• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    Rattnalle
    Ska, nej. Händer det, ja. Är det bara kosmetiskt eller sitter det löst också?

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    CX Grand Prix
    Rattnalle skrev:

Kosmetiskt, tror jag... Kanske skulle lyssnat på ditt råd och köpt 2c istället för 3c. 😁.

Fredric, cyklar makligt på en Bird Aeris 145.

Av:
    Rattnalle
    CX Grand Prix skrev:
    Rattnalle skrev:

Kosmetiskt, tror jag... Kanske skulle lyssnat på ditt råd och köpt 2c istället för 3c. 😁.
    Det är ju delvis för att jag är snål jag tänker så ;-)

Jag hade iaf provat att reklamera och sett vad de säger. Du kanske får svaret att det är kosmetiskt och att du inte behöver oroa dig. Men då är det väl bara att köra på. Så länge däcken inte gör en Schwalbe är det ju skit samma egentligen.

Av:
    CX Grand Prix
    Gör ett försök där jag köpte det, MTBStore i stan, så får jag se vad de säger.

Av:
    ForesterGuy
    Allroad skrev:
    Vilka verktyg anser ni är ett måste att ha när man meckar cykel?

Kolla på Lidls cykelverktygsväska på torsdag...

Av:
    emmer
    För lite luft på för hårt underlag?

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    CX Grand Prix
    emmer skrev:
    För lite luft på för hårt underlag?

Kan så vara. 2,4 däck, 27,5. 23-25 PSI. WT-däck, 30 mm fälg. 80 kg cyklist. För lite?

Lite transport på asfalt blir det ibland tyvärr till Ägb mm, trots att jag bor typ i Delsjö-skogen.

Av:
    Allroad
    ForesterGuy skrev:
    Allroad skrev:
    Vilka verktyg anser ni är ett måste att ha när man meckar cykel?

Kolla på Lidls cykelverktygsväska på torsdag...

Har kikat på den :)

Av:
    Rut-66
    Varför anges kedjelinjen 52mm för boost-nav ?

Mitt kina-nav med 7-krans hade typ 48mm och när jag bytte till ett Shimano-nav tänkte jag att det kanske skulle bli annat mått, då jag även bytte till 9-krans, men det blev typ 48mm igen...
    Nu mätte jag aldrig kedjelinjen fram med original 3-delat vevparti, men måste ha varit galet med en 131mm fyrkantsaxel.
    Där tror jag det handlade om att få framväxeln att lira helt enkelt.
    När jag byggde om till singelklinga fick jag byta till en 122,5mm axel för att få 48mm kedjelinje.
    Slutligen letade jag efter ett vevparti med utbytbar NW singelklinga för fyrkantsaxel och hittade ett...
    Kedjelinje 50mm ej boost (med deras egna BB med 119mm axel), så jag skaffade ett 115mm och fick in klingan till 48mm.
    Kikade på några Shimano-vevpartier som t ex hade 50mm ej boost-versionen och 52mm för boost...

Så varför nämns 52mm hela tiden ?

Av:
    emmer
    Kedjelinjen mäts väl mitt mellan dreven för dubbel, på mittenklingan på trippel och mitt i klingan på singel.
    Fast det kanske redan var med i räknandet :-)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Rut-66
    Ja, precis... så långt är jag med och mäter till mittersta kransen bak också. :)
    Men hade jag t ex uppgraderat till ett Hollowtech-vevparti och beställt för boost, så hade det diffat 4mm mellan fram och bak.
    Det kanske går bra, men om jag byter upp mig nu, så blir det ett icke-boost fast jag har boost-nav bak.
    Därav min förvirring ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-01 18:06 av Rut-66.

Av:
    aanton
    Fyndat en första beg instegshoj till tjejen, men två frågor: i den nedre röda ringen saknas en plugg antar jag, vart köper man en sådan? Och vad är övre hålet till för?

Cykeln är en x-caliber 8.

Tack!
    511263A9-52B5-46FE-A895-67E8754DA1CB.jpeg

Av:
    Bengt-re
    Vajerhål för dropper?!

Hålet i vevarmen - är du säker att det skall sitta något där? Om inte och för att hitta delen så leta reda på vad ditt vevparti heter och googla upp en sprängskiss så hittar du vad delen heter och om det skall sitta något där.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    SGS
    Rattnalle skrev:
    Så länge däcken inte gör en Schwalbe är det ju skit samma egentligen.

Vad innefattar en sådan? :-)

Av:
    Rattnalle
    SGS skrev:
    Rattnalle skrev:
    Så länge däcken inte gör en Schwalbe är det ju skit samma egentligen.

Vad innefattar en sådan? :-)
    Att kanterna ramlar av. Deras gamla gummin höll betydligt sämre än apex gör.

Av:
    Snakepit
    Har en DT Swiss body, 370 nav, på ett par hjul från 2017. Bodyn är slut och jag tänkte man skulle ersätta xd med hg för att få större utbud av kassetter.

Vad passar, är det bland DTs egna man ska leta eller passar andra med tre pawls?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-03 08:25 av Snakepit.

Av:
    Allroad
    Om man vill prova på det här med cykelskor och allt vad det innebär, vad är det man behöver utöver själva skorna? Pedaler av modell SPD har jag förstått men vad mer behövs?

Är det något speciellt man bör tänka på gällande skorna? Cykelpendlar bara i sthlm så det är inga superduper-grejer som behövs.

Av:
    tinkerbell
    Allroad skrev:
    Om man vill prova på det här med cykelskor och allt vad det innebär, vad är det man behöver utöver själva skorna? Pedaler av modell SPD har jag förstått men vad mer behövs?

Är det något speciellt man bör tänka på gällande skorna? Cykelpendlar bara i sthlm så det är inga superduper-grejer som behövs.
    * skor
    * pedaler
    * klossar som passar både vald sko och pedal (oftast ingår det en uppsättning klossar som passar två-hålsinfästning i skor som är avsedda för detta, dvs pendel- och mtb-skor).

Pedalen måste inte vara SPD-kompatibel, det finns andra system som kanske passar dig bättre. SPD är dock det överlägset vanligaste systemet för pendling och skogsbruk.

Av:
    Allroad
    tinkerbell skrev:
    Allroad skrev:

* skor
    * pedaler
    * klossar som passar både vald sko och pedal (oftast ingår det en uppsättning klossar som passar två-hålsinfästning i skor som är avsedda för detta, dvs pendel- och mtb-skor).

Pedalen måste inte vara SPD-kompatibel, det finns andra system som kanske passar dig bättre. SPD är dock det överlägset vanligaste systemet för pendling och skogsbruk.

Ah. Se där, att det fanns andra system visste jag inte. Tack för info :)

Angående modell av skor, vad är den största fördelen med s.k landsvägsskor framför mtb, är det det aerodynamiska utformandet? Tänker att mtb-varianterna måste väl vara vettigare om man vill kunna gå in på ica på vägen hem, landsvägsskornas sula ser onekligen hal ut.

Av:
    tinkerbell
    Allroad skrev:
    tinkerbell skrev:
    Allroad skrev:

* skor
    * pedaler

Ah. Se där, att det fanns andra system visste jag inte. Tack för info :)

Angående modell av skor, vad är den största fördelen med s.k landsvägsskor framför mtb, är det det aerodynamiska utformandet? Tänker att mtb-varianterna måste väl vara vettigare om man vill kunna gå in på ica på vägen hem, landsvägsskornas sula ser onekligen hal ut.
    Dels aerodynamiska skäl, men även viktmässiga och designmässig utformning kring klossen. SPD-SL och andra system för landsvägspedaler ger bättre anläggningsyta, men klossarna lämpar sig inte för att springa i skogen. Som du själv skriver är SPD och motsvarande bättre lämpade för pendling då man inte tassar runt som Bambi när man inte sitter på cykeln.

Av:
    Minding
    Ska montera dropper tänkte jag. Ramen har intern vajerdragning, hur gör jag med plastkåpan som täcker ingången i ramen?

- kan man köpa ny som är förbered för vajer?
    - borrar man hål i den befintliga?
    - gör man något helt annat?
    CBB3A736-C9BF-45F9-AA48-0274DDF66C48.jpeg

Av:
    DanielS
    Minding skrev:
    Ska montera dropper tänkte jag. Ramen har intern vajerdragning, hur gör jag med plastkåpan som täcker ingången i ramen?

Om det finns en täckbricka som den du visar så borde det så klart finnas en ny plastkåpa med hål för vajer. Om man sedan lyckas få tag på rätt plastkåpa, det är ju en annan fråga.

På min cykel där jag endast hade en plastkåpa in i sadelröret tog jag fram borrmaskinen (extern varjerdragning fram till sadelröret).

Av:
    Wst
    Minding skrev:

Märke/modell? Kontakta tillverkaren/återförsäljaren och fråga om det finns en med hål för vajern.

Av:
    Minding
    Tack för svar. Det är en Scott Scale 2019 carbon ram. Jag kollar med LBS om de har en men färdigt hål.

Av:
    Jimel
    Minding skrev:
    Tack för svar. Det är en Scott Scale 2019 carbon ram. Jag kollar med LBS om de har en men färdigt hål.

Du har inte fått med det då? Till min Spez följde det med massa olika såna grejer.

Av:
    AX3L
    CX Grand Prix skrev:
    Ska det bli så här eller? Att det "spricker" under sidonabbarna. DHR2. Köptes i höstas. Gått en del stig. Bakdäck.

Nej så ska det inte bli. Reklamera!

Av:
    NickPick
    AX3L skrev:
    CX Grand Prix skrev:
    Ska det bli så här eller? Att det "spricker" under sidonabbarna. DHR2. Köptes i höstas. Gått en del stig. Bakdäck.

Lågt tryck på asfalt brukar göra sådär med mina däck.
    Ja jag cyklar ju även skog, men tycker det märks mest på de man cyklar distans / pendling på.

Av:
    CX Grand Prix
    AX3L skrev:
    CX Grand Prix skrev:

MTBStore menar att det är normalt slitage. Främst beroende på kombinationen 3C och cykling vintertid när det är kallt.

Av:
    MrSvahn
    56169723_2947601391924344_5227732638189486080_n.jpg

Helt ny hoj. Första turen ploppade knoppen för lockout av när man vred för långt åt något håll, tryckte på den igen bara.

Några problem att ta silikon eller dylikt för att sätta fast den?

Av:
    Persson88
    Lurar på att köpa en jeffsy där det sitter e13 grupp och skulle vilja ha på GX Eagle istället! Frågorna lyder:
    Vad behövs bytas för att få på det?
    Kan man behålla vevarna och klingan fram?

Av:
    Bengt-re
    MrSvahn skrev:

Helt ny hoj. Första turen ploppade knoppen för lockout av när man vred för långt åt något håll, tryckte på den igen bara.

Du behöver nya pedaler....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Alfakrull
    Persson88 skrev:
    Lurar på att köpa en jeffsy där det sitter e13 grupp och skulle vilja ha på GX Eagle istället! Frågorna lyder:
    Vad behövs bytas för att få på det?
    Kan man behålla vevarna och klingan fram?
    Vevar och klinga ska fungera bra, borde räcka med ett kit med kedja, kassett, växel och reglage.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Persson88
    Ingen annan hub för kassetten eller samma funkar?

Av:
    Snakepit
    Kolla specen för det året, e13 har åtminstone en kassett för sram xd-body.

Av:
    Awen79
    Behöver råd om man kan fälgtejpa över ett fastlimmat fälgband när man ska gå över till tubeless eller om man måste bort med allt? Fälgen har ju hål/utskärningar så tar man bort den måste man dit med något annat (som silvertejp fasttejpad på gorillatejp t.ex). Fälgtejpen jag har är Stan's 27mm och org. fälgtejpen till fälgen är 48 mm så jag kommer få tejpa två varv med 6 mm överlappning i mitten. Kommer det att hålla tätt?

Ett annat alternativ är om det finns täta fälgband som är 48 mm breda, men jag har inte hittat några.

Av:
    sl1979
    Monterade ett nytt växelreglage idag och när jag drar igenom vajern genom den interna vajerdragningen. så liksom "rasslar" det inne i ramen då vajern letar sig fram, till att jag hittar utgången och kan dra vajern rätt till bakväxeln. Så min fundering. Skall det rassla? :) eller har jag missat att det skall vara en intern vajerkanal eller ngt där inne? cykeln är en scott scale 950 från 2016..

Av:
    Belse
    Vad heter tråden med bilder på kassa cykelbanelösningar, hittar den inte när jag försöker söka...

Av:
    Bengt-re
    Belse skrev:
    Vad heter tråden med bilder på kassa cykelbanelösningar, hittar den inte när jag försöker söka...

https://happyride.se

Av:
    ILiveToRide
    C-dale skrev:
    En bit på vägen kommer du genom att mäta avståndet mellan dina sittben o använda denna guiden https://www.sq-lab.com

Tack! Det ledde in på bra grejjer och efter lite mer googlande gällande sittposition etc så förstår jag det lite mer iaf.
    Har testat annan sadel och lite andra mått och det är nu hanterbart. Cykel på trainern är däremot mongo. Kunde ta ut den riktiga(nya) på en första riktig tur i veckan och det funkar bra mycket bättre. Inte helt klar var skillnaden faktiskt är mer än att navet är liite längre fram på mongo cykeln. Och att man sitter mer statiskt iofs.
    Dåligt tryck är det i benen så har dålig hjälp från det.

Av:
    art001
    Hej!

Införskaffat ett gruppset Shimano 105 med hydraliska bromsar, de kommer separat med handtag och ok delade men 'pluggade', inte ihopsatta som mtb bromsarna.
    Ska jag fylla upp hela systemet med olja själv?
    Eller är de förfyllda och det går att (som när man kortar slangen på mtb-bromsar) vara försiktig och undvika få in luft i systemet?

Med vänlig hälsning Thomas

https://www.bike24.com

Av:
    toga
    Ny säsong, och sugen på nytt. Men jag har även insett att min Meta TR Large-ram känns lite liten för mina 190cm, speciellt när det går nedför. Funderar på att köpa en Meta AM ram. Hade då kunnat flytta över allting enkelt, och förlänga min 140- gaffel till 150 eller 160.

Nu kommer den dumma frågan. Jämför man AM- och TR-Geon är de väldigt lika sånär som på några få mått.
    Dessa skillnader, kan de endast bero att man har en 3cm längre gaffel, och 2 cm längre bakdämpare?
    De påverkade måtten verkar vara högre BB på AM, längre wheelbase på AM, en grad flackare HA.

Med andra ord, tror ni jag kan köpa en AM-ram som ska ha 230x60, och slänga på min 210x50 och 150mm Gaffel och få en TR-version av cykeln?

Meta AM
    Meta AM.JPG

Meta TR
    Meta TR.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-08 09:11 av toga.

Av:
    Mårten
    230-60 > 210-50

Så det kan nog bli problem där att länkaget bottnar före dämparen. Fler tveksamheter kan säkert också finnas...

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    Wst
    MrSvahn skrev:

Trodde frågan skulle handla om hur man undviker få bilden uppochned...

Av:
    toga
    Mårten skrev:
    230-60 > 210-50

Så det kan nog bli problem där att länkaget bottnar före dämparen. Fler tveksamheter kan säkert också finnas...

Grejen är den att kollar man upp länkaget som reservdel för TR och AM är det samma del. Alla reservdelar till Meta V4.2 är samma, oavsett AM eller TR.
    Och kollar man bilden nedan ser det ut som att det är samma länkage, men med en längre dämpare bara på AM-versionen.

Kollar man ration
    130mm/50mm = 2.6
    160mm/60mm = 2.666

AMvsTR.JPG

Men jag kanske missar något.

Av:
    art001
    Förfyllda, gick bra!

art001 skrev:
    Hej!

Införskaffat ett gruppset Shimano 105 med hydraliska bromsar, de kommer separat med handtag och ok delade men 'pluggade', inte ihopsatta som mtb bromsarna.
    Ska jag fylla upp hela systemet med olja själv?
    Eller är de förfyllda och det går att (som när man kortar slangen på mtb-bromsar) vara försiktig och undvika få in luft i systemet?

Med vänlig hälsning Thomas

https://www.bike24.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in