• Re: Hur är föret i GBG?

Av:
    Sambal Oelek
    Rattnalle skrev:
    Skatås är förmodligen också OK ute i skogen men de större grusvägarna är totalt livsfarliga just nu. På ett ställe på vägen hem idag gick jag i diket och fick bära cykeln för den vägrade sluta glida i sidled om jag försökte leda den trots dubb.
    om man tyckte det igår är det inget mot vad det är idag :) nu har den här snöpuckelpisten fått några cm nysnö ovanpå så om man förut åtminstone såg var det kunde vara extra spännande så är det helt dolt just nu :) dock har de varit snabba med att snöröja cykelbanorna, kl 5:30 var nästan alla jag använder nyröjda och fina. Kanon.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Rattnalle
    Sambal Oelek skrev:
    Rattnalle skrev:
    Skatås är förmodligen också OK ute i skogen men de större grusvägarna är totalt livsfarliga just nu. På ett ställe på vägen hem idag gick jag i diket och fick bära cykeln för den vägrade sluta glida i sidled om jag försökte leda den trots dubb.
    om man tyckte det igår är det inget mot vad det är idag :) nu har den här snöpuckelpisten fått några cm nysnö ovanpå så om man förut åtminstone såg var det kunde vara extra spännande så är det helt dolt just nu :) dock har de varit snabba med att snöröja cykelbanorna, kl 5:30 var nästan alla jag använder nyröjda och fina. Kanon.
    Jag sket faktiskt I att cykla idag eftersom jag antingen cyklar genom isbanan eller får ta en stor omväg runt som jag inte kände för.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    zinkpasta
    Nu då, värt att bege sig till Ägb (utan dubbdäck) eller Skatås (pumptrack) tro? Blev inte av i veckan, men i dag måste det ju cyklas nånstans iaf..

Av:
    zinkpasta
    Svarar själv dårå: tungrullat men riktigt bra till största delen. Isen som finns har till största delen täckts med snö som töat/frusit ihop så det greppar också.

Av:
    Maakus
    UT OCH CYKLA I VÄTTLEFJÄLL! MAGISKT BRA!

Av:
    Erik O
    Nån som kört Delsjön i helgen? Också bra?

Av:
    Sambal Oelek
    aningens mycket snö på sina håll samt att det är svårt med greppet i kramsnön! :) men fint är det, får hoppas det blir lite kallare imorrn så det inte blir ännu slaskigare.

20180219_160524.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    nu är det riktig knepig snö!! :( det har snöat, smält, fryst, snöat, smält, fryst, smält, fryst. Så det är liksom inte snö längre, det är någon sorts vit is. Riktigt tungt att ta sig fram där det inte är upptrampat. Inget vidare grepp heller.

Verkar som det ska fortsätta ett tag...

2018-02-21 07_12_37-Yr – Værvarsel time for time for Lexby, Västra Götaland (Sverige).png

men om långtidsprognosen stämmer så ska det bli kallare framåt helgen och hålla i sig ett tag. Fast då är ju snön redan som den är. Man får hålla sig på redan upptrampade ställen då helt enkelt :)

Av:
    kolan
    Var ute en sväng nu, krispigt och fint men jag gav upp efter 100 meter in på "stans väg" ^^ för tungt och svårcyklat för min del...blev en sväng på upptrampade grusvägar efter Kåsjön och Åstebo men det var inget vidare heller, skumpigt. Blir nog inget cyklande på ett tag, får ta fram pimpelspöt istället :)

edit:någon som har gps på MTB-banan i skatås att dela med sig, tänkte jag skulle testa den när det blir bättre före.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-22 10:56 av kolan.

Av:
    Orwar
    Tungt och svårtrampat var ordet. Var ute och fånade mig i ett par timmar nu. Fick trampa i nerförsbackarna också för att inte stanna.
    Egentligen mer eller mindre ocyklingsbart men trots det väldigt gött att vara ute och stånka i det fina vädret.

Av:
    zinkpasta
    Någon som har nåt positivt att säga om cykling (utan dubb) i helgen?

Av:
    PatrikHA
    zinkpasta skrev:

Allt går bara viljan finns :-D

Av:
    Raggamuffin
    Svetsa i trä?

// Muffin

Av:
    Erik O
    zinkpasta skrev:

Det är karaktärsdanande att cykla utan fäste.

Nej jag vet faktiskt inte men jag kan tänka mig att mindre använda stigar har hyfsat fäste men sopigt rull.

Av:
    BjornR
    Tänkte åka några åk med puderlaggen ner för grisryggen till helgen... Mer lämpligt än cykel.

Av:
    edvin_m
    Precis kört i ÄGB. Helt ok ändå, lite lössnö där det är öppet och inte uppkört, lite halvhalt där det är packat men det går bra utan dubbdäck.

Av:
    zinkpasta
    Rapporter från delar av Delsjön hittas här: https://www.trailforks.com

(Spoiler: Kanonfint på många ställen så länge man inte tvunget måste göra egna spårval - de flesta populära stigar har ett hårdpackat spår med bra grepp som är ca tre spångplankor brett. Utanför är det svårcyklat pga snölager med skare..)

Av:
    BjornR
    Det mest imponerande är ändå att brudarebacken är igång.

Av:
    zinkpasta
    Ja, önskar nästan att jag hade filmat bilkaoset nedanför backen upp till backen/masten. Folk som försökte komma upp för isiga backar med enbart framhjulsdrift är för festliga..

Brudarebacken 20180225.jpg

Spårval ovanpå Getryggen:
    Getryggen.jpg

Av:
    BjornR
    Har något att se fram emot imon då jag planerat att köra lätt uppför och kul utför. Finns typ inget roligare nu än att försöka hålla singelspår i sommarhastighet och framhjulssläpp rakt ut i mjukare snön och flyga över styret. Sjukt safe och kul :D

Av:
    zinkpasta
    Ja, klart underhållande. Som sagt, riktigt svårstyrt utanför de upptrampade områdena.. men åas betydligt mjukare än vanligt att falla ja. :-)

Av:
    Bring
    BjornR skrev:
    Tänkte åka några åk med puderlaggen ner för grisryggen till helgen... Mer lämpligt än cykel.
    Då var det dina spår jag såg nedför Vetestigen idag då?

Av:
    BjornR
    Grisryggen ner till dammen? Japp, jag å några kompisar körde några åk.

edit: Vetestigen på trailforks.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-25 16:21 av BjornR.

Av:
    Sambal Oelek
    Helt magiskt nu!!! Men det är fortfarande rätt tungt om man lämnar det upptrampade, dock bättre nu med hårdare skare, ibland kan man rentav cykla på skaren men det är undantagsfall. På bilden här visas medelmycket snö och typiskt asbra stigar!! :) emellanåt var det ännu mer snö. Känns som man får passa på lite denna vecka nu när det ska vara kallt och härligt! :)

20180226_165848.jpg

Av:
    Jolinwood
    kan instämma! körde Episka (trailforks) ett par gånger idag, riktigt fint

Av:
    laasesku
    Slaskigt värre idag, riktigt tungtrampat. Försökte på mig vanliga stigar men det var större grusvägar som gällde. Körde stora Delsjön runt Med snitthastighet typ 3km/h 🤣 soligt och fint dock!
    57871942-7852-4CE2-9048-7AEC0F56A10F.jpeg

Av:
    D i U
    Kanske ska sikta på en tur i Änggården i helgen, verkar töa fint nu.

Av:
    Jolinwood
    katastrofdåligt idag, en hinna av slush/is över åtminstone södra halvan av Änggårdsbergen. Gick knappt att gå. Finns det terrängskridskor?

Av:
    Eric W
    Kan bli intressant till helgen då. Ser ut att bli minusgrader igen efter i morgn :P

/Eric

Av:
    kolan
    Det blir fint när det fryser på snart ;)
    IMG_1446.JPG

Av:
    Eric W
    Shit, det där kan ju ligga kvar in i april med nuvarande prognoser. :-/

/Eric

Av:
    C-dale
    Plåtskruv i ett par gamla däck, sen är det bara att rejsa!

Av:
    Sambal Oelek
    C-dale skrev:
    Plåtskruv i ett par gamla däck, sen är det bara att rejsa!
    haha, just det, bra idé, kanske man borde prova, sådana här montageskruv borde ju bli fint:

kommer bli väl spännande i helgen annars :)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-14 06:37 av Sambal Oelek.

Av:
    konken
    det är tamefan skridskoföre på vissa ställen, även på cykelvägar

Av:
    kolan
    Fredag 23.03.2018 ser ut att bli en dag att se fram emot.
    2018-03-15_171826.png

Av:
    edvin_m
    Skridskor hade varit kul i skogen idag.

DSC_1346.JPG

Total isbana nerför de flesta stigarna i ägb. Körde lite ovanför Eklandahage, där var det bättre. Den mesta snön hade smält bort och bara enstaka isfläckar. Typ Eklanda Switchbacks, Overwatch, Dubbelbranten...

Av:
    D i U
    edvin_m skrev:

Total isbana nerför de flesta stigarna i ägb. Körde lite ovanför Eklandahage, där var det bättre. Den mesta snön hade smält bort och bara enstaka isfläckar. Typ Eklanda Switchbacks, Overwatch, Dubbelbranten...

Eklandahage, samma som eklandahöjd? Har planer att köra ägb i helgen men den där isen ser ju inte så kul ut. Hade tänkt utgå från parkeringen Eklandahöjd å köra lite i närheten men de kanske inte går?

Av:
    edvin_m
    D i U skrev:
    edvin_m skrev:

Eklandahage, samma som eklandahöjd? Har planer att köra ägb i helgen men den där isen ser ju inte så kul ut. Hade tänkt utgå från parkeringen Eklandahöjd å köra lite i närheten men de kanske inte går?

Skrev fel, ska vara Eklandahöjd :) Sanhöjdeb rpecis vid parkeringen var avsmält avsmält, men så fort man kom lite högre upp så var det blankis överallt det har gått eller cyklats.

Av:
    D i U
    edvin_m skrev:
    D i U skrev:
    edvin_m skrev:

Skrev fel, ska vara Eklandahöjd :) Sanhöjdeb rpecis vid parkeringen var avsmält avsmält, men så fort man kom lite högre upp så var det blankis överallt det har gått eller cyklats.

Grymt! Då kan jag iallafall köra lite i sandhöjden och stigarna du kört på.

Av:
    Ola
    Någon som har varit runt Horsicka och mo Kållered, mycket is eller?

Av:
    akt1
    Tjenare,

Hur ser änggården ut i helgen tror ni?
    Isigt?

Av:
    Henrik_E
    Det är sjukt obehagligt att vara utomhus.

Av:
    rayy
    akt1 skrev:
    Tjenare,

Isigt?

Vännerna har hävdat hockeyrink.

--------
    //Love - #sespåstigarna

Av:
    akt1
    rayy skrev:
    akt1 skrev:
    Tjenare,

Isigt?

Vännerna har hävdat hockeyrink.

Stämmer säkert!
    De kanske blygsamma Höjdmeterna brukar trots allt innebära en viss skillnad i snötäcke.
    torrt i dalen, snö/is uppe på vårt lokala fjäll.

akt1

Av:
    Ola
    akt1 skrev:
    Tjenare,

Isigt?

Mycket blankis på stigarna, dubbdäck är att föredra...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ