• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    bearthefear
    Hur ofta bör man se över trycket i gaffel och dämpare? Förutsatt att allt är i gott skick och välservat då...

Av:
    Salabaladala
    SGS skrev:
    Något annat, enkelt fixat, att tänka på? Han har inga som helst krav på prestanda eller optimal effektivitet. Bara den känns OK att cykla någon sommarmil med då och då i lugnt tempo.

Du verkade ju rada upp dom möjligheterna som finns. Gissningsvis så är ramen lite för liten för karln, och isåfall så vill du ju ha lite längre styrstam. Otränade människor brukar, i min erfarenhet, tycka att det är smått jobbigt att sitta för neråtlutade, så jag skulle testat med längre styrstam först innan jag sänkte styret.

Av:
    Åttioåtta
    Jag tog över en cykel av en polare som jag cyklade hem på här om dagen. Märkte inte förrän jag kom hem att styret liksom går att vicka på fram och tillbaka som om det finns för mycket utrymme i hålet där gaffeln går upp. Är det styrlager som måste bytas då? Hade musik i lurarna när jag drog hemåt men när jag snurrar pedalerna så klonkar det vid ungefär samma ställe varje varv. Låter helt ok när jag snurrar bakåt, då är det mest gnissel som nog åtgärdas med lite kedjeolja. Behöver även vevlager bytas?

Av:
    Classe75
    Åttioåtta skrev:
    Jag tog över en cykel av en polare som jag cyklade hem på här om dagen. Märkte inte förrän jag kom hem att styret liksom går att vicka på fram och tillbaka som om det finns för mycket utrymme i hålet där gaffeln går upp. Är det styrlager som måste bytas då? Hade musik i lurarna när jag drog hemåt men när jag snurrar pedalerna så klonkar det vid ungefär samma ställe varje varv. Låter helt ok när jag snurrar bakåt, då är det mest gnissel som nog åtgärdas med lite kedjeolja. Behöver även vevlager bytas?

Testa detta:
    https://www.google.com

Av:
    Åttioåtta
    Classe75 skrev:
    Åttioåtta skrev:

Testa detta:

Tack. Blir nog till att lämna in den :)

Av:
    Leffe
    Dave1979 skrev:
    Classe75 skrev:
    Dave1979 skrev:
    Vid tubeless montering av nya däck, är det kompressor som gäller för att få dem på plats direkt eller kan man i avsaknad av det sätta formen med en slang först? Vikbara däck sätter sig inte så bra med en vanlig golvpump märker jag.

Testa detta om du är händig/äventyrlig.
    https://marathonmtb.com

Mackens pump, är det tillräckligt?

Jag har testat mackens ibland och det blir välidg blandade resultat, bäst har det gått med vanlig pump, slabbar det med den så är man åtminstonde hemma själv istället för bland folk som undrar vafan man håller på med hehe
    Det är viktigt att få upp däcket på fälgens hylla innan du börjar pumpa, det får man mha av ett däckjärn (i plast såklart) som man drar längs med däckskanten

Av:
    Salabaladala
    Åttioåtta skrev:

Styrlagret är lätt att spänna själv, räcker med insexnycklar. Släpp på skruvarna som håller styrstammen till gaffelröret, sen skruvar du skruven på top-capen (den högst upp) medurs kanske 1/8 varv, sen testar du ifall du fortfarande har glapp. Det gör du genom att hålla i frambromsen och jucka fram och tillbaka medan du står över cykeln. Om du fortfarande har glapp så spänner du lite till, och testar igen osv. Du ska inte ha glapp, men inte heller spänna för hårt för då slits lagrena snabbare. När du är klar så spänner du bara åt styrstammen igen. Lätt som en plätt. Tar tre minuter.

Ang. det andra så låter det inte som att det är vevlagret det är fel på. Kan du hänga upp cykeln på ett mekställ eller ställa den upp och ner ( sadeln och styret mot marken) och lyssna var ljudet kommer ifrån? Kan vara lite diverse. Kan vara pedalerna, kan vara klingbultar osv. Kan också vara smuts i gängan till vevlagret.

Av:
    ElVikingo
    Om man kört i punkasprej, skall man byta slangen snarast när man kommer hem eller kan man köra på och bara pumpa upp den då och då?

Ursäkta min Svenska, utflyttade sedan ett dicenium

Av:
    Åttioåtta
    Salabaladala skrev:
    Åttioåtta skrev:

Styrlagret är lätt att spänna själv, räcker med insexnycklar. Släpp på skruvarna som håller styrstammen till gaffelröret, sen skruvar du skruven på top-capen (den högst upp) medurs kanske 1/8 varv, sen testar du ifall du fortfarande har glapp. Det gör du genom att hålla i frambromsen och jucka fram och tillbaka medan du står över cykeln. Om du fortfarande har glapp så spänner du lite till, och testar igen osv. Du ska inte ha glapp, men inte heller spänna för hårt för då slits lagrena snabbare. När du är klar så spänner du bara åt styrstammen igen. Lätt som en plätt. Tar tre minuter.

Ang. det andra så låter det inte som att det är vevlagret det är fel på. Kan du hänga upp cykeln på ett mekställ eller ställa den upp och ner ( sadeln och styret mot marken) och lyssna var ljudet kommer ifrån? Kan vara lite diverse. Kan vara pedalerna, kan vara klingbultar osv. Kan också vara smuts i gängan till vevlagret.

Tack för svaret. Jag höll på att pilla lite med top-capen och första försöket blev det inte direkt bättre men var samtidigt rädd att dra sönder något så tog inte i alltför mycket. Andra försöket när jag kom hem från jobbet trillade grejer ner i gaffelröret. Ingen aning om vad det var men det var någon metallfärgad platta med hål i som jag misstänker att topcapskruven fäster i. Försökte fiska upp den igen med en kinapinne men råkade då trycka ner någon rund platta som låg på snedden under den tidigare plattan. Råkade trycka ner båda två i botten så nu ligger de nere i gaffelröret.

Min nästa fråga är vad som är ett rimligt pris på åtgärd av detta, lite spänning av bromsar och eventuellt byte av vevlager hos en LBS kan tänkas? Bor i sthlm om någon har en schysst att rekommendera.

Tack igen för ditt svar :)

Av:
    NickPick
    Jag har handlat från bike24 och inte fått någon orderbekräftelse. Pengarna verkar vara reserverade. Allt i sin ordning?

Av:
    emmer
    NickPick skrev:
    Jag har handlat från bike24 och inte fått någon orderbekräftelse. Pengarna verkar vara reserverade. Allt i sin ordning?
    Nej. De brukar skicka en jävla massa mail om ordern...
    Men logga in och kika på köpet.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    weldion
    ElVikingo skrev:
    Om man kört i punkasprej, skall man byta slangen snarast när man kommer hem eller kan man köra på och bara pumpa upp den då och då?
    Vill du byta en kladdig punkasprejslang ute längs vägen, eller hemma i lugn och ro?

Av:
    NickPick
    emmer skrev:
    NickPick skrev:
    Nej. De brukar skicka en jävla massa mail om ordern...
    Men logga in och kika på köpet.

Typiskt. Tog ju guest login, så då kan man inte se...

Av:
    toysc
    Finns det cyklar med kedjan på vänstersida ?? undrar själv varför jag fundera på det :)

Av:
    ceel
    toysc skrev:
    Finns det cyklar med kedjan på vänstersida ?? undrar själv varför jag fundera på det :)
    Ja. https://www.cyclingweekly.com

Av:
    emmer
    toysc skrev:
    På en fixie kan du ju vända på veven som du vill (om inte kedjeröret ställer till det).

—————
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-22 17:57 av emmer.

Av:
    SGS
    Det här med slitagevarnare på hjul för fälgbroms.

Såhär ser det ut på trainercykeln just nu. Ser för jäkligt ut i eget tycke. Men eftersom jag inte riktigt vet vad jag kollar efter kanske allt är helt i sin ordning? Törs man använda cykeln utomhus eller faller allt i bitar ögonblickligen?

Gissar vilt på att övre linjen på bakhjulet (grönt däck) fungerar som slitagevarnare och när den är borta, som på mitt framhjul (undre bilden), är det dags att byta hjul.
    _20190223_144219.JPG
    _20190223_144246.JPG

Av:
    emmer
    Det breda "svarta" spåret mitt på borde vara slitagevarnaren, men med tanke på hur mycket kant det är där beläggen legat mot så funderar man ju :-) Men det kan ju vara jättetjock slitlager för bromsen på den fälgen...
    Mät med skjutmåttet hur mycket material det är mellan där beläggen ligget på och insidan innanför kanten som nyper kanttråden.
    (Två små pinnan kan ju vara bra att ha till hands för mätningen.)

—————

Av:
    Bengt-re
    SGS skrev:
    Det här med slitagevarnare på hjul för fälgbroms.

Såhär ser det ut på trainercykeln just nu. Ser för jäkligt ut i eget tycke. Men eftersom jag inte riktigt vet vad jag kollar efter kanske allt är helt i sin ordning? Törs man använda cykeln utomhus eller faller allt i bitar ögonblickligen?

Gissar vilt på att övre linjen på bakhjulet (grönt däck) fungerar som slitagevarnare och när den är borta, som på mitt framhjul (undre bilden), är det dags att byta hjul.

https://road.cc

Du behöver göra rent oftare så håller det längre. Fullt med hårda föremål i bromsgummit är obra.

Av:
    SGS
    Tack för svaren.

Antagligen är det alltså mittskåran som fungerar som själva slitagevarnaren. Övriga spår har måhända orsakats av smuts :-)

Försökte mäta slitaget genom att undersöka graden av urgröpning så gott det gick. Verkar med den metoden knappt vara slitna överhuvudtaget.

Ska göra rent dem och ser allt bra ut får de nog duga till pendling åtminstone.

Av:
    emmer
    Du kan putsa rent dom med lite smärgel och tvätta rent nogsamt efteråt.
    Belägg är ju inget att göra rent utan det byter man.

—————

Av:
    Bonzo
    Varför frågar folk vad saker kostar när jag alldeles tydligt skrivit både ”Gratis” och ”Bortskänkes” i annonsen?

Av:
    emmer
    Bonzo skrev:
    Varför frågar folk vad saker kostar när jag alldeles tydligt skrivit både ”Gratis” och ”Bortskänkes” i annonsen?
    Dom är väl vana vid telefonförsäljare kan man tro...

—————

Av:
    Bonzo
    emmer skrev:
    Bonzo skrev:

Så kanske det är. Jävligt märkligt är det i alla fall.
    Det får ju dessutom mig att känna mig dum i huvudet som försöker ge bort saker som folk uppenbarligen är beredda att betala för.

Av:
    Pfaff
    Bonzo skrev:
    emmer skrev:
    Bonzo skrev:

Det får ju dessutom mig att känna mig dum i huvudet som försöker ge bort saker som folk uppenbarligen är beredda att betala för.

En bekant försökte bli av med ett parti vanliga betongfliser. Möttes med misstänksamhet och allehanda frågor. När han satte in en ny annons på blocket med ett lågt pris gick dom omedelbart.
    Folk är tamigfan inte riktigt kloka.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Bonzo
    Pfaff skrev:
    Bonzo skrev:
    emmer skrev:
    Bonzo skrev:

En bekant försökte bli av med ett parti vanliga betongfliser. Möttes med misstänksamhet och allehanda frågor. När han satte in en ny annons på blocket med ett lågt pris gick dom omedelbart.

Jisses!

Ska testa att sätta en symboliskt pris nästa gång jag vill bli av med något.

Av:
    purre
    Tittar på nytt bakhjul till min Voltage. Den har 135x12 baknav och sitter en 9 delad kassett. Hope tech dh med 135x12 finns bara med 7 delad.
    Funkar det inte med 9 då?
    Kan jag ha 142x12?

Av:
    Atakua
    skrev:
    Ska testa att sätta en symboliskt pris nästa gång jag vill bli av med något.

Det kan vara en psykologisk förklaring bakom detta. När man skänker någonting gratis har "säljaren" ju inte något ansvar alls om att grejen skulle funka som förväntad. Det kan helt enkelt vara skräp som "köparen" nu har besväret att återvinna. I så fall har köparen inte nåt att reklamera till säljaren eftersom något utbyte inte skett — processen var ensidig. Fast köparen gav noll i värdet och fick minus i värde.

När det kostar 1 kr eller mer blir känslor helt annorlunda. Både sidorna anses ge bort någonting som har positiva värden och de har nu moralisk rätt att förvänta sig att få något av positivt värde efter utbytet. Inte minst sagt att man ofta får bevis på köpet även vid privata affärer, så att om man upptäcker fusk (t ex om herr X sålde till herr Y en påse med sopor som X inte orkade bära till soptunna själv) blir det enklare att bevisa.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-02-25 14:51 av Atakua.

Av:
    emmer
    purre skrev:
    Tittar på nytt bakhjul till min Voltage. Den har 135x12 baknav och sitter en 9 delad kassett. Hope tech dh med 135x12 finns bara med 7 delad.
    Funkar det inte med 9 då?
    Kan jag ha 142x12?
    Är det 135x12 med kassett så passar 9-delat (om det inte är Hopes egna splines).
    142x12 passar inte, men exv Fulcrum har 135x12 ändhylsor till sina hjul med 142x12.

—————

Av:
    trampaaa
    Hej,

Hur stor taxi behöver jag boka för att få plats med två cyklar i transportväskor samt sittplats för två resenärer och chaufför?
    Räcker det med en Volvo V70 eller behöver jag få tag på XC90 eller liknande?

Av:
    Rattnalle
    trampaaa skrev:
    Hej,

Hur stor taxi behöver jag boka för att få plats med två cyklar i transportväskor samt sittplats för två resenärer och chaufför?
    V70 är nog kört. Vi lyckades precis i någon halvstor Citroën-nästan-minibuss där sätena bak gick att fälla individuellt så att det blev en plats på kanten med väskorna stående. Med två Evocväskor.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-04 07:56 av Rattnalle.

Av:
    Skogsgubben
    trampaaa skrev:
    Hej,

Har inte kikat in i en XC90 men över lag har väl inte SUV:ar särskilt mycket större lastutrymme än en kombi? Det är i alla fall vad grannen med V70 och BMW X5 brukade säga.

Av:
    trampaaa
    Skogsgubben skrev:
    trampaaa skrev:
    Hej,

Har inte kikat in i en XC90 men över lag har väl inte SUV:ar särskilt mycket större lastutrymme än en kombi? Det är i alla fall vad grannen med V70 och BMW X5 brukade säga.
    Hittade lite mått.
    Evoc bike bag: 138 x 39 x 85 cm
    Volvo V70: 122 x 72 x 104 cm
    Volvo XC90: 120 x 88 x 122 cm

Verkar tyvärr som att utrymmet i de bilarna är för litet om man inte fäller sätena.

@Rattnalle, kommer du ihåg vilket taxibolag du åkte med?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-04 08:46 av trampaaa.

Av:
    Alfakrull
    Verkar som att det var en för enkel fråga för hjulbyggartråden:
    Alfakrull skrev:
    Rookie-fråga men:
    Har köpt beggat hjulet här på happy som är rakt och ser ut som nytt men ekerspänningen är inte jämn (baserat på gehör). Kommer hjulet fortfarande vara rakt om jag spänner upp det så att det blir samma ton på alla ekrar på respektive sida? Har enbart ekernyckel när det kommer till hjulverktyg...

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    NickPick
    Alfakrull skrev:
    Alfakrull skrev:
    Rookie-fråga men:
    Har köpt beggat hjulet här på happy som är rakt och ser ut som nytt men ekerspänningen är inte jämn (baserat på gehör). Kommer hjulet fortfarande vara rakt om jag spänner upp det så att det blir samma ton på alla ekrar på respektive sida? Har enbart ekernyckel när det kommer till hjulverktyg...

Om din fälg är helt rakt så kanske, men det är nog ett drömscenario.
    Är fälgen rak så låt den vara.

Av:
    Alfakrull
    NickPick skrev:
    Alfakrull skrev:
    Alfakrull skrev:
    Rookie-fråga men:

Om din fälg är helt rakt så kanske, men det är nog ett drömscenario.
    Är fälgen rak så låt den vara.
    Hjulen är inte mycket använda så fälgarna skulle mycket väl kunna vara raka. Men ingen av ekrarna är särskilt ospända så jag kör väl på som det är då.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Rattnalle
    trampaaa skrev:
    Skogsgubben skrev:
    trampaaa skrev:
    Hej,

Hittade lite mått.

Verkar tyvärr som att utrymmet i de bilarna är för litet om man inte fäller sätena.

Nej, men inte Kurir eller Göteborg. Vi gick längs taxifickan på Landvetter tills vi hittade någon som sa att det gick. Alla i V70/V90 sa att det inte gick. Sen lirkade vi lite i cittran. Hade ju egentligen behövts en minibuss för att vara säker.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    trampaaa
    Rattnalle skrev:
    trampaaa skrev:
    Skogsgubben skrev:
    trampaaa skrev:
    Hej,

Hittade lite mått.

Nej, men inte Kurir eller Göteborg. Vi gick längs taxifickan på Landvetter tills vi hittade någon som sa att det gick. Alla i V70/V90 sa att det inte gick. Sen lirkade vi lite i cittran. Hade ju egentligen behövts en minibuss för att vara säker.
    Tack! Jag får ringa runt till några taxibolag och höra med dem.

Av:
    juanxxx
    Jag funderar på att uppgradera mina hjul. Mitt nuvarande hjulpar vägar ~ 2000g.

Hur mycket vikt bör man gå ned för att känna någon skillnad? Skulle ett hjulpar som väger 1700g göra stor skillnad? Min plånbok är inte jättedjup...

Av:
    Örjan Lax
    Passar en sån här https://www.bike-discount.de Shimano 105 LVG-kassett på ett MTB-bakhjul som idag har en Shimano 11-vxl MTB-kassett?

Av:
    weldion
    Örjan Lax skrev:
    Passar en sån här https://www.bike-discount.de Shimano 105 LVG-kassett på ett MTB-bakhjul som idag har en Shimano 11-vxl MTB-kassett?
    Nepps.
    11-vxl lvg är bredare än 11-vxl mtb.

Av:
    Örjan Lax
    weldion skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Nepps.
    Skit också.. Men tack för svar! :)

Av:
    Sixten Fors
    Örjan Lax skrev:
    weldion skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Nepps.
    Det är lite svårare än så. Flera MTB-hjul har faktiskt en HG-body som är LVG11-bred, så om du har tur kan det funka på ditt hjul. Kolla om du har en 1,8 mm spacer innanför din MTB11 kassett, i så fall har du en LVG11 body.

Nästa fråga är om växlarnas indexering funkar tillräckligt bra, alltså om avståndet mellan dreven på MTB11 och LVG11 kassetterna är tillräckligt lika för att växla tillräckligt bra. Här råder det delade meningar, jag har inte facit.
    Nova.png

Av:
    Örjan Lax
    Sixten Fors skrev:
    Örjan Lax skrev:
    weldion skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Nepps.
    Det är lite svårare än så. Flera MTB-hjul har faktiskt en HG-body som är LVG11-bred, så om du har tur kan det funka på ditt hjul. Kolla om du har en 1,8 mm spacer innanför din MTB11 kassett, i så fall har du en LVG11 body.

Nästa fråga är om växlarnas indexering funkar tillräckligt bra, alltså om avståndet mellan dreven på MTB11 och LVG11 kassetterna är tillräckligt lika för att växla tillräckligt bra. Här råder det delade meningar, jag har inte facit.

Ok, tack Sixten. Ska kolla senare.

Av:
    Manurhin2
    Sent ska syndaren vakna , har till slut fått elektriska växlar på plats i form av Etap .
    Något som slog mig nyss var om det finns någon form av säkerhet mot växling vid stillastående , som att när motståndet blir för stort så backas rörelsen till läget innan . Hittar inget på nätet .
    Någon som har koll ?

M

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in