• Re: [OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Av:
    lundatok
    Sabba inte Oscars humblebrag nu.

Av:
    nisseson
    lundatok skrev:
    Sabba inte Oscars humblebrag nu.

Blir väl ännu bättre brag om man gjort prestationen med annat material än vad världseliten har. ;-)

Nä, vad jag förstått så är ohellström en klart mer imponerande löpare än jag är. Drop i löpskor är väl ett bra bevis på att man ska köra det som passar för en själv. Det finns de som är snabba i 9mm skor, de som är ännu snabbare i 0mm, och sen de supersnabba i 9mm igen. Talang och träning verkar slå material i vad som driver resultat. Så trist för oss materialjunkies bara...

Av:
    MatteXC
    Har varit ute och sprungit två gånger till med skorna som utlöste knäproblemen, fick känningar på första svängen men inte så farligt. Var ute idag igen och fick mer och mer känningae och fick bryta redan vid 7 km.

Har aldrig haft i närheten av knäproblem tidigare, så satsar på att det är de här nya skorna som inte passar mig på något sätt.

Trist då jag gillade övriga egenskaper (Salomon Sense Ride 2) :(

Av:
    GustafH
    ohellstrom skrev:
    10mm drop är ju mycket.

Jag har sprungit i Altra Escalante och Escalante Racer senaste året. 0mm drop men med dämpning.

Har gått ganska fort ;)

Precis som nisseson misstänker så ligger droppet på typ 11 mm, kanske mer, och jag tror väl egentligen inte jag behöver så mycket eftersom jag nästan inte sätter i hälarna längre. Men jag har inte råd att prova en massa skor så jag vill inte experimentera även om jag vill gå ifrån pjäxorna lite grann. Så de jag köper nu måste hålla åtminstone till nästa deklarationsperiod så vi ser om det finns några pengar kvar att plocka ut... ;)

Finns det några liknande Adios som har lite större tåbox kanske? Det saknar jag på mina men det kanske också är nåt som har kommit med åren?

Av:
    ohellstrom
    Hahaha, jag försökte (iallafall lite) att inte smälla tider i huvudet på folk. Man har ju olika förutsättningar.

Kan utveckla lite.... över den 10-årsperiod som jag hållit på med löpning har jag gjort hela resan från Asics Kayano till lättare skor och ner till fivefinger (som dock är lite opraktiska så sen blev det andra minimalistskor). Även om det minimalistiska passar mig ganska bra, det ÄR lättare att undvika att landa på hälen om det inte sticker ut en skidbackeskuren ost där, så fick jag erkänna att det blev hårt för andra kroppsdelar att gå upp i löpvolym.

Då började jag titta efter neutrala skor men med dämpning. Jag köper resonemanget att kroppen är byggd för löpning så neutralt är naturligt. Men asfalt har kommit lite snabbare än evolutionen så jag tillåter mig att lägga in dämpning. Just nu föredrar jag Altra Escalante Racer.

(Nike Vaporfly är en helt annan diskussion... kanske mest marknadsföring? Eller så är nästa steg i kolfiberfj¨drad löpning att köra full Oscar Pistorius... den som lever får se)

Av:
    DT
    Apropå drop. Jag körde under många år med Saucony Omni och köpte ett nytt exemplar varje vår, de passade mig perfekt. Sedan sänkte de från 12 mm till 8 mm drop (i enlighet med rådande trender) och från och med då blev jag öm i vaderna vid varje löprunda. Det tog ett halvår innan jag kopplade ihop det med drop-sänkningen, när jag vid några tillfällen sprang i ett par gamla skor utan att få ont. Så jag fick gå över till Mizuno Wave Inspire vilket verkar vara den enda kvarvarande modellen (som passar mig) med 12 mm drop.

Så det är väldigt individuellt vilket drop som passar ens löpsteg och biodynamik. Är man utpräglad hällöpare och inte är beredd att ändra på det (har försökt, gick till och med en kurs i löpteknik men jag fick bara djävulusiskt ont i vaderna...) så ska man nog inte ha för litet drop. :-)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-07 11:25 av DT.

Av:
    ohellstrom
    Nejdå, det är inte min avsikt att insistera på att alla ska springa med zero drop. Jag tyckte bara inte att 10mm var SÅ lite när en sko med "mindre drop" efterlystes.

Av:
    DT
    ohellstrom skrev:
    Nejdå, det är inte min avsikt att insistera på att alla ska springa med zero drop. Jag tyckte bara inte att 10mm var SÅ lite när en sko med "mindre drop" efterlystes.

Absolut, ville bara betona att det är väldigt individuellt vilket drop som passar löpstil och kropp. :-)

Får se om jag orkar göra ett omtag med mitt löpsteg någon gång. Fast det sker nog inte så länge jag klarar SUB-3 med att dunsa i med hälen före. ;-)

Av:
    GustafH
    Så nu efter de här senaste inlägget sitter jag är dreglar över Altra Escalante som de ju har rea på. Stor tåbox, mediumdämpning och minimalistisk. Det är lite vad jag sådär i en rosaskimrande perfekt värld tycker att jag ska ha. Men samtidigt i verkligheten säger förnuftet åt mig att jag borde satsa på nåt i stil med Adidas Adios eller Mizuno Wave och ge mig på minimalistiska skor över längre tid och nu se till att jag kan fortsätta springa hyfsat mycket varje vecka utan att skada mig (jag väger ändå in på 94 pannor fortfarande).

Runner's World säger att man kan köpa Brooks PureCadence eller Altra Torin om man vill testa på nåt liknande men inte vill gå hela vägen ner på Escalantes nivå, vad tror ni om det?

Av:
    MatteXC
    Själv kröp jag till korset idag och inhandlade ett par Asics Kayano, för mig funkar Altra skorna bra i riktig terräng men mindre bra på asfalt, Salomonskorna var ren katastrof som sagt.

Så det blev tillbaka till Asics och det känns faktiskt som att komma hem :)

Blir att borra hål i salomonpjucken och använda dom till Swimrun.

Har nu fler par skor än min fru haha!

Av:
    GustafH
    MatteXC skrev:
    Själv kröp jag till korset idag och inhandlade ett par Asics Kayano, för mig funkar Altra skorna bra i riktig terräng men mindre bra på asfalt, Salomonskorna var ren katastrof som sagt.

Hoppas du blir av med knäproblemen nu!

Även jag kröp till korset idag och köpte ett par Hoka Bondi efter att ha provat ett gäng nere på Runner's Store. Jag insåg att även om jag har förbättrat mig avsevärt kommer de kommande 12 veckorna innebära en rätt rejäl volymökning och då vill jag inte ge mig på att experimentera med minimalism förrän jag har vant mig vid så pass mycket löpning som jag kommer ge mig på. De har betydligt lägre drop (4 mm) men en hel massa dämpning så jag tror att de kommer funka bra.

Av:
    SGS
    Någon som har koll på skor från Mammut?

Funderar på att beställa ett par, men så var det den där lilla detaljen kring storlekar.

Är de Shimano-trånga eller gjorde för lite bredare fötter? (Har brett tåparti).

Gillar passformen på de Altra och Merrel jag kört med tidigare i den mån det går att generalisera. Nike, Reebok, Adidas och Salomon brukar däremot sitta som en påse nötter.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-08 20:23 av SGS.

Av:
    MatteXC
    GustafH skrev:
    MatteXC skrev:

Hoppas du blir av med knäproblemen nu!

Även jag kröp till korset idag och köpte ett par Hoka Bondi efter att ha provat ett gäng nere på Runner's Store. Jag insåg att även om jag har förbättrat mig avsevärt kommer de kommande 12 veckorna innebära en rätt rejäl volymökning och då vill jag inte ge mig på att experimentera med minimalism förrän jag har vant mig vid så pass mycket löpning som jag kommer ge mig på. De har betydligt lägre drop (4 mm) men en hel massa dämpning så jag tror att de kommer funka bra.

Kom precis in från en 9 km runda utan problem med knäna, var närmast eurforiskt ett tag :)

Körde ändå hyfsat hårt med några PBs enligt Strava!

Känns fantastiskt eftersom jag hade lite känningar i knä tidigare idag (efter att ha suttit på huk och mekat en stund) men det dök aldrig upp under löpningen!

Så detta byte blev klockrent för mig, hoppas du får lycka med Hoka skorna, alltid varit sugen på att prova dom men just nu känns det som att det får bli Asics ett tag till för mig :)

Av:
    aki
    Fråga om hälsporre / plantar fasciitis. Vad är era egna erfarenheter - hur har ni behandlat det och hur fort har det läkt? Tack!

Av:
    NLC
    aki skrev:
    Fråga om hälsporre / plantar fasciitis. Vad är era egna erfarenheter - hur har ni behandlat det och hur fort har det läkt? Tack!

Fick något plantar fascist-liknande skit i vänsterfoten i oktober 2017. Försökte med stretching, boll under foten, ”sovstövel” etc men i slutändan var det nog avhållsamhet från belastning av skadan som gjorde skillnaden. Initialt gjorde det ont nästan hela tiden, särskilt på morgonen och även (längre) promenader förvärrade situationen. Gick ofta med mjuk sko inomhus. Efter 6 månader var det ok att gå men smärta efter varje test i löparspåret, ett år senare i oktober 2018 började jag om med lugna korta pass en (eller högst två) gånger i veckan och sedan nyår kunde jag springa obehindrat både kortare/hårdare och längre/lugnare pass utan att det gjorde ont efteråt.

Så här i efterhand skulle jag nog gått till en sjukgymnast men inriktning på sportskador för en bättre och kanske snabbare rehab men det är som alltid lätt att vara efterklok.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-09 14:46 av NLC.

Av:
    aki
    Tack NLC, det var värdefullt! Har ställt in mig på att det kommer dröja innan jag kan springa igen. Att kolla med en sjukgymnast är säkert en bra idé.

Av:
    MatteXC
    Den riktigt akuta fasen för mig varade 1 vecka ("halta fram på ett ben"), sen tog det nog 4 veckor tills jag kunde prova att springa väldigt lugnt på ett löpband, med efterföljande smärtor. Får fortfarande lite känningar av och till men ingenting som besvärar egentligen.

Kör väldigt mycket boll under foten, foamroller, sitta i dagisställning samt det bästa för mig är att sitta på huk på tå och sakta falla fram med knäna i golvet och hålla stretchen.

Av:
    Hasse#7
    Återigen om någon vill ta en tur ut på landet från Sthlm-ish. En jobbig mil till bra pris. Ofta med riktigt svår konkurrens.

https://www.svenskalag.se

Av:
    Eddy
    MatteXC skrev:
    Den riktigt akuta fasen för mig varade 1 vecka ("halta fram på ett ben"), sen tog det nog 4 veckor tills jag kunde prova att springa väldigt lugnt på ett löpband, med efterföljande smärtor. Får fortfarande lite känningar av och till men ingenting som besvärar egentligen.

Kör väldigt mycket boll under foten, foamroller, sitta i dagisställning samt det bästa för mig är att sitta på huk på tå och sakta falla fram med knäna i golvet och hålla stretchen.

...exakt mina övningar också, plus nålar direkt jag har känningar efter löpass. Foamroller/tennisboll/taggboll före pass för att få igång "fascian" kan vara bra med. Nålar direkt vid känning kan jag förstå att det är svårt för gemene man, men har man de som jag i lådan hemma så är de kanon.

En annan övning som också hjälper(även för hälsena) är att stå statiskt i trappa på den onda foten och hänga ut hälen så länge att du känner mjölksyra i foten, gärna med vikt.

Av:
    NLC
    Eddy skrev:
    MatteXC skrev:

...exakt mina övningar också, plus nålar direkt jag har känningar efter löpass. Foamroller/tennisboll/taggboll före pass för att få igång "fascian" kan vara bra med. Nålar direkt vid känning kan jag förstå att det är svårt för gemene man, men har man de som jag i lådan hemma så är de kanon.

En annan övning som också hjälper(även för hälsena) är att stå statiskt i trappa på den onda foten och hänga ut hälen så länge att du känner mjölksyra i foten, gärna med vikt.

Bu eller bä?

Av:
    MatteXC
    Lyckades springa Ecotrail sthlm för någon helg sedan, riktigt roligt lopp, blir att återkomma även nästa år, tänker då satsa på 45 eller 80 km.

Knäproblemet hänger kvar en aning så fort jag kör med andra skor än asicsen, men det märkliga är att höger knä som allt började med är hur stadigt som helst, nu har jag känningar i vänster knä. Ingen smärta som hindrar någon träning men lite störigt att äga 9 par schyssta löparskor men endast kunna springa med ett par...

Måste nästan vara något fundamentalt konstigt med mitt löpsteg alt. en alltför hastig volymökning som spökar fortfarande

Av:
    Eddy
    NLC skrev:
    Eddy skrev:
    MatteXC skrev:

Bu eller bä?

Han är ALLTID Bä(st!)
    En man alltid kan kolla om han kan hjälpa,
    För mig hade det inte hjälpt i detta fall då min PF berodde på rejäla stukningar som satte ner styrkan i foten distalt. Så för mig var det mest fotgympa och tidigare nämnda övningar som hjälpte.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-23 13:23 av Eddy.

Av:
    GustafH
    GustafH skrev:
    de kommande 12 veckorna innebära en rätt rejäl volymökning

Famous last words!

Det är idag sex veckor och en dag sen jag skrev det ovan. Idag är det sex veckor sen jag brutalstukade foten i en klättringsincident. Uppenbarligen träffade jag en bult när jag skulle fånga väggen med fötterna efter ett fall (fick jag reda på igår, jag trodde det bara var oflyt). Det tog en vecka innan jag kunde gå utan kryckor och fem innan jag kunde jogga igen. Kul ju!

Är det nån som har tips på övningar för att komma tillbaka och få full rörlighet och stabilitet efter en stor stukning? Jag försöker använda foten så mycket som möjligt, har ett pilatesband och gör övningar upp och ner och sidledes. Sidledes gör det ont och det blir bättre men upp och ner verkar som att det sitter nåt i vägen så att jag t.ex. inte kan lyfta foten lika mycket som tidigare/den andra samt inte heller sitta på hälarna utan att svimma av smärta (typ).

Av:
    desmo
    Höst. Mindre cykel. Mer löpning.
    Anmäld till långt trail-lopp.
    Behöver löparrygga för vätska och lite kläder/lampa/foliefilt eller vad man nu ska ha med sig.
    Förra året lånade jag en. I år vill jag köpa.
    Tror jag föredrar lösa flaskor istället för vätskeblåsa då det blir enklare att fylla på vid kontroller.
    Vad rekommenderas?

Av:
    soddamarre
    desmo skrev:
    Behöver löparrygga för vätska och lite kläder/lampa/foliefilt eller vad man nu ska ha med sig.
    Tror jag föredrar lösa flaskor istället för vätskeblåsa då det blir enklare att fylla på vid kontroller.
    Vad rekommenderas?

Jag springer med en Salomon adv skin 12, den rymmer en hel del när man börjar trycka ner saker utan att vara säckig när den är tom. Sitter riktigt bra på kroppen också.

Av:
    VKruger
    Kör med Salomon S-lab, finns i lite olika storlekar beroende på hur mycket du behöver ha med dig. Mycket nöjd, rekommenderas!

Av:
    kaj a
    Jag har använt Nathan, en modell som liknar Vaporair, i några år. Funkar bra, lätt och kan svälja vindjacka, byxor, mm som man krävs packa med sig.

https://www.nathansports.com

Av:
    MatteXC
    Salomon Skin är bra.

För egen del håller mina knän än, i helgen blir det lidingöloppet om inte någon ruskig förkylning eller liknande slår till.

Har inte alls tränat tillräckligt mycket långpass för lidingö men det får duga ändå, snittat några mil i veckan under säsongen iallafall.

Av:
    VKruger
    Någon som varit med om smärta i knäveck? Vad gjorde ni åt det?

Av:
    GustafH
    VKruger skrev:

Länge sen. För mig försvann det med stretching av baksida lår och höfter men det beror ju lite på vilken typ av smärta det är.

Av:
    pirx
    BANKANDE SMÄRTA I HUVUDET

Börjat springa med löpargruppen på jobbet. Vissa har snöat in sig på att ta ett visst strava-segment (1k) på bästa möjliga tid. Jag också såklart.
    Gav järnet förra veckan och kom ner bra i tid, men så fort jag stannade efter segmentet kände jag pulsen upp i huvudet, som en hammare. Kände den i nacken också. Ja det gjorde lite ont faktiskt. Tog 10min för det att försvinna under tiden som vi långsamt joggade tillbaks.

Den här känslan minns jag, den har jag fått vid olika fåtal tillfällen tidigare, men inte så här mycket.
    Och nu är jag över 40. Är det dags att lyssna på detta på ett annat sätt nu kanske? Stroke-risk??

Av:
    thomaslundstrom
    Lekmannagissar här. Huvudvärk - det skulle kunna vara högt blodtryck. Jag har för mig att jag har läst att maxbelastning ger högt blodtryck, så mina gissningar gör nog att din huvudvärk är åtminstone sannolikt.

Vet du om huruvida du har högt blodtryck i vanliga fall? Finns det i släkten? Det är ju inte direkt hälsosamt att gå runt med odiagnostiserat högt blodtryck, så du kanske bör kolla på’t; det tar en sjuksyrra typ 2 minuter att kolla ditt blodtryck på VC.

Ni andra här på forumet som jobbar i vården får gärna rätta mig.

--

GotoVelo!

Av:
    pirx
    thomaslundstrom skrev:
    Lekmannagissar här. Huvudvärk - det skulle kunna vara högt blodtryck. Jag har för mig att jag har läst att maxbelastning ger högt blodtryck, så mina gissningar gör nog att din huvudvärk är åtminstone sannolikt.

Vet du om huruvida du har högt blodtryck i vanliga fall? Finns det i släkten? Det är ju inte direkt hälsosamt att gå runt med odiagnostiserat högt blodtryck, så du kanske bör kolla på’t; det tar en sjuksyrra typ 2 minuter att kolla ditt blodtryck på VC.

Ni andra här på forumet som jobbar i vården får gärna rätta mig.

Jag har "alltid" haft utmärkt blodtryck, men nu är det ändå ett par år sedan jag kollade det. Kan mycket väl vara på sin plats med en undersökning på VC. Lite mer omfattande än bara blodtrycket dock, där de lyssnar lite på hjärta, lungor, tar blodprov (kollar fetter etc).
    Ja, jag ska nog boka in en sån, lika bra. Så kan jag lyfta frågan där också:)

Av:
    MarcusS
    Kommer Eliud Kipchoge lyckas med ett maraton under 2h?

Imorgon kl07:30 görs ett nytt försök. Helt galet tempo.

https://youtu.be

Av:
    NLC
    MarcusS skrev:

https://www.telegraph.co.uk

Själv kan jag bara springa 300 meter. Men jag är inte bitter.

Av:
    GustafH
    MarcusS skrev:

Första milen on point. Det är helt sjukt högt tempo.

Av:
    DT
    Väldigt imponerande detta, galet högt tempo. Själv tycker jag det är jobbigt med 1000m-intervaller i 3:40, här håller han 2:50 i 2 timmar. :-)

Han kommer ju klara det här med god marginal, tippar på att han har lite över och spurtar in på 1:59:30.

Fast jag måste ändå säga att det är lite för "konstgjort" för min smak, med alla dessa farthållare som byts av i V-formation, tekniska hjälpmedel etc. För att inte tala om jippo-känslan kring hela grejen samt att det är INEOS av alla som är sponsor. Dessutom tar det lite udden av kommande "riktiga" genombrott under 2h, för det kommer nog inom ett par år. Nåja...

Av:
    DT
    Nu spurtar han!

Av:
    DT
    1:59:40. Inte så illa!

Av:
    nisseson
    Galet tempo såklart. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan sub-2 görs i en tävling. Bekele var 2 sekunder från världsrekordet för två veckor sen, och på listan av de snabbaste löparna genom historien har 6 av 10 satt sina PBs i år. https://www.runnersworld.com

Av:
    GustafH
    Och på tal om 2-timmars, är det nån mer som springer GRGR19 idag?

https://rungrgr.com

Av:
    desmo
    desmo skrev:
    Vad rekommenderas?

Jag har läst rekommendationerna tidigare i tråden. Adv Skin 12 ligger närmast till hands (trots en del dåliga recensioner där den gått sönder). Det jag funderar på är om Skin Pro 12/15 eller Agile 12 är bra alternativ? Tänker att de är lite mer "ryggsäck" än "väst" och kanske sämre vid löpning? Men går att använda vid cykling?

Av:
    GustafH
    desmo skrev:
    desmo skrev:
    Vad rekommenderas?

Jag har läst rekommendationerna tidigare i tråden. Adv Skin 12 ligger närmast till hands (trots en del dåliga recensioner där den gått sönder). Det jag funderar på är om Skin Pro 12/15 eller Agile 12 är bra alternativ? Tänker att de är lite mer "ryggsäck" än "väst" och kanske sämre vid löpning? Men går att använda vid cykling?

Adv Skin 12 kan man ju dessutom lägga i en vätskeblåsa i så den är ju flexibel på det sättet. Vad som passar dig är väl individuellt men jag tycker det är grymt svårt att få bra passform på ryggsäckar vid löpning så för mig är det väst som gäller när jag väl får börja springa längre. Jag har å andra sidan inte provat Salomons ryggsäckar men jag har testat med några andra som funkar bra till cykling men inte alls till löpning.

Av:
    VKruger
    GustafH skrev:
    VKruger skrev:

Länge sen. För mig försvann det med stretching av baksida lår och höfter men det beror ju lite på vilken typ av smärta det är.

Tips på övning? Har överrörlighet i knäled så har lite svårt att hitta en som biter bra..

Av:
    Azog
    GustafH skrev:
    desmo skrev:
    desmo skrev:
    Vad rekommenderas?

Adv Skin 12 kan man ju dessutom lägga i en vätskeblåsa i så den är ju flexibel på det sättet. Vad som passar dig är väl individuellt men jag tycker det är grymt svårt att få bra passform på ryggsäckar vid löpning så för mig är det väst som gäller när jag väl får börja springa längre. Jag har å andra sidan inte provat Salomons ryggsäckar men jag har testat med några andra som funkar bra till cykling men inte alls till löpning.

Jag har sprungit med ryggor från salomon och det fungerar bra. Dock inte exakt modellerna ovan.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ