• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    NickPick
    Skogsgubben skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    För att återknyta till det vi pratade om för ett par veckor sen angående ventilhattar. Frågan: Är jag en ÄNNU större tönt nu? ;)

#valvecap4ever
    Är det där äkta Kinaaluminium inköpta på Wish? Var rädd om de där. Jag fick mina blåeloxerade stulna. (Bovarna hittade väl inga andra delar av värde på min pendlare)

Jag tror att de som vill ha liknande prylar fortfarande går i skolan tyvärr.

Seriös fråga! Varför är det så svårt att få ett Garmin out front mount att sitta rakt och fint?

Av:
    ooms
    NickPick skrev:
    Skogsgubben skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    För att återknyta till det vi pratade om för ett par veckor sen angående ventilhattar. Frågan: Är jag en ÄNNU större tönt nu? ;)

#valvecap4ever
    Är det där äkta Kinaaluminium inköpta på Wish? Var rädd om de där. Jag fick mina blåeloxerade stulna. (Bovarna hittade väl inga andra delar av värde på min pendlare)

Seriös fråga! Varför är det så svårt att få ett Garmin out front mount att sitta rakt och fint?
    Du har väl köpt en billig kinakopia som är sned och vind!

Av:
    NickPick
    ooms skrev:
    NickPick skrev:
    Skogsgubben skrev:
    jingleyschmidt skrev:

#valvecap4ever

Du har väl köpt en billig kinakopia som är sned och vind!

Nja. De som medföljer 520 och 530 har jag använt.
    Fick en det står Cannondale på gratis förr och den är både lättare och mer rak. Misstänker att den är från Kina.

Av:
    unsuspected
    Jimel skrev:
    unsuspected skrev:
    Vad heter endurohojen vars ram liknar Spez Demo 8 med dämparen på sidan?

Tänker du på Orbea Rallon? Finns ju Stumpjumper också men det är väl ingen enduro.

Nej, detta är något tyskt eller italienskt finbygge.

Av:
    mikipedia_
    unsuspected skrev:
    Jimel skrev:
    unsuspected skrev:

Tänker du på Orbea Rallon? Finns ju Stumpjumper också men det är väl ingen enduro.

Ancilotti kanske, köps på beställning och ingår besök i fabriken för dämparshimsning.

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    unsuspected
    mikipedia_ skrev:
    unsuspected skrev:
    Jimel skrev:
    unsuspected skrev:

Ancilotti kanske, köps på beställning och ingår besök i fabriken för dämparshimsning.

Nära men inte de.

Rättelse.
    Caminade Chill Easy var det.
    Krävdes bara en Google sökning :/

Om jag någongång kommer över mycket pengar får det bli en.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-08 10:40 av unsuspected.

Av:
    Allroad
    Har lyckats få en eker att gå sönder på bakhjulet på en av mina pendlarhojar.

För en som aldrig bytt något sånt, vad bör man tänka på? Hur gör ni för att få rätt ersättningseker? Något man bör tänka på vid monteringen?

Har skivbroms om det är till någon hjälp.

Tack på förhand!

Av:
    C-dale
    https://youtu.be

Av:
    pirx
    Hittills när jag bytt kedjor så har jag... helt enkelt klämt tillbaks pinnen som jag tryckte ut för att öppna kedjan (efter att jag plockat bort några länkar). Inte använt några snabblänkar el dyl.

Sen har jag "masserat" länken lite så att den flexar fint.
    Ibland känner jag igenom kedjan efter ett tag för att se om pinnen (som jag ju då inte längre vet var den sitter) håller på att åka ut.

Detta har funkat so far.
    Men är det totalt idiotiskt?

Av:
    thomaslundstrom
    En KMC Missing Link kostar en femtilapp på bike24. Klicka hem en sån nästa gång du beställer.

(Man ”ska” inte återanvända kedjenitar. Det lär nog funka rätt bra ändå. Men om du byter kedja lär du få med en Missing Link eller motsvarande för andra fabrikat när du köper, så jag fattar eg inte varför du återanvänder nitarna. :)

--

GotoVelo!

Av:
    pirx
    Tycker att jag aldrig sett något som sett ut som speciella länkar i paketet, bara en kedja.
    Ska kolla lite mer noga nästa gång!

Av:
    jonte987
    Shimano hade bara pinnar man bryter av. 2st men går att köpa löst. Nu har de börjat med kedjelås. Även det ska ej återanvändas.

Av:
    Rattnalle
    Precis. Köper man ny kedja följer som regel rätt länk med.

Men visst funkar det att bara nita ihop det igen Om nödlösning. Det håller bara inte lika bra så det är inget jag gör med nya grejer hemma utan snarare i fält om det kniper.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Luthman Photography
    Jag har återanvänt pinnarna på diverse kedjor, eller snarare, på nästan alla där jag inte har snabblänk. De har inte gått av iaf, jag vet inte på vilken hoj det blir mest belastning, en 10-delad (där det drar i sidled) eller en SS (dr det blir rätt hård belastning i längsled).

Av:
    Freddie L
    Shimano har speciella utbytesnitar, iaf upp till 10-delat. Användbart när man redan har ett snabblås på kedjan tex.

Jag har under mina femton år av motionscyklande endast dragit av två kedjor, detta antagligen pga att jag har ovanligt klena ben. Men båda gånger har det varit där jag har fulfixat och bara tryckt tillbaka niten (aldrig någonsin när jag använt riktig utbytesnit eller snabblås). Anekdotiskt, javisst, men jag ser numer till att inte utsätta mig för den risken.

/Fredrik

Av:
    Rattnalle
    Jag har också bara kvaddat kedjor antingen där jag fulnitat eller i kedjelåset. Det har alltid varit ett osmidiga växlingar som dragit av kedjan, inte rak belastning.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    thomaslundstrom
    Hur fasen vet ni att ni har dragit av kedjan just vid fulnitningen? Märker ni länken med tuschpenna? ;P

--

GotoVelo!

Av:
    Freddie L
    Det syns på niten. Kanske bara jag som har en sliten kedjebrytare? Plus att en gång jag gjorde det var när jag kortat kedjan för mycket, så fulfixet var bara två länkar från snabblåset-> lätt att komma ihåg.

/Fredrik

Av:
    pirx
    jonte987 skrev:
    Shimano hade bara pinnar man bryter av. 2st men går att köpa löst. Nu har de börjat med kedjelås. Även det ska ej återanvändas.

Ja, något sådant har jag nog sett.
    Ska ta och kolla imorrn, har ett paket ny kedja liggande i källaren. Den är nog några år gammal iofs.

Men sådana saker ska alltså bara användas en gång då? Sånt som kommer med i paketen?

Det är en sån här jag borde skaffa till en 11-delad ultegra-kedja för crossen va? https://www.bikester.se

Av:
    pirx
    Och en annan grej så här direkt.
    Hur läser ni det här forumet? Webben? En app?

Det är ju ganska mycket trafik här så man vill ju effektivisera om det går.

Av:
    jonte987
    pirx skrev:
    jonte987 skrev:

Ja, något sådant har jag nog sett.
    Ska ta och kolla imorrn, har ett paket ny kedja liggande i källaren. Den är nog några år gammal iofs.

Men sådana saker ska alltså bara användas en gång då? Sånt som kommer med i paketen?

Det är en sån här jag borde skaffa till en 11-delad ultegra-kedja för crossen va? https://www.bikester.se

Eller nåt sånt här. Finns till mtb ialla fall...

https://www.wiggle.se|ssdaUA64D_dm|pcrid|295325957253|pkw||pmt||prd|471887sv|&pgrid=64999173091&ptaid=pla-522566945965&gclid=Cj0KCQjwivbsBRDsARIsADyISJ9XMiwa6WOpE5604QdBrdt68emVVZYl1sfZNBXc78RKcsgtKKFoi0gaArEVEALw_wcB

Edit. Funkar inte. Sök chain pin 11 speed
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 06:35 av jonte987.

Av:
    thomaslundstrom
    pirx skrev:

Det finns mig veterligen inte någon app; man får använda webbrowsern.

--

GotoVelo!

Av:
    Raggamuffin
    thomaslundstrom skrev:
    pirx skrev:

Det finns mig veterligen inte någon app; man får använda webbrowsern.

Som tur är.

// Muffin

Av:
    mtb565
    Kedja till GX Eagle, är det värt med dom dyrare eller ska man köra NX?

Av:
    NickPick
    Xx1 är såklart bättre.

Av:
    cykelärkul
    Hur mycket Tire sealent skall man ha i vardera däck till 2.5 29er fram och 2.4 29er bak?

Av:
    Bengt-re
    pirx skrev:

"Appen" Lynx är bra.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

SmartSelect_20191012-005451_JuiceSSH.jpg

Av:
    jonte987
    Cool. Lynx har jag kört i telnet en gång i tiden.

Jag kollar på rigid forks till 26an. Tänker att jag ska cykla på den med barnen.

Är mounting height samma som axle to crown?
    Gissar att random rigid funkar till ram byggd för 100mm?

Av:
    Bengt-re
    jonte987 skrev:

Jag kollar på rigid forks till 26an. Tänker att jag ska cykla på den med barnen.

PX crommolly gaffel brukar väl passa till det mesta som haft 80-100 mm dämpgaffel i sin glans dagar. 440 hade den i AC mått och okomprimerade 80mm gafflar för 26" hade väl 460mm i AC vilket borde vara spoton om man räknar in lite sag.

https://www.planetx.co.uk

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    jonte987
    Bengt-re skrev:
    jonte987 skrev:

PX crommolly gaffel brukar väl passa till det mesta som haft 80-100 mm dämpgaffel i sin glans dagar. 440 hade den i AC mått och okomprimerade 80mm gafflar för 26" hade väl 460mm i AC vilket borde vara spoton om man räknar in lite sag.

https://www.planetx.co.uk

Mm, recon silver 100mm har 490 ac = 460 med 30% sag. Så 420 i installation height låter inte bra. Om det nu är samma mått..

Av:
    Karin_P
    Karin_P skrev:
    Der Kaiser skrev:
    Min lilla efterforskning säger också fyrkantslager. Förutom infon ovan så går de ju inte att spänna åt i sig, men det kan ju vara så att den är dåligt uppspänd från början och att det går att dra åt hylsorna som håller den i bb'n.

Prova att dra åt hylsorna är kanske det enda som går att göra åt det då.

Tack hörrni, det var bara att dra åt vevlagerkoppen litegrann så slutade det glappa. Superenkelt ju. Störigt bara att jag var till tre cykelbutiker som alla sa att jag behövde byta vevlager. Kan iofs ha berott på språkförbistring, det kanske inte alls var det de sa. Nåväl, nu funkar det utmärkt.

Av:
    Raggamuffin
    cykelärkul skrev:
    Hur mycket Tire sealent skall man ha i vardera däck till 2.5 29er fram och 2.4 29er bak?

Jag brukar ha runt en deciliter.

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in