• Re: Den officiella Canyon-tråden

Av:
    Henk2055
    Vid vilken tid på året brukar Canyon avisera nästa modellår?
    Känner mig redo för ett köp av spectralen men det är så lång lev tid nu att jag lika gärna kan vänta på 2020 års modell, då kanske dom snyggar till färgen lite med (al 6.0).

Av:
    Enduro Fredrik
    Henk2055 skrev:
    Vid vilken tid på året brukar Canyon avisera nästa modellår?
    Känner mig redo för ett köp av spectralen men det är så lång lev tid nu att jag lika gärna kan vänta på 2020 års modell, då kanske dom snyggar till färgen lite med (al 6.0).

November/december typ. Iallafall för spectral en 😁

Av:
    Haskåmannen
    Hur ligger det till med eventuella rabatter/rabattkoder hos Canyon?

Har kollat igenom deras outlet o inte funnit någon hardtail som passar mig i storlek!
    Men har fastnat før nya Canyon AL 9.0 men den ligger lite øver vad jag tænkt spendera på en kul o ha grej!

Men med lite rabatt kan det bli så att jag køper mig en ny MTB som komplement till min Racer!

Haskåmannen

Av:
    castrello
    De har rea i september och ofta lite rabetter på utvalda modeller i samband med TdF

Av:
    gizmo
    Någon som äger den nya canyon strive som kan rekommendera storlek? Som vanligt ligger man mellan storlekarna på 180 cm. Personligen väljer jag gärna den större, men man vill ju inte att den ska vara för stor heller.

Av:
    Senapskungen
    Allvarliga leveransproblem?
    Jag beställde en grail bike i början av april, fick prel lev.datum i juni. Detta har nu vid fyra tillfällen skjutits upp och ligger nu i september. Cykelsemestern uteblev och om två veckor börjar jag jobba och hade tänkt att cykelpendla. Det kommer inte att hända.

Vad händer på Canyon? Om jag inte hade sett många som använder deras cyklar hade jag tveklöst trott att det handlar om ett blufföretag.

Är det någon som har bra ersättningsalternativ till en grail al 7.0?
    Nöjer mig med aluram, men vill ha 105:an och discar. Kan tänka mig en ren racer och byta däck vid behov också. Budget under 20 tkr.

/David

Av:
    Manurhin2
    Senapskungen skrev:
    Allvarliga leveransproblem?
    Jag beställde en grail bike i början av april, fick prel lev.datum i juni. Detta har nu vid fyra tillfällen skjutits upp och ligger nu i september. Cykelsemestern uteblev och om två veckor börjar jag jobba och hade tänkt att cykelpendla. Det kommer inte att hända.

Vad händer på Canyon? Om jag inte hade sett många som använder deras cyklar hade jag tveklöst trott att det handlar om ett blufföretag.

Nöjer mig med aluram, men vill ha 105:an och discar. Kan tänka mig en ren racer och byta däck vid behov också. Budget under 20 tkr.

/David

Endurace cf sl disc 7 uppfyller alla krav utom aluram på några hundringar när.
    Min cf slx rymmer 32mm:s crossdäck.

M

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-09 10:13 av Manurhin2.

Av:
    Örjan Lax
    Senapskungen skrev:

/David

Kanske en Cannondale Topstone 105?

Lite "kralligare" än Grail, men å andra sidan har den utrymme för upp till ca 40-45 mm däck och gott om fästen för t.ex. cykelsemester.

https://www.henrikssonscykel.se

Av:
    Henriken
    Senapskungen skrev:

Jag har researchat cykelköp en månad, läst alldeles för många Canyontrådar på olika forum och jag har kommit fram till att Canyon inte är främmande för att ändra sina planer för att maximera nånting - oklart om det är profit eller nöjda kunder. De har en plan för hur de ska tillverka cyklar men om de inte får tillräckligt antal kunder på den tillverkningsbatchen så pushas den till senare medan en mer populär produkt tar dess plats. Från vissa perspektiv är det vettigt - fler människor blir gladare och kassaflödet mår bra - men ur Grail-köparens perspektiv är det väl sådär... De verkar dock sälja väldigt mycket cyklar just nu så det kan ju också vara så att de helt enkelt inte har produktionskapacitet att tillverka mer än de mest populära modellerna.

Man kan också tänka sig att de har underleverantörsproblem men en Grail har väl inget konstigt på sig?

Själv beställde jag en Endurace 7.0 Disc i torsdags kväll, den skickades på fredagen och kommer hit idag (jag ser på UPS att den lastades på lastbil i Jönkping imorse så jag tror på dem) så om cykeln finns i lager så är leveranserna rentav blixtrande. Det är det där med "i lager" bara, jag valde disc en hel del för att fälgbromsalternativet hade leveransdatum i december...

Av:
    växelcykel
    castrello skrev:
    De har rea i september och ofta lite rabetter på utvalda modeller i samband med TdF
    Hej -
    Brukar rean September vara i storleksordningen för rabatten nu under TdF?
    Jag är ute efter Spectral WMN AL 4.0 som kostar 18299:- och är rabatterad från 20499:-
    Jag har ingen direkt brådska och undrar mest om det lönar sig att vänta in September eller det blir ungefär samma rea som nu?
    Hälsningar V

Av:
    magedb
    Ingen större skillnad. Jag köpte min i september. Nedsatt från 25 till 23.

Av:
    Mayhem
    växelcykel skrev:
    Brukar rean September vara i storleksordningen för rabatten nu under TdF?
    Jag är ute efter Spectral WMN AL 4.0 som kostar 18299:- och är rabatterad från 20499:-
    Jag har ingen direkt brådska och undrar mest om det lönar sig att vänta in September eller det blir ungefär samma rea som nu?
    Skulle nog snarare säga att det är större risk att den är slutsåld i september än ytterligare rabatterad.

Av:
    erkkn
    184 cm och normalbyggd, är det Large som gäller för Spectral då?

Av:
    Supersonic
    Japp, large blir utmärkt.

Av:
    marten_larsson
    Eftersom så många klagar på Canyon tänkte jag bara ge dem lite beröm. Har en Speedmax som jag behövt reservdelar till, båda gångerna har det gått smidigt (nu har jag iofs inte fått andra omgången än men förutsatt postnord gör det de ska är delen i mina händer 3-4 dgr efter beställning). Vet inte ens om jag behöver betala för delen denna gången.

Av:
    mklmtb
    Jag har stött på ett märkligt bekymmer med min Aeroad 8.0 2017. Efter att jag fick punktering på bakdäcket och därmed fick ta av hjulet för slangbyte så har något börjat strula med växlarna. Jag får välja om jag vill få in lägsta eller högsta växeln (oavsett framklingans läge), jag har justerat om allt från början och följt varenda instruktion. Har även tagit hjälp av min granne, som meckat mycket cykel så jag tror vi har koll på läget och inte gör något fel vid injusteringen. Den fungerar utomordentligt fint i övrigt och växlar jämnt mellan de övriga växlarna.

Så min fråga är om bakväxeln kan ha gått itu? När jag justerar B-skruven så tycker jag inte att avståndet minskar mellan kedja och kuggar och avståndet är en aning stort.

Nästa fråga, finns det någon sida hos Canyon som visar på äldre generationers specifikationer? Om jag ska köpa en ny bakväxel och montera på helt enkelt.

Tack på förhand!

Av:
    marr
    mklmtb skrev:
    Jag har stött på ett märkligt bekymmer med min Aeroad 8.0 2017. Efter att jag fick punktering på bakdäcket och därmed fick ta av hjulet för slangbyte så har något börjat strula med växlarna. Jag får välja om jag vill få in lägsta eller högsta växeln (oavsett framklingans läge), jag har justerat om allt från början och följt varenda instruktion. Har även tagit hjälp av min granne, som meckat mycket cykel så jag tror vi har koll på läget och inte gör något fel vid injusteringen. Den fungerar utomordentligt fint i övrigt och växlar jämnt mellan de övriga växlarna.

Så min fråga är om bakväxeln kan ha gått itu? När jag justerar B-skruven så tycker jag inte att avståndet minskar mellan kedja och kuggar och avståndet är en aning stort.

Nästa fråga, finns det någon sida hos Canyon som visar på äldre generationers specifikationer? Om jag ska köpa en ny bakväxel och montera på helt enkelt.

Tack på förhand!

Har du monterat bakhjulet rakt?

Av:
    mklmtb
    marr skrev:
    mklmtb skrev:

Tack på förhand!

Har du monterat bakhjulet rakt?

Jodå, den rullar fint och jag har dessutom haft av det typ 4-6 gånger i felsökningssyfte och verifierar att det sitter som det ska i ramen. Cyklade 10 mil igår märkte inga variationer eller konstigheter i övrigt, förutom att jag inte hade tillgång till minsta kugghjulet bak :/

Av:
    Canyonfrälst
    Jag har en Canyon Lux Pro Race 8 och funderar på att byta från 34 kuggars till 36 kuggars drev fram. Är det någon som vet vilket typ av framdrev jag behöver? Pratade med en säljare som frågade om det var boost samt hur klingans utter fast.

Sen ser jag att den lilla kroken som ser till att kedjan ej hoppar är nersliten. Nån som vet varför den blir det? Till och med skruven ser bortsliten med. Kommer jag behöva ha en ny sådan om jag ska byta framdrev?
    D28BFB84-BAC8-45E0-9A26-4CB39A152A30.jpeg
    EBA1A62D-053D-4301-B091-C8C33513A866.jpeg

Av:
    Enduro Fredrik
    Canyonfrälst skrev:
    Jag har en Canyon Lux Pro Race 8 och funderar på att byta från 34 kuggars till 36 kuggars drev fram. Är det någon som vet vilket typ av framdrev jag behöver? Pratade med en säljare som frågade om det var boost samt hur klingans utter fast.

Sen ser jag att den lilla kroken som ser till att kedjan ej hoppar är nersliten. Nån som vet varför den blir det? Till och med skruven ser bortsliten med. Kommer jag behöva ha en ny sådan om jag ska byta framdrev?

Gillar ditt namn +1

Av:
    Robban
    Hej,

En fråga om 2019 års modell av Dude...
    Vilken modell av Manitou framgaffel är det? Std eller Ext? Enl Manitou så tar Std bara 4,0"
    Är det max 100 mm slag som går att minska till 80 mm eller är det en 120 mm som är satt 100 mm?

mvh Robban

Av:
    BuTTuS
    Grail AL som nu ligger på hemsidan, är det vad som är kvar av 2019 modellerna, eller är de 2020 som redan är slutsålda?

Av:
    dP79
    BuTTuS skrev:
    Grail AL som nu ligger på hemsidan, är det vad som är kvar av 2019 modellerna, eller är de 2020 som redan är slutsålda?

Enligt filtret så finns det enbart 2019 av Grail...
    filter.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-30 14:34 av dP79.

Av:
    linusmaxe
    Edit

Svarade i fel tråd.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-04 23:01 av linusmaxe.

Av:
    Thomas_N
    Upptäckte en spricka in min Canyon kolfiberram som ser ganska konstig ut. Ser ut som om den varit där från början och finns under lacken.
    Mailade Canyon för en vecka sedan och fick ett ärendenummer men inget svar. Har även försökt att ringa dem, men en telefonsvarare berättar att det är många som ringer och att man skall försöka igen.
    Någon som vet hur Canyon brukar göra med garantier på ramar?
    Skickar man in hela cykeln? Hur lång tid blir man av med den då? Är ju lite dålig tajming att skicka in sin ram just nu när det kommer lite roliga cykellopp i augusti September..

Av:
    JesperA
    Beror nog på vad det är för "spricka", jag hade en i min, det är inte en spricka utan bara yttre kolfiberväven som blivit klämd i mallen vid bakningen

Så har du en spricka eller bara kosmetiskt kläm som jag har? Det kan även se ut som en spricka på dom ställena där 2 vävar går ihop.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-05 11:43 av JesperA.

Av:
    Thomas_N
    Detta är bild på sprickan. Är vid infästningen till bakbromsen.
    67536647.jpg.jpg

Av:
    JesperA
    Japp, det där var ju mer än kosmetiskt. Är det verkligen kolfiber? Ser ju metalliskt ut.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    Thomas_N
    Ja det är en Endurace CF ram.. Köpt 2017
    Men verkar målat/lackerat. Ser ut som om sprickan är under lacken/färgen.
    Kanske varit där hela tiden, men jag har nog aldrig kollat så noga från det hållet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-05 15:55 av Thomas_N.

Av:
    Musashi
    Har Canyon Sverige lagt ner verksamheten? Jag har försökt ringa dom i 4 dagar utan svar, har även mejlat. Chatten är stängd.
    Jag har en cykel inne hos dom för garantibyte av ram och vill gärna veta när jag får tillbaka min cykel.

----------------------------------------------------------------------------
    En dag utan träning är en dag utan mening.

Av:
    Örjan Lax
    Skärpning Canyon Sverige!
    Fortfarande dubbla budskap gällande framgaffel på en del modeller. Har påtalat just framgaffelspecifikationerna som varit felaktiga till er via mail flera gånger i våras på både 4.0, 5.0 och 6.0. Här t.ex. Grand Canyon AL 5.0 nedanför med färsk skärmdump från idag 2019-08-06. Perfekt upplägg för att dra på sig missnöjda kunder vilket kan leda/leder till miljö- och ekonomibelastande returfrakter i onödan. Man kanske helt enkelt bara läser det första "den luftfjädrade gaffeln" och missar sen det finstilta en bit ner på sidan "med stålfjäder" ...

https://www.canyon.com

AL5.0.png

Dessutom står det fortfarande felaktigt 70 grader styrhuvud vinkel i geometritabellerna för Grand Canyon AL 4.0 och 5.0 och 6.0 trots att ni har uppmärksammats på felet redan i slutet av mars detta år,
    se inlägg här =>> https://happyride.se och att ni själva på Canyon Sverige dessutom skriftligt har bekräftat att vinkeln är 68,5 grader. Det är augusti nu...

AL4.0.png
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-06 11:06 av Örjan Lax.

Av:
    Örjan Lax
    Musashi skrev:
    Har Canyon Sverige lagt ner verksamheten?
    Ja, det verkar som att dom lagt ner verksamheten i denna tråd i alla fall.

https://www.forsaljningschefen.se Kundvård hos Canyon Sverige? Not so much...

CAN_SVE.png

Av:
    Manurhin2
    Tack Canyon för den blixtsnabba leveransen av ny skyddsplåt till kedjestaget, världsklasservice 👌

20190816_163405.jpg

Av:
    FranzJaeger
    Behöver byta styrlager på min Spectral CF 8.0 2018. Vad jag har förstått så har det suttit Cane Creek på original. Dessa ska förvisso vara av bättre kvalitet än de från Acros som sitter på 2019 men undrar ändå om någon har hittat några bättre styrlager som passar?

Om man ändå ska gå på Cane Creek så har jag Googlat mig till att det är dessa som gäller:

Övre: hss20130k
    Undre: aaa0006k

Någon som har bytt eller haft ute sina och kan bekräfta detta?

Av:
    Vänsterbacken
    Ni som kör Nerve från runt 2014, vad har ni tryck i bakdämparen, Fox Float CDT Performance BV? Har labbat lite med tryck och klick men lyckats tappa bort lappen med inställningarna jag hade och har svårt att få till det bra igen. Jag väger runt 79 kg med kläder och vatten på cykeln.

Av:
    Mback72
    Vänsterbacken skrev:
    Ni som kör Nerve från runt 2014, vad har ni tryck i bakdämparen, Fox Float CDT Performance BV? Har labbat lite med tryck och klick men lyckats tappa bort lappen med inställningarna jag hade och har svårt att få till det bra igen. Jag väger runt 79 kg med kläder och vatten på cykeln.
    https://www.youtube.com

Av:
    Vänsterbacken
    Mback72 skrev:
    Vänsterbacken skrev:
    https://www.youtube.com

Jodå, jag har sett en massa såna filmer. Tycker dämparen beter sig märkligt. Jag har ett spann på 10-15 PSI där jag antingen har ca 10% sag med det högre trycket eller 25-30% sag med det lägre. Det lägre trycket borde ju alltså vara "bäst" men då uppträder dämparen svampigt och är väldigt nära att bottna utan att jag pressar cykeln, t.ex. bunnyhoppar ett par decimeter och även på stig.

Tänkte ha nåt värde att utgå från.

Av:
    McAdam
    Hur tar jag bort bevakning på en tråd?

Av:
    bfire
    Fundera på en roadlite 6.0 men undrar lite om vilken storlek på cykel man ska välja. Kan man lita på canyon tabeller?
    Jag är 169cm och har 80cm grenmått.

Av:
    superdea
    Har en speedmax cf -18. Måste jag ta bort ”lådan” bakom styrstammen för att den ska bli uci-legal? Är det nåt mer än två skruv som ska lossas? Inga problem med växelvajrar?

Av:
    Pepposi
    Säkert varit uppe tidigare men måste fråga. Har precis beställt en Ultimate CF SLX 8.0 Di2 med fälgbromsar och Mavic cosmic pro carbon UST. Jag undrar om denna tar Conti GP 4000 28 mm. Någon?
    /Peter
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 20:17 av Pepposi.

Av:
    Canyon_Sverige
    Pepposi skrev:
    Säkert varit uppe tidigare men måste fråga. Har precis beställt en Ultimate CF SLX 8.0 Di2 med fälgbromsar och Mavic cosmic pro carbon UST. Jag undrar om denna tar Conti GP 4000 28 mm. Någon?
    /Peter

Hej,

Här nedan finner du maxbredd för respektive modell. På Ultimate CF SLX med fälgbroms är 28 mm max.

https://www.canyon.com

/Niclas

Av:
    Pepposi
    Toppen, tack Niclas! 😀

Av:
    D3EP
    Känner mig så jävla dum man fattar inte vilka däck som sitter på cyklarna vi nyligen köpt. (Neuron 7.0). Vad menas med Tubeless ready och Tubeless easy egentligen?

På sambons är däcken:
    Däck
    MAXXIS Forekaster 2.35''
    Gummiblandning: 3C Triple

Däck
    MAXXIS Ardent 2.4"
    Hölje: Exo
    Gummiblandning: Dual
    Teknologi: Tubeless ready

Och på min xl cykel är det

Däck
    Schwalbe Nobby Nic 2.35''
    Hölje: Snake Skin
    Gummiblandning: Evolution
    Teknologi: Tubeless Easy

Däck
    Gummiblandning: Addix Performance

Så frågan är egentligen: har vi tubeless redan nu eller sitter det en slang i våra hjul?

Tack!

Av:
    Lassla
    D3EP skrev:
    Känner mig så jävla dum man fattar inte vilka däck som sitter på cyklarna vi nyligen köpt. (Neuron 7.0). Vad menas med Tubeless ready och Tubeless easy egentligen?

På sambons är däcken:
    Däck
    MAXXIS Forekaster 2.35''
    Gummiblandning: 3C Triple

Däck
    MAXXIS Ardent 2.4"
    Hölje: Exo
    Gummiblandning: Dual
    Teknologi: Tubeless ready

Och på min xl cykel är det

Däck
    Hölje: Snake Skin
    Gummiblandning: Evolution
    Teknologi: Tubeless Easy

Däck
    Gummiblandning: Addix Performance

Så frågan är egentligen: har vi tubeless redan nu eller sitter det en slang i våra hjul?

Tack!

Det sitter slang i, men däcken är förberädda för tubeless, lite frågetecken om preformance däcket men det går säkert att få tätt med vätska

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ