• Avfettning och olja - köpa dyrt eller billigt

Av:
    Mr Skogsnisse
    Har precis skaffat min första lvg-hoj och väntar otåligt på torra vägar att köra min jungfrufärd på. Jag vill naturligtvis ta väl hand om min ögonsten men har sett att de hiskeliga priserna på avfettningsmedel för cyklar. Duger inte mackens avfettningsmedel till kedja o kasett eller har dito cykelvariant några klara fördelar? Min andra funering handlar om kedjeolja, teflonvariant eller "Wet lube"?
  • Re: Avfettning och olja - köpa dyrt eller billigt

Av:
    HaraldN
    Jag tror inte det är någon poäng med cykel-specifika avfettningsmedel. Själv använder jag biltemas, vilket funkar utmärkt.

Jag föredrar (efter att ha testat lite olika varianter) det som av någon tillverkare (Motorex?) kallas "dry lube". Det är inte teflon-smörjmedel, men heller inte "wet lube", utan en lite mindre kletig olja. Jag inbillar mig att det ger lite mindre smuts på kedja och kassett, men jag har som sagt inga riktigt bra belägg för det.

Av:
    Robert
    HaraldN: Menar du den här http://www.motorex.com
    Jag kör också med den. När lägger på den så har den lite snökaraktär som smälter ner i kedjan. Sedan får den en fettliknande konsistens men den ger inga "kakor" som wetlube. Fördelen är du inte behöver tvätta kedjan så ofta och den ligger kvar längre en PTFE-olja.
    När jag tvättar min kedja, efter tio gånger, så lägger på lite vattenlöslig avfettning och sedan spolar av med vattenslang. Var noga med att torka och smörja direkt efter.

Jag har tidigare testat allt från motorsågsolja till den värsta PTFEoljan. Finish-lines wetlube är bra med ger mycket rester.

/Robert

Av:
    Vic
    Mr Skogsnisse skrev:
    -------------------------------------------------------
    > avfettningsmedel

Diskmedel eller såpa funkar utmärkt.

Av:
    HaraldN
    Robert skrev:
    > HaraldN: Menar du den här
    > http://www.motorex.com;
    > webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=165

Jepp! Precis den!

Jag tror dock att det är mindre viktigt precis vilket smörjmedel man har, det allra mest avgörande är hur ren man lyckas hålla drivlinan. Sen kan olika smörjmedel göra det mer eller mindre svårt...

Av:
    Kjell F
    Wet-lube har väl förmågan att dra till sig sandpartiklar mera och lättare och sånt är ju inte så kul. Har fått lära mig att wet-lube är till för vintern för att den sitter kvar lite bättre, och dry-lube för sommarhalvåret vilket är en torrare olja som inte drar åt sig sand lika lätt.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Kjell F har väldigt rätt i sina tankegångar..

för att rengröa kejda så rekomnedarar jag castrol chaincleaner.. men se då fan till att fetta in den efteråt, annrs är den död..

Av:
    GurraG
    Yes Power, vatten och mjuk skurborste.
    Finish Line, röd eller grön kork beroende på väderlek.

/G

Av:
    Obed
    Bilschampo är inte så dumt till racern. Fast optimal kedjetvätt är det förstås inte, men behovet minskar.
    Äckliga kedjor på racer är ett gissel i motsats till mtb.

Av:
    HåkanC
    Mr Skogsnisse skrev:
    > Min andra funering handlar om
    > kedjeolja, teflonvariant eller "Wet lube"?

Här hittar du ett femsidigt test av 49 olika kedjesmörjningar + 4 andra oljor

http://content.delius-klasing.de

/Håkan

Av:
    pewe
    Kan rekommendera Sonax bilschampo, ljummet vatten och en mjuk svamp samt borstar i olika varianter. Sonax gör en bra fälgborste (allt finns på Claes O.) som fungerar perfekt för rengöring av bromsar, hjul, vevpartier etc.

För kedja o kassett: jag bryter aldrig kedjan (Campa) utan låter den sitta kvar under rengöring. Pedros gör ett bra verktyg så att du kan ta av bakhjulet och kassetten medans kedjan sitter kvar. Är kedjan riktigt smutsig så är Yes Powerspray otrolig på att lösa fett. Skölj med massor av vatten, gnugga med svamp så blir den som ny. Det blir bra med vanligt Yes diskmedel också.

Jag har dålig erfarenhet av vanliga avfettningsmedel och cyklar. Om du inte får bort precis allt så motverkar det smörjmedlet. Yes Powerspray fungerar faktiskt bättre då jag upplever det som lättare att skölja av.

Finish Line gröna är en bra olja som jag kör även på racern. Visst, lite skit drar den till sig men då jag nästan aldrig cyklar i regn så är det bara att torka av kedjan efter turen och smörja på nytt så rengörs kedjan samtidigt. Den gör dessutom hela drivpaketet något tystare jämfört med andra smörjmedel, tex. Finish Line Pro Road som nog är det största skit jag stött på.

Av:
    ebbeilöt
    Tvätta med diesel och åter smörja i kokande olja är inte att tänka på?

/Ebbe

Av:
    Little Stereo
    Köpa miljövänligt ? :-/ T

Av:
    Onyx
    HåkanC skrev:
    > Mr Skogsnisse skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Min andra funering handlar om
    > > kedjeolja, teflonvariant eller "Wet lube"?
    >
    > Här hittar du ett femsidigt test av 49 olika
    > kedjesmörjningar + 4 andra oljor
    > http://www.tour-magazin.de
    > ad_professional/addons/explorer/5525/w468h313
    > http://content.delius-klasing.de
    > t/?id=6194
    >
    >
    >
    > /Håkan

Förstår inte riktigt den sista tabellen med betygsättningen. Är låg poängsättning bättre än hög?

Av:
    Robert
    ebbeilöt skrev:
    > Tvätta med diesel och åter smörja i kokande
    > olja är inte att tänka på?
    >
    > /Ebbe

Det var precis så som jag lärde av tokig gubbe för nästan trettio år sedan. Jag använde motorsågsolja.
    Det är en rätt omständig process.

/Robert
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-03-20 17:19 av Robert.

Av:
    ebbeilöt
    Nja motorsågsolja skulle inte ens jag försöka med, då kan man lika gärna köra med rapsolja för den är miljövänlig.

Men något som jag testat under vintern är vanlig syntetisk motorolja sitter kvar länge och smörjer bra. använde en förbrukad tandborste och smorde in alla växelgrejor för att skydda mot salt. jag säger det funkar.
    /Ebbe

Av:
    HåkanC
    Onyx (fd viperi) skrev:
    > Förstår inte riktigt den sista tabellen med
    > betygsättningen. Är låg poängsättning bättre
    > än hög?

http://sv.wikipedia.org

/Håkan

Av:
    JLarsson
    http://sv.wikipedia.org

_______
    aliekatapult

Av:
    pavement
    I min värld har man inte diskmedel till cykeltvättning då det innehåller en del salter har jag läst någonstans. Nu minns jag inte var jag läste det, men jag vill minnas att det var någon auktoritet på området som skrivit det (Sheldon?).

Nåväl, jag kör såpa-lösning, ljummet vatten och en flaskborste och efter några minuters behandling blänker min kedja och kassett som nya. Även efter månader av slaskpendling är det inget större problem att få rent och fint. Dyra och miljötveksamma kemikalier är bara onödigt! En flaska Eldorado såpa för 9kr räcker till flera cyklar i ett helt år.

Av:
    pewe
    Håller med och för att förtydliga: Sonax bilschampoo på allt som inte är kedja, kassett eller drev. På dessa områden kan man istället då använda Yes Powerspray OM det är grymt smutsigt. Annars blir det riktigt bra även med såpa eller vanlig Yes.

Av:
    Claes
    Lacknafta på avplockad kedja och kassett är oslagbart effektivt. All skit _inuti_ kedjan försvinner också.
    Dödar inte den blanka förnicklade(?) ytan på tex CN-7701 heller som en del avfettning gör med tiden.

Resterna sparar man på dunk och lämnar på tippen en gång om året, för att vara miljökorrekt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ