• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    jonte987
    Raggamuffin skrev:
    Token är en bra början. Passar de från Pike tro?

Ingen aning. Jag har kollat lite i manualen men det är lite svårt att fatta exakt vad som gäller eftersom dokumentet täcker ett antal olika varianter. Står inget om trimning men att man fipplar med token beroende på slaglängd. Borde finnas artikelnummer antar jag.
    Tveksamt om jag vågar öppna den bara om jag inte har gott om tid.

Körde idag. Höjde lite i gaffel o sänkte lite i hjulen för att det skulle funka. Det hjälpte, första turen var lite scary även om det blev pr. Med justering blev det nytt pr och lite säkrare.
    8s kvar till top 10 på flint beastwood.

Av:
    Marsupilami
    Hej alla
    Har en Scott Scale 930 2014 eller 2015 minns inte riktigt
    Den skulle behöva lite nya grejer.
    Sitter SRAM X9 bakväxel X7 växelsystem 2 x 10 tror jag.
    Har kört några CV på den och aldrig behövt gå ner på lilla klingan. Trampar dock ur på högsta växel.
    Kör nu mest grusväg och pendling med den.

Frågan är då:
    Kan man konvertera till 1x10 eller 1x11?
    Har 38t framme och minsta bak 11t och med det trampar jag ur.
    Kom gärna med förslag på något enkelt och ej allt för dyrt att göra detta på.
    scott-scale-930-2014-mountain-bike-black-white-yellow-EV197561-9000-1.jpg

Av:
    jonte987
    Om jag fattar det rätt så det revolution man får titta på och man måste byta air cap eftersom recon inte har en gängad sådan.

Typ
    https://www.amazon.co.uk

men det finns visst en teori att det inte funkar på stål upper legs bara alu varianten (gold). Oklart vad det spelar för roll.
    Jag tror recon RL har stål.

EDIT
    "Recon Silver has stanchions with a different wall thickness (because they're made of steel, not "
    Tror det är samma för RL då. så verlar kört.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-11 16:46 av jonte987.

Av:
    mtb565
    Kände inte för att starta en ny tråd så testar här.

Hur står sig en Giant Trance -2017 som trail cykel idag? Närmare bestämt denna
    https://www.blocket.se

Och vad är värt att betala om den är i gott skick?

Av:
    NickPick
    mtb565 skrev:

Just den där verkar ju ligga ute för 29000, så det är ju vad han begär. Tyvärr har det blivit kamelmarknad med bästapriskompis.

Av:
    mtb565
    NickPick skrev:
    mtb565 skrev:

Just den där verkar ju ligga ute för 29000, så det är ju vad han begär. Tyvärr har det blivit kamelmarknad med bästapriskompis.

Nu är det väl knappast så att cyklar står speciellt bra i värde över tid, och pris är alltid öppet för diskussion och kan man inte komma överens får man ju helt enkelt tacka och gå vidare? Jag ute efter input här om folk tycker priset är rimligt.

Av:
    Mini_me
    mtb565 skrev:
    NickPick skrev:
    mtb565 skrev:

Nu är det väl knappast så att cyklar står speciellt bra i värde över tid, och pris är alltid öppet för diskussion och kan man inte komma överens får man ju helt enkelt tacka och gå vidare? Jag ute efter input här om folk tycker priset är rimligt.

Frågan är ju vad du kan få för 29000kr om du kollar på nya hojar fast av "inte lika fina märken" (Fri tolkning tillåtes)
    Just den som du länkar till på blocket får ganska bra omdöme MEN det är från 2017 så mycket gällande geometri har hänt.

Vad kör du på idag? Tycker du 29kkr är ett ok pris?
    Du lär kunna pruta ganska bra tror jag.

Är den i rätt storlek?

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    NickPick
    Om säljaren inte hade satt ut den för 29000 så hade han nog tänkt sig ett annat pris.
    Tänk vad konstig annonsmarknaden blivit på bara 15 år.

Av:
    Rattnalle
    Min spontana reaktion är att det är för högt för en två år gammal cykel utan några garantier. Jag har dock inget klockrent motbud.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    mikipedia_
    För 29tkr får man en spretans ny Trek Fuel ex 8 29" med garanti osv från svensk lbs, närmare bestämt cykelcentrum i blänge som exempel.

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    mtb565
    NickPick skrev:
    Om säljaren inte hade satt ut den för 29000 så hade han nog tänkt sig ett annat pris.
    Tänk vad konstig annonsmarknaden blivit på bara 15 år.

Jag förstår inte alls hur du resonerar, bara för att det står 29 tkr betyder det inte att det är hugget i sten. Jag skulle inte betala 29tkr. Och man prutade för 15 år sen med så det är inget konstigt med det. Säljaren har givetvis rätt och neka allt annat än 29tkr och då får man respekterar det med.

Av:
    Eld
    mtb565 skrev:
    Säljaren har givetvis rätt och neka allt annat än 29tkr och då får man respekterar det med.
    Säljaren har rätt att neka bud på 29tkr också. Eller 35tkr för den delen.

En privatperson är inte tvungen att sälja oavsett vad det står i annonsen.

Av:
    Allroad
    Vad i allsin dar är det som gör att cykeln knarrar/knakar?

Låter en del när man sitter och inte trampar men ökar signifikant vid trampning.

Kass video: https://vimeo.com

Provat byta sadel och sadelstolpe men det gjorde föga nytta.

Har ni varit med om liknande?

Av:
    Rattnalle
    Allroad skrev:
    Vad i allsin dar är det som gör att cykeln knarrar/knakar?

Låter en del när man sitter och inte trampar men ökar signifikant vid trampning.

Kass video: https://vimeo.com

Provat byta sadel och sadelstolpe men det gjorde föga nytta.

Har ni varit med om liknande?
    Det är bara att börja montera isär och ihop hela cykeln en del i taget. Jag hade börjat med alls lätta saker som pedaler.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    TBone
    Om man vill att det här på något sätt ska sättas ihop med en vattenslang, vad är det för kopplingar man ska ha då och vad heter de? Dimensionen är för övrigt ganska exakt en tum i ytterdiameter. (Lite korkad bild, bakom tavelsudden finns kopparrör med vatten)

----------
    Science. It works, bitches!

DB40A820-CD9F-4D8A-B979-009CCC61B11E.jpeg

Av:
    perzzon
    Ser ut som en gardena-koppling eller?
    I så fall skulle jag skruva av den yttersta biten och skruva dit något som passar mot ditt tänkta rör.

Av:
    Pajas
    Det behövs en kompis som har en rörpress.... och en stump pressrör som passar i hålet och så en övergångsmuff med typ 1/2 ” gänga för en snabbkoppling/ slangnippel

Av:
    jonte987
    I morse såg jag en kille i fullface & lycra på en cykel med bockstyre och rättså kraftiga däck. Kunde inte se mer genom trafiken. Det var i Dusseldorf.

Vad har jag sett? En tysk XC cyklist? Jag är inte så hemma på tysk MTB men jag har läst på happy att de bara cyklar grus XC.... utförs detta med ff och bock?

Av:
    zinkpasta
    Vill byta från NX Eagle till XT (iaf kassett, växelförare, reglage), främst för ökad robusthet (och viss viktbesparing?) Kan jag fortfarande använda NX-vevparti & framklinga? Bodyn ska ju vara kompatibel så där ser jag inga problem, men kommer det bli strul med t. ex. kedjan (eller kedjelinje)?

Om jag dessutom vill köra ovalklinga, vad har jag då för alternativ - hitta* klinga med 94mm(?) BCD alt. byta till XT-vevar (inkl. vevlager) och köpa lämplig klinga för detta?

* typ denna: https://absoluteblack.cc ..?

Nåt jag missar? Bättre alternativ?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 10:03 av zinkpasta.

Av:
    BjornR
    zinkpasta skrev:
    Vill byta från NX Eagle till XT (iaf kassett, växelförare, reglage), främst för ökad robusthet (och viss viktbesparing?) Kan jag fortfarande använda NX-vevparti & framklinga? Bodyn ska ju vara kompatibel så där ser jag inga problem, men kommer det bli strul med t. ex. kedjan (eller kedjelinje)?

Om jag dessutom vill köra ovalklinga, vad har jag då för alternativ - hitta* klinga med 94mm(?) BCD alt. byta till XT-vevar (inkl. vevlager) och köpa lämplig klinga för detta?

* typ denna: https://absoluteblack.cc ..?

Nåt jag missar? Bättre alternativ?

Om det är denna du har:
    https://www.cykelkraft.se

NX vevar med directmountklinga då är det bara att köpa en DM-klinga till SRAM:
    https://absoluteblack.cc

Ett annat alternativ är att bara köpa en XTR 12-spd(10-51t) bakväxel och mata ihop med NX-reglaget. Bakväxeln kostar lika mycket som XT-gruppen. XT-grupp reducerar vikten med 210g och XTR-bakväxel endast 100g. Byter du ut även NX-eagle kassetten mot en Sunrace CSMZ90 11-50, då reducerar du ytterligare 90g i vikt.
    https://www.youtube.com
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 10:32 av BjornR.

Av:
    NLC
    jonte987 skrev:
    I morse såg jag en kille i fullface & lycra på en cykel med bockstyre och rättså kraftiga däck. Kunde inte se mer genom trafiken. Det var i Dusseldorf.

Vad har jag sett? En tysk XC cyklist? Jag är inte så hemma på tysk MTB men jag har läst på happy att de bara cyklar grus XC.... utförs detta med ff och bock?

Växlat eller fixxie??

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    PeeGee
    Efter ca 200mil gav min kedja upp och jag köpte ny som nu hoppar vid belastning på minsta drevet. Kan jag bara byta drevet eller är rekommendationen att köpa en ny kassett?
    Gäller Sram Apex (1x11) där jag i princip kör 90% på lägsta växeln. Tycker det är lite kasst att det slets så snabbt eller har jag fel? (pendlar-)Hojen är väl omhändertagen, bl.a. var kedjan tvättad samt smord frekvent. Noter att SS is a no-no:)

Av:
    NickPick
    PeeGee skrev:
    Efter ca 200mil gav min kedja upp och jag köpte ny som nu hoppar vid belastning på minsta drevet. Kan jag bara byta drevet eller är rekommendationen att köpa en ny kassett?
    Gäller Sram Apex (1x11) där jag i princip kör 90% på lägsta växeln. Tycker det är lite kasst att det slets så snabbt eller har jag fel? (pendlar-)Hojen är väl omhändertagen, bl.a. var kedjan tvättad samt smord frekvent. Noter att SS is a no-no:)
    Ligger du 90 procent av tiden på minsta drevet bak så har du fel utväxling. Vet inte om det går att köpa lösa grejer till sram. Det går ofta till Shimano iaf.
    En större framklinga vore något att betänka?

Av:
    Allroad
    Bibs. Är det den enda lösningen mot babianröv eller bör man uppsöka läkare?

Av:
    zinkpasta
    BjornR skrev:
    Om det är denna du har:
    https://www.cykelkraft.se

NX vevar med directmountklinga då är det bara att köpa en DM-klinga till SRAM:
    https://absoluteblack.cc

Ett annat alternativ är att bara köpa en XTR 12-spd(10-51t) bakväxel och mata ihop med NX-reglaget. Bakväxeln kostar lika mycket som XT-gruppen. XT-grupp reducerar vikten med 210g och XTR-bakväxel endast 100g. Byter du ut även NX-eagle kassetten mot en Sunrace CSMZ90 11-50, då reducerar du ytterligare 90g i vikt.
    https://www.youtube.com

Grymt, tack för infon Björn. I videon är det GX Eagle som byts ut, men antar att det funkar likadant med NX (jag har dock GX-reglage, men resten NX). Synd att XTR är saftigt dyr dock, det händer ju att jag trasar sönder bakväxlar. Borde väl dyka upp XT/SLX tids nog iofs..

I förstaläget kanske jag bara hänger på en lätt begagnad XT-grupp, det borde funka att byta allt förutom vevparti o klinga då väl? (Och sen kan jag ev. byta till aB:s N/W som länkades till.)

/z

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 12:50 av zinkpasta.

Av:
    BjornR
    zinkpasta skrev:
    Grymt, tack för infon Björn. I videon är det GX Eagle som byts ut, men antar att det funkar likadant med NX (jag har dock GX-reglage, men resten NX). Synd att XTR är saftigt dyr dock, det händer ju att jag trasar sönder bakväxlar. Borde väl dyka upp XT/SLX tids nog iofs..

I förstaläget kanske jag bara hänger på en lätt begagnad XT-grupp, det borde funka att byta allt förutom vevparti o klinga då väl? (Och sen kan jag ev. byta till aB:s N/W som länkades till.)

/z

Japp, bara att byta allt utom vevar.

Vill du spara några kronor så har superstarsklingorna identisk ellips som AB.

Av:
    PeeGee
    NickPick skrev:
    PeeGee skrev:
    Ligger du 90 procent av tiden på minsta drevet bak så har du fel utväxling. Vet inte om det går att köpa lösa grejer till sram. Det går ofta till Shimano iaf.

yes, större klinga är på listan. Då får det nog bli en ny kassett. tack!

Av:
    Raggamuffin
    Allroad skrev:
    Bibs. Är det den enda lösningen mot babianröv eller bör man uppsöka läkare?

Ihop med https://www.google.com så brukar det vara medicinen.

// Muffin

Av:
    Alfakrull
    PeeGee skrev:
    NickPick skrev:
    PeeGee skrev:

yes, större klinga är på listan. Då får det nog bli en ny kassett. tack!
    Beror lite på vad "lägsta växeln" betyder också. Om det är den med lägst utväxling och störst drev på kassetten vill du ha mindre framdrev, men det är mycket möjligt att NickPick tolkat dig rätt

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    PeeGee
    ja, han har tolkat rätt. minsta drevet är det.

Betyder det att 1x11 på pendlarhojen är inget att ha eftersom det slits snabbt, eller är detta normalt slitage? har även 1x11 på stighojen och och har bara byt kedja 2 ggr under 2+ år.

Av:
    nisseson
    PeeGee skrev:

Betyder det att 1x11 på pendlarhojen är inget att ha eftersom det slits snabbt, eller är detta normalt slitage? har även 1x11 på stighojen och och har bara byt kedja 2 ggr under 2+ år.

Ligger du alltid på samma växel så kommer den slitas mer ja, men det är ju detsamma med 1*11, 2*9, 3*7 eller vad man nu kör. Ska man köra allt på samma växel så är väl fixie eller iaf dedikerad SS-utrustning att föredra.

Av:
    bikerX
    Jag planerar att köpa en Garmin edge 520plus. Behövs även en speedsensor? kommer uteslutande att cykla utomhus, antar att GPS:en i enheten beräknar min hastighet? Eller kommer den inte visa hastighet, distans osv. utan sensorn?

Av:
    TBone
    perzzon skrev:
    I så fall skulle jag skruva av den yttersta biten och skruva dit något som passar mot ditt tänkta rör.

En gardenakoppling är det inte, de ser ju ut typ såhär:
    E1E00DFD-3EEE-4A3C-8F48-E3EC946B7603.jpeg

Det är ett en metallbit med någon form av fläns på. Gissar att tanken är att man för in ett rör i den och klämmer åt på något sätt, som det är gjort på ovansidan av vredet. Dimensionen är som sagt en tum i ytterdiameter.
    BC07F1DA-5ED7-4726-8B52-919358CBC23B.jpeg

----------

Av:
    Bengt-re
    PeeGee skrev:

Det fungerar. Jag har 1x11 på enda pendlaren. 42t och 11-32. Vad har du för framdrev?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Bengt-re
    bikerX skrev:
    Jag planerar att köpa en Garmin edge 520plus. Behövs även en speedsensor? kommer uteslutande att cykla utomhus, antar att GPS:en i enheten beräknar min hastighet? Eller kommer den inte visa hastighet, distans osv. utan sensorn?

Jo. Men inte i tunnlar.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Jimel
    bikerX skrev:

Allt fungerar utan sensor men med så får du jämnare hastighetsvisning och om gps mottagningen skulle bli dålig en stund så kan den bättre räkna ut hur du cyklat.

Inte köpa en 530 istället? Verkar mycket bättre.

Av:
    mmmrrrr
    nisseson skrev:
    PeeGee skrev:

Ligger du alltid på samma växel så kommer den slitas mer ja, men det är ju detsamma med 1*11, 2*9, 3*7 eller vad man nu kör. Ska man köra allt på samma växel så är väl fixie eller iaf dedikerad SS-utrustning att föredra.

Mja.

De flesta SS/fixiekedjor är väl mest gjorda för att laja runt i stan eller på en velodrom och inte gjorda med hållbarhet i fokus. Jag satte nyligen Rohloff på en cykel och till det rekommenderas 8-delade kedjor, just för att kvaliteten är såpass mycket högre där jämfört med SS/fixie-kedjorna (växelnavsspecifika kedjor undantaget, men de är ganska dyra också).

Av:
    daikai1
    TBone skrev:
    perzzon skrev:

Det är ett en metallbit med någon form av fläns på. Gissar att tanken är att man för in ett rör i den och klämmer åt på något sätt, som det är gjort på ovansidan av vredet. Dimensionen är som sagt en tum i ytterdiameter.

Ingen invändig gänga?
    Men ja, det ska på ett nytt rör. Ta in en rörmokare så kan han montera en kran där så blir det rätt.

Det är säkert för avluftning eller för smidig påbyggnad de har satt en kran där, annars finsny snyggare "rörstopp"

Av:
    ForesterGuy
    TBone skrev:
    perzzon skrev:

Presskoppling?
    https://www.rinkabyror.se

Av:
    TBone
    ForesterGuy skrev:
    TBone skrev:
    perzzon skrev:

Presskoppling?
    https://www.rinkabyror.se

Presskoppling verkar vara namnet. Tackar!

----------

Av:
    nisseson
    mmmrrrr skrev:
    nisseson skrev:
    PeeGee skrev:

Mja.

De flesta SS/fixiekedjor är väl mest gjorda för att laja runt i stan eller på en velodrom och inte gjorda med hållbarhet i fokus. Jag satte nyligen Rohloff på en cykel och till det rekommenderas 8-delade kedjor, just för att kvaliteten är såpass mycket högre där jämfört med SS/fixie-kedjorna (växelnavsspecifika kedjor undantaget, men de är ganska dyra också).

Jag har en växelnavs 1/8" drivlina som vägrar slitas som mina 3/32" så jag tänkte att bredare slets mindre. Efter att läst din kommentar och lite andra på nätet så verkar så inte vara fallet, så då backar jag! :-)

Av:
    PeeGee
    Bengt-re skrev:
    PeeGee skrev:

Det fungerar. Jag har 1x11 på enda pendlaren. 42t och 11-32. Vad har du för framdrev?

42

Av:
    NickPick
    PeeGee skrev:
    Bengt-re skrev:
    PeeGee skrev:

42

Du kanske skulle ha haft sög en 46t framklinga eller kanske ännu större så du inte sliter ut lilldrevet. Billiga drev på superstar components.
    Klart det går att pendla med 1x11 men man lär hålla koll på grejerna.
    Lite som med en bil. På motorväg vill man hellre att den varvar kanske 2000 varv än 5000 varv.

För min del räcker 40t bra min mil till jobbet. Cyklar dock rätt lugnt.

Av:
    Pajas
    Att det var en kulventil för pressrör var väl bestämmt sen länge:)

Pajas skrev:
    Det behövs en kompis som har en rörpress.... och en stump pressrör som passar i hålet och så en övergångsmuff med typ 1/2 ” gänga för en snabbkoppling/ slangnippel

Av:
    Allroad
    Köpte mig en beggad Specialized Secteur häromdagen och enligt förra ägarens utsago så skulle kedja/kassett vara utbytt i höstas men allt ser ut som skräp plus att växlarna hoppar. Så ett byte av dessa verkar stundande.

Vevarna plus stora drevet fram ser inte heller så granna ut och då undrar jag, kan man blanda märke eller serie på dessa komponenter eller måste jag hålla mig till något som är Shimano Sora specifikt?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ