• Re: Den officiella Canyon-tråden

Av:
    JesperA
    ceel skrev:
    2015. Så hur mycket plats jag har är kanske inte relevant för dig. Men jag kan mäta klingan och avståndet ikväll och återkomma. :)
    Japp, jag vore jättetacksam om du hade lust att göra det, känn ingen tvång bara, hade uppskattats 😀👍

Av:
    Enduro Fredrik
    ceel skrev:
    JesperA skrev:
    Har cyklat aktivt med min Spectral i ett par månader nu & har ända sedan början undrat vad fasen man har 1-3 växel till på Eagle kassetten? Speciellt 1:an är ju så fruktansvärt låg att den backen som krävs för att den växeln skall vara nödvändig är såpass brant att däcken för längesen har tappat greppet, så någon som kan ge ett förslag på användningsområde för minst 1-2:an?

Någon annan med samma cykel som känner ungefär likadant? Är den felspeccad med 32 klinga fram? Hur många taggar behövs fram för att 1:an skall vara lika trög som nuvarande 3:a? Enligt mina beräkningar räcker det inte ens med en 38T, men kvarstår ändå en fråga, hur stora är klingorna? Hittar ingen info på SRAM:s egna hemsida: https://www.sram.com & jag har har 1-1.5cm kvar till att nuvarande 32T klingan slår i chainstayen så vilken T-storlek får max plats på cykeln?

36-42-50 är de tre största på en eagle-kassett. Jag har 34 tänder fram på min Spectral och 42 som max på kassetten. Använder väldigt sällan den. 32/50 låter nästan obrukbart tycker jag.

Testa o köra intervaller i skidbacke. Då är det ganska så användbart 😄

Av:
    ceel
    Enduro Fredrik skrev:
    ceel skrev:
    JesperA skrev:
    Har cyklat aktivt med min Spectral i ett par månader nu & har ända sedan början undrat vad fasen man har 1-3 växel till på Eagle kassetten? Speciellt 1:an är ju så fruktansvärt låg att den backen som krävs för att den växeln skall vara nödvändig är såpass brant att däcken för längesen har tappat greppet, så någon som kan ge ett förslag på användningsområde för minst 1-2:an?

Någon annan med samma cykel som känner ungefär likadant? Är den felspeccad med 32 klinga fram? Hur många taggar behövs fram för att 1:an skall vara lika trög som nuvarande 3:a? Enligt mina beräkningar räcker det inte ens med en 38T, men kvarstår ändå en fråga, hur stora är klingorna? Hittar ingen info på SRAM:s egna hemsida: https://www.sram.com & jag har har 1-1.5cm kvar till att nuvarande 32T klingan slår i chainstayen så vilken T-storlek får max plats på cykeln?

36-42-50 är de tre största på en eagle-kassett. Jag har 34 tänder fram på min Spectral och 42 som max på kassetten. Använder väldigt sällan den. 32/50 låter nästan obrukbart tycker jag.

Nej usch, jag cyklar för att ha roligt, inte för att se rolig ut ;-)

Av:
    Enduro Fredrik
    ceel skrev:
    Enduro Fredrik skrev:
    ceel skrev:
    JesperA skrev:

Nej usch, jag cyklar för att ha roligt, inte för att se rolig ut ;-)

HAAAAAAAAAA! Kul.... 😏

Av:
    ceel
    JesperA skrev:
    ceel skrev:
    2015. Så hur mycket plats jag har är kanske inte relevant för dig. Men jag kan mäta klingan och avståndet ikväll och återkomma. :)
    Japp, jag vore jättetacksam om du hade lust att göra det, känn ingen tvång bara, hade uppskattats 😀👍

Sorry Jesper, det kom såklart något emellan och sen föll det mellan stolarna. :)

IMG_20180609_083354-01.jpeg

34-tandarn har en diameter på ca 145mm. Enligt okulär besiktning så skulle jag nog kunna ha ett drev som är strax under 175mm i diameter innan det tar ju kedjestaget.

Av:
    Ultralite
    Verkar tyvärr som många nya spectral får sprickor i en svets på kedjestaget. Flera exempel i FB grupp.

Av:
    ceel
    Ultralite skrev:
    Verkar tyvärr som många nya spectral får sprickor i en svets på kedjestaget. Flera exempel i FB grupp.

De nya också alltså? Trodde det var där de hade lagt det extra kilot på nya modellen...

Av:
    JesperA
    ceel: Tack så mycket för mätningen, skall jämföra med min klinga & stag såfort jag kommer hem, verkar som 36T skulle få plats så är ju en förbrättring jäntemot nuvarande 32/50 iaf 👍

Ultralite: Det låter ju inte så behagligt, var ju en av anledningarna som jag väntade på nya ramen. Är det samma svets på alla exempel som visas? Vilken är det så jag kan hålla utkik?

Av:
    Ultralite
    Denna på samtliga bilder jag sett.
    8124C876-50A5-4211-B0D0-47A100F92197.jpeg

Av:
    Ultralite
    Det är ju inte klart än att det är en spricka rakt igenom. Ingen dom rapporterat svar från Canyon.

Av:
    JesperA
    Tack, skall hålla utkik på min, kanske är en felaktig batch bara för mitt kedjestag ser inte ens ut så som på bilden

Av:
    FranzJaeger
    Mitt ser inte heller ut sådär. Det ligger liksom en extra förstärkning för att kunna göra kedjestageg smalare och ge mer plats till däcket. Lite svårt att fånga på bild.
    F8F3639F-F7DA-44A3-A3B5-462E0B8158AC.jpeg

Av:
    Dave1979
    Funderar på en Exceed PRO race 6.0 eller 7.0. Båda har i stl L skeppning från Tyskland i slutet av juli dvs mitt i sommaren. Hur är era erfarenheter av Canyons leveransförmåga? Kommer de i utsatt tid eller vanligt att de skeppas senare eller tom tidigare än vad som sägs vid beställningen?

Brukar Canyon ha rea?

Av:
    Atenza
    Köpte en Grand Canyon ifjol somras, i juli. Levereras beräknades till september eller något liknande, men den kom efter en vecka efter två. Kommer inte ihåg exakt med gick mycket snabbare än vad de stod vid beställning iaf.
    Det var nedsatta priser då när jag beställde. Sparade kanske 2-3 tusen kr.

Av:
    Supersonic
    De kan komma tidigare, men oftast senare. Skulle jag tvingas sätta en tusenlapp på vilket skulle jag lätt sätta pengarna på senare.

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev

Av:
    JJS
    Jag kanske har haft tur, men jag har beställt två cyklar som båda kommit snabbt. Köpte en Exceed för ca 1,5 år sen, som hade ett ganska framskjutet beräknat leveransdatum men som kom flera månader innan dess. Köpte en Ultimate nyligen, som fanns i lager och som kom på fyra dagar.

Av:
    wenna
    Idag släpptes 2019 Canyon Inflite: https://www.canyon.com

Givetvis la man en beställning utan att tveka ;)

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    Dave1979
    Tack då verkar det finns hopp om att den kan komma fram innan det är försent.

Av:
    Mayhem
    wenna skrev:
    Inte längre några pendlarversioner då skärmfästen helt verkar ha utgått på aluminiummodellen. Är det Grail som ersätter när den väl kommer i aluminium kanske?

Bara jag som upplever ramsetet som väldigt dyrt? Vid jämförelse med motsvarande Ultimate och Endurace CF SL Disc ramset är priset högre och specen markant sämre då landsvägsramarna bägge levereras med finare stolpe och integrerad kolfibercockpit. Hoppas det inte är ett tecken på kommande prishöjningar över hela nästa års modellprogram…

Av:
    wenna
    Mayhem skrev:
    wenna skrev:
    Inte längre några pendlarversioner då skärmfästen helt verkar ha utgått på aluminiummodellen. Är det Grail som ersätter när den väl kommer i aluminium kanske?

Bara jag som upplever ramsetet som väldigt dyrt? Vid jämförelse med motsvarande Ultimate och Endurace CF SL Disc ramset är priset högre och specen markant sämre då landsvägsramarna bägge levereras med finare stolpe och integrerad kolfibercockpit. Hoppas det inte är ett tecken på kommande prishöjningar över hela nästa års modellprogram…

CF ramsetet är ju rejält prissänkt i år. Vill minnas att det kostade över 20k tidigare.

Alu versionen kan jag dock hålla med om att det inte var speciellt lyckat. Om jag skulle köpa alu skulle jag hellre köpa fjolårets.

Av:
    paju
    Brukar Canyon höja priserna mitt under en säsong eller höjer man för att kunna skicka ut lite rabatter till TdF??
    Priset höjdes med 1500 per hoj, åtminstone på Canyon Neuron. Riktigt risigt gjort, skulle lagt en beställning igår, nu känns det inte lika kul.

Av:
    unsuspected
    paju skrev:
    Brukar Canyon höja priserna mitt under en säsong eller höjer man för att kunna skicka ut lite rabatter till TdF??
    Priset höjdes med 1500 per hoj, åtminstone på Canyon Neuron. Riktigt risigt gjort, skulle lagt en beställning igår, nu känns det inte lika kul.
    Kanske de justerade priserna för att € stärktes? Vissa modeller av Strive och Tourqen hade gått upp med ca 3k.

Av:
    Supersonic
    För några år sedan hade de mer ett rörligt nästan veckoaktuellt pris som kontinuerligt justerades mot euron.
    Sedan ett par år tillbaka har de mer ett "fast" pris, det har dock justerats någon gång under året när euron gått upp.
    Exceeden jag tittade på tidigare gick i vintras upp med ca 400 kr. Nu är den höjd ytterligare 3300 kr.

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 10:08 av Supersonic.

Av:
    Mayhem
    wenna skrev:
    CF ramsetet är ju rejält prissänkt i år. Vill minnas att det kostade över 20k tidigare.
    Nja det är den väl inte? Minns jag inte helt fel fanns endast en SLX version tidigare vilket på Canyon-språk är deras lättaste och styvaste ramar. De kompletta toppmodellerna har fortfarande SLX ram med de enklare samt lösa ramsetet är nedgraderade till SL, samt att även cockpit och stolpe nedgraderats till mycket enklare modeller.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 10:42 av Mayhem.

Av:
    ironace
    Är det någon som har koll på lagren i svingen på en LUX 2015? (Kulorna verkar ligga löst....) Sprängskissen säger 7902V-2RD. Finns inte att finna på nätet bara en modell som heter 7902V-2RS som finns på endurosidan. Min lokala lagerförsäljare tror att SKF 619-02 ska fungera. Någon som bytt och vet vad det ska vara?

Av:
    NickPick
    paju skrev:

Varför lade du inte en beställning igår då...? ;)
    Det kan ju inte vara canyons fel.

Lite kul att färgen är "ras svart" på den billiga gamnackecrossen.

Av:
    wenna
    Mayhem skrev:
    wenna skrev:
    Nja det är den väl inte? Minns jag inte helt fel fanns endast en SLX version tidigare vilket på Canyon-språk är deras lättaste och styvaste ramar. De kompletta toppmodellerna har fortfarande SLX ram med de enklare samt lösa ramsetet är nedgraderade till SL, samt att även cockpit och stolpe nedgraderats till mycket enklare modeller.

Kollar man på CF SL 8.0 Race och jämför med fjolårets CF SLX 8.0 Pro Race så är den i år 200 pund dyrare, men har uppgraderats från Rival gruppset till Force, cockpit och stolpe är densamma, hjulen har uppgraderats och den är i år 0.5 kg lättare. Skillnaden mellan SLX och SL ram har jag ingen koll på och hittar ingen som helst information om det heller. Svårt att tro det är sådan stor skillnad.

Av:
    Mayhem
    wenna skrev:
    Skillnaden mellan SLX och SL ram har jag ingen koll på och hittar ingen som helst information om det heller. Svårt att tro det är sådan stor skillnad.
    Svårt att säga vad skillnaden är i verkligheten förstås och då särskilt för Inflite där inte bägge ramset finns separat. Tittar man på Ultimate och Endurace däremot och jämför respektive ramset CF SLX Disc mot CF SL Disc, ja då är viktskillnaden i storleksordningen 200 g (ej specad längre men har funnits tidigare) och pris nästan 12000 SEK. Gaffel, cockpit och sadelstolpe är samma för bägge ramset inom samma familj.

Av:
    wenna
    Någon som vet vad det är för BCD på Quarq prime vevpartiet på Inflite? Tänkte beställa Dzero effektmätare till hojen som jag inte fått levererad ännu.

Av:
    Mayhem
    wenna skrev:
    Någon som vet vad det är för BCD på Quarq prime vevpartiet på Inflite? Tänkte beställa Dzero effektmätare till hojen som jag inte fått levererad ännu.
    Garanterat 110 mm, då det endast är de allra största 52T och 54T Force X-Sync klingorna som är för 130 mm BCD. Åtminstone på bilderna använder de spindel för hidden bolt men X-Sync klingorna verkar inte ha någon pinne för att fånga kedjor som tappas mellan klinga och vevarm så vilken som fungerar. Väldigt nära att själv lägga beställning på en DZero, billigaste pris jag hittat så här långt knappt 5K SEK…

Av:
    wenna
    Mayhem skrev:
    wenna skrev:
    Garanterat 110 mm, då det endast är de allra största 52T och 54T Force X-Sync klingorna som är för 130 mm BCD. Åtminstone på bilderna använder de spindel för hidden bolt men X-Sync klingorna verkar inte ha någon pinne för att fånga kedjor som tappas mellan klinga och vevarm så vilken som fungerar. Väldigt nära att själv lägga beställning på en DZero, billigaste pris jag hittat så här långt knappt 5K SEK…

Vart hittade du den till det priset?
    Billigaste jag hittat är på Bike24.de för 556,71€
    https://www.bike24.com

Av:
    Mayhem
    wenna skrev:
    https://hollandbikeshop.com

Av:
    MIGHTYnoob
    Behöver en ny kortare ev med lite raise till min inflite 9.0s 2016. Sitter en v13 på idag. Vad ska jag leta efter?

Av:
    paju
    -
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-15 12:16 av paju.

Av:
    paju
    NickPick skrev:
    paju skrev:

Varför lade du inte en beställning igår då...? ;)
    Det kan ju inte vara canyons fel.

Klart det inte är Canyons fel att jag inte la beställningen. Det var väl något annat som dök upp och avbröt mitt annars 24/7 arbete med att spana på cyklar..

Det jag menade var att jag tyckte det var lustigt att höja priserna mitt under säsongen, det hör väl inte till vanligheterna. Snarare tvärtom, åtminstone är det inget som jag varit med om tidigare. Tydligen så är kronan lite för svag..

Av:
    wenna
    Mayhem skrev:
    wenna skrev:
    https://hollandbikeshop.com

Tack för det... Jag tror jag ska vänta på en rabattkod från Bikester. Med en 20% rabattkod så kan man köpa ett helt vevparti med dzero för samma pris.

Av:
    elmfeldt
    SteffoN skrev:
    Hej

Vet någon (Canyon) hur mycket däck (bredd) man får plats på Endurance disc serien och om det skiljer på CF disc och AL disc modellerna?
    + varför är det aldrig rea på CF SL Disc 8 !!!!

Challenge 33 Gravel Grinder (kanttråd) och Challenge Baby Limus 33 (tub) går finfint!

På bilden Gravel Grinder.
    F70FFD9C-3027-4BB1-95B7-0C2A63DA48D9.jpeg

Av:
    JJS
    Tror det officiellt ska vara 32 cm på samtliga ultimatemodeller, oavsett rammodell. Fast jag har hört om flera som har kört 33 cm också (finns tydligen rätt många crossdäck på just 33.

Av:
    JesperA
    elmfeldt skrev:
    Challenge 33 Gravel Grinder (kanttråd) och Challenge Baby Limus 33 (tub) går finfint!

På bilden Gravel Grinder.
    En bonusfråga; vad tycker du om sadelstolpen? Ger den märkbar bättre komfort men samtidigt tillräckligt stabil för att inte kännas svajig? Jag är mest ute efter att få bort domdär snabba stötarna när man råkar missa att väja för sprickor & småbulor i vägen, så stötarna blir mer en mjuk sinuskurva & inte dom smärtsamma stötarna rätt upp i ryggen. Ser inte så många recensioner på just sadelstolpen. Har tänkt använda den på en icke-canyon cykel om den nu är värd priset för funktionen?

Av:
    elmfeldt
    Jag känner inte av dess funktion alls. Så den är mer stadig än svajig.

Av:
    Manurhin2
    Jag tycker den är kanon .
    Var lite orolig för att den skulle flexa för mkt när man klättrar mm men det funkar bra .
    Den är mkt mjukare än en traditionell stolpe .

M

Av:
    JesperA
    Låter bra, tack för svaren 👍

Av:
    wenna
    Ser framför mig hur sadelstolpen knäcks, arslet uppsvedat på bakhjulet o pungen hänger kvar som en blodig påse på det som är kvar av stolpen.

Av:
    JesperA
    Fan vad äcklig du är wenna

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-17 15:39 av JesperA.

Av:
    wenna
    JesperA skrev:
    Fan vad äcklig du är wenna

Aaaaaj....stackars jäkla lilla ekorre

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ