• Dubbla hjärtslag

Av:
    joakim_v
    Är det någon mer som råkat ut för att hjärtat hoppar över ett slag för att sedan slå dubbelslag, det känns lite som att man tappar andan? Symtomen har återkommit under de senaste dagarna relativt oregelbundet och pågår under 10-20 minuter med mindre mellanrum mellan själva dubbelslagen.

Läkaren jag besökte idag misstänker att symtomet är ett resultat av att jag kört för hårda intervaller och att problemet troligen försvinner om jag tar det lite lugnare. EKG och övriga undersökningar såg normala ut, dvs inga dubbla nervbanor, hjärtinfarkt, hjärtmuskelinflammation osv.

Är det någon som har haft liknande problem och erfarenheter?
  • Re: Dubbla hjärtslag

Av:
    ivehult
    Hm. Jag har erfarit något liknande under de senaste åren.. Har inte riktigt kunna sätta fingret på vad som händer, dock händer sällan för mig och endast ett par gånger då det händer. Känns som ett flimmer och lite som att man tappar andan i samband med det.

Har inte sökt läkarhjälp eller kollat närmare på det, kanske borde göras.

//Robin

My mother always made me eat broccoli and now look at me, I'm as strong as can be.

Av:
    niner
    Jag hade det tillståndet under en längre period för flera år sedan. Upptäckte att det försvann temporärt vid löpning, cykling eller annan träning när hjärtat fick jobba lite. Fick detta bekräftat vid arbets-ekg.

Insåg till slut att det var stressrelaterat. När jag förnuftsmässigt hade ringat in orsaken till stressen försvann arytmin.

Fick kort återfall men lyckades förklara för hjärtat att det inte längre fanns någon orsak att hålla på så där och då försvann det för gott... :)

Av:
    dans
    joakim_v skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Är det någon mer som råkat ut för att hjärtat
    > hoppar över ett slag för att sedan slå
    > dubbelslag.

EKG och övriga undersökningar såg normala ut, dvs inga
    > dubbla nervbanor, hjärtinfarkt,
    > hjärtmuskelinflammation osv.

Men om hjärtat hoppar över ett slag borde det väl just detta synas på EKG ?

Av:
    NiclasY
    Har samma symptom själv, liksom flera kollegor på jobbet som
    tränar mycket. Så länge det bara sker i vila är det nog inte
    så mycket att oroa sig för.

Men ta för guds skull inte mitt ord för sanning, utan se till
    att prata med en läkare om du är orolig.

Märker det själv bara på att jag får onormalt hög vilopuls ibland.

/N

Av:
    geologen
    Jag får det nästan uteslutande när jag ätit och/eller druckit för lite. Mest pga vätskebrist.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    jesster73
    Alla människor har dubbelslag då och då. Hur ofta man har det och framför allt hur mycket man märker av det varierar från person till person. Det kan komma oftare när man är stressad, eller dricker mycket kaffe eller alkohol.
    Den typ av godartade arytmi som beskrivs i tråden är helt ofarlig.

Det man ska vara uppmärksam på är om det svartnar för ögonen i samband med en arytmiepisod, eller om man rentav svimmar. Om det håller i sig och slår oregelbundet mer än någon minut i taget bör man också kolla upp det.

Av:
    jesster73
    dans skrev:

> Men om hjärtat hoppar över ett slag borde det
    > väl just detta synas på EKG ?

Det ser man ofta på EKG, men det brukar öht inte kommenteras, eftersom det är helt normalt. I de allra flesta fall märker man inte av dubbelslagen heller. Ofta är det nog så, att när man väl har börjat känna efter och "noja" för dem, så börja man känna en massa dubbelslag man haft förut, men då inte märkt av.

Av:
    dans
    NiclasY skrev:
    > Men ta för guds skull inte mitt ord för sanning,
    > utan se till
    > att prata med en läkare om du är orolig.

Absolut !
    här delar de flesta av oss bara med sig av egna erfarenheter på nivån "snack i kafferummet på jobbet..."

> Märker det själv bara på att jag får onormalt
    > hög vilopuls ibland.
    >
    > /N

Hög vilopuls behöver inte alltid vara farligt i sig, men man bör försöka hitta den bakomliggande orsaken som kan vara stress eller en mängd andra olika orsaker (säger farbror hjärtdoktorn till en av mina döttrar som ofta har uppåt 120 i vilopuls, dock p g a ett hjärtfel, och hon idrottar utan restriktioner).

Av:
    bsod
    Har haft det också, med kraftiga obehagliga dubbelslag, vilket också bekräftades med EKG och läkarbesök.
    Helt och hållet stressrelaterat eftersom min höggravida fru var med.
    Fick det hela förklarat som i mitt fall helt ofarligt och inte så konstigt med tanke på omställningen i livet.
    Efter läkarbesöket försvann dubbelslagen och har aldrig besvärat mig sen dess:-) och detta var för över 11 år sedan...

Av:
    jhonscott
    Amfetamin skall tas då både själ och kropp är överens,, jag vet hur det är att ligga och svettas hos någon skum polare till någon man knappt känner,den lånade sovsäcken som man inte vet vem som gjort vad i den ,

nej jag skulle tro att det är stress faktiskt, jag har just nu "hugg" i hjärtat men inge dubbelslag,
    det känns som att hjärtat liksom stannar till helt för någon minut och sen tar igen det förlorade med 4 dubbel slag,,, vi snackar fet ångest,,:)

softa lite ta en vecka ledigt sov och ät nyttigt,, koppla av gör helt nya saker, ändra på rutinerna
    prova bakifrån hoppa missionären, ja vad som helst, men mest av allt koppla av!!

nu ska jag smälla i mig 3 stilnoc:) vi horse

when we are good they dont remeber
    when we are bad they never forget

Av:
    orm
    jag har fått remiss tll Ersta för exakt det du skriver. fast lite mer milda symptom. min läkare tror det är stress/oro-relaterat vilket säkert kan stämma. dock vill hon försäkra sig om att det inte är fysiologiskt, därav remiss för långtid-EKG mm.

stökigt :P

------------
    :)

Av:
    jhonscott
    Tips

Prova 24 timmars EKG.(husläkaren eller företagsläkaren,du får remiss till vårdcentralen som fixar det åt dig. ) Du springer om kring med sladdar klistrade på bröstet och en "bandspelare" i ett skärp som spelar in hjärtslagen i 24 timmar. Man kollar vanligt puls och vilopuls,samt om du vet när hjärtproblemet kommer så gör du så att du "framkallar det under ett visst klockslag och då kanske man kan se vad det kan vara.

Jag vet att mycket av problemet är stress och oro.sån stress och oro som man aldrig vet var den kommer av,
    brukar försvinna efter ett tag, men oron över att det kanske är någonting kommer att försvinna om du nu kollar att hjärtat är okej.och då kan ju dubbelslagen försvinna av bara det,

jag är själv super hypokondriker :)

when we are good they dont remeber
    when we are bad they never forget

Av:
    Dillen
    Jag upplever oxå detta, speciellt då jag är i lite bättre form. På kvällar då det är sovadags ligger jag och känner efter och blir nojig, inte kul. Skönt (som alltid) att höra att man inte är ensam och att det (troligtvis) är ofarligt.

Av:
    Oggler
    Jag har också samma sak. Jag sätter det i samband med för lite sömn, stress, vätskebrist och mkt kaffe osv. De läkare jag rådfrågat sägger att det är ofrligt. Själva dubbelslagen alltså. Stress mm lär väl inte vara så nyttigt.

Av:
    smiley
    Vad innebär det att man har ojämna hjärtslag? Kan man ha det? Och är det farligt?

Av:
    niner
    Rytmrubbningar finns det tydligen flera orsaker till som många här har skrivit.

Dubbelslag har jag fått höra är inte så ovanligt och betraktas som harmlöst men om det blir hjärtflimmer kan det bli livshotande.

Hjärtat får stannas och sedan startas om.

Någon medicinskt kunnig kanske kan förklara mer...?

Av:
    geologen
    Nja, stannas är väl att ta i...

Det finns lite olika metoder. Mediciner, elstötar och, i extrema fall, operation (t ex ablation).

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    Fiber
    Jag har haft problem den här säsongen. Det började i mars efter hårdträning i vintras. Jag svimmade ett par gånger och fick gå på olika undersökningar.
    Idrottshjärta var det troliga. Ingen läkare vet. Jag har vilat hela sommaren, inte sprungit längre än till busstationen.
    Nu har jag kört igång med löpning, simning och innebandy. Jag känner inga problem med dubbelslag eller att hjärtat pausar. Jag får lite yrsel ibland men det är något annat.

Långtids EKG och ultraljud och snack med läkare är verkligen att rekommendera!

/Danne

Av:
    smiley
    geologen skrev:
    > Nja, stannas är väl att ta i...
    >
    > Det finns lite olika metoder. Mediciner, elstötar
    > och, i extrema fall, operation (t ex ablation).

Det var det jag var ute efter. Kännner igen behandlingsmetoderna.

Av:
    geologen
    Finns massa skäl till onormal hjärtrytm. Själv hade jag AVNRT, en sorts rundgång i AV-noden, den del av hjärtat som plockar in rytmsignalen från sinusnoden, fördröjer den och skickar den vidare till kammaren. Signalen kunde liksom "studsa" och komma in en gång till, vilket drog upp pulsen till mellan 130-200. Det började plötsligt (på en sekund) och försvann lika snabbt, efter allt från några sekunder till flera timmar.
    På Karolinska i Flemingsberg fryste de sönder den felaktiga nervbanan (kryoablation) och sen dess är jag helt besvärsfri! Underbart!

Av:
    dj dirt
    när man tar amfetamin så kan hjärtat göra allt möjligt skumt har jag upptäckt då jag får det för min adhd, men det kanske inte va det detta handla om för jag tror nästan alla slags olika droger kan skapa störningar i hjärta rytmen ^^

Av:
    captain8track
    min sambos 25åriga kusin, dog för två veckor sen i förmodad hjärtattack, vältränad. Bara huxflux, ironiskt nog hade han gått hem från en förfest nykter, dog antagligen i sömnen. Han hade klagat på hög puls bara nångång sådär.

så jag hade nog varit försiktig.

Av:
    Carl
    Skön tråd. Jag hade exakt samma symptom tidigare i höstas. Mycket obehagligt. Jag lyckades pricka in ett läkarbesök med en period av tydliga dubbla slag och fick det på EKG vilket såg mycket intressant ut. Den vanliga pulsen låg som en matta och ovanpå den, ovanför i diagrammet, med längre intervall låg en andra väldigt regelbunden puls. Skummaste EKG:t jag sett hittils och det var mitt eget.

Läkaren skyllde snabbt på endast stress men jag tror intensiv träning, stress och dåligt med sömn i kombination är orsakerna. Jag har upplevt starkare stress fast utan samtidig överträning förut i livet och då inte fått några dubbelslag. Det hela försvann när jag slutade intensivträna. Nu springer/cyklar jag med pulsklocka och larm vid en vettig maxpuls och hittills har det inte kommit tillbaks.

Jag upplevde inga andra symptom tillsammans med det här och det sättet det snabbt försvann på efter ett läkarbesök och en stunds träninguppehåll och sedan mycket försiktig träning gör att det i efterhand kändes ganska ofarligt. Men när det pågick var det klart det läskigaste jag gjort de senaste 5 åren.

Av:
    Crossmax
    captain8track skrev:
    > min sambos 25åriga kusin, dog för två veckor
    > sen i förmodad hjärtattack, vältränad. Bara
    > huxflux, ironiskt nog hade han gått hem från en
    > förfest nykter, dog antagligen i sömnen. Han
    > hade klagat på hög puls bara nångång sådär.
    >
    > så jag hade nog varit försiktig.

Ush vad obehagligt. Levde han ett stressigt liv? Min kompis sambo fick en hjärtinfarkt i julas, hon var då ca 32 år. Det förmodas ha orsakats av stress på jobbet och även mycket hemma.

---------------------------------------------------

Av:
    schture
    +1

Oggler skrev:
    > Jag har också samma sak. Jag sätter det i
    > samband med för lite sömn, stress, vätskebrist
    > och mkt kaffe osv. De läkare jag rådfrågat
    > sägger att det är ofarligt. Själva dubbelslagen
    > alltså. Stress mm lär väl inte vara så
    > nyttigt.

Av:
    smiley
    Måste fråga igen. Känns dubbla hjärtslag väldigt tydligt, eller missar man dem lätt?

Av:
    Johan A
    En kollega till mig (35 år gammal) fick en pacemaker inopererad igår då hennes hjärta missade lite slag. Tydligen var det en enkel operation och inte alls så ovanligt. Hon framkallade det genom stress på jobbet.

Morsan hade något liknande i 20 år och hon fick ta det lugnt de dagarna hjärtat hoppade som satan, annars var det tydligen ingen fara.

Det verkar som att man kan ha liknande symptom men ändå ha väldigt olika diagnoser när man kollar vad folk har upplevt.

Av:
    smiley
    Stress är inte kul för kroppen och den kan ta sig i olika uttryck verkar det som. Som jag nämnt tidigare har mitt åt varit mentalt stressigt och det har fått min mage och hy att fullständigt balla ur. Ser värre ut än i tonåren och magen håller på att frätas sönder inifrån känns det som. Fått en remiss till en hudläkare. Ska prata om min mage med min husläkare nästa vecka.

Tror inte att jag haft dubbla hjärtslag (om jag nu inte missat dem).

Av:
    orm
    du missar det inte. mina symptom är inte ens "dubbla" hjärtslag. utan "hoppa över ett slag för att slå jävligt mycket hårdare nästa gång och liksom tappa andan lite". hjärtklappning, dubbelslag, arytmi .... tror det upplevs på olika sätt men inte missar man det inte.

------------
    :)

Av:
    PerFormance
    Jag känner samma när jag är i god form och i vila! (dvs låg vilopuls)

Frågade en läkare, tydligen slår hjärtat ett dubbelslag och kompenserar sedan genom att blodfyllas extra mycket! Det känns som att hjärtat hoppar över ett slag för att sedan riktigt bulta till!

Han påstod att det var ofarligt om det försvann vid ökad puls!

Av:
    smiley
    orm skrev:
    > du missar det inte. mina symptom är inte ens
    > "dubbla" hjärtslag. utan "hoppa över ett slag
    > för att slå jävligt mycket hårdare nästa
    > gång och liksom tappa andan lite".
    > hjärtklappning, dubbelslag, arytmi .... tror det
    > upplevs på olika sätt men inte missar man det
    > inte.

Känner igen allt i din beskrivning. Vet att jag reagerat vid de få tillfällena det har hänt, men det har gått över lika snabbt, så därför har jag inte tagit någon större notis om det.

Av:
    magnus
    Jag känner också av det ibland. Svårt att veta vilka faktorer som spelar in. Jag är visserligen inte stressad, men har sämre kondis nu än vad jag tidigare har haft. För min del verkar det dyka upp om jag hårdstartar, kör jag lungt i typ en halvtimme och sedan ökar dyker fenomenet inte upp. Obehagligt är det iaf.

Av:
    MangeJL
    Hade pulsmätaren på mig vid ett tillfälle då jag råkade ut för precis detta och puls-kurvan var... bisarr. Upp och ner under någon sekund, därefter helt normal igen.

Av:
    August
    PerFormance skrev:
    > Jag känner samma när jag är i god form och i
    > vila! (dvs låg vilopuls)
    >
    > Frågade en läkare, tydligen slår hjärtat ett
    > dubbelslag och kompenserar sedan genom att
    > blodfyllas extra mycket! Det känns som att
    > hjärtat hoppar över ett slag för att sedan
    > riktigt bulta till!
    >
    > Han påstod att det var ofarligt om det försvann
    > vid ökad puls!

Exakt samma har jag upplevt, med samma svar från läkare. Nu när jag inte är i form har det slutat.

Av:
    mankis
    Blev själv diagnostiserad med SVES(Supraventrikulära extraslag) vid ett arbets EKG för ett antal år sedan, normalt inget att oroa sig för och runt 75% av befolkningen har det i olika omfattning men givetvis så tycker jag att du borde träffa en läkare och få göra en riktig kontroll.

Vid samma besök så började även EKG lådan tjuta när jag låg på sängen innan testet och jag fick veta att jag hade Bradykardi :-) vilket betyder att min puls var under 50 slag i minuten, knappast farligt när man tränar och är frisk.

- 29" ännu en fluga precis som skivbroms, internet och tävla på motionslopp -

Av:
    RN
    Vad är detta, har alla fått hjärta med synkoper av Robban Broberg?

Kränkt redan innan Jordbro

Av:
    Muts
    Läbbigt =/

Av:
    sänket
    Opererade min trasiga menisk i sommras (i Ludvika !!!). När jag skulle sövas före operationen så sa narkossköterskan till mig att jag hade förmaksflimmer. WTF ! Vi får kolla det efter operationen.

När jag vaknade upp kom en annan läkare och kollade på pumpen och konstaterade att jag mycket riktigt hade förmaksflimmer och skrev en remiss till hjärtkliniken.

Nu i oktober fick jag göra ett besök på hjärtkliniken I Falun. Läkaren kontaterade att jag hade förmaksflimmer och att jag borde märkt det vid minsta ansträning, vilket jag iofs gjort fast bara konstaterat jag är ruggit otränad. Jag fick i alla fall en mediciniering för detta och ett löfte om att göra en s k elkonvertering av hjärtat till våren.(Dvs en alt+ctrl+del av hjärtat)

Medicineringen jag fått (eller möjligtvis medvetandet om situationen) gör att jag känner problem med hjärtat som jag aldrig känt förr.

Av:
    underscore
    Alltså. Använder en kardiolog termer såsom "stress" eller är det allmänläkare? Stress och matvanor beskylls alltid så fort man inte har en susning om vad som är fel. Självklart kan droger, dålig sömn osv påverka rytmen i kroppen men ren stress borde väl bara öka pulsen när man är stressad och sedan gå ner igen? Risken med stress är väl att pulsen blir för hög en längre tid och då skapar en massa slitage i kroppen. Borde vara rätt jämförbart med hård träning. Men jag vet inte, har läst en del om stress från titulerande personer och dom verkar bara ljuga!

Av:
    smiley
    Stress kan även utlösa en stroke, stress ökar risken för fetma, m.m., så stress ska man ta på allvar.

Av:
    tropfrog
    Det kan givetvis finnas olika anledningar till ojämna hjärtslag, alla som är osäkra bör givetvis testa sig.

Detta är min story:

Det var en tidig sässong inför fridyknings sm och mycket konditions träning, både intervaller och långdistans på cykel och med löpskor. Någon gång i veckan i vila så kännde jag de symptom som någon här nämner. Från låg puls så hoppade hjärtat över ett slag för att sedan slå ett till tre kraftiga slag för att kompensera. I början var det riktigt obehagligt. Som tur har jag goda vänner som är både duktiga läkare och liksinnade. Fenomenet är väldomumenterat och det sägs att Gunde Svan hade samma problem nästan varje kväll när han var i topptrim. Jag kände mig lugn och körde på.

Eftersom man som fridykare går väldigt lågt i puls vid maxprestationer kännde jag det oftare och oftare vid träning och tävling. En dag så fångades flera sådanna hjärthopp under maxprestation av en medverkande läkare, längsta mellanrummet mellan två slag var 12 sekunder, efterföljt av fler snabba. Men då hade jag redan lärt mig att leva med det. Idag har jag inte kännt av det på 8 år, saknar det nästan lite.

Som sagt, ojämna hjärtslag kan vara farliga så det är bra att kolla. Men många av er som upplever problem skall bara vara glada, ty det är ett bevis på att träningen tar och att ni är i god form.

Ni som upplever att det varar längre än 15-20 sek, kolla er.

MVH
    Magnus

Av:
    geologen
    Hjärtat har delvis nervbanor gemensamt med lungorna och hela magregionen, genom vagusnerven. Därför kan högre nervaktivitet i de andra delarna orsaka extraimpulser till hjärttrakten, huvudsakligen förmaken. Själv märker jag det genom att jag får "bubbel" i hjärtat när jag är dålig i magen. Samma bubbel triggade även igång mitt AVNRT (som numera är bortopererat).
    Jag har aldrig haft överhoppade slag så som en del beskriver det, men extraslag har jag då och då, främst när jag tar i maximalt utan uppvärmning eller när jag snabbt går ner från hög ansträngning till låg. Och även när jag är i bra form och har riktigt låg vilopuls. Jag är ordentligt utredd av flera olika kardiologer och alla har sagt att det just jag har är helt ofarligt, så det känns skönt. Jag hade väldigt friskt och fint hjärta fick jag höra när de gjorde ultraljudsundersökning.

Av:
    putchi
    För ett antal år sedan cyklade jag lugnt och stilla hem från jobbet när det började flimra framför ögonen. När jag vaknade upp låg jag på akutintaget till Danderyd. Hyffsat förvirrad men annars mådde jag bra. Efter ett gäng undersökningar under hela sommaren, både hjärta och epilepsi, kom dom fram till att det var AV-block. Dvs glapp i sladdarna från sinusknutan till AV-knutan. Jag hade i ganska många år konstaterat att hjärtat vid vilopuls ganska regelbundet hoppade över var fjärde slag. Men uppförde sig normalt vid cykling. Funderade väl på att kolla med någon läkare men det blev liksom aldrig av.

Det hela resulterade i en pacemaker, 30 minuters operation med lokalbedövning. Sedan dess tickar det på som en klocka. Ska byta baterier om ett par år bara.

Av:
    Mendel
    Hur har det gått för er? Fick ni någon behandling?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in