• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    Raggamuffin
    Bonzo skrev:
    daikai1 skrev:
    Ska du till flik nr. 4 och se innehållet, så tar du bara tag i fliken, viker över och du är där.

Varför ska du behöva se vilken flik du använder när du redan läser där?

Sitter inte index fast i flik nr.1 Förresten?

Index sitter inte fast i flik 1. Hade det varit så hade det inte varit någon tvekan. Däremot finns inget blad efter sista fliken, vilket gör att man hamnar "utanför" registret när man ska lägga någon i sista fliken. Det blir liksom som om sista bladet i en bok skulle vara utanför pärmen. (Ja, jag hör hur fånigt det låter.)

Men du har en poäng, sista fliken känns som den inte riktigt hör till när man är där. Det händer jag sätter en blank slutsida som är lika bred som registret / Mvh extrem pärmvändare.

// Muffin

Av:
    Clark
    Hjulning skrev:
    Om man har Garmin klocka och cykeldator som inte stödjer blåtand och måste ha kabel för att föra över data. Idag kör jag det via en gammal laptop som är på gång att pajja. Vad ska jag köpa för att ersätta den? Kan man ladda över data via Chromebook eller behövs en ny laptop? Finns det något annat sätt, exempelvis via androidlur?

Jag har tidigare använt ST Uploader (fanns i Google play) för att ladda över från min Garmin Edge 500 till Androidtelefon. Behövs också en OTG-kabel för att koppla USB. Vet inte om det funkar med nyare versioner av Garmin och Android men kan vara värt att testa.

Av:
    nisseson
    Hjulning skrev:
    Om man har Garmin klocka och cykeldator som inte stödjer blåtand och måste ha kabel för att föra över data. Idag kör jag det via en gammal laptop som är på gång att pajja. Vad ska jag köpa för att ersätta den? Kan man ladda över data via Chromebook eller behövs en ny laptop? Finns det något annat sätt, exempelvis via androidlur?

Jag har en gammal Garmin Edge 500 från yngre järnåldern som cykeldator (dvs. den stödjer bara kabel för överföring) och det funkar bra för att manuellt synka (klassisk filöverföring) till Strava med min Chromebook när jag är på resa (har Windows desktop-station hemma där kabeln används annars.) Vet inte hur det skulle vara med t.ex. Garmin Connect.

Av:
    Hjulning
    Clark skrev:
    Hjulning skrev:

Jag har tidigare använt ST Uploader (fanns i Google play) för att ladda över från min Garmin Edge 500 till Androidtelefon. Behövs också en OTG-kabel för att koppla USB. Vet inte om det funkar med nyare versioner av Garmin och Android men kan vara värt att testa.

Tack för tipset. Tror jag hittade den. Ska bara fixa en adapter så ska jag testa.

Av:
    Hjulning
    nisseson skrev:
    Hjulning skrev:

Jag har en gammal Garmin Edge 500 från yngre järnåldern som cykeldator (dvs. den stödjer bara kabel för överföring) och det funkar bra för att manuellt synka (klassisk filöverföring) till Strava med min Chromebook när jag är på resa (har Windows desktop-station hemma där kabeln används annars.) Vet inte hur det skulle vara med t.ex. Garmin Connect.

Tack för infon. Testar appen jag fick tips om ovan först.

Av:
    dnleriksson
    Körde ST Uploader förut men med min klocka som har ant+ är den här appen tusen gånger bättre. Minst.
    https://play.google.com

Vet dock inte vad dina stödjer? Bara kabel?

/Daniel

Av:
    Alfakrull
    Hur i hela fridens namn får man bort luftburken på en debonair-dämpare för service? Det är ju typ sju glatta konformade millimeter att greppa i, det är inte mycket direkt. Har testat att vira slang runt dämparen att dra med utan framgång, min nästa idé är väl oljefiltersborttagare men det kan jag inte få tag på på några dagar. Finns det några andra knep? Misstänker att dämparen inte varit isär sen fabriken för några år sedan...

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    m3lk3r
    Har så dålig koll på andra handsvärde på delar. Vad kan en i princip helny rockshox recon rl 130 mm med boost (2018) kunna säljas för?

Av:
    jonte987
    m3lk3r skrev:
    Har så dålig koll på andra handsvärde på delar. Vad kan en i princip helny rockshox recon rl 130 mm med boost (2018) kunna säljas för?

Jag köpte en för 1000 spänn men då var röret bara 158mm.

Av:
    xyz-saft
    Alfakrull skrev:
    Hur i hela fridens namn får man bort luftburken på en debonair-dämpare för service? Det är ju typ sju glatta konformade millimeter att greppa i, det är inte mycket direkt. Har testat att vira slang runt dämparen att dra med utan framgång, min nästa idé är väl oljefiltersborttagare men det kan jag inte få tag på på några dagar. Finns det några andra knep? Misstänker att dämparen inte varit isär sen fabriken för några år sedan...

Gör rent ordentligt och testa att vrida för hand med diskhandske för att få mer grepp?

n+1

Av:
    ForesterGuy
    Alfakrull skrev:

Jag improviserade en oljefilterborttagare med hjälp av ett spikband och en flacktång.

Av:
    m3lk3r
    Alltid haft snabbklämmor på sadelstolpar men nu har jag en cykel här med torx utan rätt storlek på torx. Varför har man torx där? Ser inte varför man inte skulle ha vanlig insex eller en snabbklämma.

Av:
    Åttioåtta
    Om man vill göra sin pendlare så oattraktiv som möjligt för tjuven, går det bra att bara sandpappra bort all lack? Måste man efterbehandla på något vis?

Av:
    thomaslundstrom
    Åttioåtta skrev:
    Om man vill göra sin pendlare så oattraktiv som möjligt för tjuven, går det bra att bara sandpappra bort all lack? Måste man efterbehandla på något vis?

Du får nog komplettera vilket rammaterial din pendlare är gjord av, eller posta i saidatråden https://happyride.se .

--

GotoVelo!

Av:
    Åttioåtta
    thomaslundstrom skrev:
    Åttioåtta skrev:

Du får nog komplettera vilket rammaterial din pendlare är gjord av, eller posta i saidatråden https://happyride.se .

Aa just det. Det är stål :)

Av:
    Alfakrull
    Alfakrull skrev:

Om någon annan skulle ha samma problem: diskhandske räckte inte och någon ordentlig hävarm fick jag inte. Så jag tog mig till trekstore och lärde mig att det går att montera av yttre burken (den som roterar utan att skruvas upp). Av med packningen nedanför och sen dra. Jag gissar att det skulle lossna om en torkar rent och använder diskhandske sen, annars blir det i alla fall en större yta att greppa med lämpligt verktyg.

Av:
    Atakua
    m3lk3r skrev:
    Alltid haft snabbklämmor på sadelstolpar men nu har jag en cykel här med torx utan rätt storlek på torx. Varför har man torx där? Ser inte varför man inte skulle ha vanlig insex eller en snabbklämma.

Låna torxverktyget av någon, skruva bulten loss och ersätt den med passande insexbult. Eller köp en snabbklämma med rätt diameter och ersätt klämman som helhet, de är inte dyra. Ett problem med snabbklämmor är att om man inte låser den ordentligt så sjunker sadelstolpen i sadelröret och rispas. Och så småningom slitas klämman och så blir risprisken högre. Dessutom blir stöldrisken ännu högre med snabbklämman.

En tänkbar anledning för att använda torx på sadelklämman är precis att alla inte har ett passande verktyg på sig, så blir stöldrisken mindre. En annan orsak är att ett torxhuvud som är lika stort som ett insexhuvud kan tåla högre vridmoment utan att man förstör bulthuvudet. Till sist, kanske hade cykelns tillverkare för mycket torxbultar i sitt lager.

Av:
    Jonatan F
    Det här med att tänka innan man köper.

Om jag köper nya 27,5 hjul istället för mina 700c hjul borde väll inget hända om jag bara:

- Köper rätt infästning och spacing (qr)
    - Ökar däckdiametern motsvarande minskad hjulstorleken (23mm-42mm kompenserar perfekt och passar på bredden)

Inget annat kan väll gå fel då?

Av:
    emmer
    [ironi]Inte ett skit kan gå fel. Det finns precis lika många bra 42-584 -däck att välja på som 622. [/ironi]

(42:or på 27,5'' blir mindre diameter än 23:or på 622 - men det är väl en petitess...)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Jonatan F
    Enligt internet ska det gå bra :) men kan vara dålig källa. Se gröna rutor.

Haha, nej, finns ju oändligt med bra 27,5" qr-hjul också ;)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-18 18:31 av Jonatan F.

IMG_7363.PNG
    IMG_7364.PNG
    IMG_7365.PNG

Av:
    emmer
    Det är extremt sällan man pumpar så mycket så inte däcken sjunker ihop en 10%
    (Troligen än mer på 42:or för med 10% blir dom hoppiga som faan... Så även med 15-20%...)
    Så säg 622+2*0,9*23 lika med 584+2*0,75*52 ungefär.
    Fast nu spelar det ju inte så stor roll, egentligen...

—————

Av:
    Jonatan F
    Väldigt bra poäng! Inte tänkt på det.

Sammanfattningsvis alltså:

- Något lägre cykel (någon mm vilket borde kvitta)
    - Svårare att hitta bra däck

Känns ju ok:)

Av:
    Tretjak
    Fulcrum/Campagnolo AFS är det bara en egen variant av Centerlock?
    Är det bara själva låsmuttern som skiljer AFS jämfört ”vanliga” CL och själva skivorna är dom samma?

Mvh Tretjak (Fredrik)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-23 07:37 av Tretjak.

Av:
    emmer
    Ja

—————

Av:
    Tretjak
    emmer skrev:
    Ja

Jag tar det som ett svar på min fråga Emmer.
    Tack

Mvh Tretjak (Fredrik)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-23 10:40 av Tretjak.

Av:
    SGS
    Jaha, ska ut och rulla med barnvagnen om en timme och nu har tydligen ett av däcken rejäl punka.

Hade det hänt på cykeln hade jag bytt slang. Tyvärr har jag ingen liggandes till barnvagnshjul och ska jag vara ärlig har jag nog inte lappat en punktering sedan jag var barn. Har alltså inget smart kit att ta till.

Vad göra som tillfällig lösning? Fungerar silvertejp?

Av:
    qma
    SGS skrev:
    Jaha, ska ut och rulla med barnvagnen om en timme och nu har tydligen ett av däcken rejäl punka.

Hade det hänt på cykeln hade jag bytt slang. Tyvärr har jag ingen liggandes till barnvagnshjul och ska jag vara ärlig har jag nog inte lappat en punktering sedan jag var barn. Har alltså inget smart kit att ta till.

Har du tubelessgucka? Det kanske funkar att fylla genom ventilen och sen skaka runt och pumpa. Minsta lilla LBS har punkalappar oxå. Fulspray för bilpunka från macken men då är det väl schrader-ventil och barnvagnen kanske har dunlop?

Av:
    Alfakrull
    qma skrev:
    Minsta lilla LBS har punkalappar oxå.
    Mitt lokala Hemköp har också punkalagningskit så det går att hitta lite överallt.

Av:
    SGS
    qma skrev:
    SGS skrev:

Har du tubelessgucka? Det kanske funkar att fylla genom ventilen och sen skaka runt och pumpa. Minsta lilla LBS har punkalappar oxå. Fulspray för bilpunka från macken men då är det väl schrader-ventil och barnvagnen kanske har dunlop?

Tyvärr varken gucka eller LBS i stan. Ironiskt nog har jag punkaspray, men mycket riktigt stämmer inte ventilen överens med slangen.

Tror däremot jag har en gammal joggingvagn med skevt framhjul längst in i förrådet som ser ut att få rycka in. Om vi nu inte slängt den d.v.s. Vardagsdramatik.

Av:
    SGS
    Alfakrull skrev:
    qma skrev:
    Minsta lilla LBS har punkalappar oxå.
    Mitt lokala Hemköp har också punkalagningskit så det går att hitta lite överallt.

Intressant, får ta vägarna förbi lite matbutiker och kika.

Av:
    lundatok
    Hur får jag av lack på en kolfiberram? Ska lacka om med vitt så jag behöver få bort färgen och på en grundfärg. Vilken metod leder till minst grundarbete innan jag kan grunda och lacka?

Av:
    tinkerbell
    lundatok skrev:
    Hur får jag av lack på en kolfiberram? Ska lacka om med vitt så jag behöver få bort färgen och på en grundfärg. Vilken metod leder till minst grundarbete innan jag kan grunda och lacka?
    Morakniv?

Av:
    d_anders
    Om den är målad så ta kniv och/eller sandpapper ner till grundfärgen som du låter sitta kvar. Ska du göra hela ramen så kör korta och intensiva intervaller.

Av:
    NickPick
    Det borde vara smart att köpa 30mm breda (yttermått) landsvägsfälgar år och 2019, right? Kommer kanske ändå inte uppfylla 105-regeln troligen, dvs bredare fälg än däck.

Men! Höjd då? 38/40 är populärt, men 45mm kanske är mest rätt. Mest platt.

Av:
    lundatok
    Om det mest är platt så hade jag gått på 50-60.

Av:
    Allroad
    Meow
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-24 22:29 av Allroad.

Av:
    HåkanB
    Jag har sett på bild att en del cyklar (touring gravel) har skruvar på överröret som verkar vara för flaskställ. Är det för att ha en extra liggande flaska eller vad är det till? Det blir ju trångt i sådana fall att få ur flaskan med styrröret precis bredvid.

Av:
    marr
    HåkanB skrev:
    Jag har sett på bild att en del cyklar (touring gravel) har skruvar på överröret som verkar vara för flaskställ. Är det för att ha en extra liggande flaska eller vad är det till? Det blir ju trångt i sådana fall att få ur flaskan med styrröret precis bredvid.

Snacksväska :)

Av:
    HåkanB
    marr skrev:
    HåkanB skrev:

Fastskruvad?

Av:
    NLC
    HåkanB skrev:
    marr skrev:
    HåkanB skrev:

Fastskruvad?

Yes, det finns boxar/väskor numer som fästes med skruv ner på toppröret

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Dave1979
    Vid tubeless montering av nya däck, är det kompressor som gäller för att få dem på plats direkt eller kan man i avsaknad av det sätta formen med en slang först? Vikbara däck sätter sig inte så bra med en vanlig golvpump märker jag.

Av:
    Classe75
    Dave1979 skrev:
    Vid tubeless montering av nya däck, är det kompressor som gäller för att få dem på plats direkt eller kan man i avsaknad av det sätta formen med en slang först? Vikbara däck sätter sig inte så bra med en vanlig golvpump märker jag.

Testa detta om du är händig/äventyrlig.
    https://marathonmtb.com
    20190209_171926.jpg

Av:
    Swedish Chef
    Däremot denna hoppas jag på, för jag har beställt det istället...

https://www.cykelkraft.se

Edit, det där gick inte så bra... fick inte med vad jag svarade på...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-09 21:00 av Swedish Chef.

Av:
    Dave1979
    Classe75 skrev:
    Dave1979 skrev:

Testa detta om du är händig/äventyrlig.
    https://marathonmtb.com

Mackens pump, är det tillräckligt?

Av:
    SGS
    Svärfar har bett om hjälp med en enklare bike fit. Crescent MTB av okänd modell. Cyklar är ett av få tekniska områden där jag faktiskt är kunnigare än honom, så vore ju kul att lösa hans problem :-)

Han hävdar att han känner sig "bakåtlutad" även om han lutar sadeln framåt. Cykeln står några timmars resväg härifrån. Jag tänker så här:

Justering av sadelhöjd. Ingen lutning av sadeln alls till att börja med. Sadeln flyttas bakåt i den mån det går. Tar även med en stolpe med 25mm offset.

Plockar med längre styrstam, samt bredare styre hemifrån för att få han framåt.

Slam that stem. Åtminstone nästan. Plockar med några distanser också för säkerhets skull.

Något annat, enkelt fixat, att tänka på? Han har inga som helst krav på prestanda eller optimal effektivitet. Bara den känns OK att cykla någon sommarmil med då och då i lugnt tempo.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in