• Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Av:
    tmalm
    C-dale skrev:
    I med mera gucka o ut o cykla så sätter det sig förhoppningsvis.

Tack, googlade problemet och det verkar vara standardlösningen.
    Verkar iofs som om mitt micklande och snurrande fick guckan att rinna in i skarven för nu verkar den hålla trycket.

/T

Av:
    slaentbjorn
    Måste man ha en särskild dämparpump eller finns det vanliga däckpumpar som också funkar till RockShox Sektor?

Av:
    jonte987
    slaentbjorn skrev:
    Måste man ha en särskild dämparpump eller finns det vanliga däckpumpar som också funkar till RockShox Sektor?

Särskild. Finns från 146 spänn. Kolla så det finns separat skruv för att öppna ventilen

Av:
    Mini_me
    slaentbjorn skrev:

Anledningen är att luftkammaren i dämparen är sjukt liten.
    Vilket gör att om du tar samma pump som till hjulen kommer du spränga din dämp (Typ, inte bokstavligt).
    Dvs bara lite av en vanlig pump kommer levererar väldigt mycket luft som inte får plats.
    Dämparpump har en lite luftkammare så man pumpar massa gånger för att få rätt tryck.

Dom är inte dyra och väldigt bra att ha.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    slaentbjorn
    Mini_me skrev:
    slaentbjorn skrev:

Anledningen är att luftkammaren i dämparen är sjukt liten.
    Vilket gör att om du tar samma pump som till hjulen kommer du spränga din dämp (Typ, inte bokstavligt).
    Dvs bara lite av en vanlig pump kommer levererar väldigt mycket luft som inte får plats.
    Dämparpump har en lite luftkammare så man pumpar massa gånger för att få rätt tryck.

Dom är inte dyra och väldigt bra att ha.

Tack minime och jonte. Pump beställd från Wiggle.

https://www.wiggle.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-31 13:21 av slaentbjorn.

Av:
    mtb565
    Gör lower leg servicee på min Pike (2019) och skulle tydligen vara 0wt-30 olja i. Jag har Rockshox 5wt och 15wt hemma, spelar det någon roll och vilken tar jag helst?

Av:
    Snelhest
    mtb565 skrev:
    Gör lower leg servicee på min Pike (2019) och skulle tydligen vara 0wt-30 olja i. Jag har Rockshox 5wt och 15wt hemma, spelar det någon roll och vilken tar jag helst?

Hur ofta servar du?
    Olika dämpare, olika årsmodeller använder dämparolja eller motorolja (0w-30 t.ex) lite hipp som happ. Rockshox har väl som bonus en 15w gaffelolja och en 15w dämpar olja (15w-50 mc motorolja) som är lite oklart specad när man köper i mindre förpackning.

Hur som helst skulle jag inte ha någon större ångest över valet. När det gäller lower leg är det bättre att serva och bli av med gammal skit och få i ny olja än inte alls. Du får nog söka ordentligt efter en olja som faktiskt skadar din gaffel vid lower leg service.

Om du servar en gång per år är det (kanske) viktigare.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-31 17:05 av Snelhest.

Av:
    mtb565
    Snelhest skrev:
    mtb565 skrev:

Hur ofta servar du?
    Olika dämpare, olika årsmodeller använder dämparolja eller motorolja (0w-30 t.ex) lite hipp som happ. Rockshox har väl som bonus en 15w gaffelolja och en 15w dämpar olja (15w-50 mc motorolja) som är lite oklart specad när man köper i mindre förpackning.

Hur som helst skulle jag inte ha någon större ångest över valet. När det gäller lower leg är det bättre att serva och bli av med gammal skit och få i ny olja än inte alls. Du får nog söka ordentligt efter en olja som faktiskt skadar din gaffel vid lower leg service.

Om du servar en gång per år är det (kanske) viktigare.

Har inte stenkoll på hur många timmar den går mellan men det blir la 2-3 ggr per år. Gött då använder jag det jag har och köper 0-30 när det andra är slut.

Av:
    Snelhest
    Även om det inte är så noga tycker jag att du ska skaffa rätt olja till nästa service. Ny och dyr gaffel känns bara fel att snåla på. Gammal och en gång i tiden dyr har jag iof aldrig heller lyckats skada med ganska brett spektrum av smörja men det känns bara fel på nya grejer. :)

Jag ser f.ö. att jag slarvat med begreppen gaffel/dämpare i första stycket. men skitsamma. Någon ängslig sate får väl gnälla på mig.

Av:
    Pfaff
    Utan att en susning om vad ”lower leg service” innebär men misstänker att det rör sig om nån form av stötdämpare kan jag åtminstone säga att det inte blir mycket till dämpning i den gaffeln om du väljer SAE 5W istf rekommenderade SAE30.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Rattnalle
    Pfaff skrev:
    Utan att en susning om vad ”lower leg service” innebär men misstänker att det rör sig om nån form av stötdämpare kan jag åtminstone säga att det inte blir mycket till dämpning i den gaffeln om du väljer SAE 5W istf rekommenderade SAE30.
    Lower leg service innebär som regel endast smörjolja till ytterbenen. Rekommendationen är f ö inte 30 utan 0w30 dvs vanlig motorolja som går att köpa precis var som helst. Inte för att det är så kinkigt just där.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Bengt-re
    Pfaff skrev:

Brukar väl bara rengöring och inoljning av det som behövs för att innerbenen skall kunna röra sig gentemot ytterkanten. Med andra ord ingen service av dämpare eller fjädringssystemen.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Bzr
    Är på jakt efter nya hjul till XC nästa säsong.

Funderar över ID, många verkar avvika från inre mått på 20-24mm vid däcksbredd på 2.2"-2.25".

Vars kommer denna avsky från och hur påverkar mindre intern fälgbredd upplevelsen negativt?

Får jag ut mycket mer vid ett inre fälgbreddsmått på 25mm när jag aldrig kommer köra bredare däck än 2.25-2.3? Får att för mig känns det som att den stora faktorn är just vikten på hjulsettet som är relevant.

Upplys mig gärna innan jag köper fel

Av:
    zinkpasta
    Dags att byta drivlina på pendlaren, eller iaf kedja + kassett. Då den ska gå Göteborgsvinter så tänker jag mig billigt istf premium, så tar gärna emot tips.

Nuvarande enl säljspec:
    - Kassett: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-28T (finns väl inte ens? får räkna kuggar sen när jag plockar av..)
    - Kedja: KMC X-10

Tänkt utbyte:
    - Kassett: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-32T
    - Kedja: Funkar vilken 10-delad som helst, typ Shimano Deore CN-HG54 ..? Är det ett dumsnålt alternativ av någon anledning?

(Och ja, kassetten o kedjan har gått alldeles för långt tillsammans för att enbart byta kedja nu.)

Av:
    Bengt-re
    zinkpasta skrev:
    Dags att byta drivlina på pendlaren, eller iaf kedja + kassett. Då den ska gå Göteborgsvinter så tänker jag mig billigt istf premium, så tar gärna emot tips.

Nuvarande enl säljspec:
    - Kassett: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-28T (finns väl inte ens? får räkna kuggar sen när jag plockar av..)
    - Kedja: KMC X-10

Tänkt utbyte:
    - Kassett: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-32T
    - Kedja: Funkar vilken 10-delad som helst, typ Shimano Deore CN-HG54 ..? Är det ett dumsnålt alternativ av någon anledning?

(Och ja, kassetten o kedjan har gått alldeles för långt tillsammans för att enbart byta kedja nu.)

KMC X10 EPT är mitt kedjeval för saltpendling. Upplever att de har bra livslängd i slasket.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Raggamuffin
    Bzr skrev:
    Är på jakt efter nya hjul till XC nästa säsong.

Funderar över ID, många verkar avvika från inre mått på 20-24mm vid däcksbredd på 2.2"-2.25".

Vars kommer denna avsky från och hur påverkar mindre intern fälgbredd upplevelsen negativt?

Får jag ut mycket mer vid ett inre fälgbreddsmått på 25mm när jag aldrig kommer köra bredare däck än 2.25-2.3? Får att för mig känns det som att den stora faktorn är just vikten på hjulsettet som är relevant.

Du kan köra fortare med det bättre greppet 25-30mm fälg ger dig då du kan sänka trycket och däcket får bättre volym. Men för att spara denna tid på loppet kräver du att du utnyttjar det nya greppet och bromsar mindre och åker fortare, det vet du bara själv om du kommer göra. De nya bitarna på moderna cyklar väger upp den lilla extra vikten - om man utnyttjar dem.

Om du bara ska köra grusväg är där kanske ingen vinst.

// Muffin

Av:
    Bzr
    Tack för svar.

Jag kör blandad terräng men håller mig borta från enbart steniga och tekniska partier med rötter där maxhastigheten är runt 10-12 km/h pga det är inte där tjusningen ligger för mig.
    Jag kör 90% i skogen på snabba flowiga och nedtrampade motionsspår. Mycket stigningar samt nedförskörning där hastigheten når upp mot 50-60km/h.

Inte så värst mycket brötande mao utan mer snabba spår och uppförs.

Ska jag sikta att hamna närmare 25mm ID?

Av:
    kolan
    Lite svår fråga kanske men om man vill ha en kortare styrstam pga raka och låsta armar vid "vanlig" sittställning på sin MTB ,ska man minska med 10 mm steg eller mer? Just nu har jag en 60 mm (Cannondale C3, 6061 Alloy, 1-1/8", 31.8, 5°) men tänkte en sån här
    https://www.wiggle.se

50 eller 40 mm, lite svårt att föreställa mig hur stor skillnaden blir. Någon butik i GBG som lånar ut för test?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-01 18:57 av kolan.

Av:
    zinkpasta
    Min erfarenhet är att 10mm gör stor skillnad, större skillnad än jag trodde innan jag testade..

Jag bor i Gbg och tror att jag har en 35mm och en 50mm liggande, så PM:a om du vill komma förbi o låna nån kväll. Bor nära Sannaplan.

Av:
    pirx
    Så, nu har jag rengjort kedja, kassett, växlar och annat med avfettning, mucoff, kedjetvätt osv.

Vad är det nu man ska smörja med??
    En torr (eller blöt) olja i stil med https://www.rosebikes.se
    Eller en spray som typ https://www.cykelkraft.se.

Alltså det finns fetter, oljor (dry och wet), och olika sprayer, hur många alternativ som helst.
    Vad är enklaste lösningen?

Jag cyklar (pendlar) malmö-lund på en cyclocross, i alla väder (fast byter till en äldre mtb med dubbar när det är <=frost).
    Spolar av cykeln med varmt vatten lite då och då, men stortvättar den bara typ 2ggr/år.

Av:
    Rattnalle
    pirx skrev:
    Så, nu har jag rengjort kedja, kassett, växlar och annat med avfettning, mucoff, kedjetvätt osv.

Alltså det finns fetter, oljor (dry och wet), och olika sprayer, hur många alternativ som helst.

Jag cyklar (pendlar) malmö-lund på en cyclocross, i alla väder (fast byter till en äldre mtb med dubbar när det är <=frost).
    Spolar av cykeln med varmt vatten lite då och då, men stortvättar den bara typ 2ggr/år.
    Låter som finish Line grön tycker jag. Applicera sparsamt så blir det inte så kladdigt. Torka av utanpå en stund efter att du smörjer så håller det sig ännu renare.

Av:
    pirx
    Rattnalle skrev:
    pirx skrev:

Låter som finish Line grön tycker jag. Applicera sparsamt så blir det inte så kladdigt. Torka av utanpå en stund efter att du smörjer så håller det sig ännu renare.

Ok, jag kör på en sån!

Men när använder ni (någon) vanlig spray? Tex sådan där Weldtite TF2 Teflon, eller något i stil med https://www.rosebikes.se.

Av:
    Rattnalle
    pirx skrev:
    Rattnalle skrev:
    pirx skrev:

Ok, jag kör på en sån!

Men när använder ni (någon) vanlig spray? Tex sådan där Weldtite TF2 Teflon, eller något i stil med https://www.rosebikes.se.
    Spray sprider bara ut oljan där den inte gör nytta. Finish Line finns som spray också om man gillar kladd. Teflon gör öht ingen rimlig nytta.

Lite oklart vad du menar med "vanlig spray" också. Men till kedjan är finish Line en "vanlig olja" som också finns som spray.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-01 23:37 av Rattnalle.

Av:
    Juhlin
    mtb565 skrev:

Jag kan inte gafflar, men jag är inte helt tappad bakom en vagn gällande smörjteknik i allmänhet.

0-30, 5, 15 innebär alltså vilken viskositet oljan har vid en specificerad temperatur.
    Det du gör genom att hälla i en rak olja (alltså 5 eller 15) är att ändra på viskositeten vid dessa temperaturer från vad tillverkaren har avsett. (Vid en viss temperatur kommer du alltså ha rätt viskositet eftersom 5 och 15 är inom 0-30 spannet)

Om jag får spekulera tolkar jag att dämpningsegenskaperna kommer förändras beroende på väderlek:
    Vid kallt väder kommer du sannolikt ha en trögare olja än vad tillverkaren avsett, jag skulle gå så långt att eftersom vi är på väg mot kallare väder och om du kör med gaffeln vid mer extrema temperaturer närmare eller under 0 så kommer gaffeln bli stelare, smörja sämre då den blir tyngre att flytta och trycka på eventuella kammare,ventiler och packningar med större kraft med risk att den skadar något internt eller pressar ut en packning/tätning.

Vid varmare väderlek går det åt andra hållet, oljan flyter undan/rinner av enklare, risk för nötnings skador pga. undermålig smörjning eller läckage då oljan är tunnare än avsett, sannolikt inte så det sprutar ur gaffeln, men den får svårt att hålla tätt i packningar och tätningar.

Ta inte det jag skriver som 100% fakta, jag kan inte säga att detta kommer att hända din gaffel! Tolka det som: Detta är extremfallen med temperaturskiftningar, vilka toleranser som är möjliga och vilka påfrestningar gaffeln utsätts för vet möjligtvis endast RS.

Jag anser att man jävlas inte med tillverkarens rekommendationer gällande olja utan att vara införstådd med att man riskerar ett haveri och är villig att acceptera det.

Av:
    kolan
    zinkpasta skrev:
    Min erfarenhet är att 10mm gör stor skillnad, större skillnad än jag trodde innan jag testade..

Jag bor i Gbg och tror att jag har en 35mm och en 50mm liggande, så PM:a om du vill komma förbi o låna nån kväll. Bor nära Sannaplan.

Jag provade med att skjuta fram sadeln 10 mm för att se om längden fram till styret blev rätt och det verkar så. Problemet är att då hamnar lodlinjen från knäskålen ner till pedalaxeln fel. 45 mm stam hade varit det bästa kanske men hittar ingen som är billig.
    Det blir nog att jag beställer en 50mm men tack ändå:)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-02 09:32 av kolan.

Av:
    Allroad
    pirx skrev:

Är det inte den där gröna sprayen som är kladd deluxe? Du bör nog kika på någon keramisk/dry lube.

Sen så ska inte teflon ut i miljön, alls. Sånt eländes elände.

Av:
    Rattnalle
    Allroad skrev:
    pirx skrev:

Är det inte den där gröna sprayen som är kladd deluxe? Du bör nog kika på någon keramisk/dry lube.

Sen så ska inte teflon ut i miljön, alls. Sånt eländes elände.
    Dry lube till pendling kräver att man gör det ofta på vintern om inte annat för rostskyddet men annars är det ju smidigt att det håller sig rent

Av:
    Spacekitty
    pirx skrev:

https://happyride.se

[…] Kedjorna är genomsmorda från tillverkning, så använd inte avfettning på dem, utan torka av och olja in rejält igen, och tork sedan bort överflödet. Får man in avfettning mellan hylsa och bult (glöm alltså skonrullen!) så är det svårt att få in ny olja/fett där, och det lär bli kedjebyte ganska snart. […]

Av:
    Rattnalle
    Spacekitty skrev:
    pirx skrev:

[…] Kedjorna är genomsmorda från tillverkning, så använd inte avfettning på dem, utan torka av och olja in rejält igen, och tork sedan bort överflödet. Får man in avfettning mellan hylsa och bult (glöm alltså skonrullen!) så är det svårt att få in ny olja/fett där, och det lär bli kedjebyte ganska snart. […]
    Undantaget är om man ska använda en dry lube som kräver avfettning först för bra (läs inte kladdigt) resultat. Men då får man ju smörja noga och motionera kedjan när man smörjer efteråt.

Av:
    Erik O
    Tarkaz skrev:
    matz 1 skrev:
    Vad är det för fel på e-mtbs??

Inget, felet ligger hos dem som stör sig på att andra har kul.

Absolut inget, felet ligger hos folk som har svårt att acceptera att elmoppemtbs inte är samma sak som en vanlig mtb.

Av:
    Örjan Lax
    Erik O skrev:
    Tarkaz skrev:
    matz 1 skrev:

Absolut inget, felet ligger hos folk som har svårt att acceptera att elmoppemtbs inte är samma sak som en vanlig mtb.

Men jämför man en vanlig mtb en elcykel-mtb är det inte lika stor skillnad. 😆
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-02 10:59 av Örjan Lax.

Av:
    NickPick
    Snelhest skrev:
    Även om det inte är så noga tycker jag att du ska skaffa rätt olja till nästa service. Ny och dyr gaffel känns bara fel att snåla på. Gammal och en gång i tiden dyr har jag iof aldrig heller lyckats skada med ganska brett spektrum av smörja men det känns bara fel på nya grejer. :)

Jag ser f.ö. att jag slarvat med begreppen gaffel/dämpare i första stycket. men skitsamma. Någon ängslig sate får väl gnälla på mig.

"Tycker jag" 🤷

Av:
    ForesterGuy
    Örjan Lax skrev:
    Erik O skrev:
    Tarkaz skrev:
    matz 1 skrev:

😁

Av:
    Snelhest
    NickPick skrev:
    Snelhest skrev:

"Tycker jag" 🤷

Det är absolut mitt tyckande oavsett vilket tyckande du syftar på! :D

Av:
    Allroad
    Har ett bojsänkte till pendlingshoj som rullar på vintern, väger in på 18kg. Vad kan man göra för att få ner vikten? Eller ska man ge upp och kolla annat objekt? Den har aluram, alugaffel, hydrauliska skivor fram/bak. 3x7 tiagra set.

Få bort drygt 8kg, går det ens?

Av:
    Rattnalle
    Allroad skrev:
    Har ett bojsänkte till pendlingshoj som rullar på vintern, väger in på 18kg. Vad kan man göra för att få ner vikten? Eller ska man ge upp och kolla annat objekt? Den har aluram, alugaffel, hydrauliska skivor fram/bak. 3x7 tiagra set.

Få bort drygt 8kg, går det ens?
    Det låter som en bedrift att få en vanlig cykel så tung tycker jag. Jag tror det smakar mer än det kostar jämfört med att köpa en ny hybrid för 7-8000 som väger ett antal kilo mindre från butik.

Av:
    Alfakrull
    Få bort 8kg lär bli svårt men det kan vara värt att undersöka hur stor del som utgörs av hjul/däck/slang, där går det att göra ganska mycket antagligen. Men som rattnalle säger kan det också vara vettigt att undersöka om det inte är mer kostnadseffektivt att byta upp sig.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Allroad
    Tack för snabba svar! Är det vettigt att ha en dämpad hoj för vinterpendling? Tänker främst framgaffel.

Av:
    Rattnalle
    Allroad skrev:
    Tack för snabba svar! Är det vettigt att ha en dämpad hoj för vinterpendling? Tänker främst framgaffel.
    Nej. Även om det kanske kan vara skönt så kommer den sluta funka bra rätt snabbt av vädret och då blir det bara straffvikt.

Av:
    C-dale
    kolan skrev:
    zinkpasta skrev:

Jag provade med att skjuta fram sadeln 10 mm för att se om längden fram till styret blev rätt och det verkar så. Problemet är att då hamnar lodlinjen från knäskålen ner till pedalaxeln fel. 45 mm stam hade varit det bästa kanske men hittar ingen som är billig.
    Det blir nog att jag beställer en 50mm men tack ändå:)
    Det här med knä över pedalaxel är bara en gammal myt. Man vill ha en balanserad sittställning utan mycket vikt på händerna. https://www.stevehoggbikefitting.com
    Blir lite svårare på en mtb då en sadel som sitter långt bak kan försvåra klättring utan att framhjulet lättar. Då får man flytta fram den och hitta en passande styrstamslängd. Sen ska sadelhöjden passa också vilket påverkar allt som sagts ovan. De sista åren har ramarnas horisontella avstånd mellan vevparti o styrhuvud ökat o stamlängden minskat.

Av:
    pirx
    Rattnalle skrev:
    Spacekitty skrev:
    pirx skrev:

Undantaget är om man ska använda en dry lube som kräver avfettning först för bra (läs inte kladdigt) resultat. Men då får man ju smörja noga och motionera kedjan när man smörjer efteråt.

Scheisse! Mycket If/then/Else där:)

Tack för alla svaren! Jag kommer köra på en dry lube från mucoff på cyclocrossen.

Av:
    pirx
    Allroad skrev:

Alltså, pendlar du på cykelbana eller genom skogen?? :)

Av:
    Erik O
    Örjan Lax skrev:
    Erik O skrev:
    Tarkaz skrev:
    matz 1 skrev:

Ja precis. För gasar man en motor med vevpartiet så kan det väl omöjligtvis räknas som en motor, bara en liten elektrisk allmosa till de halta och lytta :)

Av:
    Allroad
    pirx skrev:
    Allroad skrev:

Cykelbana såklart men det finns ju partier som är mindre roliga som glöms bort i snöskottning och därav tänkte jag att dämpad framgaffel skulle underlätta för påfrestningen på armarna.

Av:
    Rattnalle
    Allroad skrev:
    pirx skrev:
    Allroad skrev:

Cykelbana såklart men det finns ju partier som är mindre roliga som glöms bort i snöskottning och därav tänkte jag att dämpad framgaffel skulle underlätta för påfrestningen på armarna.
    Mitt förslag är lite bredare däck med en aning lägre tryck istället.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ