• Re: Hur är föret i GBG?

Av:
    Erik O
    Låter lovande. Älskar när det är hårt och fruset utan att vara för halt. Får bli en sväng vid Delsjön imorrn.

Av:
    Tant_Trek
    Erik O skrev:
    Låter lovande. Älskar när det är hårt och fruset utan att vara för halt. Får bli en sväng vid Delsjön imorrn.
    Hårt och fruset och med ett 1-2 cm tjockt snölager som frasar, precis, så såg det ut igår lördag på Bohus-/Vildmarksleden vid Haketjärn/Maderna i Partille, nära Kåsjön. Jag sprang med dubbskor, men följde 2 fina cykelspår i snön stor del av rundan. En fet och en vanlig MTB.
    Risk dock att en del surhål bara har ett lömskt islock över, jag plumsade igenom med ena foten och iskanten var rätt aggressiv mot smalbenet. Men cykeln före mig hade rullat över samma utan att spräcka isen, lite annan lastutbredning och aggressivitet mot underlaget...

Av:
    patten
    Tant_Trek skrev:
    Erik O skrev:
    Hårt och fruset och med ett 1-2 cm tjockt snölager som frasar, precis, så såg det ut igår lördag på Bohus-/Vildmarksleden vid Haketjärn/Maderna i Partille, nära Kåsjön. Jag sprang med dubbskor, men följde 2 fina cykelspår i snön stor del av rundan. En fet och en vanlig MTB.
    Risk dock att en del surhål bara har ett lömskt islock över, jag plumsade igenom med ena foten och iskanten var rätt aggressiv mot smalbenet. Men cykeln före mig hade rullat över samma utan att spräcka isen, lite annan lastutbredning och aggressivitet mot underlaget...

Surhålen bör köras runt eller vara medveten om att isen förmodligen inte håller! Jag var nära en otb när jag rullade genom ett igår.

Av:
    Eric W
    Någon som kört Ägb idag? :) Borde frusit på nu. Ice-bitte eller prime time?

/Eric
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-03 18:01 av Eric W.

Av:
    edvin_m
    Prime Time! Fruset överallt förutom i surhålen, några enstaka isfläckar där det stått vatten men annars torrt och fint!

Av:
    Eric W
    Låter lovande. :)

/Eric

Av:
    Zorander
    Sandiga var episk idag, torrt och snabbt före. Man får vara uppmärksam på vattenpölarna bara, de är ju frusna. Körde inte på berghällarna, vet inte hur mkt is det är däruppe.

Av:
    Adhocalias
    Dubbat rekommenderas i Delsjöterrängen. Bitvis bara blankis som spårval...

Av:
    zinkpasta
    ..Fast de flesta stigarna iaf jag körde idag funkade utmärkt utan dubb, t. ex. Cliff Hanger, Kalhygget (grymt bra!), The Edge, Östra långvattnet, Grävlingstigen.. Mastrajd var dock väl hal, så den och omkringliggande kanske ska undvikas.

/Allmän dubbmotståndare

Av:
    Maakus
    Inledde med att trycka in min ena skruv för flaskhållare på underröret. Satte lite sordin på dagen.

Men! Hem från LBS drog jag en runda genom ruddalen. Fan va gött det var! Fruset och hårt. Ruddalen är fan en liten skatt! Snabba lätta stigar. Går att krångla till det om man vill med stora drops on man vill.

Av:
    Tant_Trek
    Tant-/promenadcyklade min nya fetcykel i Partille/Paradiset idag, mycket bra underlag till största delen! Hårt med bra knastrigt fäste, utom några få lömska ställen med svall-is över berghäll med en flortunt pudersnötäcke på. Samt några gamla surhål nu med is. Och några öppna bäckar.
    Men bra sikt, världen var ju liksom bara svartbrunvit!

#specializedhellga

Av:
    Erik O
    Adhocalias skrev:
    Dubbat rekommenderas i Delsjöterrängen. Bitvis bara blankis som spårval...

Tycker inte man ska köra dubbat i Delsjön som det ser ut nu. Gissningsvis 0,5% av min totala stigsträcka (Lingon, Blåbär, Blackberry, nedre mast bl.a) igår som var istäckt. Man får ta ta det lite lugnt när det bär nerför bara.

Riktigt kul cykling nu hur som helst. Verkar hålla i sig till nästa helg, också.

Tyvärr fixade inte commandposten minusgraderna. Får kollas på, kanske går att klämma in nåt annat fett.

Av:
    WAKIdesigns
    Inga dubbar behövs i Delsjön. Bara lite mer titta framåt än vanligt att spotta is i förväg. Fast en duktig cyklist ska tid titta långt fram så det är ingen fara.

Antidotebikes.com
    facebook.com/WAKi-leaks-438946872894274/

Av:
    kolan
    Fungerat bra i Delsjön där jag varit förutom backarna efter "Golfbanestigen"/"Stans väg" precis innan man kommer på "Grusvägen i norra Delsjön" där kunde jag knappt leda cykeln ner, fick gå ute i blåbärsriset.

Av:
    kolan
    Lurigt idag när tunt puder av snö ligger på rena isbackar (bild:Östra Långvattnet)
    IMG_1401.JPG

Av:
    akt1
    kolan skrev:
    Fungerat bra i Delsjön där jag varit förutom backarna efter "Golfbanestigen"/"Stans väg" precis innan man kommer på "Grusvägen i norra Delsjön" där kunde jag knappt leda cykeln ner, fick gå ute i blåbärsriset.

Genade över änggårdsbergen en gång när det var riktigt halt ute. Gled av vägen och ner i några buskar. Tripp trapp hörde jag från vägen, när en 80 årig gammal dam passerade samtidigt som jag låg och kröp för livet ute i djungeln.

Av:
    laasesku
    Körde golfbanerundan i Delsjön idag. Halt som satan i vissa backar, rena isbanor under snön. Blev att ta det riktigt lugnt efter ramlat rätt hårt 3 gånger 🤣

Av:
    D i U
    Någon koll på Hisingsparken/slätta damm?

Av:
    kolan
    laasesku skrev:
    Körde golfbanerundan i Delsjön idag. Halt som satan i vissa backar, rena isbanor under snön. Blev att ta det riktigt lugnt efter ramlat rätt hårt 3 gånger 🤣

Jag fick själv en flygtur över bäcken som går efter "ugglan", framhjulet vek sig på isen som låg på ett snötäckt surhål, tappa balansen och fick kasta mig över, landa på sidan och fick mina nycklar intryckta i låret aj. aj

Borde väl bli fint före nu när det varit någon plusgrad över dagen och det ska bli kallare. 5 cm snö som förhoppningsvis fryser fast i isen under och en sån där härlig skorpa.

Av:
    rekrevs
    Någon som har koll på hur underlaget i pumptracken i Skatås är just nu? Snorhalt? Episkt? Någonstans däremellan?

/Sverker

Av:
    Rattnalle
    rekrevs skrev:
    Någon som har koll på hur underlaget i pumptracken i Skatås är just nu? Snorhalt? Episkt? Någonstans däremellan?
    Innan senaste snön var det episkt. Så det beror nog mest på om det är någon som sopat innan de cyklat eller inte. Kan försöka komma ihåg att kolla på vägen hem om ingen annan svarar.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Sambal Oelek
    Delsjön episkt idag! Knastersnö med kanongrepp.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Erik O
    Sambal Oelek skrev:
    Delsjön episkt idag! Knastersnö med kanongrepp.

Kanon, får bli en sväng imorrn.

Av:
    EEssin
    Någon som varit ute i Änggården i helgen?

Av:
    zinkpasta
    Kom precis därifrån. Det mesta är riktigt hårt, snabbt och greppigt men det finns några lömska ställen med svallis så kör inte på för fullt, blint. Några exempel är slutet av Overwatch och precis i landningen till droppet på senare delen av Thinnertrasan (typ där det börjar gå utförs). Även grusstigen norrut från botten av Kotten hade ett stort parti med blankis.

Av:
    EEssin
    zinkpasta skrev:
    Kom precis därifrån. Det mesta är riktigt hårt, snabbt och greppigt men det finns några lömska ställen med svallis så kör inte på för fullt, blint. Några exempel är slutet av Overwatch och precis i landningen till droppet på senare delen av Thinnertrasan (typ där det börjar gå utförs). Även grusstigen norrut från botten av Kotten hade ett stort parti med blankis.

Stort tack för svar! Då kör jag lite försiktigt första varvet..

Av:
    Kristoffer R
    Jag promenerade lite i Årekärr igår.

Stenhårt och torrt i marken! Men dock ett tunt snölager som döljer enstaka snorhala isfläckar så viss försiktighet behövs.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    zinkpasta
    Nu är det mer eller mindre misär, högst troligt. Återkom gärna med rapporter där det inte stämmer.

Av:
    Rattnalle
    Ser ut att bli frost inatt.. Kommer att bli vidrigt närmaste dagarna. Överväger nästan att inte ens försöka cykla till jobbet.

Av:
    Sambal Oelek
    ...var just ut och gick en sväng, 5cm slask. Får hoppas det inte blir kallare, då blir det hemskt besvärligt. Bakväxeln brukar inte bli så glad om det är slask som nästan fryser.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Rattnalle
    Sambal Oelek skrev:
    ...var just ut och gick en sväng, 5cm slask. Får hoppas det inte blir kallare, då blir det hemskt besvärligt. Bakväxeln brukar inte bli så glad om det är slask som nästan fryser.
    Jag överlever att cykla single speed hem men att cykeln kastas fram och tillbaka i fot och hjulspår kan jag vara utan.

Av:
    D i U
    Slätta damm funkade hyggligt i helgen, funderar på att köra Änggården på lördag å slätta damm söndag.

Av:
    Rattnalle
    D i U skrev:
    Slätta damm funkade hyggligt i helgen, funderar på att köra Änggården på lördag å slätta damm söndag.
    Förhållandena kommer att vara radikalt annorlunda till helgen, oavsett om det fryser eller tinar. :)

Av:
    D i U
    Rattnalle skrev:
    D i U skrev:
    Förhållandena kommer att vara radikalt annorlunda till helgen, oavsett om det fryser eller tinar. :)

Tänkte utgå från Eklanda höjd, e de alldeles för blött å jävligt kan man alltid nöja sig med att hoppa runt på kullen vid parkeringen en stund:).

Av:
    zinkpasta
    Nån som cyklat i ÄGB det senaste dynget och kan ge en misärstatusrapport?
    Det är ju blandad misär på cykelbanorna så jag gissar på hög misär där folk gått och ev. lite mindre misär på mindre trafikerade stigar.. men det är bara en gissning trots allt.

Av:
    Rattnalle
    zinkpasta skrev:
    Det är ju blandad misär på cykelbanorna så jag gissar på hög misär där folk gått och ev. lite mindre misär på mindre trafikerade stigar.. men det är bara en gissning trots allt.
    Skatås ser ut ungefär som du beskriver. Eller snarare gjorde imorse. Jag misstänker att det faktiskt har smält undan en del idag med den någorlunda varma vinden.

Av:
    geologen
    Rattnalle skrev:
    zinkpasta skrev:
    Skatås ser ut ungefär som du beskriver. Eller snarare gjorde imorse. Jag misstänker att det faktiskt har smält undan en del idag med den någorlunda varma vinden.

Å andra sidan frös det på när solen gick ner. Glashalt på vägar och cykelbanor där det var fuktigt under dagen, i alla fall på södra Hisingen.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    pbeijer
    Var ute en sväng vid Horsikan nu ikväll och det funkade bättre än väntad. Det hade frusit på igen och där folk hade gått rullade det på rätt ok. Det var knaggligt men hårt. Där ingen hade gått och snön inte hade smält så mycket var det dock tungt.

Av:
    zinkpasta
    pbeijer skrev:
    Var ute en sväng vid Horsikan nu ikväll och det funkade bättre än väntad. Det hade frusit på igen och där folk hade gått rullade det på rätt ok. Det var knaggligt men hårt. Där ingen hade gått och snön inte hade smält så mycket var det dock tungt.

Låter mindre trivsamt om man inte har dubbdäck?

Av:
    BjornR
    ÄGB var det soft med vanliga däck. Typ skare överallt där det inte är frusen mark. Gånghastighet på stigarna i flåstempo.

Av:
    pbeijer
    zinkpasta skrev:
    pbeijer skrev:

Låter mindre trivsamt om man inte har dubbdäck?
    Körde utan dubbdäck men som Björn skrev så går det långsamt och är jobbigt där det är mer snö.

Av:
    Rattnalle
    Skatås är förmodligen också OK ute i skogen men de större grusvägarna är totalt livsfarliga just nu. På ett ställe på vägen hem idag gick jag i diket och fick bära cykeln för den vägrade sluta glida i sidled om jag försökte leda den trots dubb.

Av:
    zinkpasta
    Tack för rapporterna, då lutar det åt att jag vågar mig utanför pumptrack o bermsbyggen i helgen om inget ändras drastiskt.

Ser fö ut att bli regn o runt nollan i natt. Spännande pendlingstider, it is.

Av:
    BjornR
    Rattnalle skrev:
    Skatås är förmodligen också OK ute i skogen men de större grusvägarna är totalt livsfarliga just nu. På ett ställe på vägen hem idag gick jag i diket och fick bära cykeln för den vägrade sluta glida i sidled om jag försökte leda den trots dubb.

Haha, hela vägen från härlanda tjärn till lisebergs camping var ju lämpligare för skridskor än något annat fordon. Valde att inte ta den branta S-svängen ner även med dubbat.

Av:
    Rattnalle
    BjornR skrev:
    Rattnalle skrev:

Haha, hela vägen från härlanda tjärn till lisebergs camping var ju lämpligare för skridskor än något annat fordon. Valde att inte ta den branta S-svängen ner även med dubbat.
    Nä jag tog också den långa vägen med raka nedförsbackar. Gick uppför S:et fast i diket.

Det är helt uppenbart att ingen ens försökt snöröja nån liten del av det där..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ