• (OT) Har ni blivit utsatta för kortbedrägeri?

Av:
    K ristian
    Jag hörde på radion att kortbedrägerierna för första gången på länge minskar något. Eftersom många här ofta handlar via internet så tänkte jag höra om det är någon som blivit utsatt för kortbedrägeri? Och i så fall i vilket sammanhang, internet eller restaurangbesök osv? Hur hanterade banken det?

Jag har aldrig blivit utsatt. Anser mig vara en ganska normal användare, dvs handlat elektronik, SJ, SF, cykeldelar, någon tidningsprenumeration. Väljer iofs att betala via faktura om möjligheten finns. Jag är inte speciellt nojig av mig fast jag skulle troligtvis bli det om jag blev utsatt.

Jag känner bara två som blivit utsatta. För den ena var det efter ett restaurangbesök. För den andra vet jag inte men det sjuka är att han blev av med exakt hela lönen, varken mer eller mindre...
  • Re: (OT) Har ni blivit utsatta för kortbedrägeri?

Av:
    slhap
    Jag blir av med hela lönen, varje månad!

Nigga pleaze!

Av:
    42Hz
    Fick kortet spärrat ovetandes, plötsligt fungerade inte kortet i affären, några dagar senare fick jag ett brev på posten med ett nytt kort, visade sig att mitt kortnummer tillsammans med några tusen till stulits från Amazon, enda incidenten jag kommer på men de berodde ju på Amazons slarv med säkerheten, blev aldrig av med några pengar.

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Anders H
    Banken ringde och frågade om jag hade handlat en massa prylar i Tyskland men det hade jag inte. Det var för omkring tolvtusen har jag för mig. Har ingen aning om hur dom hittat kortnumret. Banken ersatte allt så det var inget stort problem.

Landsvägsräser med bockhornsstyre och fingertoppsbromsar - Lycklig ändå!

Av:
    *micke*
    42Hz skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Fick kortet spärrat ovetandes, plötsligt
    > fungerade inte kortet i affären, några dagar
    > senare fick jag ett brev på posten med ett nytt
    > kort

+1 fast efter resa i Spanien i våras. Fick aldrig någon förklaring varför.
    +2 förresten för veckan innan nämnda spanienresa fick jag mitt andra kort spärrat, bra timing där.

Av:
    jomper
    Nej. Och jag har aldrig varit särskilt försiktig ens. Både handlat med kort på nätet på mer eller mindre suspekta ställen och använt kortet både i Ulan Bator, Irkutsk och Shanghai.

Har inte heller blivit blåst av någon näthandlare (vilket vore något annat än ett kortbedrägeri där mitt kortnummer använts av någon annan).

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    JLarsson
    Råkade ut för ett dubbeldrag (manuell slip) 1988 på en dagskryssning till bahamas. $7 - orkade inte ens reklamera det.

Samma sak hände med firmakortet i München förra året. Tyskland må vara långt framme på många sätt, men kreditkort och taxi är inte det. Manuell slip, föraren tog en rövare och dubbeldrog men jag reklamerade och fick rätt.

_______
    aliekatapult

Av:
    fastforward
    Nix, har inte varit överdrivet försiktig heller, betalar alltid med kort på nätet för att slippa hålla på och fippla med fakturor sedan.

Av:
    Tomcaten
    slhap skrev:
    > Jag blir av med hela lönen, varje månad!

Hahaha

Aldrig blivit bedragen av såna här skojjargäng, kanske för att jag själv e grå å tråkig.

Men har jobbat inom bank/kreditbolag sen 2008 och haft kunder som blivit bedragna.

Bankerna är rätt schyssta mot dem som får kortet länsat eftersom dem vill behålla sina kunder.

Men eftersom ett kort knutet till ett bankkonto har ofta en mindre summa bör banken i sig istället rånas.*

*sista raden bör tas med salt!

Av:
    clnr
    Mitt kreditkort blev kapat i våras/somras. Upptäckte 2 stora inköp av smycken. Inga problem att reklamera hos Eurocard. Vet faktiskt inte var det hände någonstans eftersom jag inte hade använt det direkt på ett bra tag på ställen jag inte litar på. Men en mobilkamera är allt som behövs för att ta all info om man inte är försiktig.

Av:
    VO2max
    never och då har jafg ändå lagt ut kortnumret till allas beskådan på ett internetforum i fyllan

Look at the signs!

Av:
    MagnusA
    VO2max skrev:
    > never och då har jafg ändå lagt ut kortnumret
    > till allas beskådan på ett internetforum i
    > fyllan

Länk?

Av:
    kebarb
    Jag blev skimmad på biltema, ingen använde informationen till något. Banken ringde upp efter att de upptäckt den falska terminalen och bytte omedelbart ut mitt kort.

Vet de som blivit skimmade på ganska stora belopp, och en par som ej blivit 100% ersatta för att banken ansett att de hanterat sina kort ovarsamt.

Själv tycker jag att bankernas teknologi är det ovarsamma i leken, rätt utfört skall man kunna ha sitt betalkort vart man vill utan att det skall vara en säkerhetsrisk så länge man håller pinkoden för sig själv. Använder alltid kontanter när jag reser.

Chippen går väl inte att kopiera ännu?

//K

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

You wash your Bike like it was your firstborn child,
    you tend to its needs like it was your own body,
    you protect it like it’s your family,
    then you drive it like you stole it.

Av:
    Little Stereo
    Fick betala kunden innan och mitt godis på en videobutik i Jönköping en gån, tror kunden innans grejer var kvar på kassaapparaten och det kostade mig runt 75:-... :-/ T

Cyklar helst cyclocross

Av:
    Fredrik S
    Loggade in på min internetbank för drygt en månad sedan och upptäckte då två inköp på sammanlagt 14500kr som inte jag gjort. Knallade in på mitt lokala Handelsbankskontor och lämnade en kopia på polisanmälan och två timmar senare var pengarna tillbaks på mitt konto, fick aldrig reda på vad som hade hänt. Kortet var bara ett par veckor gammalt och jag hade ej hunnit använda det i någon automat, så det kan ju knappast vara skimming.

Av:
    Selast
    42Hz skrev:
    > Fick kortet spärrat ovetandes, plötsligt
    > fungerade inte kortet i affären, några dagar
    > senare fick jag ett brev på posten med ett nytt
    > kort.

+1 Har hänt mig 2 ggr med mitt Amexkort, dom är mycket trevliga och tar kontakt och berättar vad som skett och skickar ett nytt. Sist det hände var det mitt Mastercard som är utställt av Citibank och dom gav över huvud taget ingen signal om detta utan jag stod i taxfree butiken på en Finlandsbåt med en hel del inköp och kortet vägrade funka. Sen var det "spärrat" för köp hela resan i Finland vilket ledde till en del pinsamma situationer innan jag kopplade vad som hänt. Tillbaka i Sverige ringde jag till Citibanks kundtjänst och frågade och blev då upplyst om att dom spärrat kortet pga. något bedrägeri (ville aldrig berätta vad det var dock) och att dom kunde skicka ett nytt om jag ville... vem skulle inte vilja det???

Av:
    Tomcaten
    men citibank är också en skitbank som fick lägga ned sin verksamhet i sverige, hahahahah(ondskefullt hånskratt)

Av:
    VO2max
    Säker på att det inte var fylleköp på ebay?
    Kanske landar en ram i brevlådan om nån vecka;)
    Fredrik S skrev:
    > Loggade in på min internetbank för drygt en
    > månad sedan och upptäckte då två inköp på
    > sammanlagt 14500kr som inte jag gjort. Knallade in
    > på mitt lokala Handelsbankskontor och lämnade en
    > kopia på polisanmälan och två timmar senare var
    > pengarna tillbaks på mitt konto, fick aldrig reda
    > på vad som hade hänt. Kortet var bara ett par
    > veckor gammalt och jag hade ej hunnit använda det
    > i någon automat, så det kan ju knappast vara
    > skimming.

Look at the signs!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2010-01-07 12:45 av VO2max.

Av:
    VO2max
    Det var på en sajt som inte existerar längre, sorry;)

MagnusA skrev:

>
    > Länk?

Look at the signs!

Av:
    jomper
    kebarb skrev:

> pinkoden för sig själv. Använder alltid
    > kontanter när jag reser.

Är inte det grymt bökigt? Jag skulle tycka att det var läskigare att ha tiotusentals pengar i kontanter med mig än att ha ett kort. Är man ute på en längre resa behöver man ju en del pengar.

Brukar använda kortet sparsamt och ta ut kontanter i automat istället - har man kort från rätt utgivare kostar det inget i avgifter. Det brukar vara ett mindre valutapåslag men kursen brukar med det inräknat ändå bli bättre än på Forex.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    K ristian
    Det känns som att det är större risk att nåt händer om man lämnar ifrån sig kortet på restaurang eller om man t ex åker taxi, än att nån kommer över uppgifterna när man handlar på internet.

Fast det skulle vara intressant att se lite statistik.

Av:
    fredrikw
    Jag använder ganska sällan kontanter när jag är ute och reser, betalar så mycket jag kan med kort, som hemma alltså med andra ord. Har råkat ut för kortbedrägeri två gånger, och båda dessa gångerna har jag inte behövt betala en krona för det.

En intressant detalj när det gäller kortköp är att det finns möjlighet för kortföretagen att göra kortköp avsevärt mycket säkrare än det är idag, men då blir det bökigare för oss konsumenter och antalet kortköp riskerar då att gå ner. Istället accepterar de ett visst svinn, antagligen ganska stora summor, och står för den merkostnad som blir.

Av:
    bonbon
    K ristian skrev:
    > Jag hörde på radion att kortbedrägerierna för
    > första gången på länge minskar något.
    > Eftersom många här ofta handlar via internet så
    > tänkte jag höra om det är någon som blivit
    > utsatt för kortbedrägeri?

Har inte blivit utsatt för kortbedrägerier, eftersom jag själv inte utfärdar några bank- eller kreditkort. Däremot har min kortutgivare blivit det.

fredrikw skrev:
    > det finns möjlighet för kortföretagen att göra kortköp avsevärt mycket säkrare än det är idag,
    > men då blir det bökigare för oss konsumenter och antalet kortköp riskerar då att gå ner.
    > Istället accepterar de ett visst svinn, antagligen ganska stora summor, och står för den
    > merkostnad som blir.

Det beror på att kortföretagen överför merkostnaden till säljaren.

Av:
    Brakastruten
    Fick ett nytt Visa-anslutet kort från Swedbank, efter att samma nummerserie utsatts för bedrägeriförsök. Mitt slask-kort saknar kredit, och fylls på manuellt precis innan köp. Inga problem.

Av:
    Beppo
    Mitt PayPal konto blev kapat och eftersom man måste mata in sitt nummer där var det bara för kaparen att handla på E-bay, utan att egentligen ha numret. Så säkert är PayPal...
    Upptäckte det dock när jag fick bekräftelsemail från Ebay och kunde stoppa det hos banken. Där kunde man ju även se leveransadressen, men polisen kom inte så långt verkar det som...

Av:
    mamme1
    clnr skrev:
    > Men en mobilkamera är allt som behövs för att ta all info om man inte är
    > försiktig.
    Tips, skrapa bort cvv-numret. (Jaa, jag vet att man enligt kortutfärdaren inte "får" göra det...)

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Stervelo
    Jag blev blåst på 80 000. Två laptops samt en hel bunt med resor till spanien hade jag köpt. :)
    Tror det var i Valdisere som kortet skurken fanns, en bar där.

Banken tog hela smällen, var dock en irländsk bank, medans jag jobbade där.

Så, bankerna tar smällen om du inte varit oförsiktig.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    JT
    Det ytterst sällan banken som tar smällen. Det är oftast kortinlösaren (butiken/säljaren). Det är nämligen kortinlösarens ansvar att se till att den som betalar med kortet är ägare till kortet.

Om kortinnehavaren hävdar att en transaktion är felaktig så måste inlösaren bevisa att just kortinnehavaren genomfört transaktionen, exempelvis genom att visa upp en namnunderskrift. Ett köp där kortets PIN-kod använts är oxå tillräckligt. Om inlösaren inte kan göra detta så blir inlösaren istället skyldig pengarna han fått iom transaktionen.

Det är därför väldigt svårt att inte få tillbaka pengar på ett bedrägeri gjort på internet eftersom säljaren i princip inte kan bevisa att ägaren till kortet genomfört köpet och alltid åker på att betala tillbaka.

Det är t ex en avsevärt större risk att lämna ifrån sig sitt kort på en restaurang där man sedan signerar en kreditkortsslip. Du har ju ingen aning om vad dom gör med kortet när dom tar med sig det för att skriva ut en slip för dig att skriva på och sedan får dom dessutom din namnunderskrift.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-01-07 18:49 av JT.

Av:
    Muts
    Jag har aldrig blivit utsatt för ngt sånt
    Berättar ofta koden i macdonalds drive in(orkar inte hänga mej ut och trycka) samt på krogen då hon du vet.. den snygga bruden/bartendern.. ah hon brukar få både koden o hem adress

Dock polarn blev av med 30 lök, de löste banken.. men han blev bra svettig innan de beskedet =) =)

Av:
    clnr
    mamme1: Jo, jag har funderat på det. Men samtidigt har jag hört om "folk" som blivit nekade köp när de gjort så eftersom kortet skulle kunna vara förfalskat. Damned if you-damned if you don't. Fast det kanske är en vandringshistoria iofs.

Av:
    Stelben
    Inget bedrägeri men det visar hur slarvigt det kan gå till när man betalar med kort på restaurang.
    Skulle köpa lite lunch till sex personer och fick låna ett kort av en tjej.

Hon trodde att man skulle knappa in koden så den fick jag.

Tjejen bakom disken drog bara kortet och sen fick jag kladda dit en kråka på slippen.
    Nu rörde det sig bara om typ 570kr men jag är man och kortinehavaren är kvinna.
    Jag skrev min namnteckning och den är inte alls lik namnteckningen på baksidan av kortet.
    Nu kanske dom är nogrannare när det gäller större summor men nog tycker jag att det var jäkligt slarvigt, fast det var ju smidigt för mig :)

På McDonalds tar dom ju alltid leg om summan är över 200kr

Av:
    jomper
    Gör dom? På donken vid Fältöversten i stockholm brukar man varken behöva knappa kod eller signera..

Av:
    Stelben
    Jaha men då är det väl så man gör i stan, sällan jag käkar på McDonalds i stan :)

Av:
    Crossmax
    Jag skulle vara med på ett gruppköp här (Sram Red) och gav bort mitt kortnummer och cvc-kod. Borde jag vara orolig?

---------------------------------------------------

Av:
    Kupa
    Nejdå, se till att vara hemma när paketet kommer bara så är allt lugnt. Du vill ju inte missa tegelstenarna.

Av:
    Mycketvillhamer
    Blev av med 1500 till ett paypal-konto efter att ha handlat våtdräkter från en butik i USA (som jag handlat från flera ggr innan). Är ganska säker på att det var där mitt kontonr hamnade i fel händer i alla fall för nästan alla som beställde från norden i den butiken blev av med pengar. SEB fixade dock ganska snabbt in pengarna på kontot igen. Sedan dess göra jag alla internetköp med kreditkortet istället. Då behöver aldrig jag ligga ute med pengar om det händer något och det är upp till Eurocard att bevisa att jag visst har köpt det som jag bestrider.

Av:
    PrinsValium
    Mycketvillhamer skrev:
    > Blev av med 1500 till ett paypal-konto efter att
    > ha handlat våtdräkter från en butik i USA (som
    > jag handlat från flera ggr innan). Är ganska
    > säker på att det var där mitt kontonr hamnade i
    > fel händer i alla fall för nästan alla som
    > beställde från norden i den butiken blev av med
    > pengar. SEB fixade dock ganska snabbt in pengarna
    > på kontot igen. Sedan dess göra jag alla
    > internetköp med kreditkortet istället. Då
    > behöver aldrig jag ligga ute med pengar om det
    > händer något och det är upp till Eurocard att
    > bevisa att jag visst har köpt det som jag
    > bestrider.

Borde inte det där vara i princip omöjligt via paypal? Bestämmer man inte själv exakt vad för betalningar man vill accepter. Det är väl inget mottagaren kan påverka såvida dom inte har tillgång till dina paypal-inloggninsuppgifter?

Av:
    AxelSthlm
    Jag blev uppringd av min bank, som står för mitt kreditkort, och de frågade om jag verkligen hade köpt elektronikprylar på nätet och tågresor för 40 000 de sista två dagarna. Det passade inte in i mitt "köpmönster".
    Det hade jag inte utan snarare någon annan som kapat min kortnummer. Behövde inte betala ett smack, bara skriva på några papper för att styrka att jag inte hade köpt det.
    Bra skit med kredit!

Tydligen är det vanligt att folk som sysslar med kreditbedregerier köper tågbiljetter via nätet och sen går till Sjs desk och kvittar in dem mot stålar. Det funkar väl inte längre nu när biljetterna är personliga kanske?
    Bra att folk övervakar vad man handlar och ser när man bryter mönstret. Cyklar och porr = ok!, tågbiljetter och elektronik = Not Ok!

Av:
    Mycketvillhamer
    Prinsvalium, det var inte genom paypal betalningen hade gått, jag hade betalat med mitt visa till sajten, sedan hade pengar dragits från mitt visakonto till ett paypalkonto.

Av:
    thomaz
    Mycketvillhamer skrev:
    > Prinsvalium, det var inte genom paypal betalningen
    > hade gått, jag hade betalat med mitt visa till
    > sajten, sedan hade pengar dragits från mitt
    > visakonto till ett paypalkonto.

Intressant, undrar hur de lyckades med det. Jag måste alltid "verifiera" mina nya kort på Paypal genom att dra en liten trans. och sedan skriva in verifieringsnummret efteråt.
    Finns uppenbarligen en väg runt det.

-= =-

Av:
    Gustav S
    Köpte ett par skor online för några år sedan. Därefter började det dyka upp flera småsummor från "paypal", "online game" etc, vilket såklart var båg då jag inte sysslade med var sig det ena eller andra. Lurigt tillvägagångssätt.

Av:
    Stelben
    Fick nytt OkQ8 kort i dag, kortet och koden kom naturligtvis inte i samma kuvert :)
    Men dom kom samtidigt så dom låg i min brevlåda tillsammans :P

Av:
    Stervelo
    Jag blev av med drygt 90k på mitt kort. En bar i en fransk skidort skimmade kortet. På relativt kort tid så flyg jag många gånger till Spanien och Köpte två laptops tydligen.
    Banken tog hela smällen, eller snarare visa som det var, det var ett kort genom en irländsk bank, då jag bodde där då.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    geologen
    För nåt år sen kunde jag plötsligt inte betala med kortet i butiker. Ringde min banks kundtjänst och fick veta att det var spärrat pga misstänkt bedrägeri. Jag är extremt noga med att kolla om bankomaten är ok innan jag stoppar in kortet, så där lär det inte ha hänt. Jag lämnar heller aldrig ifrån mig kortet på restaurang så att det kommer ur min sikt (jag betalar alltid vid disk), så den vägen kan det inte heller ha skett.
    Jag tror helt enkelt att kortinformationen slank med ur en databas nånstans i en "nätkupp".

Jag fick ett nytt kort på ett par dagar. Inga pengar försvann.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Oskar
    Stervelo skrev:
    > Jag blev blåst på 80 000. Två laptops samt en
    > hel bunt med resor till spanien hade jag köpt.
    > :)
    > Tror det var i Valdisere som kortet skurken fanns,
    > en bar där.
    >
    > Banken tog hela smällen, var dock en irländsk
    > bank, medans jag jobbade där.
    >
    > Så, bankerna tar smällen om du inte varit
    > oförsiktig.

och

Stervelo skrev:
    > Jag blev av med drygt 90k på mitt kort. En bar i
    > en fransk skidort skimmade kortet. På relativt
    > kort tid så flyg jag många gånger till Spanien
    > och Köpte två laptops tydligen.
    > Banken tog hela smällen, eller snarare visa som
    > det var, det var ett kort genom en irländsk bank,
    > då jag bodde där då.

Samma händelse?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in