men varför är det viktigare än att spakarna alltid gör en uppväxling? Alltså växlar upp till en högre växel? Nu har ju spakarna 2 helt olika resultat, samma spak, i ena fallet ger det högre utväxling, i andra fallet lägre utväxling.

    Nu har vänster trigger & höger trigger 2 helt motsatta resultat beroende på vilken spak man smeker, man blir såklart van vid det & om några dagar är det inga problem alls såklart men är ändå ologiskt & inte helt naturligt

    Min poäng är att det spelar ingen roll vad vi tycker är en bra ux design. Det är ingen app utan en wire som ska spännas.
    För övrigt är det lika "ologiskt" att minsta kuggen bak är hög växel och tvärtom fram.

    Det är vanligt att man förväxlar logik med intuitivitet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-27 15:54 av jonte987.

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    LMTB
    Nån som kan länka en bra fälgtejp som jag kan använda till mina Allebike Vincents hjul (MTB). Dom ska vara 25mm om jag förstått det rätt. Tack på förhand!
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Rattnalle
    jonte987 skrev:
    JesperA skrev:
    Nja, håller inte riktigt med om att det är en självklarhet, att det är ett "fysiskt upp" för kedjan & kuggen: att det är det som sker är självklart men varför är det viktigare än att spakarna alltid gör en uppväxling? Alltså växlar upp till en högre växel? Nu har ju spakarna 2 helt olika resultat, samma spak, i ena fallet ger det högre utväxling, i andra fallet lägre utväxling.

    Nu har vänster trigger & höger trigger 2 helt motsatta resultat beroende på vilken spak man smeker, man blir såklart van vid det & om några dagar är det inga problem alls såklart men är ändå ologiskt & inte helt naturligt

    Min poäng är att det spelar ingen roll vad vi tycker är en bra ux design. Det är ingen app utan en wire som ska spännas.
    För övrigt är det lika "ologiskt" att minsta kuggen bak är hög växel och tvärtom fram.

    Det är vanligt att man förväxlar logik med intuitivitet.
    Det har ju iofs tillverkats växlar med omvänd funktion men de har inte blivit någon hit..



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    ooms
    jonte987 skrev:
    JesperA skrev:
    Nja, håller inte riktigt med om att det är en självklarhet, att det är ett "fysiskt upp" för kedjan & kuggen: att det är det som sker är självklart men varför är det viktigare än att spakarna alltid gör en uppväxling? Alltså växlar upp till en högre växel? Nu har ju spakarna 2 helt olika resultat, samma spak, i ena fallet ger det högre utväxling, i andra fallet lägre utväxling.

    Nu har vänster trigger & höger trigger 2 helt motsatta resultat beroende på vilken spak man smeker, man blir såklart van vid det & om några dagar är det inga problem alls såklart men är ändå ologiskt & inte helt naturligt

    Min poäng är att det spelar ingen roll vad vi tycker är en bra ux design. Det är ingen app utan en wire som ska spännas.
    För övrigt är det lika "ologiskt" att minsta kuggen bak är hög växel och tvärtom fram.

    Det är vanligt att man förväxlar logik med intuitivitet.
    +1
    Det är ett mekaniskt system, en mekanisk rörelse på en spak som via vajern blir en mekanisk rörelse på växelföraren. Visst hade man kunnat designa reglaget annorlunda (troligen mer komplicerat), men som emmer skriver är det ju även ett arv fr ramreglagen och ingen såg någon anledning att ändra det.
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det är rätt många som har problem med cyklar som är byggda för den brittiska marknaden.
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    jonte987
    Nu har jag ingen nyare framväxel men på min gamla hoj har vänster och höger typ identisk design. En konstruktion för att spänna och en för att släppa. Kändes väl logiskt för gubben som skulle designa den.
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    emmer
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Det är rätt många som har problem med cyklar som är byggda för den brittiska marknaden.
    Jo det blir skitstörigt att cykla på fel sida vägen hela tiden.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    thomaslundstrom
    emmer skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Det är rätt många som har problem med cyklar som är byggda för den brittiska marknaden.
    Jo det blir skitstörigt att cykla på fel sida vägen hela tiden.

    Och när posten kommer med hojen man beställde på internettet måste man byta sida på det gröna och det röda handtaget på styret. Sjukt jobbigt.

    --

    GotoVelo!

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det gäller att hålla reda på babord och styrbord.
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    emmer
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Det gäller att hålla reda på babord och styrbord.
    Skitlätt. Växelförare sitter av tradition till styrbord.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Bengt-re
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Det gäller att hålla reda på babord och styrbord.

    VPK hade koll på det under tiden de vågade kalla sig kommunister...

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


    images (8).jpeg
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    MrSvahn
    Tektro Auriga
    https://www.tektro.com

    Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen. Är detta för att stoppskruven är såpass kort och bör ersättas med en längre som inte är lika utskruvad eller bör jag försöka mig på att lufta reglaget som nedan video?

    https://www.youtube.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-27 17:44 av MrSvahn.

    Screenshot_5.png
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Pfaff
    MrSvahn skrev:
    Tektro Auriga
    https://www.tektro.com

    Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen. Är detta för att stoppskruven är såpass kort och bör ersättas med en längre som inte är lika utskruvad eller bör jag försöka mig på att lufta reglaget som nedan video?

    https://www.youtube.com

    Är känslan lite svampig är det dags att "lufta" bromsarna.

    -------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    MrSvahn
    Pfaff skrev:
    MrSvahn skrev:
    Tektro Auriga
    https://www.tektro.com

    Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen. Är detta för att stoppskruven är såpass kort och bör ersättas med en längre som inte är lika utskruvad eller bör jag försöka mig på att lufta reglaget som nedan video?

    https://www.youtube.com

    Är känslan lite svampig är det dags att "lufta" bromsarna.
    3v gammal cykel. Konstigt tycker jag
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    emmer
    MrSvahn skrev:
    Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen.
    Har du provat att skruva åt andra hållet?

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Henk2055
    Hej!

    På två av mina vajerhölsen från växelreglage och bromsar på styret sitter det små, vad ska man kalla dom, "vibrationsdämpare" nåt gummiaktigt hölje man trär på som gör att det inte låter nåt när det är lite skakigt i terrängen och varjarna smattrar mot varandra. Jag skulle vilja ha fler sådana men vet inte var man hittar dom. Gärna som kan monteras utan att man måste ta loss vajarna!

    Tack!
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    JesperA
    Henk2055 skrev:
    Hej!

    På två av mina vajerhölsen från växelreglage och bromsar på styret sitter det små, vad ska man kalla dom, "vibrationsdämpare" nåt gummiaktigt hölje man trär på som gör att det inte låter nåt när det är lite skakigt i terrängen och varjarna smattrar mot varandra. Jag skulle vilja ha fler sådana men vet inte var man hittar dom. Gärna som kan monteras utan att man måste ta loss vajarna!

    Tack!
    Vill du inte ta bort så får du ta något liknande detta:
    https://www.bike-discount.de
    https://www.bike-discount.de

    Eller något annat du gillar:
    https://www.bike-discount.de
    https://www.wiggle.co.uk

    Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    MrSvahn
    emmer skrev:
    MrSvahn skrev:
    Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen.
    Har du provat att skruva åt andra hållet?
    Då går handtagen utåt istället. Får undersöka saken imorgon, kanske behöver luftas trots att det är en ny cykel. Vissa verkar ha behövt göra mer än så med sina cyklar från Wiggle tydligen
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    busen
    Hallå!
    Min främre växelförare har lagt av, och den som sitter där idag heter FD-M671-A clamp. Dessa verkar inte finnas längre. Vad har jag för alternativ till denna?
    Mvh
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Bengt-re
    busen skrev:
    Hallå!
    Min främre växelförare har lagt av, och den som sitter där idag heter FD-M671-A clamp. Dessa verkar inte finnas längre. Vad har jag för alternativ till denna?
    Mvh

    Hade du varit på yardsalen igår hade du fått en beg sådan för 20 sek och en ny i kartong för 25 sek. Nu ligger i skroten....


    Kolla om denna är rätt. Orkar inte korrläsa och vet inte vad du har för cykel.
    https://www.bike-components.de

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Fulldavai
    Är det dags att byta det 50t drevet på bilden? Kan jag använda ett 10 delat drev istället för ett 11 delat? Råkade nämligen beställa fel och jag vet inte hur ett 50t 10 delat drev skiljer sig från ett 11 delat.

    IMG_20190429_174658.jpg
    IMG_20190429_174706.jpg
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Allroad
    Klurar på att sälja min trekkinghoj som jag använder för vardagspendling och kikar lite på XXL's egna cyklar, White GX Pro samt GX Lite. Vad är den väsentliga skillnaden mellan dom och skulle jag som nybörjare med sån typ av cykel märka någon större skillnad på dom? Är dom prisvärda om budgeten är däromkring?

    Jag är ca 175cm lång (vad mer behöver man veta?), kan man välja dam-modellen om man tycker att dom är snyggare eller är den på något sätt mer anpassad för den kvinnliga kroppsfiguren? Eller måste man välja en herrmodell så att säga?

    GX Lite: https://www.xxl.se
    GX Lite Unisex: https://www.xxl.se (verkar lättare)
    GX Pro Herr: https://www.xxl.se
    GX Pro Dam: https://www.xxl.se
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    toga
    Vissa dämpare på tex bike24 står for Trek Remedy, eller typ Yeti. Är det något speciellt med dessa som hindrar dem från att fungera på min hoj? Förutsatt att måtten stämmer alltså.

    Och.. om en cykel ska ha 230x60. Visst lär det funka bra att köra med 230x57.5 och få lite mindre dämpning bara ?
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    JesperA
    Varför så mycket spam på Happy idag? 😂

    Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    emmer
    JesperA skrev:
    Varför så mycket spam på Happy idag? 😂
    Ring Vashikaran och fråga :-)

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Örjan Lax
    För sent. Fanstyget är eliminerat äntligen. 🐮
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    JesperA
    Tänkte köpa SRAM Butter https://www.bikester.se till gaffel & dämpare, dock slut i lager, så någon som har koll på annat lämpligt likvärdigt fett för gaffel & dämpare?

    Edit: Det mesta slut på lager hos Bikester, skall beställa från Wiggle också, så något här som jag kan välja istället? https://www.wiggle.se

    Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-02 19:24 av JesperA.

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Ordbajskorv
    @JesperA Rsp slick kick : https://m.bikester.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-02 20:20 av Ordbajskorv.

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    JesperA
    Perfekt, får bli en sådan tub, tackar 👍

    Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    Har inte Apoteket Klick?
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    Allroad
    Varför skrivs det så lite här på forumet om XXL egna cyklar? Är det sån skam kring dom?

    Åker man på att göra push-ups som straff när man nämner dom eller vad är grejen?
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    marr
    Allroad skrev:
    Varför skrivs det så lite här på forumet om XXL egna cyklar? Är det sån skam kring dom?

    Åker man på att göra push-ups som straff när man nämner dom eller vad är grejen?

    De är rätt kass..
  • Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

    Av:
    NickPick
    Allroad skrev:
    Varför skrivs det så lite här på forumet om XXL egna cyklar? Är det sån skam kring dom?

    Åker man på att göra push-ups som straff när man nämner dom eller vad är grejen?

    XXL = cykelbiltema.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ