• SLX vs XT

Av:
    lappen
    Hur mycket skiljer det i kvalite mellan SLX mot XT. Skall köpa ny bakväxel och växelreglage, och det skiljer ju en del i pris. Är det motiverat att gå på XT eller "duger" SLX?
  • Re: SLX vs XT

Av:
    lappen
    Hittade precis Mårtens eminenta SLX artikel.
    http://www.chainlife.se
    Blir till att läsa den nu :-)

Av:
    Mårten
    Ja, då slapp jag skriva vad jag tycker här då. :D

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    kfn
    Varför inte Deore av årsmodell 2010? Det tycker jag verkar vara det mest prisvärda valet just nu så länge som delarna är billigare än SLX eller XT vilket de inte är överallt. Annars är XTR-reglagen väldigt trevliga :-)

Av:
    Jonas D
    Kör med XT och XTR-reglage funkar prima, XTR-reglagen är verkligen värda att köpa. Tänker att de funkar lika bra med en SLX växel.

--------------------------------------------------------
    M O L O K E N

Av:
    Tomcaten
    Ja diggar slx, men det kan bero på att jag har haft otrolig tur med min bakväxel. Jag köpte den förra sommaren som var i Åre och den sitter på ännu!

Av:
    lappen
    Egentligen var det just växelreglagen jag funderade mest på. XTR må vara bra, men det är ett lite för stort hopp dit upp .

Av:
    Staffan88
    Hej,
    Tänkte byta min singelklinga fram från 32T -> 34T. Har idag en Shimano FC M7000 klinga. Kan jag byta denna mot en Shimano XT M8000, eller de är inte kompatibla?

Av:
    Paco
    Staffan88 skrev:
    Hej,
    Tänkte byta min singelklinga fram från 32T -> 34T. Har idag en Shimano FC M7000 klinga. Kan jag byta denna mot en Shimano XT M8000, eller de är inte kompatibla?

SLX och XT är kompatibla men inte XTR. Kan hända att jag har en 34t liggandes om det är av intresse.

Av:
    Staffan88
    Jo, absolut kan det vara av intresse, är skicket ok? Jag bor i Malmö. Tänkte beställa en nu i veckan då jag behöver en tyngre växel. Antar att det är lätt att byta. Bara att skruva av vevpartiet, hoppas man inte behöver något specialverktyg?

Mvh,
    Staffan

Av:
    jonte987
    Du behöver en grej för att skruva av plast bulten på icke driv sidan. Sen gärna moment nyckel för att skruva tillbaks.
    Går det inte att lirka den över veven? Jag skruvade drev innan jag monterade och har inte bytt.

Av:
    jonte987
    den lilla snurran på änden av vevlager verktyget

verktyg.jpg

Av:
    Paco
    Staffan88 skrev:
    Jo, absolut kan det vara av intresse, är skicket ok? Jag bor i Malmö. Tänkte beställa en nu i veckan då jag behöver en tyngre växel. Antar att det är lätt att byta. Bara att skruva av vevpartiet, hoppas man inte behöver något specialverktyg?

Mvh,
    Staffan

Jag mindes fel då det endast låg en 32t i ”bra-att-ha” lådan....

Av:
    Staffan88
    Smart Jonte, jag ska se om jag bara kan kränga den över. Skulle ju underlätta! Ok, Paco. Då beställer jag en ny :)

Av:
    Martinmat
    Gå på xt reglage o SLX bakvxl. Reglagen är viktigare än vxln

Av:
    Sixten Fors
    Förspännaren till vänster vevarm skall dras med 0,7-1,5 Nm vilket är skitlite. Det behövs verkligen inte några specialverktyg. Pekfingret i hålet och vrid med handkraft, eller baksidan av en tesked från kökslådan funkar utmärkt som verktyg.
    Vevarm.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in