• Re: Den officiella Canyon-tråden

Av:
    jingleyschmidt
    Örjan Lax skrev:

Fråga till Canyon_Sverige: Vad är vinkeln på styrhuvud (HA) på den nya Grand Canyon AL? 68 grader? 67 grader?

Var 4 månader sedan Canyon_Sverige svarade i tråden, så det går nog snabbare om du mailar dom. :D sverige@canyon.com

Av:
    Örjan Lax
    Aha, tack för tipset! :)

Av:
    NickPick
    Dom där studiobilderna känns lite daterade.

Av:
    Örjan Lax
    NickPick skrev:
    Dom där studiobilderna känns lite daterade.
    Men den röda är ju ny, åtminstone helt ny ram 2019.

Av:
    Henk2055
    Hej!

Vet någon om Canyon ändrar färgerna varje år trots att modellerna är desamma? Är instresserad av en Spectral AL 6.0 men tycker färgen är gräslig och svart har jag redan på en annan cykel. Om man väntar till nästa modellår kan man även förvänta sig en annan färg eller behåller dom den som den är? Någon som vågar sig på att spekulera lite?

Av:
    jingleyschmidt
    Henk2055 skrev:
    Hej!

Vet någon om Canyon ändrar färgerna varje år trots att modellerna är desamma? Är instresserad av en Spectral AL 6.0 men tycker färgen är gräslig och svart har jag redan på en annan cykel. Om man väntar till nästa modellår kan man även förvänta sig en annan färg eller behåller dom den som den är? Någon som vågar sig på att spekulera lite?

En snabb googling på tidigare års modeller visar att åtminstone en av färgerna ändras varje år, men allt annat är ju bara spekulation. Svart verkar vara standardfärgen.

Av:
    Enduro Fredrik
    jingleyschmidt skrev:
    Henk2055 skrev:
    Hej!

En snabb googling på tidigare års modeller visar att åtminstone en av färgerna ändras varje år, men allt annat är ju bara spekulation. Svart verkar vara standardfärgen.

Canyon ändrar färgen på deras cyklar varje år. Tänk på. Att nya spectral troligen inte kommer förens framåt jul?

Av:
    andreeas
    Är det några större skillnader på dam och herr? Jag är en (kort) man som föredrar den röda färgen. Undrar även över hur lång tid leveransen brukar ta för cyklar som finns i lager?

Av:
    Supersonic
    Skillnaderna mellan dam och herr brukar vara damanpassad sadel, och något kortare styrstam.

Av:
    andreeas
    Ok! Lutar nog åt att jag beställer en Roadlite AL wmn 6.0 i morgon (https://www.canyon.com/sv-se/fitness/roadlite/2019/roadlite-wmn-6-0.html). Vilka skärmar skulle passa bra till den? Kommer använda den för att pendla till jobbet, stadstrafik

Av:
    Ponti
    Örjan, fick du något svar om styrhuvudets vinkel?

Av:
    Örjan Lax
    Ponti skrev:
    Örjan, fick du något svar om styrhuvudets vinkel?
    Nej, jag orkade inte maila. :)

Men nu har jag växlat snabbt mellan dessa bilder nedanför fram och tillbaka i två olika fönster i datorn, och de verkar vara mycket lika. Och "gamla" Grand Canyon AL SLX har ju 68,5 (enligt specen) så alltså drar jag slutsatsen att nya 2019 Grand Canyon AL 5.0 (och 4.0 och 6.0) har 68 - 68,5 graders vinkel. Men den som vill maila eller chatta med Canyon kan ju naturligtvis göra det, och se OM dom har något exakt svar på frågan.

nya GC 2019.jpg

gamla SLX GC.jpg

Av:
    emilh
    Någon som fått svar på frågor ställda via formuläret på https://www.canyon.com ?
    Jag undrar om det fungerar eller inte, för man får inte någon sorts bekräftelse på att det gått iväg en fråga när man skickat in, utan man slussas bara tillbaks till samma sida igen.
    Fyllt i samma uppgifter i ett par olika webbläsare nu bara för säkerhets skull.

Av:
    Mayhem
    De gånger jag använt formuläret är jag ganska säker på att jag leddes vidare till någon form av tack-meddelande. Prova att maila direkt till sverige@canyon.com istället om formuläret är trasigt.

Av:
    Ponti
    Bra gissat, mailade och fick svar om att det var som WMN, alltså 68.5.

Hej ,

Ja det stämmer det är nu ram till Grand Canyon Al 2019, vinklarna är nu så som anges på WMN cyklarna

Ska uppdateras på övriga.

Gaffelvinkeln är 68,5

Sadelvinkel 74

Av:
    Örjan Lax
    Perfekt, tack så mycket Ponti!

Av:
    mafakka
    Hej,

hade tänkt köpa en ny cykel, den kommer primärt köras i Fiskartorpet samt Hellas.

Jag är 193cm, väger 90kg och har idag en Calibre Bossnut XL med 130mm i slaglängd och 27,5" som referens.
    Det jag vill ha är en kolfiberram då jag inte hoppar eller liknande utan vill ha en lätt ram som funkar om man vill ha lättare cykel framöver och håller länge.
    Budget är ca 40-50k, intalar mig att 29" är rätta spåret? vill ha en cykel som är lagom rolig och klättrar bra vilket fick mig att tro att Trek Fuel EX 9.7/9.8 var den rätta men den har visat sig vara omöjlig att få tag på,

Canyon Neuron - läst lite blandade recensioner, känns lite intetsägande.
    Canyon Spectral - känns mer som en cykel för lite större natur än där jag vistas iom slag, hur bra den klättar och på platten iom 27,5?
    Specialized Stumpjumper ST - vet att det är lite off topic men värt en chansning trots trådens namn...

Tack för hjälp.

Av:
    plaze
    Va lite sugen på en inflite men lev 31 aug, får nog leta efter en annan cykel

Av:
    Henk2055
    mafakka skrev:
    Hej,

hade tänkt köpa en ny cykel, den kommer primärt köras i Fiskartorpet samt Hellas.

Jag är 193cm, väger 90kg och har idag en Calibre Bossnut XL med 130mm i slaglängd och 27,5" som referens.
    Det jag vill ha är en kolfiberram då jag inte hoppar eller liknande utan vill ha en lätt ram som funkar om man vill ha lättare cykel framöver och håller länge.
    Budget är ca 40-50k, intalar mig att 29" är rätta spåret? vill ha en cykel som är lagom rolig och klättrar bra vilket fick mig att tro att Trek Fuel EX 9.7/9.8 var den rätta men den har visat sig vara omöjlig att få tag på,

Canyon Neuron - läst lite blandade recensioner, känns lite intetsägande.
    Canyon Spectral - känns mer som en cykel för lite större natur än där jag vistas iom slag, hur bra den klättar och på platten iom 27,5?
    Specialized Stumpjumper ST - vet att det är lite off topic men värt en chansning trots trådens namn...

Tack för hjälp.

Canoyn Strive?

Av:
    mafakka
    Hur är Strive när det inte går utför? känns ju som en riktigt rolig cykel, jag har inget tidtagarur när jag kör men vill heller inte plågas överdrivet i onödan på platten eller uppför. Kanske går att få lite mer lättrampad med mer luft i dämparna?

Av:
    benjig
    Ville bara ge en eloge till Canyon Sverige för superbra service. Har haft kontakt med dem ca 5 ggr sedan jag köpte min Spectral förra sommaren och varje gång har de skickat iväg reservdelar på dagen/dagen efter, eller hjälpsamt svarat på funderingar. Inget tjafs, inga konstigheter. Det är riktigt skönt att känna trygghet i att man blir omhändertagen om något händer.

Av:
    Canyon_Sverige
    benjig skrev:
    Ville bara ge en eloge till Canyon Sverige för superbra service. Har haft kontakt med dem ca 5 ggr sedan jag köpte min Spectral förra sommaren och varje gång har de skickat iväg reservdelar på dagen/dagen efter, eller hjälpsamt svarat på funderingar. Inget tjafs, inga konstigheter. Det är riktigt skönt att känna trygghet i att man blir omhändertagen om något händer.

Tack för de värmande orden!

Som någon skrev tidigare, vill ni komma i kontakt med oss är sverige@canyon.com snabbaste vägen.

Trevlig påsk.

Av:
    Manurhin2
    benjig skrev:

Håller med , det är tyvärr så att mest negativ kritik framkommer på internet och att huvuddelen är ute och cyklar med ett flin stort så att man blir orolig att huvudet ska trilla av .

M

Av:
    JesperA
    Skall köpa på mig lite delar till min 2018 Canyon Spectral & ögnar på ett vevlager, har ej DUB & är inte sugen på att byta vevparti så är det detta vevlagret som passar min pszhyckel? https://www.bikester.se

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    ooms
    Manurhin2 skrev:
    benjig skrev:

Håller med , det är tyvärr så att mest negativ kritik framkommer på internet och att huvuddelen är ute och cyklar med ett flin stort så att man blir orolig att huvudet ska trilla av .

M
    +1
    Även jag är otroligt nöjd med servicen. Mail på kvällen, svar på förmiddagen dagen efter att ev del är beställd, leverans med UPS max 1 vecka senare, oftast snabbare.
    Jag har mycket svårt att se att en LBS skulle kunna få fram delar till min cykel snabbare än så, om det vore så att jag valt att handla cykel i butik...

Av:
    Jesper_H
    Hej!
    Jag tappade precis en bult i länkaget bak på min Canyon nerve AL 7.9
    Jag hittade bulten, men behöver mutter/skruv delen. Känns som standardpryl.
    Var fått jag tag på det smidigast??
    Ringade in bulten i rött på bilden.
    bult.JPG

Av:
    NickPick
    Hej!
    Du kontaktar såklart Canyon.

Av:
    jingleyschmidt
    Absolut enklast att få tag i Canyon Sverige är att skriva e-mail till sverige@canyon.com. Dom är ofta väldigt snabba på att svara och är hjälpsamma. :) Kan dom inte svaret själva är jag övertygad om att dom kommer berätta vad du ska göra.

Av:
    Lars.E
    Jesper_H skrev:
    Hej!
    Jag tappade precis en bult i länkaget bak på min Canyon nerve AL 7.9
    Jag hittade bulten, men behöver mutter/skruv delen. Känns som standardpryl.
    Var fått jag tag på det smidigast??
    Ringade in bulten i rött på bilden.

Canyon Sverige
    Verkstadsvägen 11
    746 40 Bålsta
    Sverige

Telefontider Sverige:
    Måndag: 8.30 - 17.00
    Tisdag - Torsdag: 8.30 - 16. 30
    Fredag: 8.00 - 15.30
    Telefon: 08 – 684 414 40
    sverige@canyon.com

Av:
    Henk2055
    Hej!

Jag försöker förstå skillnaden mellan Spectral och Torque. Jag tycker dom verkar snarlika.

Eftersom de är svåra att provcykla får man ju göra sitt bästa med att dammsuga nätet på information. Jag tog bilder på båda från Canyons hemsida och la dom ovanpå varandra i Photoshop och där känns dom ju nästa exakt likadana. Sen kollade jag måtten (Stl L) och dom har samma reach, skiljer 2 mm i stack, 2 cm slaglängd, 1 grad på styrhuvudets vinkel. Jag personligen tycker det låter som väldigt små skillnader men när man läser på forum och recensioner verkar det vara som natt och dag. "Den ena går bara använda till det ena och den andra går bara att använda till det andra" osv.. jag förstår inte riktigt hur några millimeter hit eller dit kan göra så stor skillnad?

Är det något som jag missar?

Funderade även lite på den långa leveranstiden på Torque (AL 6.0 Stl L). AL 5.0 Stl L finns i lager vilket indikerar att dom har ramarna hemma och AL 6.0 finns i lager i XS vilket indikerar att alla komponenter finns i lager, varför i hela världen tror ni det är så lång lev tid på AL 6.0 Stl L?

Av:
    Mayhem
    Henk2055 skrev:
    Jag försöker förstå skillnaden mellan Spectral och Torque. Jag tycker dom verkar snarlika.

Är det något som jag missar?
    Med tanke på hur många Spräcktal som figurerar i rambrottstråden är man rätt dum om man köper en sådan för att köra downhill. Torque är nog å andra sidan överbyggd för vanlig stigcykling och kanske väl tung att klättra med. Men vad vet jag…

Henk2055 skrev:
    Funderade även lite på den långa leveranstiden på Torque (AL 6.0 Stl L). AL 5.0 Stl L finns i lager vilket indikerar att dom har ramarna hemma och AL 6.0 finns i lager i XS vilket indikerar att alla komponenter finns i lager, varför i hela världen tror ni det är så lång lev tid på AL 6.0 Stl L?
    Canyon bygger inte cyklar on-demand. För att allt skall bli så tyskt och effektivt som möjligt byggs cyklar i batcher. Står det att en cykel finns för omedelbar leverans ja då står den redan nedpackad i låda ute på lagret. Står där ett leveransdatum längre fram ja då är det då man schemalagt bygge av nästa batch av den modellen, storleken och färgen.

Av:
    devmonkii
    Ok, står nu mellan Spectral 5.0 och Spectral 6.0. Värt att gå på 6.0 för 4.5k mer? GX vs NX (meh), andra hjul, Code R vs Code T, Canyon G5 cockpit vs Raceface.

Tankar?

Av:
    weldion
    devmonkii skrev:
    Ok, står nu mellan Spectral 5.0 och Spectral 6.0. Värt att gå på 6.0 för 4.5k mer? GX vs NX (meh), andra hjul, Code R vs Code T, Canyon G5 cockpit vs Raceface.

Tankar?
    Har du möjlighet att lägga ut 4k5kr till, då skulle jag inte tveka på att välja 6.0.
    Gillar DT-hjulen, sedan så är det skönt att slippa NX med dess HG-body.
    Dock så verkar det inte vara RatchetSystem på DT-hjulen.

Alt. köp 5.0, sälj hjulen med kassetten monterad och köp ett par DT M1700 plus GX-kassett och hamna väldigt nära 4k5kr i mellanskillnad (beroende på vad du lyckas kränga iväg hjulen för).

Av:
    Pastor Hannes
    Någon som har koll på hur Canyons estimerade leveranstider brukar stämma? Jag kikar på en Spectral. I går var estimerad leveranstid i augusti men idag står det juli. Brukar det hoppa fram och tillbaka mycket?

Har Canyon kommit till rätta med de spruckna kedjestagen nu? Jag har försökt googla, men blir inte klok på om de har kommit till rätta med problemet.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    Lars.E
    Pastor Hannes skrev:
    Någon som har koll på hur Canyons estimerade leveranstider brukar stämma? Jag kikar på en Spectral. I går var estimerad leveranstid i augusti men idag står det juli. Brukar det hoppa fram och tillbaka mycket?

Det brukar hoppa...
    Välj en modell som finns i lager istället så slipper du köpa huvudvärkstabletter och magsårsmedicin för tusentals kronor.

Av:
    Henk2055
    weldion skrev:
    devmonkii skrev:

Tankar?
    Har du möjlighet att lägga ut 4k5kr till, då skulle jag inte tveka på att välja 6.0.
    Gillar DT-hjulen, sedan så är det skönt att slippa NX med dess HG-body.
    Dock så verkar det inte vara RatchetSystem på DT-hjulen.

Alt. köp 5.0, sälj hjulen med kassetten monterad och köp ett par DT M1700 plus GX-kassett och hamna väldigt nära 4k5kr i mellanskillnad (beroende på vad du lyckas kränga iväg hjulen för).

Vad skulle du säga om skillnaden på de bakre dämparna mellan al 5.0 & al 6.0?

Av:
    NickPick
    Pastor Hannes skrev:

Har Canyon kommit till rätta med de spruckna kedjestagen nu? Jag har försökt googla, men blir inte klok på om de har kommit till rätta med problemet.
    Får du en 2020 då? 😁

Av:
    Manurhin2
    Pastor Hannes skrev:

Ring Canyon isf att lyssna på pappskallar på nätet .

M

Av:
    Pastor Hannes
    Manurhin2 skrev:
    Pastor Hannes skrev:

Ring Canyon isf att lyssna på pappskallar på nätet .

M

Ja, det kanske är klokast. (Även om Canyon misslyckats lite iblan vid leveranserna på lux och neuron. Dvs i just leveranstidsfallet litar jag inte helt på dem.)

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    JesperA
    Skulle pumpa däcken innan idag & upptäckte följande:

Varken ventilmutter fram eller bak så dubbelkolla med era nyligen levererade cyklar. Trodde jag hade extra på lager hemma men icke så blir att jaga fatt på, har ingen cykelbutik i närheten så lite drygt.

Av:
    ooms
    Du vet att varken ventilmutter eller plasthatten fyller nån funktion va? Ganska vanligt att folk kör utan både och, ja t.o.m. att cyklar levereras utan.

Av:
    Manurhin2
    Endast nödvändigt vid tubeless .

Av:
    JesperA
    Ventilmutter fyller självklart vissa funktioner. Mindre risk vid pumpning, speciellt med handhållen kompakt pump man brukar ha med sig. Mindre skav, mindre gnugg, mindre risk för att få in finkornig sand å stoft som jag redan fått in mellan fälg å slang, mindre vatteningress (glipan är ganska stor), mindre risk vid påkörning av objekt att slängen får sig en knyck eller kläm om objektet; tex en gren träffar ventilen & tusen andra anledningar.

Hatten skyddar också skör core, speciellt på stenig grusväg.

Så ja, går absolut köra utan men att påstå att dom helt saknar funktion är befängt & muttern bör absolut vara monterad på Roadlite (vilket den enligt flera Roadlite ägare jag frågat varit monterade från fabrik på deras).

Bättre att saker är monterade så användare själva får bestämma hur dom skall göra

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-04 22:40 av JesperA.

Av:
    thomaslundstrom
    Vad värre är; de levererar hjulet _med_ ventilhatt!!!111!!

--

GotoVelo!

Av:
    Manurhin2
    JesperA skrev:
    Ventilmutter fyller självklart vissa funktioner. Mindre risk vid pumpning, speciellt med handhållen kompakt pump man brukar ha med sig. Mindre skav, mindre gnugg, mindre risk för att få in finkornig sand å stoft som jag redan fått in mellan fälg å slang, mindre vatteningress (glipan är ganska stor), mindre risk vid påkörning av objekt att slängen får sig en knyck eller kläm om objektet; tex en gren träffar ventilen & tusen andra anledningar.

Hatten skyddar också skör core, speciellt på stenig grusväg.

Så ja, går absolut köra utan men att påstå att dom helt saknar funktion är befängt & muttern bör absolut vara monterad på Roadlite (vilket den enligt flera Roadlite ägare jag frågat varit monterade från fabrik på deras).

Bättre att saker är monterade så användare själva får bestämma hur dom skall göra

Skicka mig din adress i pm så lovar jag att skicka muttrar så att du klarar dig .

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ