• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    NLC
    Allroad skrev:
    Köpte mig en beggad Specialized Secteur häromdagen och enligt förra ägarens utsago så skulle kedja/kassett vara utbytt i höstas men allt ser ut som skräp plus att växlarna hoppar. Så ett byte av dessa verkar stundande.

Vevarna plus stora drevet fram ser inte heller så granna ut och då undrar jag, kan man blanda märke eller serie på dessa komponenter eller måste jag hålla mig till något som är Shimano Sora specifikt?

Check this out https://productinfo.shimano.com :-)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    thomaslundstrom
    NLC skrev:
    Allroad skrev:
    Köpte mig en beggad Specialized Secteur häromdagen och enligt förra ägarens utsago så skulle kedja/kassett vara utbytt i höstas men allt ser ut som skräp plus att växlarna hoppar. Så ett byte av dessa verkar stundande.

Vevarna plus stora drevet fram ser inte heller så granna ut och då undrar jag, kan man blanda märke eller serie på dessa komponenter eller måste jag hålla mig till något som är Shimano Sora specifikt?

Check this out https://productinfo.shimano.com :-)

Holy compat chart Batman! Den bokmärks!

--

GotoVelo!

Av:
    purre
    Behöver ny fälg. Funkar det att bara byta fälg till https://www.chainreactioncycles.com från Synctos MD27 27,5 Disc 32H?

Något att tänka på om man bara byter fälgen? Kan jag använda befintliga ekrar?

Av:
    Classe75
    purre skrev:
    Behöver ny fälg. Funkar det att bara byta fälg till https://www.chainreactioncycles.com från Synctos MD27 27,5 Disc 32H?

Något att tänka på om man bara byter fälgen? Kan jag använda befintliga ekrar?
    Du måste ha koll på ERD om det går att behålla befintliga ekrar.
    https://www.parktool.com

Av:
    MrSvahn
    Hur skiljer sig måttet "reach" mellan olika cyklar. Köpte min första MTB för några månader sedan och förstod snabbt att just reach betydde mycket då olika tillverkare kan ha whacky geometri trots att det är en XL.

Nu kollar jag på en hybrid/city cykel och ser att de flesta har runt 420-440mm reach i XL och XXL där min HT MTB har runt 472mm vill jag minnas. Är dessa hybridcyklar för små eller tänker man annorlunda vid sizing för standardcyklar?

Av:
    Alfakrull
    MrSvahn skrev:
    Hur skiljer sig måttet "reach" mellan olika cyklar. Köpte min första MTB för några månader sedan och förstod snabbt att just reach betydde mycket då olika tillverkare kan ha whacky geometri trots att det är en XL.

Nu kollar jag på en hybrid/city cykel och ser att de flesta har runt 420-440mm reach i XL och XXL där min HT MTB har runt 472mm vill jag minnas. Är dessa hybridcyklar för små eller tänker man annorlunda vid sizing för standardcyklar?
    Förmodligen är styrstammen längre på hybridcyklarna så att avståndet till styret blir detsamma. Om det är bättre eller inte för en hybrid kan du säkert hitta ett gäng som vill diskutera om du vill fundera mer på det.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    mtb565
    Vad ska jag behöva göra för att få bort aviseringen "Connect synjningstj." från Garmin Connect på min android telefon när jag inte använder klockan? (Forerunner 620)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-19 18:55 av mtb565.

Av:
    Awen79
    Har ett par frågor om eker-spänning utifrån ett n00b perspektiv - Hur kontrollerar man/spänner sina ekrar till rätt spänning?

Man måste ha en (eker) tensiometer va? Och helst den från Park Tool iom att den har en erkänt bra lista som man utifrån tjocklek på ekrarna kan se hur tensiometerns värden översätts till kg.

Mailade faktiskt Sun Ringle och fick ett värde på vad fälgarna som jag är lite orolig över bör ha för eker-spänningsvärde och fick 120kg/f till svar, vilket troligtvis är fälgens maxvärde så att ligga strax under det ska nog också gå fint. Dock är jag lite nyfiken på vad f står för i sammanhanget..

Tänkte ta cykeln till en mekaniker som får kontrollera alla ekrarna, men han måste alltså ha Park Tools tensiometer lr något bättre för att kunna göra annat än att "spänna på känsla/erfarenhet"?

Det vanliga verkar de flesta fälgar ska ha ekrarna spända till 125 kg lr strax därunder (om man vill lämna utrymme för viss felmarginal.

Av:
    glitch
    MrSvahn skrev:

Reach har tyvärr på senare år blivit det folk tittar på för att förenkla geometrifrågan som är väldigt komplex. Reach anger ju måttet fram till styrhuvudet när du står rakt upp. På en utförsorienterad hoj står man mest. När du sitter och trampar däremot är det mer än reach som är intressant. Sadelrörsvinkel, topprör mm. påverkar alla hur långt du har till styret. En hybrid går ju mest på relativt plan mark. Då behövs inte lika brant sadelrör och eftersom man mest sitter ner är det viktigt att titta på avstånd till styret sittandes också.
    Kort sagt reach är en av många parametrar.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    attbresinhand
    För mycket reach är ett problem på nya cyklar också. Det ska man komma ihåg. Tex bikefitjames är ganska less på det. Proffsmodernt är inte för gemene man.

Av:
    Sixten Fors
    Awen79 skrev:
    ...bör ha för eker-spänningsvärde och fick 120kg/f till svar, vilket troligtvis är fälgens maxvärde så att ligga strax under det ska nog också gå fint. Dock är jag lite nyfiken på vad f står för i sammanhanget..

Tänkte ta cykeln till en mekaniker som får kontrollera alla ekrarna, men han måste alltså ha Park Tools tensiometer lr något bättre för att kunna göra annat än att "spänna på känsla/erfarenhet"?

Det vanliga verkar de flesta fälgar ska ha ekrarna spända till 125 kg lr strax därunder (om man vill lämna utrymme för viss felmarginal.
    Kgf utläses kilogram-force. Kg/f är stavfel. Omvandla från Kgf till N genom att multiplicera med 9,81 (eller 9,80665). Alltså, 120 Kgf = 1177 N.

För alufälgar brukar maxvärdet ligga ungefär där, 950-130 Kgf eller 1000-1350 N beroende på tillverkare/modell. CF fälgar tål typiskt lite mer (1300-1500 N).

Ofta är det max tillåten genomsnittliga ekerspänning på den hårda sidan av hjulet som avses. Beroende på vem som byggt hjulet är det olika jämn spänning mellan de typiskt 16 eller 14 ekrarna på samma sida. Där ett dåligt byggt hjul kan ha +/- 20% avvikelse, ett bra byggt hjul +/- 3%. Jämnare är bättre. Jämnare spänning tillåter även högre genomsnitt ekerspänning.

Man kan uppskatta eller mäta. Det senare ger ofta bättre nogrannhet. TM-1 är ett tillräckligt bra verktyg för jobbet.

Man mäter för rätt hårdhet och jämnhet på höger sida bak och vänster sida fram. På motsatta sidor är spänningen lägre och där mäter man bara för jämnhet.

Ofta bygger man med flit lite hårdare bak än fram (5-10%).

Av:
    Mayhem
    Fälgar som är hookless, går de att använda med vanliga kanttrådsdäck eller är det endast tubelessdäck som gäller?

Bakgrund: Skall beställa fälgar för hjulbygge till ny gravelbike där det ena hjulparet 700C skall kunna tjänstgöra med dubbdäck på vintern. Än så länge har jag inte sett några dubbdäck anpassade för tubeless, så frågan är huruvida Schwalbe Marathon Winter skulle fungera med lågt tryck och slang på en fälg som är hookless, eller om jag istället borde satsa på en likvärdig fälg med bead hook.

Av:
    Rattnalle
    Proppen i botten på diskhoar, är det nån standard på måtten där? Funderar på om det går att byta till något som bygger mindre på höjden under för att få mer plats där för en bänkdiskmaskin. Hittar modeller som ser ut att fungera vad avser rören under hon men kan inte läsa mig till hur grejerna passar på hon i sig.

Det är alltså ganska exakt nåt sånt här jag skulle behöva få dit.
    https://m2.ikea.com

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-22 11:51 av Rattnalle.

Av:
    Rattnalle
    Rattnalle skrev:
    Proppen i botten på diskhoar, är det nån standard på måtten där? Funderar på om det går att byta till något som bygger mindre på höjden under för att få mer plats där för en bänkdiskmaskin. Hittar modeller som ser ut att fungera vad avser rören under hon men kan inte läsa mig till hur grejerna passar på hon i sig.

Det är alltså ganska exakt nåt sånt här jag skulle behöva få dit.
    https://m2.ikea.com
    Ful-bump.

Med tillägget att hon är från Ifö och tillverkad 98 enligt etiketten under.

Av:
    perzzon
    Har precis installerat ikeas avlopp och propp men iofs i en ikea-ho, och iofs tvättställ istället för kök.
    VI hade köpt en icke ikea-propp pga design. Den passade inte alls med avloppet.
    Utan att vara säker så tror jag dock att den passade bra i hon. Så rimligen borde du kunna köpa en ikea propp som passar med både det länkade avloppet och din gamla ho.

Av:
    perzzon
    Har precis installerat ikeas avlopp och propp men iofs i en ikea-ho, och iofs tvättställ istället för kök.
    VI hade köpt en icke ikea-propp pga design. Den passade inte alls med avloppet.
    Utan att vara säker så tror jag dock att den passade bra i hon. Så rimligen borde du kunna köpa en ikea propp som passar med både det länkade avloppet och din gamla ho.
    EDIT: inser nu att det var en sån där fet kopp. Så inte mycket som stämmer med ett tvättställ.
    Nåväl. Ikea har bra return-policys :)

Av:
    Rattnalle
    Jag antar att jag får skruva isär och mäta sen åka till Ikea med ett skjutmått i fickan för att vara säker. Behöver ju iofs ändå mäta vad den bygger på höjden för att se om det räcker eller om jag ska lägga ner alltihop.

Hittar dåligt med ordentliga skisser med mått på det området. Det kan man tolka som att inget passar och det är ingen idé att försöka eller ett det är samma mått på alla och därför överflödigt att ange .

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-23 07:54 av Rattnalle.

Av:
    NickPick
    Bör man välja en Shimano XTR-kedja istället för XX1 till sin eaglegrupp? Priset och tillgängligheten för dagen styr.

Av:
    JesperA
    Man tager vad man haver. Ingen KMC kedja lättillgänglig?

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    NLC
    JesperA skrev:

Great minds think alike

Av:
    Allroad
    Cykellås till en räser. Vad rekommenderar ni där? Vill bara kunna låsa smidigt när man springer in och köper lite mjölk. Eller är det bara att glömma?

Tack på förhand.

Av:
    Bengt-re
    Allroad skrev:
    Cykellås till en räser. Vad rekommenderar ni där? Vill bara kunna låsa smidigt när man springer in och köper lite mjölk. Eller är det bara att glömma?

Tack på förhand.

Tunn låsvajer och ett hänglås kör jag med. Drar vajern runt något och låser fast i kedjekrans. Leder till att tjuven måste klippa vajern och försöker han sen cykla iväg så går inte det. Klent skydd, men bättre än inget.

Har man inget lås kan det hjälpa att lägga i högsta växeln - vet iaf en som räddade sin cykel på det viset, men det förutsätter nog SPD pedaler så att man har skor som det går springa kapp tjuven i.

Stannar mycket sällan ensam och lämnar cykeln utom synhåll.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Manurhin2
    Allroad skrev:

Tack på förhand.

Jag har ett Abus cykelbygellås som funkar att köra med på ena sidan styret eller rygga , låser alltid fast cyklarna i ramen .

M

Av:
    thomaslundstrom
    Jag kör med https://m.clasohlson.com . Litet och smidigt, men inget man litar på i längden.

--

GotoVelo!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-24 20:44 av thomaslundstrom.

Av:
    mtb565
    Får man sin cykel fortare om man uppdaterar paket spårningen hela tiden? 🤔

Av:
    Crocko
    mtb565 skrev:
    Får man sin cykel fortare om man uppdaterar paket spårningen hela tiden? 🤔

Nej, men om man spårar paketet i flera olika appar, idealet är 4-5 appar vilket ger 2-3 dagars förbättring från asien, 1 dag från tyskland och 3 månaders till 5 års försening från UK.
    Visa gärna en bild när du fått din nya cykel :)

Av:
    NickPick
    NLC skrev:
    JesperA skrev:

Great minds think alike

Nja. Blev en gx som reserv. Väntar in xx1...

Av:
    sommaren
    Är "103EN" längden på vevlagret?
    Vilken info behöver jag bry mig om för att lyckas få hem rätt vevlager till absolut billigast pris?
    E1C2B9E4-DF68-4F02-ABBE-3043DA22F609.jpeg

Av:
    Crocko
    sommaren skrev:
    Är "103EN" längden på vevlagret?
    Vilken info behöver jag bry mig om för att lyckas få hem rätt vevlager till absolut billigast pris?

Min bästa killgissning utan att ha mer info är att du har ett 68mm vevhus, du kan mäta bredden enkelt.

103 borde snarare vara längden på axeln i lagret vilken du lika lått mäter med skjutmått.

Av:
    dustiekaltman
    Som bilist som korsar cykelvägen skulle jag, personligen, lämna företräde åt cyklisterna som korsar min utfart till RV där jag även har STOP-plikt. De flesta bilister verkar inte se det så. Nu när jag tittar på aktuellt område i fågelperspektiv ser jag att strecken från vägen skär av cykelbanan, inte tvärs om. Vad är det som gäller här? Jag kan tycka att det borde göras tydligare med en ordentlig skyltning för cykelöverfart som tydliggör att bilister bör lämna cyklister företräde.
    cykelregler.PNG

Av:
    Ridley
    dustiekaltman skrev:
    Som bilist som korsar cykelvägen skulle jag, personligen, lämna företräde åt cyklisterna som korsar min utfart till RV där jag även har STOP-plikt. De flesta bilister verkar inte se det så. Nu när jag tittar på aktuellt område i fågelperspektiv ser jag att strecken från vägen skär av cykelbanan, inte tvärs om. Vad är det som gäller här? Jag kan tycka att det borde göras tydligare med en ordentlig skyltning för cykelöverfart som tydliggör att bilister bör lämna cyklister företräde.

Edit: Orkar inte.

---------------------------------------------------------------
    Do not act like you are not impressed.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-28 09:54 av Ridley.

Av:
    dustiekaltman
    Läste på ...igen och det är tydligt en cykelpassage vilket innebär väjningsplikt för mig som cyklist. Kan dock tycka att det skulle göras om till Cykelöverfart.

Av:
    perzzon
    Trodde den skulle betraktas som en del av vägen då den inte är längre än 7m från vägen.

Av:
    NLC
    perzzon skrev:
    Trodde den skulle betraktas som en del av vägen då den inte är längre än 7m från vägen.

Du får mer än gärna hänvisa till var i trafikförordningen den tolkningen har stöd

Av:
    perzzon
    Det kan jag inte. Trodde som sagt.
    Nu när jag grunnar på det känns det kanske inte som en helt rimlig grej.

Av:
    JesperA
    Tänkte cykla till Läckö slott när det blivit lite varmare, kollade runt lite på google maps & såg att det var skyltat för endast gående fram till slottet:

https://www.google.se

Jag ville ta mig hit åtminstone, framför slottet:

Så vad gäller, får man kliva av cykeln & leda den dit eller får man inte ta med cykel överhuvudtaget även när man går på "gångbana"/endast gående skylt?

Vill ogärna lämna cykeln borta vid parkeringen

Av:
    Rattnalle
    Det är alltid tillåtet att leda en cykel på en gångväg.

Sedan om det finns synpunkter på parkering av cykeln styrs separat.

Av:
    Bengt-re
    JesperA skrev:
    Tänkte cykla till Läckö slott när det blivit lite varmare, kollade runt lite på google maps & såg att det var skyltat för endast gående fram till slottet:

Jag ville ta mig hit åtminstone, framför slottet:

Så vad gäller, får man kliva av cykeln & leda den dit eller får man inte ta med cykel överhuvudtaget även när man går på "gångbana"/endast gående skylt?

Vill ogärna lämna cykeln borta vid parkeringen

Leder du cykeln är du väl gående i lagens mening?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    mtb565
    Man bli lätt obstinat när man väntar på sin nya cykel, den har idag landat på närmaste post terminal 4 mil bort för "utdelning nästa vardag". Finns det någon chans att själv hämta ut paket från terminaler? Någon som testat? Det är i PostNords regi.

Av:
    d_anders
    Det brukar gå bra i Malmö i alla fall. Kolla upp öppettiderna.

Av:
    mtb565
    d_anders skrev:
    Det brukar gå bra i Malmö i alla fall. Kolla upp öppettiderna.

Det gick tyvärr inte enligt han jag pratade med.

Av:
    JesperA
    Rattnalle skrev:
    Det är alltid tillåtet att leda en cykel på en gångväg.

Sedan om det finns synpunkter på parkering av cykeln styrs separat.

Bengt-re skrev:
    Leder du cykeln är du väl gående i lagens mening?
    👍 Testar att leda cykeln, antar att det är lite extra bevakning runt dessa typer av landmärken men antar att det allvarligaste som kan hända är att man blir tillsagd bara

Av:
    Tallmmag
    Hej,
    Är det meningen/ok att det är ett litet glapp i kassetten? Alltså om jag plockar av bakhjulet och skakar hjulet, så hörs ett ”glapp-ljud”. Själva kugghjulen sitter lite löst.. Jag har dragit åt kassetten med ett kassettverktyg (förmodligen för hårt...)
    Mvh Magnus

Av:
    magnil
    Vill ha verktyg för att själv kunna byta lager i hjul och ram. Vet att man kan slå ut dem med skruvmejsel och göra egen press men föredrar verktyg avsedda för uppgiften. Såg en tråd för ett tag sedan med lämpliga kit till vettig peng men hittar den inte nu.

Vad köper jag? (Eller kan någon hitta tråden?)

Av:
    fredrick
    Någon med info kring vad detta är för cool skapelse?
    14BB68C9-4910-4A7B-A5B3-B6C254EDEA64.jpeg
    984F726F-7C98-4842-A0B4-3564802F6BDB.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ