• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    marr
    jonte987 skrev:
    Är det verkligen den? Ser annorlunda ut än denna som jag använde till slx

https://www.chainreactioncycles.com

X-Tools BB Tool Hollowtech II - Spanner Fitting

marr skrev:
    Typ

Shimano har ju numer två modeller på ht2 vevlager. (eller ja 4) men två vanliga.
    Men både det jag postat och du löser samma sak för samma lager.

Är det nya lilla modellen krävs adapter eller annat verktyg.

Av:
    marr
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    Typ

Tusen tack! Är det en komplett list över de verktyg man behöver för 1x11 konvertering? :) Då var jag nogårlunda rätt ute då, missade vevlagerverktyget för Hollowtech :)

Du behöver inte vevlagerverktyget egentligen.
    Men plastverktyget för förspänningsskruven är bra.

Men innan vi drar slutsatser. Vi vet inte vad du har för prylar. Det krävs mer info här.
    Slx säger inget tex. Det krävs modellnummer eller bilder.

Utöver kan du behöva klingbultsverktyg, insexnycklar osv.

Av:
    emmer
    Tarvas det inte ett riktigt fylleköp?

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    eucalyptus
    marr skrev:
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    Typ

Tusen tack! Är det en komplett list över de verktyg man behöver för 1x11 konvertering? :) Då var jag nogårlunda rätt ute då, missade vevlagerverktyget för Hollowtech :)

Men innan vi drar slutsatser. Vi vet inte vad du har för prylar. Det krävs mer info här.

XT M8000 årsmodell 2016-17 har inte så mycket mer :P
    sca.jpg
    scal.jpg

Av:
    jonte987
    Verktygsats för 9000 pund?

Bilden ser inte ut som mitt shimano 2018. Fäster annorlunda och på andra sidan

emmer skrev:
    Tarvas det inte ett riktigt fylleköp?

Av:
    marr
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    Typ

XT M8000 årsmodell 2016-17 har inte så mycket mer :P

Den där cannondaleveven får du googla på hur du får isär. Det är inte en shimano iallafall :p
    Ser ut som pressfit vevlager med.

Kasettverktyg, kedjepiska och kedjebrytare behöver du.
    Insexnycklar och förmodligen klingbultsverktyg.

För veven vet jag inte.

Angående kedjebrytare kan det vara idé att köpa et bra multiverktyg med inbyggd kedjebrytare som första verktyg.

Av:
    jonte987
    Så då ska det pressas in ett nytt vevlager också?

Av:
    marr
    jonte987 skrev:

Om han ska byta vev, så ja kanske. Ska veven bara få ett nytt drev så behövs det ju inte.

Av:
    eucalyptus
    marr skrev:
    jonte987 skrev:

Om han ska byta vev, så ja kanske. Ska veven bara få ett nytt drev så behövs det ju inte.

Kan de va så här enkelt??? Lite sjukt isf
    https://www.youtube.com

Av:
    marr
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    jonte987 skrev:

Absolut kan de vara så :) lär dock sitta lite hårdare än på filmen. De gör de alltid.

Av:
    eucalyptus
    marr skrev:
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    jonte987 skrev:

Absolut kan de vara så :) lär dock sitta lite hårdare än på filmen. De gör de alltid.

Här är en video om samma sak

Förstår jag det rätt som att när man fått av vänster vev, så kan man bara "dra" ut höger vev och därmed få bort kugghjulen?
    10mm insex och "park tools CCP-22"
    https://www.parktool.com

Ser ju ut o va liknande som detta haha ;)
    https://www.biltema.se

En på Facebook sade att man behöver ett flertal verktyg för en bra bit över 1000 lappen för att göra denna procedur så vet inte vad jag ska tro :D :D

Här är en sprängskiss på alltihopa
    https://www.cannondale.com

Ber så mycket om ursäkt om detta är helt idiotiska frågor, men spelar ingen roll i vilka termer man googlar "remove cannondale scalpel crankset" man får upp typ noll resultat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-29 23:35 av eucalyptus.

Av:
    marr
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    jonte987 skrev:

Här är en video om samma sak

Förstår jag det rätt som att när man fått av vänster vev, så kan man bara "dra" ut höger vev och därmed få bort kugghjulen?
    10mm insex och "park tools CCP-22"
    https://www.parktool.com

Ser ju ut o va liknande som detta haha ;)
    https://www.biltema.se

En på Facebook sade att man behöver ett flertal verktyg för en bra bit över 1000 lappen för att göra denna procedur så vet inte vad jag ska tro :D :D

Här är en sprängskiss på alltihopa
    https://www.cannondale.com

Ber så mycket om ursäkt om detta är helt idiotiska frågor, men spelar ingen roll i vilka termer man googlar "remove cannondale scalpel crankset" man får upp typ noll resultat.

Ccp-22 behöver du absolut inte. Tror inte den passar väl?
    Hade för mig attt cannondale har sin egna modell. Men aldrig meckat med deras vevar, så dålig koll.

Visst är den lik biltema. Skillnaden är att den ena fungerar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-30 07:28 av marr.

Av:
    fredrik168
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    eucalyptus skrev:
    marr skrev:
    jonte987 skrev:

Det står ju FSA på drevet så googla remove fsa crankset

Av:
    texastommi
    Vajer/slangdragning in- och utvändigt! Hur får jag till det här snyggast och med minst rassel vid cykling?
    20181230_145041.jpg

Bakväxelvajer/slang går just nu invändigt, medan dropper och bakbroms är dragna utvändigt. Finns två hål till övers i ramen, men det ena går ut på undersidan strax före klingan, se bilder.
    20181230_145455.jpg

Detta gör mig lite fundersam.. O just ja, vad har den inringade prytteln för officiellt namn?
    20181230_145421.jpg

Mkt tacksam för input!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-30 15:04 av texastommi.

Av:
    mtb565
    Kommer inte Transition Smuggler 2019 års modell i aluminium?

Av:
    Atakua
    texastommi skrev:
    Vajer/slangdragning in- och utvändigt! Hur får jag till det här snyggast och med minst rassel vid cykling?

Knyt dem med buntband, inte nödvändigt helt tätt men bara för att minska amplituden på deras eventuellt gungande.
    Det smidigaste sättet är väl att använda värmekrympkabel. Men det kräver mycket strategiskt företänkande, och det orkade jag aldrig klara.

texastommi skrev:
    O just ja, vad har den inringade prytteln för officiellt namn?
    Mkt tacksam för input!

Det engelska namnet är "ferrule". På svenska… kanske »ändkåpa«?

Av:
    emmer
    Ändhylsa.

—————

Av:
    NickPick
    Om en lvgfälg har ytterbredd 26.4mm bör man egentligen inte fundera på däck bredare än det måttet, väl?

Av:
    emmer
    Det beror på vad man vill ha.
    Men för hyfsat lågt luftmotstånd - om fälgen är designad för det - så är något smalare än lika med att föredra.

—————

Av:
    SGS
    OK, nu kör vi ett varv träningsteori igen.

Jag är (förhållandevis) snabb på korta sträckor, oavsett sport. F.f.a. branta backintervaller och dylikt tycks vara min melodi. Där presterar jag (enligt Strava) långt över vad jag borde. Så fort det handlar om mer än några minuters intensivt jobb kroknar jag däremot.

Vad bör jag fokusera på för att förbättra farten över längre perioder på sig 5-15 minuter?

Av:
    NickPick
    emmer skrev:
    Men för hyfsat lågt luftmotstånd - om fälgen är designad för det - så är något smalare än lika med att föredra.

Nya roval c38 som det funderas på. Kommer på spechojar i både tarmac, diverge och crux.

Av:
    emmer
    NickPick skrev:
    emmer skrev:
    Nya roval c38 som det funderas på. Kommer på spechojar i både tarmac, diverge och crux.
    Är väl rätt kantiga fälgar? men om de ser ut som jag tror så skulle jag hålla mot på 25:or.
    (Speciellt om man kör lite fortare på bra väg där 28:or lätt är antingen är lite "imprecisa" eller jäkligt stötiga. Och 23:or kommer sabba aerodynamiken en smula.)

—————

Av:
    Åttioåtta
    Någon som har tips på bra skärmar till en mtb utan fästen för vanliga skärmar? Funkar en sådan man sätter på sadelröret för att hålla sig torr baktill? Något förslag till framdäcket?

Av:
    Pand
    Att det finns lefty-cyklar är bekant men finns det cyklar som bara har en baktriangel?

Av:
    revben
    Ja det är klart :) den här bland annat.
    http://www.englishcycles.com

Av:
    Atakua
    Pand skrev:
    Att det finns lefty-cyklar är bekant men finns det cyklar som bara har en baktriangel?

Det finns även cyklar som inte har någon baktriangel alls!

IMG_20180628_173902.jpg

Såg sådana i Singapore.

Av:
    SGS
    Åttioåtta skrev:
    Någon som har tips på bra skärmar till en mtb utan fästen för vanliga skärmar? Funkar en sådan man sätter på sadelröret för att hålla sig torr baktill? Något förslag till framdäcket?

Beror på vad du är ute efter. (Syftet).

Skärmar av typen Marsh Guard e.t.c. fungerar helt OK för att hålla det värsta borta enligt egen erfarenhet. Men det är inget jag hade förlitat mig på vid pendling. Eller om man brukar plöja rakt igenom de största vattenansamlingarna :)

EDIT: Ang. sadelrörskärmar så kan de absolut fungera bra. Men kanske inte alltid är så uppskattat av bakomvarande cyklister om det är något man behöver ta hänsyn till. Då krävs något som omsluter däcket bättre.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-08 20:39 av SGS.

Av:
    Pand
    Tack.
    Ni råkar inte ha koll på någon/några serietillverkare hittar bara specialprojekt när jag säker på "righty"?

Av:
    Rattnalle
    SGS skrev:
    Åttioåtta skrev:

Skärmar av typen Marsh Guard e.t.c. fungerar helt OK för att hålla det värsta borta enligt egen erfarenhet. Men det är inget jag hade förlitat mig på vid pendling. Eller om man brukar plöja rakt igenom de största vattenansamlingarna :)

EDIT: Ang. sadelrörskärmar så kan de absolut fungera bra. Men kanske inte alltid är så uppskattat av bakomvarande cyklister om det är något man behöver ta hänsyn till. Då krävs något som omsluter däcket bättre.
    Ibland är det bra om bakomvarande inte uppskattar det så man slipper hjulsugare.

Mudhugger är annars ungefär så bra det blir bland skogsdugliga skärmar.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Åttioåtta
    SGS skrev:
    Åttioåtta skrev:

Syftet är att hålla mig någorlunda torr på vägen till skola och jobb. Lite småstänk kvittar väl men vill gärna kunna cykla i typ chinos som jag har ibland utan smutsfläckar. Håller gärna ryggan och nedre ryggen ren också. Jag brukar promenera istället om det regnar, det är egentligen bara för att kunna cykla även när det är lite lätt blöta.

Stänk bakåt får jag helt enkelt hålla koll på när jag cyklar om då. Tack för tipset.

Av:
    Pfaff
    Med lite strips och klurighet kan väl https://www.sks-germany.com fungera.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    NLC
    Atakua skrev:
    Pand skrev:

Det finns även cyklar som inte har någon baktriangel alls!

Såg sådana i Singapore.

Har provat de där i bl.a. Berlin och London. Solida gummidäck och gjutna fälgar, riktiga komfortkanoner.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    tinkerbell
    Skulle montera SRAM-drev på ett Rotor 3D24-parti, men medföljande klingbultar "bottnar" innan dreven fixeras. Har jag fel drev, fel klingbultar eller fel spindel?

Klingorna ska vara kompatibla med 10spd, och tanken är att köra en sram red framväxel från 2009 på dem.

Av:
    NLC
    Vilka SRAM drev är det? Jag har nyligen monterat
    * SRAM PowerGlide Chainring 110mm - 46 + 48 + 50 Teeth for Force 2012, Rival + Apex
    * SRAM PowerGlide Chainring 110mm - 34 + 36 + 38 Teeth for Red Black Edition, Force, Rival + Apex
    (som de heter på Bike24) på en 3D24-vev men med en mix av klingbultar från KCNC och Rotor (för de satt på innan jag bytte drev).

Har också monterat ovanstående lillklinga med SRAM PowerGlide Chainring 110mm 50 + 52 Teeth for Red Black Edition, Force 2013 på en 3D24-vev med P2M-spindel och klingbultar från KCNC.

Om du vill kika vet du var de står ;-)

Av:
    lundatok
    SGS skrev:
    OK, nu kör vi ett varv träningsteori igen.

Jag är (förhållandevis) snabb på korta sträckor, oavsett sport. F.f.a. branta backintervaller och dylikt tycks vara min melodi. Där presterar jag (enligt Strava) långt över vad jag borde. Så fort det handlar om mer än några minuters intensivt jobb kroknar jag däremot.

Vad bör jag fokusera på för att förbättra farten över längre perioder på sig 5-15 minuter?
    Kanske klassisk tröskelträning med längre intervaller i z3-4?

Av:
    Spacekitty
    tinkerbell skrev:
    Skulle montera SRAM-drev på ett Rotor 3D24-parti, men medföljande klingbultar "bottnar" innan dreven fixeras. Har jag fel drev, fel klingbultar eller fel spindel?

Klingorna ska vara kompatibla med 10spd, och tanken är att köra en sram red framväxel från 2009 på dem.

Det "nomala" brukar vara 6mm klingbult för singelklinga och 8mm klingbult för dubbelklinga.

=^.^=

Av:
    tinkerbell
    NLC skrev:
    * SRAM PowerGlide Chainring 110mm - 46 + 48 + 50 Teeth for Force 2012, Rival + Apex
    * SRAM PowerGlide Chainring 110mm - 34 + 36 + 38 Teeth for Red Black Edition, Force, Rival + Apex
    (som de heter på Bike24) på en 3D24-vev men med en mix av klingbultar från KCNC och Rotor (för de satt på innan jag bytte drev).

Har också monterat ovanstående lillklinga med SRAM PowerGlide Chainring 110mm 50 + 52 Teeth for Red Black Edition, Force 2013 på en 3D24-vev med P2M-spindel och klingbultar från KCNC.

Lilla klingan är SRAM PowerGlide Chainring 110mm - 34 + 36 + 38 Teeth for Red Black Edition, Force, Rival + Apex
    Stora klingan misstänker jag är SRAM PowerGlide Chainring 110mm - 46 + 48 + 50 Teeth for Force 2012, Rival + Apex (och det står 50/36 på den, så frågan är om ramperna är kompatibla med en 34T). Den är silverfärgad och inte svart som den verkar vara numera så den har säkert hängt hos Sivert ganska länge...

Har inte haft tid eller möjlighet att montera av klingbultarna från min P2M som är monterad på andra Rotor-vevar för en kontrollmätning. De som sitter där är troligen SRAM originalbultar från hedenhös. Nu när jag tänker efter har jag klingbultar på ett gammalt SRAM Red-vevparti, så det är inte säkert att jag behöver fixa nya bultar pronto.
    När det gäller referensexemplar så tittar jag gärna på det när jag lånar lagerpressen ;)

Av:
    Bonzo
    Okej, här kommer en fredagsfråga:
    Om man har en pärm med ett register, typ enligt bild nedan. Vilket är då rätt sätt att använda flikarna? Ska man sätta in det som tillhör exempelvis flik 4, innan eller efter markeringen på nämnd flik?

9613997899806.jpg

Av:
    Rattnalle
    Man vill kunna ta tag i fyran och lyfta den för att komma åt innehållet i 4, tycker jag. Men jag är ingen extremt rutinerad pärmanvändare.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Bonzo
    Rattnalle skrev:
    Man vill kunna ta tag i fyran och lyfta den för att komma åt innehållet i 4, tycker jag. Men jag är ingen extremt rutinerad pärmanvändare.

Jag är helt med på hur du menar, men samtidigt känns det logiskt om fyran syns om man är inne i den fliken.
    Resultatet av mitt velande blir att jag gjort olika i olika pärmar, vilket skapar väldig förvirring för mig själv. Make up yer damn mind, liksom!

Av:
    daikai1
    Ska du till flik nr. 4 och se innehållet, så tar du bara tag i fliken, viker över och du är där.

Varför ska du behöva se vilken flik du använder när du redan läser där?

Sitter inte index fast i flik nr.1 Förresten?

Av:
    NLC
    tinkerbell skrev:
    NLC skrev:

Lilla klingan är SRAM PowerGlide Chainring 110mm - 34 + 36 + 38 Teeth for Red Black Edition, Force, Rival + Apex
    Stora klingan misstänker jag är SRAM PowerGlide Chainring 110mm - 46 + 48 + 50 Teeth for Force 2012, Rival + Apex (och det står 50/36 på den, så frågan är om ramperna är kompatibla med en 34T). Den är silverfärgad och inte svart som den verkar vara numera så den har säkert hängt hos Sivert ganska länge...

Har inte haft tid eller möjlighet att montera av klingbultarna från min P2M som är monterad på andra Rotor-vevar för en kontrollmätning. De som sitter där är troligen SRAM originalbultar från hedenhös. Nu när jag tänker efter har jag klingbultar på ett gammalt SRAM Red-vevparti, så det är inte säkert att jag behöver fixa nya bultar pronto.
    När det gäller referensexemplar så tittar jag gärna på det när jag lånar lagerpressen ;)

Du är så välkommen :-)

Av:
    Hjulning
    Om man har Garmin klocka och cykeldator som inte stödjer blåtand och måste ha kabel för att föra över data. Idag kör jag det via en gammal laptop som är på gång att pajja. Vad ska jag köpa för att ersätta den? Kan man ladda över data via Chromebook eller behövs en ny laptop? Finns det något annat sätt, exempelvis via androidlur?

Av:
    Bonzo
    daikai1 skrev:
    Ska du till flik nr. 4 och se innehållet, så tar du bara tag i fliken, viker över och du är där.

Varför ska du behöva se vilken flik du använder när du redan läser där?

Sitter inte index fast i flik nr.1 Förresten?

Index sitter inte fast i flik 1. Hade det varit så hade det inte varit någon tvekan. Däremot finns inget blad efter sista fliken, vilket gör att man hamnar "utanför" registret när man ska lägga någon i sista fliken. Det blir liksom som om sista bladet i en bok skulle vara utanför pärmen. (Ja, jag hör hur fånigt det låter.)

Av:
    Clark
    Jag har en ram som enligt spec är gjord för bb86 med lager (Rotor) för 30 mm axel. Tänkte då att det skulle gå bra att montera ett FSA Gossamer för bb386, men icke! Axeln verkar vara för kort så vevpartiet slutar gå runt långt innan jag dragit till rätt moment. När jag mäter på ramen är det 89 mm (ca) brett över lagren.

Är det fel på ramen eller behöver jag ha ett lager från FSA? Skulle det gå att använda ett FSA Gossamer med vilka 30 mm-lager som helst bara jag får till rätt yttermått?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in