• Re: Hur är föret i GBG?

Av:
    PatrikHA
    Angående pumptracken så tycker jag den är toppen, men gärna då med en dirthoj, en stor fs funkar illa. En smidig ht kan nog också funka.

Av:
    emmer
    PatrikHA skrev:
    Angående pumptracken så tycker jag den är toppen, men gärna då med en dirthoj, en stor fs funkar illa. En smidig ht kan nog också funka.
    Dom är gjorda inför XCO-loppen förrförra året och ingår sedan dess i CX-banan så därför ser dom ut som dom gör.
    (Vad jag vet är det enda CX-banan i Sverige med pump - men det finns ju inte många "permanenta" CX-slingor öht.)
    (Pump helt ofjädrad är lite speciellt :-) )

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    PatrikHA
    emmer skrev:
    PatrikHA skrev:
    Dom är gjorda inför XCO-loppen förrförra året och ingår sedan dess i CX-banan så därför ser dom ut som dom gör.
    (Vad jag vet är det enda CX-banan i Sverige med pump - men det finns ju inte många "permanenta" CX-slingor öht.)
    Detta är väl något off topic men för klarhet så är pumptracken gjord av Göteborgs Stigcyklister, med material från kommunen. Den är inte del av någon CX-bana eller XCO, alltså inte att blanda ihop med övrigt utspritt grus på samma kulle.
    För de med Facebook har den egen sida, https://www.facebook.com

Av:
    emmer
    PatrikHA skrev:
    emmer skrev:
    PatrikHA skrev:
    Detta är väl något off topic men för klarhet så är pumptracken gjord av Göteborgs Stigcyklister, med material från kommunen. Den är inte del av någon CX-bana eller XCO, alltså inte att blanda ihop med övrigt utspritt grus på samma kulle.
    För de med Facebook har den egen sida, https://www.facebook.com
    Åh, där uppe i kröken. Tänkte på de fyra lite rejälare ner på banan.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Konkret
    Perfekt!

Av:
    D i U
    Ser jätteroligt ut. Ska ta me min bronson dit i vår :).

Av:
    xyz-saft
    pbeijer skrev:
    Är det isigt ute i skogen nu eller går det utan dubbdäck?

Körde i södra delen av Sandsjöbacka idag. Det var bara några få isfläckar, men rejält blött.

Edit: utan dubb, det hade varit helt onödigt. Får se hur det blir nu när det blir kallare igen.

n+1
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-14 22:43 av xyz-saft.

Av:
    per.e
    Jag körde en kortrunda i Änggårdsbergen igår kväll. Det var fruset/hårt på ett fåtal ställen, lite blött men fullt körbart.

Pumpbanan är rolig, jag har kört där tillsammans med mina barn (8 och 10 år) som också tyckt det var roligt. Jag kör på HT eller en gammal helstel MTB från 90-talet och det funkar bra. FS:en funkar inte lika bra att pumpa -- jag tror det beror både på att den är fulldämpad och på att den har lång hjulbas.

/Per

Av:
    PatrikHA
    Då har det kommit lite snö igen så hur är det i skogen, behöver man dubb?

Av:
    zinkpasta
    Nej, kallt och torrt och väldigt lite is (iaf i Änggården och Sjöbergen), så om det inte smälter och fryser på så tycker jag att du ska skippa dubben. Släpp ut lite luft ur bakdäcket bara. :-)

Av:
    Erik O
    Håller med föregående talare. Riktigt fint i även i Delsjöskogen idag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-11 19:34 av Erik O.

Av:
    Pelle Hå
    Enstaka isfläckar i Delsjön. Bättre grepp idag än i torsdags när snön var precis nyfallen. Då var det riktigt halt på berghällarna och jag vurpade två gånger (plus flera nästan-vurpor) när jag halkade runt på gamla torra MK2. Nu har snön satt sig bättre.
    Körde trots det med dubbdäck idag. Skönt med lite mer marginal.

/Pelle
    - Nu är mitt inlägg snart slut. Nu är mitt inlägg slut.

Av:
    PatrikHA
    Ok, tack för informationen, får bli utan då. Låter inte som värt att byta nu ikväll.

Av:
    akt1
    Änggården levererar fina dagar nu, på sitt eget lilla fjällvis.
    Folk som grillar, cyklar, promenerar.. allt i solsken och med snöklädda berghällar och ljunghedar.
    En speciell plats, nära stan dessutom.

Av:
    Kristoffer R
    Förmiddagen var OK. Det töade en smula under eftermiddagen och frös på underifrån. Jag tänkte att det var läge för dubbdäck men det verkar töa igen om bara några dagar.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    laasesku
    Cyklade första gången i sandsjöbacka innan denna snön kom. Måste tipsa om detta område till alla som inte varit där. Mycket trevlig cykling i väldigt blandad terräng. Cyklade i södra delen och följde olika markerade slingor vilket kan tyckas vara lätt att hitta o det bör det vara. Insåg dock halvvägs att jag hade feber och cyklat vilse på nåt märkligt vis. Så dagens tips är att inte cykla i feberyra o fixa en bra karta till telefonen! För övrigt ser jag fram mot kanoncyckling där framöver; när det torkat och är varmare ute.

Av:
    Trailmaster
    Vättlefjäll hårt fruset med lite puder
    Kanonföre

//Gerry

Av:
    zinkpasta
    Nån som varit ute idag? På gatorna kändes det som en hel del av snön övergått till is så frågan är om det gäller även i skogen..

Av:
    Ola
    Toppenföre i Änggården idag, några isfläckar som var lätt att se, går fint med sommardäck!

Av:
    Konkret
    Krävs verkligen inga dubb.

Av:
    Zorander
    Hur ser det ut i Delsjön inför helgen? Är det för blött? Det har ju regnat en hel del denna veckan...

Av:
    RikardBeckman
    Väldigt blött på sina ställen men hur fint som helst på andra. Funkar absolut att cykla, så bara att ge sig ut...

Av:
    Scale60
    Dryga halvmetern och minus 8C just nu i Umeå, faktiskt helt ok. Saknar vintern i Kiruna fjällen med 4.5 meter snödjup, vi fick skotta oss ut ur Marie Pigg varje morgon :D.

Av:
    BjornR
    Zorander skrev:
    Hur ser det ut i Delsjön inför helgen? Är det för blött? Det har ju regnat en hel del denna veckan...

Dyngsurt. Mjukt underlag vilket ger rullmotstånd deluxe.

Av:
    Zorander
    Dygnsurt var ordet, vissa partier var ok men rötter och spångar var svinhala. Men lika kul för det :D

Av:
    Viktor Bergsgeten
    Hur är statusen på stigarna i tex Änggårdsbergen? Är det isbana? Ska bli lite plus närmsta dagarna. Blir det lerfest i sandsjöbackaleden då?

Av:
    Dirren
    Någon som har koll på statusen i Skatås? Isigt eller bara snöigt?

Av:
    Jagiz
    Var i Skatåsterrängen i går onsdag under solens slot-tid 11.00-12.30. Körde Östra Långvattnet. Var en del snö och is men inget som var omöjligt. Lera på vissa partier. Nu när det regnat och varit plusgrader lär det var ganska vått antar jag. Får väll se när jag skall ut i morgon fredag igen......
    170308_1212.JPG
    170308_1154.JPG
    170308_1221.JPG

Av:
    D i U
    Någon som har uppdatering på hur det ligger till i änggårdsbergen?

Av:
    Bring
    Surhål på sina ställen men förvånansvärt torrt.

Av:
    D i U
    Grymt, kanske teståker en sväng på söndag då.

Av:
    akt1
    Det brann idag på västerberget i Änggårdsbergen.
    Ett område på ca 50*50 meter skulle jag gissa på.

Göteborgs räddningstjänst snabbt på plats.
    Flertalet brandmän klättrade med full utrustning rakt upp på berget, fanns inga stigar där.

Med andra ord, stort tack till räddningstjänsten Göteborg för en stabil insats. De räddade vårt lokala, fantastiska lilla fjäll.
    Nu...åter till stigarna!

Akt1
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-07-11 18:09 av akt1.

Av:
    ooms
    Hur uppstod branden?

Av:
    akt1
    ooms skrev:
    Hur uppstod branden?

Ingen aning.
    Men det bör tilläggas att för bara 2 veckor sedan ca så var det någon som brände av fyrverkerier från samma område.
    Västerberget, Änggårdsbergen.

Av:
    akt1
    http://molndalsposten.se

Av:
    Rattnalle
    Hur ser det ut nu efter veckans omväxlande plus- och minusgrader? Halt som snor eller har det klarat sig?

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Maakus
    SNÖ!!! :D

Av:
    Rattnalle
    Maakus skrev:
    Men under den? Snön var ju snö i måndags men på cykelbanorna och de upptrampade snuttar längs grusåttan jag ser på vägen till jobbet har den blivit rätt otäck is sen dess :)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Maakus
    Rattnalle skrev:
    Maakus skrev:
    Men under den? Snön var ju snö i måndags men på cykelbanorna och de upptrampade snuttar längs grusåttan jag ser på vägen till jobbet har den blivit rätt otäck is sen dess :)

Jag får strax veta, snart upp till Vättlefjäll. Antingen klarar jag mig, eller så kanske det blir sjukan. #yolo

Av:
    patten
    Funderar också på föret! Är sugen på att rulla lite stig men känner mig lite tveksam, får kanske bli lite asfalt istället!

Av:
    edvin_m
    Precis kört i ÄGB, bara isigt på parkeringen men inget i skogen utan bra fäste på skarsnö. Bara ut och kör!

Dock plusgrader nu och det smälter på alla stenar, kan bli isigt om det fryser på igen.

Av:
    kolan
    Cyklade både igår och idag vid Kåsjön/Prästjärn/Ugglemossen/delsjön, bra fäste och någon minusgrad. Cykeln är ju helt ren för en gång skull när man kommer hem igen ;=) får passa på innan regnet och det milda vädret kommer på tisdag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-20 13:42 av kolan.

Av:
    PatrikHA
    Kört Mölnlycke/Finnsjön idag, inga problem med snön, hittandet var det dock sämre med 😉

Av:
    Maakus
    Fy fan va gött det var! Vättlefjäll var svingött! Bra med grepp! GÖTT!

Av:
    Henrik_E
    Maakus skrev:
    Fy fan va gött det var! Vättlefjäll var svingött! Bra med grepp! GÖTT!
    Ha d gott. Glenn

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ