• Re: Den officiella Canyon-tråden

Av:
    D3EP
    Lassla skrev:
    Det sitter slang i, men däcken är förberädda för tubeless, lite frågetecken om preformance däcket men det går säkert att få tätt med vätska

Tack för snabbt svar. Uppskattat!

Av:
    fOLKEMAL
    Hej!

Går i köptankar och snöat in på en STRIVE CF 6.0 men kan inte bestämma mig angående storlek, ligger precis mellan L och XL.
    Hur upplever ni storlekarna?

Jag är 188cm, 87cm inseam, 100kg, enligt Canyon så skall jag ha en L, är detta ett vettigt val eller bör jag ta den större cykel? (nybörjare)

Tack!

Av:
    Slowride
    Hej!

Jag blir lite förvirrad nu vad gäller Roadlite 6.0.

Rea-cykeln för 6999: https://www.canyon.com

Och en annan, till synes likadan, för 8199 (även den verkar vara nedsatt i pris):

https://www.canyon.com

Brukar de ha två olika varianter? Ser att det är Shimano 105 på den dyrare och R3000 på den billigare.

Jag har ju läst mycket positivt om modellen (men vet inte vilka växlar den haft tidigare). Som året runt pendlarcykel, funkar den billigare tycker ni?

Jag går från en Nishiki PRO SLD (2014) som nyss blivit stulen. Var väldigt nöjd med den för ändamålet.

Av:
    Oskar
    Kålfibergaffel på den billigare!

Av:
    Skogsgatan
    Jag är 181 och har precis beställt en strive i storlek large. Skulle jag vara lika lång som dig så skulle jag definitivt gått på cm.

Av:
    Manurhin2
    Murdock skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Enduro Fredrik skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Sådär ja , ny pendlare / vintercykel beställd .

Grattis! Ser gärna en resscension på denna om någon månad ?

Har fått ytterligare "påtryckningar" angående detta och får väl lätta mitt hjärta ...

Har en Endurace slx som racer så kanske är fel person att recensera men :

Tycker att Inflite alu är precis vad jag hoppats , en relativt lätt , lagom rapp cross .
    Helnöjd såhär långt då den använts till dels pendling , dels distanspass med original crosshjul .
    Det enda jag ibland tänker på som begränsande är utväxlingen men det beror mest på hur starka gubbarna är som är med på distanspassen och på att det då går utför . Har när jag satt i quarqet valt samma klinga och räknar med att kunna köra all ensamträning vid blött på denna som jag annars gjort på racern bara jag väljer rätt vägar .
    Gillar dubbletap mer och mer , upplever vajerultegran på racern , som jag alltid känt mig nöjd med , som svampig när jag använder den . Risken , eller möjligheten , är stor att det åker på en Etapgrupp i vår pga detta .
    Åker snart på dubbdäck och longblades med hjälp av gummerade rörklammer , kommer bli kanon .

När det ska crossas på riktigt använder jag dock racern med komfortsadelstolpe och dess originalhjul ( dt swiss rr21 ) med x-one tl . Blir såklart stor skillnad och inte helt juste jämförelse då den väger mer än ett kilo mindre och kostar nästan 30000 mer .

M
    Lägg gärna upp en bild på din Inflite när du vinterkittat den...

Nu är iaf skärmarna på

20190926_171642.jpg

Av:
    Henk2055
    Nya spectral 2020 har kommit nu! Kan någon säga något om skillnaden mellan dämparna på al 5 & 6?

Av:
    AndreasT
    "Spectral 2020 är här med förfinande och utraderade komponenteröver hela modellprogrammet, nu är det dags att ge sig ut på stigen."

utraderade komponenter, antar att vikten är låg iaf xD

Av:
    Canyon_Sverige
    AndreasT skrev:
    "Spectral 2020 är här med förfinande och utraderade komponenteröver hela modellprogrammet, nu är det dags att ge sig ut på stigen."

utraderade komponenter, antar att vikten är låg iaf xD

Superlåg vikt! :)

En miss i översättningen som nu ska vara åtgärdad.

Av:
    Örjan Lax
    Edit: Äh, det stod fel igår, men nu var det tydligen korrigerat. Tack.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 11:06 av Örjan Lax.

Av:
    Canyon_Sverige
    Många som under sommaren och hösten hört av sig gällande LUX och frågat när den kommer in i lager igen. Tänkte bara tipsa om att 2020 års modeller av LUX nu finns att beställa på vår hemsida.

https://www.canyon.com

Väl mött,
    /Niclas

Av:
    Canyon_Sverige
    Örjan Lax skrev:

Var i texten står det 27,5"?

Det är 26" hjul och inget annat.

Av:
    Örjan Lax
    Canyon_Sverige skrev:
    Örjan Lax skrev:

Var i texten står det 27,5"?

Det är 26" hjul och inget annat.

Det stod 27,5" igår när jag klickade längst ner på geometri och mått på den billigaste CF 8.0 men nu är det korrigerat som sagt.

Av:
    SteffoN
    Canyon_Sverige, Grail AL har varit slut i månader, när kommer dessa tillbaka?

--
    ”The greater the suffering, the greater the pleasure.”

Av:
    fredrikgri
    Snygg, gillar Canyon och Bianchi färger, här det bästa av 2 värdar. Min grail funkar som pendlare, inga utväxlings problem.

Av:
    Canyon_Sverige
    SteffoN skrev:
    Canyon_Sverige, Grail AL har varit slut i månader, när kommer dessa tillbaka?

Ja, 2019 års modeller av Grail AL är helt slutsålda. Alla våra 2020 års modeller kommer släppas löpande under hösten/vinter men inga datum är ännu officiella för de modeller som ännu inte är lanserade.

Av:
    Lars.E
    Varför går det inte att filtrera via hjustorlek?
    Och varför verkar hjustorlek vara halvt hemligt överlag?
    In med hjustorlek i däck och hjulspec + i filtret så att man slipper sitta och lusläsa hela sortimentet för att hitta vad man söker.

Eller har jag missat hur man gör?

Av:
    NickPick
    Var det kvar ramar från 2019 eller varför dessa färger?

Av:
    Canyon_Sverige
    Lars.E skrev:
    In med hjustorlek i däck och hjulspec + i filtret så att man slipper sitta och lusläsa hela sortimentet för att hitta vad man söker.

Hej,

Om du tittar i geometritabellen för resp cykel hittar du hjulstorlek för vald cykel.

Har du funderingar, frågor eller behöver lite råd och tips är du välkommen att höra av dig till oss antingen på mejl (sverige@canyon.com) eller på telefon (08-68 44 14 40).

Trevlig helg
    /Niclas

Av:
    Sixten Fors
    Canyons hemsida blir bara sämre och sämre.

Jag ser allt oftare att måttet reach och stack är ersatta (inte kompletterade, utan ersatta) med måtten reach+ och stack+. Vad f-n är reach+ för något? Vad var det för fel på måttet reach? Idiooter!

Av:
    Lars.E
    Canyon_Sverige skrev:
    Lars.E skrev:

Hej,

Om du tittar i geometritabellen för resp cykel hittar du hjulstorlek för vald cykel.

Har du funderingar, frågor eller behöver lite råd och tips är du välkommen att höra av dig till oss antingen på mejl (sverige@canyon.com) eller på telefon (08-68 44 14 40).

Trevlig helg
    /Niclas

Tack för svar Niklas.
    Det är så jag gjort. Och det är ju det som gör det onödigt jobbigt när man hjälper kompisar att leta alternativ till det som lbs har att erbjuda.

Av:
    ceel
    Sixten Fors skrev:

Jag ser allt oftare att måttet reach och stack är ersatta (inte kompletterade, utan ersatta) med måtten reach+ och stack+. Vad f-n är reach+ för något? Vad var det för fel på måttet reach? Idiooter!

Svar som någon annan fått:
    "The stack and reach that Canyon uses for the Grail is stack and reach plus which measures to the handle bars and not the centre/top of the head tube due to the different stem bar setup on this bike. Have a look at the attachment which shows stack and reach plus and where its measured."

Så reach+ är bara ett annat namn på samma mått som du propsat för tidigare d.v.s. reach+stem.

Av:
    Sixten Fors
    ceel skrev:
    Sixten Fors skrev:

Svar som någon annan fått:
    "The stack and reach that Canyon uses for the Grail is stack and reach plus which measures to the handle bars and not the centre/top of the head tube due to the different stem bar setup on this bike. Have a look at the attachment which shows stack and reach plus and where its measured."

Så reach+ är bara ett annat namn på samma mått som du propsat för tidigare d.v.s. reach+stem.
    Självklart stämmer inte det du säger, för om det hade varit enkelt/logiskt/solklart hade jag inte behövt fråga. Jämför mått mellan 2019 och 2020 som är exakt samma ram nedan:
    Grail AL.png
    Canyon_suger.png

Jag förstår i princip att Canyon menar avstånd till styret vilket mäts högre upp än vid stack beroende på att stammen bygger på höjden, styrhuvudet har en viss vinkel, och stammen/styrkombon har en viss vinkel och längd. Jag har noll problem med att man kompletterar geotabellerna med reach+ och stack+, men att ta bort måtten reach och stack från geotabellerna anser jag är sämre för konsumenten. Då man måste hålla koll på gaffelvinkel och exakt vilken stam/styrkombo de råkat sätta på cykeln i aktuell storlek, och exakt vilken längd/höjd de har räknat fram för just den stammen/styrkombon, om man vill jämföra en Canyon mot en cykel av annat märke. Men då Canyon är bra på att göra dåliga saker blir jag inte speciellt förvånad.

Det verkliga syftet från Canyon är förstås ett affärsmässigt beslut med mål att låsa in kunden i Canyonträsket med ett Canyon-specifikt mått som gör det enkelt att jämföra en Canyon mot en annan Canyon. Äger man en Canyon är det lättast att köpa en Canyon igen för då slipper man tänka. Om det är lätt att jämföra en Canyon mot cyklar av annat märke är risken större att kunden lämnar Canyonfamiljen. Denna inlåsningseffekt är enligt mig sämre för konsumenten.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 18:50 av Sixten Fors.

Av:
    marr
    Screenshot_20191018_184048_com.android.chrome.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Bikeradar får betalt för att göra reklam för Canyons inlåsningseffekt. Att blanda in det korrekta påståendet why your top tube length is irrelevent med Canyons uppfuckade inlåsningseffekt finns där bara för att lura konsumenten att tro att reach+ och stack+ är bra.

Igen, jag har inget emot att Cayon tillhandahåller reach+ och stack+, men jag har problem med att de hemlighåller reach och stack på cyklar med normala ramar med normala styrhuvuden (=andra cyklar än Grail CF).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 19:01 av Sixten Fors.

Av:
    Jensen
    Så när de förklarar Vad Canyonmenqr är de köpta. Logiskt. Not.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Sixten Fors
    Jensen skrev:
    De förklarar Canyon Grail CF som inte har ett normalt styrhuvud, på vilket det inte går att ange normal stack/reach.
    Samtidigt gör de reklam för stack+/reach+ att det är något som är bra, en gåva till mänskligheten, oavsett cykel.

2019 Grail AL har ett normalt styrhuvud.
    2019 års geotabell innehöll både stack/reach och stack+/reach+
    2020 års geotabell innehåller bara stack+/reach+

2020 Grail AL är den första Canyoncykeln med normalt styrhuvud där man medvetet skrotat stack/reach i geotabellen.
    Än så länge ger Canyon båda måtten på Inflite, Endurace, Ultimate.
    Om ingen klagar kommer nog fler modeller att bli av med måtten stack/reach.
    Känner jag Canyon rätt kommer måtten successivt att försvinna trots att jag klagar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 19:53 av Sixten Fors.

Av:
    Supersonic
    Men snälla Sixten måste du prata geometri i varenda tråd på hela forumet?

Av:
    Hasse#7
    Geometrifobi

Av:
    Sixten Fors
    Supersonic skrev:
    Måste du läsa alla inläggen? Vem tvingar dig?
    Cyklars mått/storlek är rätt intressant för de som står i begrepp att köpa en cykel.

Av:
    Supersonic
    Sixten Fors skrev:
    Supersonic skrev:
    Måste du läsa alla inläggen? Vem tvingar dig?
    Cyklars mått/storlek är rätt intressant för de som står i begrepp att köpa en cykel.

Sant, tack nu har jag klickat i att dölja alla dina inlägg.

Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    Jensen skrev:
    De förklarar Canyon Grail CF som inte har ett normalt styrhuvud, på vilket det inte går att ange normal stack/reach.
    Samtidigt gör de reklam för stack+/reach+ att det är något som är bra, en gåva till mänskligheten, oavsett cykel.

2019 Grail AL har ett normalt styrhuvud.
    2019 års geotabell innehöll både stack/reach och stack+/reach+
    2020 års geotabell innehåller bara stack+/reach+

2020 Grail AL är den första Canyoncykeln med normalt styrhuvud där man medvetet skrotat stack/reach i geotabellen.
    Än så länge ger Canyon båda måtten på Inflite, Endurace, Ultimate.
    Om ingen klagar kommer nog fler modeller att bli av med måtten stack/reach.
    Känner jag Canyon rätt kommer måtten successivt att försvinna trots att jag klagar.

Vadå reklam? Vart är reklam bannern du pratar om? Eller du menar att du tror att när de förklarar att DE inte tycker det är så dumt så tycker DU att det är reklam. Vad ska jag då tro om allt du skriver och vad du tycker är bra, är du Oxå köpt?

Och är det så konstigt att man kör den mätmetoden på grailen med tanke på det superkonstiga styret. Den vanliga reachen blir ju verkligen fel när den styret sitter 10 cm ovanför. Och sanningen är ju att reachen me stam egentligen inte är så dum. Om alla körde den skulle ju vara lättare.

Av:
    Sixten Fors
    Nej, jag är till skillnad från Bikeradar inte köpt. Av någon.

På vilket sätt blir det bättre för konsumenten att ta bort måtten reach/stack från Grail AL? Mått som fanns att läsa för en månad sedan.

Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    Nej, jag är till skillnad från Bikeradar inte köpt. Av någon.

På vilket sätt blir det bättre för konsumenten att ta bort måtten reach/stack från Grail AL? Mått som fanns att läsa för en månad sedan.

Hur menar du att bikeradar är köpta? Då skulle de ju rosa allt från alla märken. Vilket de absolut inte gör.

Till slut så tvingar ingen dig att köpa från dem. Bara för att de gör det svårt för dig med dina geo tabeller.

Vad de däremot skulle kunna förklara tydligare är ju vad det innebär och ändra bilden. Men förstår som sagt inte vad det har att göra med bikeradar.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 20:35 av Jensen.

Av:
    jingleyschmidt
    Styrstamslängden står ju dock fortfarande, så det går väl att ta reda på den vanliga reachen i alla fall? Eller har jag missförstått något? :P

Av:
    ådal
    Min erfarenhet av Roadlite 6.0.

Hade bestämt mig för en roadlite 6.0, såg perfekt ut för mig. Bara massa lovord från alla recensioner, perfekt pendlingscykel tyckte många. Shimano 105 komponenter till ett bra pris. Kanon!

När utförsäljningen startar så skyndar jag mig in och blir glad att det finns en i min storlek. Klickar snabbt hem den. När cykeln har kommit hem ser jag att det står shimano sora på vevpartiet.

Då går jag in på deras jobbiga hemsida och kan inte ens hitta den första modellen. Vafan?

Känner mig grundlurad. Det finns alltså 2 modeller av 6.0.

Är 191cm lång, beställde en XL-ram och den känns verkligen superliten. Skulle valt XXL.

Det räcker med att luta cykeln mot en stolpe för att den ska bli repig. På 1 vecka hade jag mer repor på roadliten än min förra crescent som jag använt i 2-3 år. När jag satte fast stänkskärmarna så slog ett av metallstagen mot ramen och en 4x4mm lackbit lossnade.

Sen 200kr för fraktboxen? Trodde det skulle komma något lite mer robust. Lite tjockare wellpapp bara, hur levereras den annars?

Växlarna var inte korrekt inställda, kedjan drog konstant mot framväxeln, och det den hoppar ofta mellan olika växlar när man ligger på mittenväxlarna i kassetten..

Vanliga fästpunkter för stänkskärmarna finns inte på framgaffeln. Så var noga med vilka skärmar som beställs.

Däcken är perfekta och supersnabba när det är torrt ute. Men nu när det är lite blött och löv ute och man behöver ett par däck med mer mönster så klarar den inte lite större däck + stänkskärmar samtidigt. Flera i detta forumet som har sagt att det inte är några problem alls med tjockare däck..

Är man en sån som cyklar när det är torrt ute och solen skiner sen tar bilen dem andra dagarna, en toppencykel!

Men som en arbetshäst som ska användas dagligen i alla väder året runt, köp något annat.

Denna cykel som pendlingscykel är en urusel idé.

Ångrar mitt köp otroligt mycket. Inga flera canyon för min del.

Av:
    Oskar
    ådal skrev:

Hade bestämt mig för en roadlite 6.0, såg perfekt ut för mig. Bara massa lovord från alla recensioner, perfekt pendlingscykel tyckte många. Shimano 105 komponenter till ett bra pris. Kanon!

När utförsäljningen startar så skyndar jag mig in och blir glad att det finns en i min storlek. Klickar snabbt hem den. När cykeln har kommit hem ser jag att det står shimano sora på vevpartiet.

Då går jag in på deras jobbiga hemsida och kan inte ens hitta den första modellen. Vafan?

Är 191cm lång, beställde en XL-ram och den känns verkligen superliten. Skulle valt XXL.

Det räcker med att luta cykeln mot en stolpe för att den ska bli repig. På 1 vecka hade jag mer repor på roadliten än min förra crescent som jag använt i 2-3 år. När jag satte fast stänkskärmarna så slog ett av metallstagen mot ramen och en 4x4mm lackbit lossnade.

Sen 200kr för fraktboxen? Trodde det skulle komma något lite mer robust. Lite tjockare wellpapp bara, hur levereras den annars?

Växlarna var inte korrekt inställda, kedjan drog konstant mot framväxeln, och det den hoppar ofta mellan olika växlar när man ligger på mittenväxlarna i kassetten..

Vanliga fästpunkter för stänkskärmarna finns inte på framgaffeln. Så var noga med vilka skärmar som beställs.

Däcken är perfekta och supersnabba när det är torrt ute. Men nu när det är lite blött och löv ute och man behöver ett par däck med mer mönster så klarar den inte lite större däck + stänkskärmar samtidigt. Flera i detta forumet som har sagt att det inte är några problem alls med tjockare däck..

Är man en sån som cyklar när det är torrt ute och solen skiner sen tar bilen dem andra dagarna, en toppencykel!

Men som en arbetshäst som ska användas dagligen i alla väder året runt, köp något annat.

Men varför returnerade du inte cykeln om du nu är så himla missnöjd? https://www.canyon.com

Av:
    Manurhin2
    ådal skrev:

Att växlarna är dåligt justerade är just dåligt.
    Allt annat kan du knappast klandra någon annan än dig själv för?
    Hur kan Canyon vara dåligt för att du slår bort en bit lack eller köper en för liten cykel?

M

Av:
    jonte987
    Växlar får man nog räkna med att justera. Det kanske är dåligt men troligen fact of life.

Av:
    MatteMTB
    Hej,
    Vill ge Canyon lite ros.

Köpte en Spectral -18 på outlet förra året. Blev en tidig julklapp. Grymt nöjd med cykeln!

Haft två garantiärenden.
    - Ny dropper. Den gamla KS lev si började sjunka ihop så fick en ny.
    - Utgängad bult för baksvingen. Hände flera gånger trots locktite. Kontaktade Canyon Sverige på chatten och 2 min senare hade de skickat nya grejor från Tyskland. Extremt snabbt och inge krångel!

Keep up the good work! Handlar gärna från er igen 👍

Av:
    ådal
    Oskar skrev:
    Men varför returnerade du inte cykeln om du nu är så himla missnöjd? https://www.canyon.com
    Problemen med däcken märktes efter ett tags användning & cykeln ser använd ut snabbt.

Manurhin2 skrev:
    Att växlarna är dåligt justerade är just dåligt.
    Allt annat kan du knappast klandra någon annan än dig själv för?
    Hur kan Canyon vara dåligt för att du slår bort en bit lack eller köper en för liten cykel?
    M
    Växlarna var synd, men att den är så lättrepad tycker jag är trist.

Nu finns ett inlägg som varnar om lite saker, det är vad jag önskar nu i efterhand att jag hade hittat.

Canyon säljer bra kvalitets saker, men informationen är bristfällig och hemsidan är inte den bästa. Ramstorleksrekommendationerna på hemsidan önskar jag att jag inte hade gått efter.

Men största fällan jag gick in i är att jag lyssnade på inlägg från användare och diverse blogginlägg som lovordade cykeln som en pendlingscykel. Inga problem med större däck, vinterdäck, året-runt cykling osv.

Men jag ska påpeka att jag inte har varit i kontakt med canyon och det är kvalitets saker dem säljer. Men för min del blev det ett felköp.

Av:
    jingleyschmidt
    Om man tycker att informationen är bristfällig så får man väl göra lite research. Steg nummer 1 är väl att fråga tillverkaren/säljaren om man har specifika frågor, t.ex tyre clearance, möjligheter till stänkskärmar, pakethållare osv.

Sen, om vi ska vara petiga, så är inte Roadlite någon pendlingsscykel, utan det är mer en fitnesscykel. Det står ju på hemsidan. Dom har en modell som heter "Commuter", den kanske du skulle kollat på då. ;)

Angående däcken du är missnöjd med. Det står ju vad det är för däck, du hade väl kunnat kolla upp på däcktillverkarens hemsida vad den är anpassat för? Eftersom Roadlite är tänkt att nästan vara en LVG fast med rakt styre så har dom ju inte satt dit några graveldäck utan mer asfaltsdäck.

Nåväl, man lär så länge man lever. :)

Av:
    ådal
    Nu har jag definitivt lärt mig en del. Research genom att enbart lyssna på recensioner är verkligen inte tillräckligt heller. Får bli en roligare sommarcykel istället!

Av:
    mklmtb
    Nu kan vi ”lagligt” använda våra Canyon hojar i Zwift, naturligt beslut, bara konstigt att det tog sådan tid.

https://road.cc

Inte sett något officiellt från Canyon än dock

Av:
    Henk2055
    Hej!

Den nya spectral har ju visat sig och jag tänker nog slå till på en av AL modellerna men vet inte vilken.
    Jag tänker mig en hoj att uppgradera över tid så komponenter så som växlar, bromsar, hjul etc är av mindre vikt, utan det jag undrar mest över är dämpningen eftersom det är lite smådyrt. Hur står sig den nya Pike select mot fox 36 rythm, och dpx2 performance mot super deluxe select+ RT. Är det någon som vet?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ