• [OT] iTunes - redigera listan album och artister

Av:
    Supertramp
    Har precis skaffat en ipod och har ett problem.
    Jag har importerat en massa blandade låtar.
    Problemet är att eftersom det är en massa olika artister och album så blir album- och artist-listan väldigt lång. Det är en massa artiser och album som bara har en låt och det är svårt att få en överblick över de kompletta albumen som man har.

Jag skulle vilja att album och artistlistan bara inehåller de kompletta albumen. Alla udda låtar som ej är från ett komplett album skulle jag vilja låg i en egen mapp. Alltså jag fattar att jag kan göra en spellista, men jag vill alltså även få bort dom från album- och artist-listan. Går det?

• Re: [OT] iTunes - redigera listan album och artister

Av:
    K ristian
    Om du går inte i Itunes och högerklickar på låten så kan du göra det mesta, t ex ta borde eller ändra låt/albumnamn. Så du borde kunna ta bort albumnamnet för de almbum som bara innehåller en låt. Om du sedan sorterar på almbum så borde bara de som verkligen är fulla album komma upp i listan.

Av:
    Supertramp
    Ok fast jag importerade ca 400 låtar så det kan ta tid. Hade hoppats på något smartare sätt.

Av:
    Flameboy
    Du kan markera din 400 låtar och välja "visa info", och sedan radera albumnamnet för alla filer i ett svep.

Sen rekommenderar jag att du skapar flera spellistor, tex en som heter Album där du lägger albumen, och sen en spellista som du döper till tex blandat. Det är mig veteligen enda sättet att filtrera vad du ser.

Av:
    K ristian
    Problemet är ju att itunes hämtar info från filnamnet. Importerar du direkt från cd-skiva så är det ju inget problem. Men om du har massa musik på datorn som kommer från alla möjliga håll så är ju filnanmen ofta blandade. Så enda sättet är att ändra filnamn innan du importerar. Eller göra det i efterhand. Jag vet i alla fall inget annat sätt.

Av:
    båtbensbudet
    [OT]

Såg att det finns en applikation till ipod som kan höra vad det är för låt som spelas tex på cafet du sitter och fikar på lr dylikt. Starta funktionen så lyssnar den på musiken och kommer sedan upp med artist och låt osv.

Blev ganska impad när jag såg att det funkade. Kanske e gammalt men väldigt användbart iaf.

Av:
    Fikasvettot
    Filnamn är oväsentligt. Metadata är det som gäller. Sökning och regelstyrda mappar är bättre än sortering i kataloger på disk. Det är dags att lämna MS-DOS-tänket.

Som Flameboy skriver kan man ändra metadata i flera filer samtidigt.

Av:
    nisseson
    Bra program för att ändra många metatagar samtidigt, enkelt och smidigt: http://www.mp3tag.de För windows då.

Av:
    Timothy
    Du kan markera alla uddalåtar i itunes och markera allt som en del i en samling, så försvinner det från vanliga albumlistan. känns ju inge vidare att radera bort data från taggarna bara för att itunes inte fattar hur man vill ha det.

Fikasvettot skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Filnamn är oväsentligt. Metadata är det som
    > gäller. Sökning och regelstyrda mappar är
    > bättre än sortering i kataloger på disk. Det
    > är dags att lämna MS-DOS-tänket.

Jo men tjena, så du slänger alla låtar i samma mapp då eller? itunes kan vara att helvetes jobb om man har ett antal tusen låtar med dåliga eller inga taggar alls. Bra när allt är ordentligt taggat dock.

Av:
    Fikasvettot
    Timothy skrev:
    > Jo men tjena, så du slänger alla låtar i samma
    > mapp då eller? itunes kan vara att helvetes jobb
    > om man har ett antal tusen låtar med dåliga
    > eller inga taggar alls. Bra när allt är
    > ordentligt taggat dock.

Jag slänger in dem i iTunes, sen skiter jag i vad som händer. För min del får de gärna ligga i samma mapp därbakom. De finns där när jag använder gui:t och sökfunktionen. Har du fultankade låtar med usel metadata får du fixa till det, men att sitta och bekymra sig om kataloger är historia. Search, don't sort. Samma sak med foton. Värdelöst att sortera efter kataloger och filnamn när man kan använda metadata. Jag spyr på Outlook på jobbet där jag vill tagga mail med flera taggar, men är tvingad att stoppa in dem i en mapp. Och kopiera om jag vill ha dem i två olika mappar.

Men det gäller ju att släppa MS-DOS-tänket där man ägnar mer tid åt filsystem och katalogstruktur än vad man ägnar åt det faktiska innehållet. ;)

Av:
    Timothy
    Alla är vi olika, skulle tex vara en mardröm för mig att tagga alla foton istället för att lägga dom i kataloger fint sorterade efter år och händelse direkt vid import, picasa ordnar i samma system. Jag har nästan 100Gb musik, skulle inte vilja ha dom i en enda mapp där jag bara kan använda itunes för att hantera bibliotket.
    Outlook har jag ingen kommentar om, vi använder Lotus Notes!!! Det är fan helt sjukt värdelöst.

Av:
    zarkov
    båtbensbudet skrev:
    > >
    > Såg att det finns en applikation till ipod som
    > kan höra vad det är för låt som spelas tex på
    > cafet du sitter och fikar på lr dylikt. Starta
    > funktionen så lyssnar den på musiken och kommer
    > sedan upp med artist och låt osv.
    >
    > Blev ganska impad när jag såg att det funkade.
    > Kanske e gammalt men väldigt användbart iaf.

Är det Shazam du tänker på? Jag har letat efter en sådan app ett tag nu...

Av:
    TBone
    Fikasvettot skrev:

> kataloger och filnamn när man kan använda
    > metadata. Jag spyr på Outlook på jobbet där jag
    > vill tagga mail med flera taggar, men är tvingad
    > att stoppa in dem i en mapp. Och kopiera om jag
    > vill ha dem i två olika mappar.

Inte för att jag vill prisa outlook men "search folders" har funnits ett bra tag.

----------
    Science. It works, bitches!

Av:
    Oskar
    iTunes är värdelöst.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in