• Re: Hur är föret i GBG?

Av:
    Westman
    Dubbar förstör ju trädens rötter, skippa det.

Av:
    PatrikHA
    Körde Delsjön igår, det mesta turrfruset, lite lera i de djupare lerhålen.
    Is fanns det, men kör man med lite extra marginal så funkar det bra.

Ett tillägg till "debatten" om dubb.
    Läste just detta på anmälan till ett trallöpningslopp, som går i maj.
    "Vid blött väder blir lera och hala spänger en extra stor utmaning och då rekommenderar vi någon av <skomärke> metalldubbade modeller"

Av:
    Westman
    PatrikHA skrev:

"Vid blött väder blir lera och hala spänger en extra stor utmaning och då rekommenderar vi någon av <skomärke> metalldubbade modeller"

Jo, men det har ju enbart med säkerhet/grepp att göra. Dubb ger mer grepp, men sliter mer. Stiglöparna håller mig veterligen inte på med stigvård.

Av:
    PatrikHA
    Westman skrev:
    PatrikHA skrev:

Jo, men det har ju enbart med säkerhet/grepp att göra. Dubb ger mer grepp, men sliter mer. Stiglöparna håller mig veterligen inte på med stigvård.

Nej så är nog fallet, tror så även är fallet med de flesta på mtb, de bara cyklar utan vidare funderingar.
    Att jag tog med inlägget om skor var enbart för att visa på hur andra nyttjargrupper ser på det hela, inte för att säga att dubb är rätt eller ej.
    Sett enbart ur perspektivet maximal säkerhet så hade dubb varit bra igår, men behövdes det för normal cykling, nope!

Av:
    Johannes.M
    Värdsklass bitvis men förrädiskt över hällar där vatten kan rinna ut och frysa. Släpp av utför ett tips!
    Bäst runt Skatås tyckte jag. Bild tagen från Ugglan.
    67E908FC-2C5D-4987-AD3F-C28861DE4924.jpeg

Av:
    roding
    Körde i Änggården igår. Inne i skogen gick det hur fint som helst, fina frusna stigar men så fort det var lite öppet låg det ett tunt snötäcke som gjorde det snorhalt, framförallt på hällarna.

// Roding

Av:
    Orwar
    Ett tunt lager nysnö ovanpå allt idag i Delsjöterrängen med omnejd. Fruset och isigt under. Mycket förrädiskt och allmänt grishalt.

Av:
    PatrikHA
    Cyklade i söndags, i Lackarebäck, då helt ok, men kommit en del snö sedan då.
    Hur är det nu?

Av:
    roding
    Jag var ute i Änggården igår precis efter att det kräksnöat. Helt hopplöst. Djup snö, inget fäste och halt som satan..

// Roding

Av:
    aahlborg
    Skaffa en fatbike och sänk trycket så går det bra.
    Om man inte har en fatbike går det inte bra.

Av:
    m3lk3r
    Var i lackarebäck idag. Gick typ inte. Där det var nerför var det kul men det gick INTE att cykla uppför.
    Var en sväng i delsjön och där var i alla fall delar av den där mtb-banan upptraskad så det gick att hålla lite fart.
    Körde nerför brudarebacken faktiskt på det där hoppet i skidbacken. Svinkul. Kunde inte låta bli men ser ju inte så snyggt ut med djupa cykelspår där.

Av:
    Sambal Oelek
    För mycket snö. Nästan omöjligt att cykla. Igår gick det bättre. Hårdare nu.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

IMG_20190129_144944.jpg

Av:
    plumse
    Får mig att minnas snön 2010 som jag och PeterA "cyklade" i.
    Spot: Änggårdsbergen
    700 meter på 3.5h

IMG_1260.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    plumse skrev:
    700 meter på 3.5h
    haha, för böfvelen! Det där var lite värre, undrar hur feta däck man behöver till det föret?

Av:
    R-P
    Sambal Oelek skrev:
    plumse skrev:
    700 meter på 3.5h
    haha, för böfvelen! Det där var lite värre, undrar hur feta däck man behöver till det föret?

5.6 tum
    https://youtu.be

Av:
    Nypåmtb
    Någon med färsk rapport från Delsjön?

Av:
    Orwar
    I onsdags var det inte cykelbart (går väl oftast att ta sig fram, men inte på ett roligt sätt). Igår cyklade jag inte utan sprang bara, men det såg inte direkt mycket bättre ut förutom att vissa stigar hunnit bli lite mer packade. Tror inte att det är mycket bättre idag.

Av:
    mansp
    Var i Delsjön och körde igår, var runt nollan och ganska klibbig snö, mellan 1-3 dm.
    På de ställen där många hade rört sig var det helt ok, rätt najs tom. men längre in i delsjöområdet var det väldigt svårt att bibehålla styrfart.

Så sikta på stigar nära stan, mindre mängd snö och mer uppkört. Hängmattorna(riktigt skoj trots allt), MTB-banan(åkte inte den men tänker att den kan vara OK), Grävlingen och Final count-down var relativt bra också.

Det var ganska misärartat kring Östra långvattnet/The edge, lite bättre vid Cliffhanger/Kalhygget men en hel del pushbike i 3 dm snö.
    Aningen bättre i början av Getryggen(från "Gött häng"/vindskyddet och söderut)

Edit: Lägger till bild från Grävlingen
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-01 14:30 av mansp.

IMG_20190131_184507.jpg

Av:
    filipjonsson
    Hängmattor a var riktigt härliga för 2 dagar sen och bör vara ännu bättre nu!

Av:
    revben
    Nån som varit i paradiset senaste dagarna? Misstänker att det är för jävligt men har haft fel förr.

Av:
    zinkpasta
    Var ute en sväng nu, inte Paradiset men i terräng iaf. Upptrampad/cyklad stig var bra, utanför klart svårkört då kramsnön gärna fastnar i däckmönster et.c och leder till framhjulssläpp. Plus att det är tungtrampat då. Om det inte varit över nollan i Paradiset så kan det vara fint förstås, men skulle också snarare gissa på åt det jävliga hållet.

Av:
    Tant_Trek
    Just hemkommen från en löprunda i Paradiset, om vi är överens om att vi menar området i Partille?

Vår runda börjar från Bomvägen där det är för brant att cykla upp även på sommaren (måste-knö-cykeln-brant), men sen bortåt stigen in från Gavelåsvägen är det rätt knöggligt i snön, från tidigare vandrare och fåtal cyklister. Alla spångar är besvärliga att springa på, pga ovisst om snön på är hård eller mjuk en bit under ytan. Grusvägen längs åsen är delvis upptrampad, nog rätt OK med feta däck.
    En del surhål som bara har en tunn isskorpa över, och dolda med snö, man blir lite blöt om fötterna när man trampar igenom på en del ställen.
    Allt är täckt av ca 10 cm vit snygg snö, som dock håller på att gå åt kramsnöhållet.

Jag är ändå sugen på att prova en fatbike-runda i eftermiddag, eller imorgon. Med noll tempo-hets, bara som en promenad på cykel. Följde några feta spår i söndags, fast åt andra hållet, mot hällarna ovanför radhusområdet. Kom ner vid hästhagarna vid ridklubben/fårgården. Såg fint ut då, men då var ju snön lite kallare/lättare.

Av:
    Tant_Trek
    Dagsfärsk bild. Iofs från en elak backe uppe på åsen, där det även på sommaren är för geggigt och knöligt att cykla, just i dessa spår.
    DSC_8344.JPG

Av:
    revben
    Tant_Trek skrev:
    Just hemkommen från en löprunda i Paradiset, om vi är överens om att vi menar området i Partille?
    Ja precis, tack för rapporten!
    Det lutar nog åt att hålla mig ifrån paradiset med cykel idag då efter den beskrivningen eftersom det inte är en fatbike :).

Av:
    zinkpasta
    Nån som kört i Bamseparken de senaste dagarna förresten?

Av:
    PatrikHA
    zinkpasta skrev:
    Nån som kört i Bamseparken de senaste dagarna förresten?
    Inte kört men då det mest går nerför tror jag det funkar ok, trampa upp däremot värre. Passerade Mickes idag, den var okörd, och ingen hade gått den, så jag skippade.
    Körde däremot stigen som går parallellt med Jockes, upptrampat så funkade fint.

Av:
    Tant_Trek
    Uppdatering från Partille/Paradiset, idag:
    Cyklingsbart med fatbiken i vanlig trivselfart, start från Bomvägen. Rätt mycket folk som har varit ute och gått sen igår förmiddag då vi bara sprang där. Det är nog 2 dm snö, vit och fräsch, uppe på berget. Grusvägen på åsen hade färska hjulspår från bil, så den var relativt lättcyklad. I övrigt så är det ganska trögt, man vill helst hålla sig där folk/hästar har gått, utanför stigen är det mjukt och typ ogissningsbart om det är berghäll eller blåbärsris under all snön! Jag var nog glad att rulla på 4,6" och lågt lufttryck, men en bättre cyklist med starkare ben kunde nog ha skoj på vanlig MTB också. Men det är en del knuffande uppför. Och nu på slutet kom solen. Vintermys!
    Fat_3.PNG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-03 13:29 av Tant_Trek.

Av:
    D i U
    Nån som varit runt i änggården eller stigarna runt slätta damm i helgen som kan ge en rapport?

Av:
    Maakus
    D i U skrev:
    Nån som varit runt i änggården eller stigarna runt slätta damm i helgen som kan ge en rapport?

ÄGB är skitkul. Stigarna är hårt packade i mitten. Missar och hamnar i pudret man så är man rökt! Lite småhalt, men man lär sig bromsa och svänga på rätt ställen ?

Av:
    D i U
    Hade tankarna på att köra lite vid eklanda höjd förut men kom aldrig iväg.
    Enligt mobilen ska de bli regn nästan hela veckan som kommer så kanske går de att cykla en stund på lördag.

Av:
    D i U
    Någon som har en uppdatering på ägb?

Av:
    kolan
    Jag var ute på en löprunda i Delsjön, det var en bisarr upplevelse, bitvis som att springa i en bäck :) förutom vattensamlingarna så växla det mellan barmark/lite snö på en mjukare iskaka.
    IMG_2235.JPG
    IMG_2229.JPG
    IMG_2223.JPG

Av:
    Klavikel
    Usch fy fan ?

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Astraboy
    Röven

Av:
    Rikard85
    Ägb okej idag söndag , en promille is. Inte megablött

Av:
    m3lk3r
    Delsjön var träskigt idag, däcken fast rejält. Stenar har blivit mer blottade i vissa branter, exempelvis första branten på strawberry. Rännan på branten från kalhygget är ännu djupare nu också såklart.

Av:
    D i U
    Rikard85 skrev:
    Ägb okej idag söndag , en promille is. Inte megablött

Grymt! Jag ska iväg en stund idag.

Av:
    D i U
    Stigarna va grymma idag! Kotten/alt kotten och laxtrappan va rätt blöta men annars fantastiskt underlag. Ut å kör! :).

Av:
    Sambal Oelek
    Vättlefjäll svingrymt nu!! Där det skulle kunna vara geggigt är det mest fruset, fläckvis med snö. Ut!

IMG_20190212_165227.jpg

Av:
    Loftberg
    Fint i Änggårdsbergen idag. Blött i vanliga svackor och lersamlingar, men absolut inget värre än en vanlig sommardag i princip.

Däremot undrar jag, som inte varit ute i ÄGB på väldigt länge. Det är en himla massa motorsågar, högar med grus och grävmaskiner som tagits ut där. Vad är målet? Att ta bort varenda lilla ojämnhet? Nu är det här visserligen inte på någon av de stora kändisstigarna, men jag tycker fortfarande det ser förbannat tråkigt ut när det ska anpassas in i absurdum...

Mot Eklanda parkering. Förr rolig och flowig nedför, perfekt teknisk träning uppför.
    20190213_133854.jpg

Fässigt verkar också få sig en doning.
    20190213_133658.jpg

Sen noterade jag även att det skövlats mängder av träd vid Sandbranten.

:(

Av:
    PatrikHA
    Loftberg skrev:
    Fint i Änggårdsbergen idag. Blött i vanliga svackor och lersamlingar, men absolut inget värre än en vanlig sommardag i princip.

Däremot undrar jag, som inte varit ute i ÄGB på väldigt länge. Det är en himla massa motorsågar, högar med grus och grävmaskiner som tagits ut där. Vad är målet? Att ta bort varenda lilla ojämnhet? Nu är det här visserligen inte på någon av de stora kändisstigarna, men jag tycker fortfarande det ser förbannat tråkigt ut när det ska anpassas in i absurdum...

Mot Eklanda parkering. Förr rolig och flowig nedför, perfekt teknisk träning uppför.

Att grusa allt är ju det perfekta sättet att få bort all MTB från Ägb, och helt utan förbud, anar en komplott ;-) eller bara galet smart....

Av:
    Nypåmtb
    Sambal Oelek skrev:
    Vättlefjäll svingrymt nu!! Där det skulle kunna vara geggigt är det mest fruset, fläckvis med snö. Ut!

Var i vättlefjäll kör du?

Av:
    Johannes.M
    PatrikHA skrev:
    Loftberg skrev:

Att grusa allt är ju det perfekta sättet att få bort all MTB från Ägb, och helt utan förbud, anar en komplott ;-) eller bara galet smart....

Instämmer helt! Cyklade den "tekniska uppför" som du beskriver och reagerade likadant och funderar på om de ska göra någon lättåtkomlig autostrada för gångare i bredd på ett vällpackat underlag där inte cyklister är välkomna. I dagsläget är det löst oljegrus hela vägen upp.

Min känsla är de håller på att förstöra en riktig finstig för gångare, löpare och cyklister men det finns säkert en plan för det?

Av:
    D i U
    Kan det kanske bli en assnabb led med stora berms och fina platåhopp av allt det där gruset? :D . Antagligen inte :/ .

Av:
    Astraboy
    D i U skrev:
    Kan det kanske bli en assnabb led med stora berms och fina platåhopp av allt det där gruset? :D . Antagligen inte :/ .

hahaha, ligger ju helt i linje med deras inställning till cykling i allmänhet.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ