• Re: Hur är föret i GBG?

Av:
    Erik O
    Besvarar min egen fråga. Pumpen är i topptrim, ingen is och mest torr och fin.
    20E9499F-F217-4839-A660-ACD705473CBA.jpeg

Av:
    Kristoffer R
    Istället för att titta på f*tboll körde jag Torrekullaleden.

Det var torrt. Så torrt att jag inte kan minnas nåt liknande.

En redig otb med k*ken i styret och två vanliga vurpor, så allt är som det skall annars med leden.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Kristoffer R
    Här är jag igen!

Körde ”Peters Specialstigar” ikväll runt Osxjön-Sisjön. Det är torrt, helt galet torrt. Alla träsk och surhål är torra. Inte en lerfläck på cykeln. Det blötaste i skogen är från mitt anletes svett, för det är brutalt varmt.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Erik O
    Kristoffer R skrev:
    Här är jag igen!

Körde ”Peters Specialstigar” ikväll runt Osxjön-Sisjön. Det är torrt, helt galet torrt. Alla träsk och surhål är torra. Inte en lerfläck på cykeln. Det blötaste i skogen är från mitt anletes svett, för det är brutalt varmt.

Du får spara de här turerna i minnet att jämföra med när det är som grisigast i december eller så :)

Av:
    kolan
    Ett träd har brakat ner över "stans väg", innan grusvägen.
    IMG_1878.JPG

Av:
    Eric W
    Nån som vart ute i dag och har någon snabbrapport på föret i västra gbg (Ängb, Hisingsparken etc)?

Vart borta en vecka eller så och förstått att det vart mer eller mindre monsun? Bör jag ta med snorkel ut i morgon?

/Eric

Av:
    Stryos
    Eric W skrev:
    Nån som vart ute i dag och har någon snabbrapport på föret i västra gbg.....
    Bör jag ta med snorkel ut i morgon?

Fel sida stan men.. Va ute i skatås en timme eller två igår. Tänkte inte på att det var speciellt blött. Det är höst nu, inte mycket mer än så.

Visst har det regnat lite grann- men snorkeln överlever du allt utan bara du inte ligger kvar i leran om du vurpar :-)

Av:
    rayy
    Körde i megaregnet i söndags och en kortis nära sandiga och episka ikväll. Mycket, mycket torrare än jag väntade mig! Den mesta fukten i marken har blåst bort, bortsett enstaka pölar (rent ut sagt mindre i kvantitet och storlek än vanligt). Halt på rötter såklart men stenarna var det bra grepp på.

Ses på stigarna i helgen kanske? ;)

--------
    //Love - #sespåstigarna

Av:
    D i U
    Körde stigar runt slätta damm igår, bra underlag med några mindre pölar här och var.

Av:
    Eric W
    Någon som kört Ängb eller Hisingsparken i dag? Vart torrt ett par dagar nu efter monsunen i början av veckan..

/Eric

Av:
    Goddamn72
    Körde Änggårdsbergen igår och visst är det blött och halt på sina ställen men helt ok för det mesta.

Av:
    D i U
    Körde i Ängb i förmiddags, några pölar här å var men annars görbra underlag. Ett träd har fallit över stigen på preachers flow.

Av:
    m3lk3r
    Tyckte det var ovanligt stora och djupa pölar i delsjön idag. Speciellt sträckan som går jämte (på väg mot) the edge strax under, österut.

Av:
    Alfakrull
    Föret i ÄGB är riktigt bra nu, tjäle men knappt någon is och frost. Snabbt och greppigt helt enkelt. Prognosen hotar dock med plusgrader.154341127529412100708.jpg

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Erik O
    Verkar vara riktigt toppföre just nu. Tyvärr verkar det ju även komma mycket regn närmsta dagarna, så det blir väl blött och lerigt lagom till helgen.

Av:
    Alfakrull
    Alfakrull skrev:
    Föret i ÄGB är riktigt bra nu, tjäle men knappt någon is och frost. Snabbt och greppigt helt enkelt. Prognosen hotar dock med plusgrader.
    Får ursäkta den suddiga bilden, min mobilkamera är inte den bästa. Hemma igen kan jag konstatera att det inte bara kändes snabbt, PR på en tredjedel av de passerade segmenten trots att jag inte motionscyklat (eller tränat i övrigt) på två veckor.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Sambal Oelek
    Det har varit toppföre den här veckan hittils. Nu är leran frusen och inte så mycket oväntade isfläckar. Helgrymt!

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

IMG_20181127_151005.jpg

Av:
    MrBike
    Sambal Oelek skrev:
    Det har varit toppföre den här veckan hittils. Nu är leran frusen och inte så mycket oväntade isfläckar. Helgrymt!
    Så ser det ut på Hisingen med 👍

Av:
    m3lk3r
    Vilka kan de torraste stigarna i delsjöområdet vara nu? De som går längs ryggarna som kalhygget och the edge är ju rätt bra men tänkte testa nya lampan med något mindre riskabelt.
    Så länge tvätten vid motionscentrum är på kan jag ta leran.. eller är den öppen året om?

Av:
    Orwar
    Tvätten har i alla fall inte varit öppen året om tidigare, utan verkar stängas lite godtyckligt när någon anser att vinter råder. Den är dock fortfarande öppen i år, använde den senast idag.

Av:
    D i U
    Änggården idag: torrt och småfruset med några mindre lerpölar här och var. Pine Forrest dh, övre delen av laxtrappan, sandiga s kurvan och stigarna vid Eklanda var grymt fina!

Av:
    Eric W
    Fint före även i dag i Ängb. Precis på gränsen att det börjar bli helfruset nu. Vissa ställen är fortfarande ofrusna och lite mjuka med grymt grepp, medans några meter senare är det stenhårt och driftigt. Var spännande med Shortys i dag. :-) Generellt fint dock.

/Eric
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-15 21:53 av Eric W.

Av:
    Audioholic
    Is på vissa hällpartier i Delsjön idag. Bakhjulet försvann lite oväntat men det ordnade sig. Snabba och hårda stigar med bra grepp annars. Fint var det!

Av:
    blunder
    Hur ser det ut i delsjön? Har inte varit ute i skogen sedan innan jul så har ingen koll på hur det ser ut.

Skulle vilja ta en längre tur imorgon och få igång kroppen igen.

Av:
    Goddamn72
    Det var kanon i lördags på Lingonberry och från Getryggen ner till Kalhygget. Nu har det slagit om lite med regn och kyla så kanske något grisigare om det blir plusgrader i helgen

Av:
    Rattnalle
    Kan nog vara lite risk för is i skuggan också med regnet sen de kalla nätterna.

Men ja det var väldigt fint i helgen och det är generellt inte så blött i skogen så lite regn gör nog varken till eller från.

Om något skulle det behöva regna mycket mer egentligen efter sommaren vi hade.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    PatrikHA
    Körde lite traillöpning nu på fredag em, lurigt halt på öppet berg, bitvis is, men inte alls farligt lerigt.

Av:
    Westman
    Rätt så bra idag, halt på spänger och fläckvis is men mestadels hyfsat torr barmark.

Av:
    blunder
    Det låter som det kan vara lite småhalt men ändå helt OK! tackar för rapporterna!

Av:
    Westman
    Isfläckar på diverse klipphällar i östra DSO idag, och snorhalt på i princip alla spänger. Lite döds.

Av:
    D i U
    Fint rull i änggården under förmiddan, lite blött här å var. Väldigt många ute på stigarna.

Av:
    Astraboy
    Rullade i Ruddalen i lördags. En del isfläckar kvar i skuggan och rejält halt på stenhällarna. Men annars var det hyfsat torrt.

Av:
    Goddamn72
    Riktigt fint underlag i Änggårdsbergen idag. Några få isfläckar och lerpölarna höll upp bra.
    Inget fel på vädret heller :-)

Av:
    magedb
    Goddamn72 skrev:
    Riktigt fint underlag i Änggårdsbergen idag. Några få isfläckar och lerpölarna höll upp bra.
    Inget fel på vädret heller :-)

Fenomenalt idag!

Av:
    kolan
    Östra Delsjön, snö med dolda isfläckar

R.i.p. "Stans väg"

IMG_2137.JPG

IMG_2139.JPG

Av:
    Westman
    Har undrat lite hur dom ska göra med den där eroderade backen nu när de ska göra om Stans väg till cykelväg, den är såpass brant att om man bara lägger dit mtrl kommer det slitas bort rätt fort av regn och användning. Såg du några tecken på dränering?

Av:
    kolan
    Westman skrev:
    Såg du några tecken på dränering?

Såg bara någon matta som låg under.

Av:
    PatrikHA
    Tänker mer snö i Delsjön än Gbg centrum, plus och regn nu, sedan minus, blivande isgata och dubbdäck?
    Någon som cyklade igår och har en känsla?
    Frågar då jag har dubb, men de är nya och behöver köras in, och jag försöker i så fall lösa detta före lördag och skog.

Av:
    Erik O
    Här kan det behövas en bump. Har inte kollat men jag gissar att den rådande värmen kommer smälta ner de allra flesta isgator.

Av:
    Rattnalle
    Jag gissar också på att snön hinner försvinna. Däremot ska det rådande duggregnet eventuellt övergå i minusgrader på väldigt kort tid inatt. Det kan bli spännande.

Våga vägra dubb, de tre dagarna det är aktuellt kan man göra något annat än att göra fula märken i skogen.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Örjan Lax
    Rattnalle skrev:
    Våga vägra dubb, de tre dagarna det är aktuellt kan man göra något annat än att göra fula märken i skogen.
    +1

T.ex. cykla grusvägsrally med dubbat.

Av:
    PatrikHA
    Rattnalle skrev:
    Jag gissar också på att snön hinner försvinna. Däremot ska det rådande duggregnet eventuellt övergå i minusgrader på väldigt kort tid inatt. Det kan bli spännande.

Påverkar det mer än fula märken, alltså gör det skada utöver visuellt?
    Seriös fråga, inte menat att provocera, har tidigare inte direkt reflekterat över att jag inte borde ha dubb när det är isgata, tex så springer väl orienterare alltid med dubb?

Av:
    Erik O
    PatrikHA skrev:
    Rattnalle skrev:

Seriös fråga, inte menat att provocera, har tidigare inte direkt reflekterat över att jag inte borde ha dubb när det är isgata, tex så springer väl orienterare alltid med dubb?

Det sliter väl mer på trädrötter och så men det stora problemet är nog visuella skador på berghällar och därmed risk för negativa reaktioner hos andra nyttjandegrupper.

Av:
    Rattnalle
    Erik O skrev:
    PatrikHA skrev:
    Rattnalle skrev:

Det sliter väl mer på trädrötter och så men det stora problemet är nog visuella skador på berghällar och därmed risk för negativa reaktioner hos andra nyttjandegrupper.
    Det är det jag också ser som det huvudsakliga problemet, ja.

Orienterare verkar leva kvar i att det behövs till och med på sommarn om det är minsta fuktigt. Det stämde säkert förr om gummi till skor har gjort samma resa som cykeldäck gjort sen dagens orienterare som hållit på ett par decennier började. En löpare riskerar aldrig att spinna loss eller liknande så risken för att lämna spår efter sig är nog mindre.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-16 15:30 av Rattnalle.

Av:
    CW
    Oxsjön/Sisjön förra året var ju grusstigarna lika med isstig. Dubb går ju till viss grad men vissa ställen är ju bara... inte kul.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in