• Re: [OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Av:
    eketjall
    Sedan 2010 till nutid

Pensionerade:
    Adidas Ozone 3 - 1389,4 km
    Nike Lunarglide+ 3 - 1393,9 km
    New Balance MT110 v1 - 929,5 km

Aktiva:
    New Balance MT110 v1 rev2 - 939,4 km
    New Balance RC1400 - 1021,4 km
    Saucony Mirage 4 - 1042,1 km
    Saucony Kinvara 6 - 632,8 km
    Inov8 Trailroc 255 - 125,8 km

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-12 14:03 av eketjall.

Av:
    theBrand
    peranders skrev:
    görveln skrev:
    "Ha koll på hur skon bör sitta. Bakdelen av skon bör vara ganska styv för att hålla fast hälen."

Tycker jag låter konstigt men möjligt att jag inte förstår vad han menar. De skorna som jag har som håller fast hälen och resten av foten bäst är mina inov-8 212 och det är rätt mjuka överallt.

Jag håller med, samma med mina inov-8 trailroc, mjuka överallt men sitter fint.

Mina hälar är känsliga för tryck, så jag vill ha mjuk bakdel på skon. Jag brukar använda skoslöjd a la Rune Larsson på mina löparskor och klippa bort den hårda plastförstärkningen inne i bakpartiet på skorna.

+1

Lite kul att han pratar om problem med hälsena om man sprirnger barfota/i minimalistiska skor och sen direkt rekommenderar något som för mig ger garanterade hälseneproblem. Jag har fått göra Rune Larsson-operationen på alla löparskor jag haft med styv hälkappa.

Av:
    kallegunnar
    Även jag är en av alla som verkar ha motsatta problem....Hård hälkappa ger mig grymt ont i infästningen av hälsenan. Framförallt om jag kör långa backar/fjäll eller bara ultror. Funkar inte med icebug eller inov8 som jag upplever är lite för hårda....även mjuka Fivefinger kan bråka, men det fungerar mycket bättre. Håller dock med till fullo att man ska skynda långsamt med upptrappningen om man springer i barfotaskor......håller man sig till mjukare underlag fungerar det dock bättre.....

Av:
    Vernersson
    Chansar hejvilt nu och ställer frågan här.

Inser att jag villhöver ett par dobbade löpskor och eftersom jag har behov av skor med bred läst så har jag kollat på Icebug DTS4 BUGrip.
    Ingen handlare i min närhet har den hemma så jag kommer att behöva chansbeställa dessa.

Nu till frågan.
    Är det någon som har koll på hur Icebug's storlekar är, små - stora - normala?

För (ev) referens i mina Brooks Glycerin G14 har jag 42½ (dessa är dock i minsta laget för mig) och i Altra Lone Peak 4 har jag 43 (vilket är helt perfa i den modellen)

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Orwar
    Köpte nyss ett par Icebug, annan modell förvisso (Oribi3), men där körde jag min "vanliga" storlek. Samma storlek som på Fiveten Freerider Contact, funkar det som happykorrekt referens?

Av:
    Vernersson
    Orwar skrev:
    Köpte nyss ett par Icebug, annan modell förvisso (Oribi3), men där körde jag min "vanliga" storlek. Samma storlek som på Fiveten Freerider Contact, funkar det som happykorrekt referens?

Kanske.... Bättre än inget iaf :-D

Tack!

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    Lingon
    Nån som är i Valencia?

Av:
    NLC
    Lingon skrev:
    Nån som är i Valencia?

Ska man bekräfta positivt eller negativt?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    VKruger
    Ni som kör terränglöpning, vad har ni för gear?

Av:
    knaper
    Salewa Ultra Train, helt ok sko. Tror jag egentligen vill ha en sko som är tajtare, lite styvare och har mer förstärkning över tårna. Är ofta mycket sten där jag springer. Springer sällan längre än 1,5h så jag har inte haft behov för vatten eller mat men har skaffat mig en 7l vätskesäck till bla ett 4-5h lopp nästa år.
    Klädmässigt har jag samma som vid annan löpning. I säcken blir det nog förstahjälpspacke, regnkläder, alufilt och kanske vindsäck.

Av:
    Tant_Trek
    Orwar skrev:

Utan att kunna Icebug: jag tycker oftast att det brukar funka rätt bra när man kollar respektive märkes storlekstabell översatt till längd (i mm eller cm).
    Sen finns det ju en del märken eller modeller som inte är "true to size" eller modellen är smalare eller lägre över tårna, absolut. Så kolla om det finns något angivet om lästbredd också.

Av:
    Lingon
    VKruger skrev:
    Så lite som möjligt.

Av:
    kfn
    Vernersson skrev:

Inser att jag villhöver ett par dobbade löpskor och eftersom jag har behov av skor med bred läst så har jag kollat på Icebug DTS4 BUGrip.

Det gjorde jag med men sedan köpte jag Inov-8 Arcticclaw 300 istället. Har inte sprungit så mycket med dem men lästbredden är bred nog för mig som annars springer med New Balance-skor med 2E- eller 4E-bredd.

Av:
    Vernersson
    kfn skrev:
    Vernersson skrev:

Det gjorde jag med men sedan köpte jag Inov-8 Arcticclaw 300 istället. Har inte sprungit så mycket med dem men lästbredden är bred nog för mig som annars springer med New Balance-skor med 2E- eller 4E-bredd.

Tack för tipset, ska kolla in dom också =)

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    m3lk3r
    VKruger skrev:
    Bara kört på vanliga löparskor och löparkläder tidigare men tidigare i höst skaffade jag ett par billiga salomon fellraiser. De skulle ha mer grepp än speedcross men tycker ärligt talat inte att det ens skiljer så mycket mot mina vanliga löparskor.
    Idag råkade jag köpa en löparväst, silva strive 5 men kommer bara använda för 20 km+. Köpte även silva cross trail 5-pannlampa som kan funka som hjälmlampa.

Av:
    knaper
    Tycker mina Salewa terrängskor är mycket bättre på rötter, stenhällar och torv än mina äldre halvterrängiga Asics Fuji. Sulans nobbar märks tydligt.

Av:
    JojjeM
    Efter min DFL på SBR36 funderar jag på att gå all in på löpning :)

Är det nån här som gått nån löpteknikkurs, typ hos Zillén http://www.fredrikzillen.se eller liknande.

Jag kan tycka att det är mycket geschäft kring löpsteg och så men det finns ju mängder av positiva omdömen så man blir ju lite nyfiken.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    nisseson
    Jag har gått löpkurs med Zillén, kan rekommendera honom starkt. Kunnig och duktig på att anpassa sig till adepterna. Sen gillar jag hans humor också, men det kan vara mer individuellt. :-)

Av:
    JojjeM
    Tack för input. Låter ju lovande. Upplevde du själv någon konkret nytta med de råd du fick?

Jag är lite intresserad av både löpekonomi (vet att jag springer med låg kadens) och att springa skonsamt (efter en knäskada).

/Johan

Av:
    VKruger
    Någon som har erfarenheter av piriformissyndrom och hur fick ni bukt på det?

Av:
    nisseson
    JojjeM skrev:
    Tack för input. Låter ju lovande. Upplevde du själv någon konkret nytta med de råd du fick?

Jag är lite intresserad av både löpekonomi (vet att jag springer med låg kadens) och att springa skonsamt (efter en knäskada).

/Johan

Japp, jag började tänka mer på saker vi kom fram till var brister (för sittandes, obefintlig armföring, svaga höfter...) och hur jag borde springa och hur det borde kännas. För bästa effekt så är uppföljning så klart viktigt, jag gick en variant som körde två/tre timmar i liten grupp tre tisdagar med några veckors mellanrum. Det kändes rätt att få instruktionerna, öva lite själv och följa upp några veckor senare.

Svårt att säga vad som ger vad, men mitt bättre löpsteg verkar dels kapat tid men lika mycket gjort löpningen roligare (enklare att nörda ner sig i). Det senare kan man ha olika åsikter på om det är önskvärt eller inte.

Av:
    JojjeM
    nisseson skrev:
    JojjeM skrev:

/Johan

Japp, jag började tänka mer på saker vi kom fram till var brister (för sittandes, obefintlig armföring, svaga höfter...) och hur jag borde springa och hur det borde kännas. För bästa effekt så är uppföljning så klart viktigt, jag gick en variant som körde två/tre timmar i liten grupp tre tisdagar med några veckors mellanrum. Det kändes rätt att få instruktionerna, öva lite själv och följa upp några veckor senare.

Svårt att säga vad som ger vad, men mitt bättre löpsteg verkar dels kapat tid men lika mycket gjort löpningen roligare (enklare att nörda ner sig i). Det senare kan man ha olika åsikter på om det är önskvärt eller inte.

Nörda ner sig är väl en del av charmen (om man är lagd åt det hållet). Tack för att du delar med dig.

/Johan

Av:
    Zhientex
    Jag körde på 3 ggr á Motion Metrix hos Zillén, i efterhand är jag nöjd då min löpning har blivit mycket mer avslappnad, speciellt i högre hastigheterna. Sen viss data från Motion Metrix som energiförbrukning/klass kanske man ska ta med en nypa salt.

Summary: De 2400:- jag betalde för 3 gånger tycker jag va väl värt pengarna, det går lite snabbare att springa (tränar dock mer också), estetiskt snyggare löpstil och mjukare känsla, mindre känningar i vader osv.

Av:
    JojjeM
    Springa snyggt ska inte underskattas :)
    Tack för input.

/Johan

Av:
    görveln
    VKruger skrev:

Jag hade en del problem för en del år sedan. Tror det blev bättre av att töja rumpan.

Ligga på rygg och dra böjt ben mot magen.
    Ligga på rygg, en fot på det andra knät, och dra i det benet som har en fot på knät (töjer ut sidan av den andra rumpan).

Skum rulle tror jag också kan vara bra.

Hålla i gång och träna på sätt så att man inte får ont.

Av:
    Johan T
    VKruger skrev:

Trodde det först. Men det var första symptomen på vad som skulle bli ett riktigt jobbigt diskbråck...

--
    Jag vill cykla.

Av:
    adventure_alex
    görveln skrev:
    VKruger skrev:

Jag hade en del problem för en del år sedan. Tror det blev bättre av att töja rumpan.

Ligga på rygg och dra böjt ben mot magen.
    Ligga på rygg, en fot på det andra knät, och dra i det benet som har en fot på knät (töjer ut sidan av den andra rumpan).

Skum rulle tror jag också kan vara bra.

Hålla i gång och träna på sätt så att man inte får ont.

Jag har det till och från! Håller helt med om ovan stretchning.
    Gick till en kiropraktor en gång som kopplade ihop det med korta höftböjare som cyklister ofta får. Han rekommenderade att köra några utfall innan varje löptur för att sträcka på höftböjaren. Skum-rulla gärna den ibland oxå. Då kan man förebygga att piriformis blir överarbetat av att jobba mot en för kort och stark höftböjare :)

Av:
    DT
    JojjeM skrev:
    Efter min DFL på SBR36 funderar jag på att gå all in på löpning :)

Är det nån här som gått nån löpteknikkurs, typ hos Zillén http://www.fredrikzillen.se eller liknande.

Jag kan tycka att det är mycket geschäft kring löpsteg och så men det finns ju mängder av positiva omdömen så man blir ju lite nyfiken.

Jag var på kurs hos Zillén för ett par år sedan, det var ett enstaka lördagspass på 3-4h med både teori och (mest) praktik. Jag upplevde honom som väldigt kunnig och pedagogisk. Dessutom med rätt kul humor.

Sedan är det en annan sak att jag i slutändan inte anammade hans löpsteg, eftersom jag efter att ha testat det någon löprunda fick djävulusisk träningsvärk i vaderna som satt i över en vecka. Man ska nog förändra med små steg i taget, och kanske inte försöka springa en mil i sträck med en ny löpstil... :-)

Överlag är jag skeptisk till de mest översvallande recensionerna om hur mycket folk har kapat km-tider med nytt löpsteg. Om det verkligen stämmer så måste de ha sprungit oerhört konstigt tidigare, så extrem skillnad i rörelseekonomi har jag svårt att se annars. Men själva kursen var bra.

Av:
    NLC
    Du SKA ha djävulsk träningsvärk i vaderna =)

Av:
    DT
    NLC skrev:

Men inte i 10 dagar väl?!

Av:
    Cujo
    DT skrev:
    NLC skrev:

Men inte i 10 dagar väl?!

Då är det nog gubbvad och inte träningsvärk :)

Av:
    Roos
    VKruger skrev:
    Korta turer under 1,5timmar så lite som möjligt men
    *Altra superiour 2.0 skor
    *Dynafit shorts, tröja och "golfskärm" (pannband med skärm)
    *Garmin Fenix 2 klocka och ibland pulsband när det känns relevant.
    är det som oftast sitter på.

Turer över 2 timmar så blir det oftast samma sak men med en Nathan löparryggsäck med dryck och nått matigt om det behövs.
    Springer fjäll så ofta jag kan och när jag inte gör det försöker jag springa fjälliknande med mycket höjdmeter och skogsstig.

Av:
    NLC
    Träningsfråga - det någon som kör strukturerad träning typ ”base mile plan” eller jobbar med löptekniken nu på vintern ? Om ja, hur ser blocken ut fram till att våren kommer ?

Av:
    ohellstrom
    NLC skrev:
    Träningsfråga - det någon som kör strukturerad träning typ ”base mile plan” eller jobbar med löptekniken nu på vintern ? Om ja, hur ser blocken ut fram till att våren kommer ?

Visserligen har du full insyn i mina strava-aktiviteter, men en kort översikt över min veckostruktur är:

1-2 tempo/intervallpass

1-2 längre pass

Resten utfyllnad.

Förra veckan gav det:

Måndag: vila
    Tisdag: 8km lugnt morgon/20km lugnt kväll
    Onsdag: 5 x 1 mile (plus det runtomkring)
    Torsdag lunch: 8km med frun
    Fredag: vila
    Lördag: 5km race (och en del transporter)
    Söndag: 28km (onödigt hårt)

Totalt: 98km

Av:
    NLC
    "onödigt hårt" - haha, det låter tryggt för jag tyckte jag hällde lite vatten över huvudet när min söndagsrunda blev milen kortare och ändå lite långsammare =)

Av:
    ohellstrom
    Problemet startade redan i onsdags när jag körde mile-intervaller. Fick för mig att köra 90 sekunder vila (brukar köra 60s på 1000m) vilket tillät mig att springa för fort och vips hade jag sprungit 8km snabbare än 5k-tempo. Så en fullfartsfemma i lördags och så var benen egentligen ganska möra redan innan gårdagens mastodonttempostolleprov.

Samtidigt försöker jag undvika att bara tänka veckoperspekiv, utan tänka mer rullande schema, och vetskapen att det pga sk ANLEDNING blir mindre träning denna vecka gjorde att jag tyckte jag kunde tillåta mig denna utsvävning.

Av:
    SebbeK
    Löpare i Boråstrakten! Kom & kör pannlampstrail med oss 27/1!!

https://www.facebook.com

Av:
    SGS
    Vi kör väl det gamla vanliga:

Har tränat löpning av och till i ganska många år nu utan att titulera mig löpare. (Inte seriöst satsande, samt en för liten volym. Ca 1-2 mil/vecka). När jag för något år sedan dessutom började cykla något mer ambitiöst än tidigare (Ca 5-10 mil/vecka) upplevde jag inte att löpningen var till någon större nytta på cykeln.

Nu när det är dags att återigen dra igång löpningen, efter snart halvårs uppehåll, kan jag konstatera att visst har jag tappat, men mindre än jag trodde. I uppförsbacke är jag t.o.m. nära på precis lika löpstark, trots viktuppgång.

Nu beror det här självklart på en rad olika faktorer, men får inte riktigt ihop det. Kanske hjälpte löpningen cyklandet mer än jag trodde? Finns trots allt både en och två tävlingscyklister som bevisligen kan prestera även i löpning, utan att knappt ägna sporten någon tanke.

Av:
    Botis
    Jag brukar dock få akta mig när jag haft löpuppehåll, har lätt att springa mer och snabbare än vad benen gillar pga att konditionen finns pga cykling. Bara en varning om att börja lugnt :)

Av:
    SGS
    Botis skrev:
    Jag brukar dock få akta mig när jag haft löpuppehåll, har lätt att springa mer och snabbare än vad benen gillar pga att konditionen finns pga cykling. Bara en varning om att börja lugnt :)

Så är det nog. Inte haft ett sådant här långt uppehåll på många år, så blir inga fartrekordssatsningar nu i början direkt. Hursomhelst kul att grundkondisen finns där.

Ska bli kul och se om några få mils löpning per månad kan resultera i några nya PBn. Eftersom jag i stort sett samtidigt kommer fördubbla mängden cykling i år jämfört med föregående år räknar jag kallt med att just grunden kommer därifrån. De få löppassen som hinns med borde därmed kunna ägnas åt ganska hård träning med betoning på både fart och teknik.

Av:
    m3lk3r
    Har någon långvarig inflammation i vaderna och bör inte springa mer än typ 30 km i veckan i lugnt tempo. Tänkte dra sthlm marathon i år. Tror ni cyklingen kan vara ett bra komplement till träningen? Cyklar iofs bara stökig stig med mycket pauser.. Risken är väl att motionen är alldeles för bra för benen annars.

Av:
    Akoa
    Köpte ett par icebug dts2. Inser att en bred tåbox är fantastiskt. Vilka märken/modeller ska jag titta på för asfaltslöpning som har bredare tåbox? Altra?

Av:
    Vernersson
    Akoa skrev:
    Köpte ett par icebug dts2. Inser att en bred tåbox är fantastiskt. Vilka märken/modeller ska jag titta på för asfaltslöpning som har bredare tåbox? Altra?

Altra har skor med tåbox som har samma form som fötter faktiskt har.
    Har ingen koll på deras utbud av skor för asfaltslöpning dock, köpte i höstas deras trail-sko Lone Peak 4, fantastisk när jag väl hade vant mig vid "noll dropp" :-D

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    Akoa
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:

Har ingen koll på deras utbud av skor för asfaltslöpning dock, köpte i höstas deras trail-sko Lone Peak 4, fantastisk när jag väl hade vant mig vid "noll dropp" :-D

Tack! Ja noll drop har jag aldrig testat. Kräver en del teknik och vadmuskler? Någon som har koll på altras asfaltsmodeller?

Av:
    Vernersson
    Akoa skrev:
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:

Tack! Ja noll drop har jag aldrig testat. Kräver en del teknik och vadmuskler? Någon som har koll på altras asfaltsmodeller?

Vaderna får sig definitivt en högre genomkörare ;-)

Jag fick rådet att varva med mina gamla skor under en övergångsperiod till jag hade vant mig.
    Den största skillnaden annars som jag upplever är att jag har "mer kontakt" med underlaget.. Lite halvflummigt men jag kan inte beskriva det bättre än så.

¯\_(ツ)_/¯

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ