• Re: [OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Av:
    Hasse#7
    Springa Magnus Ladulåsloppet 10km?

https://www.svenskalag.se

Jag är upptagen med en släktgrej på annan plats. Loppet rekommenderas och det är 10 ganska krävande km.

Av:
    GoranS
    Någon som vet varför de lagt om Bellmanstafettens bana så att den blivit för kort, för visst var den runt 150 meter för kort!? Ett antal GPS:er indikerar det och min egen löptid var också orimligt kort med tanke på totalt värdelös "löpform".

Av:
    NLC
    Hade en fråga om man fick köra med tajts under shortsen (för att slippa visa den vita glipan ner till cykelbrännan) utan att bli arresterad eller misstagen för att vara Andre Agassi men så visar det sig att de nya byxorna som kom med posten hade denna funktion Integrerad. Hösten kan komma.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Pfaff
    Med en galopperande höftartros slipper man dessbättre sådana stolligheter. Det går bra att cykla. 😛

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Snuten
    Första motionsloploppet någonsin om en vecka, en halvmara. Har gått sådär med träningen, inte hunnit. Skall bli "spännande". Har sprungit som mest 12 - 13 km i sträck, och det kändes lugnt. Hoppas på att ta mig i mål, helst max 1:10 per mil. Tidsgränserna är 1:45 på första milen och målet stänger efter 3:30. Det skall till en ordentlig skada om jag inte skall klara det.

Brukar behöva fylla på med energi när jag cyklar motionslopp. De har depåer på halvmaran, men inte "min" sportdryck. Överväger att springa med vätskebälte trots att jag kan föreställa mig att det ses lite som att köra med cykelväskor på motionscykellopp. Vågar kanske inte chansa på om magen tål Enervit som serveras. Tänkte ta med en gel också (som jag annars undviker när jag cyklar, dricka brukar räcka när jag cyklar) som nödlösning motslutet åtminstone. Antar att om man har känslig mage blir det värre när man springer än cyklar motionslopp. Skakningar, lite stress och allmän folkröra. Vill ju inte hamna i detta läget:

bajs.jpg

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    jomper
    Nyttan av sportdryck när man springer i 2h torde vara akademisk, de har nog vatten i depåerna om det krisar.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Snuten
    jomper skrev:
    Nyttan av sportdryck när man springer i 2h torde vara akademisk, de har nog vatten i depåerna om det krisar.

Vore jag lite mera tränad skulle jag inte bekymra mig. Dock märker jag då jag springer en mil eller mera att det börjar suga ordentligt i magen. Vet av erfarenhet att den känslan lätt kansluta i bonk om jag harvar vidare utan påfyllning. Naturligtvis vore det bästa om jag kubde träna bort detta, det går absolut att påverkar om jag tränar mera, det har jag märkt, men det alternativet finns inte riktigt nu. Får istället dopa mig med mina favoritkolhydrater.

Av:
    NLC
    Hå och hej, satte igång Stravas 10K-plan efter semestern och tyckte väl att det varit lite fjösiga pass mellanåt men nu efter vecka 7 (och en vecka kvar av programmet) börjar det lossna med mer fart och mindre kamp.

Morgonens pass innan frukost blev ett spontant formtest med putsning av PBt på 10K med ca 1:30 (och 5K med 15 sek). Nu kan vintern komma =)

Av:
    GoranS
    jomper skrev:
    Brukar de inte säga att någonstans 1.30-2 h är det man klarar att lagra in kolhydrater för? På maror ser man ju ibland även elitlöpare tappa kraftigt (strax) innan 2h och jag har tolkat det som att de fått slut på "högoktanigt bränsle".

Av:
    Snuten
    GoranS skrev:
    jomper skrev:
    Brukar de inte säga att någonstans 1.30-2 h är det man klarar att lagra in kolhydrater för? På maror ser man ju ibland även elitlöpare tappa kraftigt (strax) innan 2h och jag har tolkat det som att de fått slut på "högoktanigt bränsle".

Har sprungit halvmaran nu. Gick ok, behövde aldrig gå och slutade på några minuter över två timmar. Detta känns ok för mig och var vad jag ansåg realistiskt att sikta på. När det var 2 km kvar kände jag mig trygg med att pressa upp tempot över det energisnåla zombietempo jag dittills hållit. Med facit i hand hade ja förmidligen kunnat göra detta redan med 3-4 km kvar, men det är lätt att vara efterklok. Det var ju trots allt mitt första löplopp (motionsklass) någonsin.

Jag tog några dl av den äckliga energidrycken som serverades samt lite vatten och en medhavd gel. Det funkade bra.

Av:
    Azog
    GoranS skrev:
    jomper skrev:

Tre timmar brukar det pratas om i mara-sammanhang. A.k.a. "väggen". Det beror ju dock på vilken ansträngningsnivå man håller. Lägre ansträngningsnivå => mindre andel kolhydrater förbränns. Det går ju också att träna upp.

Av:
    ghia64
    Snuten skrev:
    GoranS skrev:
    jomper skrev:

Har sprungit halvmaran nu. Gick ok, behövde aldrig gå och slutade på några minuter över två timmar. Detta känns ok för mig och var vad jag ansåg realistiskt att sikta på. När det var 2 km kvar kände jag mig trygg med att pressa upp tempot över det energisnåla zombietempo jag dittills hållit. Med facit i hand hade ja förmidligen kunnat göra detta redan med 3-4 km kvar, men det är lätt att vara efterklok. Det var ju trots allt mitt första löplopp (motionsklass) någonsin.

Jag tog några dl av den äckliga energidrycken som serverades samt lite vatten och en medhavd gel. Det funkade bra.

Bra jobbat! De halvmaror jag sprungit har jag enbart druckit vatten. Känner inte att jag har något behov av något annat. Nu till helgen skall jag springa mitt första maraton, och det i skogsformat (Skogsmaran i Göteborg). Där kommer jag förutom vattnet ha med mig 1 liter Elekrolyt (Vitargo). Dock så har jag sprungit träningspass på 4 mil med enbart vatten, men då måste pulsen/takten hållas låg. Min känsla är också att även elektrolytens påverkan minskar om jag ligger för högt i puls, eftersom fettförbräningen minskar vid hög puls.... mina 2 cent....

Av:
    KONAmi
    GoranS skrev:
    jomper skrev:

Detta gäller ju som du själv skriver elitlöpare och är INTE applicerbart rakt av på motionärer. En enkel motionär kan generellt inte lagra in några större mängder "extra" kolhydrater och de som finns räcker typ 45 minuter( nu är det VÄLDIGT generellt här). Det kan alltså vara av värde att se till att få i sig en del energi under loppets gång. Mest viktigt är väl kanske ändå elektrolyterna då man hinner svettas ut ganska mycket salter under 2-3 timmar.

Härja Härja !!!!

Av:
    NLC
    KONAmi skrev:
    GoranS skrev:
    jomper skrev:

Detta gäller ju som du själv skriver elitlöpare och är INTE applicerbart rakt av på motionärer. En enkel motionär kan generellt inte lagra in några större mängder "extra" kolhydrater och de som finns räcker typ 45 minuter( nu är det VÄLDIGT generellt här). Det kan alltså vara av värde att se till att få i sig en del energi under loppets gång. Mest viktigt är väl kanske ändå elektrolyterna då man hinner svettas ut ganska mycket salter under 2-3 timmar.

Tycker inte att mängden kolhydrater (glykogen) som lagras i lever och muskler bör uttryckas i tid [minuter] utan snarare i vikt [gram]. Hur länge den depån räcker beror i sin tur på vilken hur man tränat sina energisystem, sammansättning av typ I vs typ IIa/b muskelfibrer, intensitet i utövandet etc. Sen kan man fundera på hur listigt det är att förlita sig på att (helt) kunna ersätta förbrukat glykogen med intag av kolhydrater under hård ansträngning i givet att energiupptag från matsmältningen avstannar rätt snabbt. För bättre prestation i uthållighetsidrotter borde det snarare vara bättre att träna på att kunna använda (större del) fettoxidation även vid högre intensitet.

Av:
    Snuten
    NLC skrev:
    KONAmi skrev:
    GoranS skrev:
    jomper skrev:

Tycker inte att mängden kolhydrater (glykogen) som lagras i lever och muskler bör uttryckas i tid [minuter] utan snarare i vikt [gram]. Hur länge den depån räcker beror i sin tur på vilken hur man tränat sina energisystem, sammansättning av typ I vs typ IIa/b muskelfibrer, intensitet i utövandet etc. Sen kan man fundera på hur listigt det är att förlita sig på att (helt) kunna ersätta förbrukat glykogen med intag av kolhydrater under hård ansträngning i givet att energiupptag från matsmältningen avstannar rätt snabbt. För bättre prestation i uthållighetsidrotter borde det snarare vara bättre att träna på att kunna använda (större del) fettoxidation även vid högre intensitet.

Tycker det låter vettigt att anta att det är flera parametrar som måste vägas in när man skall bedöma hur länge energin räcker.

En sak är dock helt klar: När man bonkar så bonkar man, oavsett hur man räknat.

Sen kan jag hålla med om att när man tränar så bör man undvika sportdryck, åtminstone gör jag det. Om jag däremot kör, eller som i det här fallet springer, ett motionslopp, då unnar jag mig lite kolhydratsdoping. Det blir roligare då.

Av:
    NLC
    Yes, train low(er/ish) & race high är ju en beprövad approach

Av:
    GoranS
    NLC skrev:
    KONAmi skrev:
    GoranS skrev:
    jomper skrev:

Fast det är väl egentligen inte så att någon föreslår att mängden som kan lagras ska uttryckas i tid utan snarare hur länge som (maximalt) inlagrad mängd (åtminstone) räcker!? För en normal människa tror jag att det är betydligt lättare att hantera informationen hur länge glykogenet kan tänkas räcka än hur mycket glokogen man lyckats lagra in. Då svaret på en fråga som inleds med "Hur länge" besvaras med en tid tycker jag inte det är helt galet att prata om tid. Att det är bra att försöka påverka denna tid genom att träna s.a. man kan använda mer fett som bränsle vid högre intensitet tror jag ingen motsätter sig.

Av:
    NLC
    Right, men den minimitiden ligger väl snarare runt timmen än 90-120 minuter.

Av:
    GoranS
    Det har du säkert bättre koll på än vad jag har. Tidsintervallet 1,5-2 timmar var något som jag har för mig att jag hört men där jag dels inte var säker på att jag mindes rätt och dels inte var säker på förutsättningarna kring. Därav att jag formulerade det som en fråga.

Av:
    VKruger
    Dålig på det här med löpning och skulle behöva ett par skor. Tips?

Kikat lite på Asics DS trainer och Kayano. Bör tilläggas att jag aldrig köptränat tidigare. (Väger 74kg och är 180cm om detta spelar roll)

Av:
    ghia64
    VKruger skrev:

Kikat lite på Asics DS trainer och Kayano. Bör tilläggas att jag aldrig köptränat tidigare. (Väger 74kg och är 180cm om detta spelar roll)

Det beror på ditt löpsteg först och främst, neutralt eller pronation. Sedan är ju fötter rätt olika. Smal eller bred läst, landsväg eller terräng.... :-)

Av:
    JojjeM
    VKruger skrev:

Vilken fråga. Det gjordes väl klart redan på trådens första sida att det är forta skor som gäller för lyckad springning ;}

Själv pronerar jag och bör ha stabila skor enligt diverse utprovningar på löplabbet mfl. Har dock bestämt mig för att strunta i det och kommit fram till att jag trivs mycket bättre med mer neutrala (och lättare) skor. Har ett par Adidas Adios 2 och ett par Adidas Boston nånting som funkar för mig som bara joggar på asfalt.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Snuten
    En lämplig strumpa är nästan lika viktig som en lämplig sko, anser jag. Frun testar tåstrumpor just nu. Både helt i syntet och med merinoullblandning. Hon har problem med skavsår.

Själv brukar jag alltid köra med en sko som många antagligen skulle tycka är lite för stor och en lite tjockare strumpa i. Just nu kör jag med Julas(!) storpack arbetsstrumpor i akryl/nylon. Suveränt. Slit och släng.

Av:
    Konkret
    Snuten skrev:
    En lämplig strumpa är nästan lika viktig som en lämplig sko, anser jag. Frun testar tåstrumpor just nu. Både helt i syntet och med merinoullblandning. Hon har problem med skavsår.

Själv brukar jag alltid köra med en sko som många antagligen skulle tycka är lite för stor och en lite tjockare strumpa i. Just nu kör jag med Julas(!) storpack arbetsstrumpor i akryl/nylon. Suveränt. Slit och släng.

Tejp är bra mot skav.
  • Re: [OT] Springa mindre långsamt

Av:
    NLC
    bigmollo skrev:
    Du behöver forta skor.

Enär den ärade Big M tidigt i tråden bringade klarhet i vad som behövs för att springa fortare så funderar jag lite vad man ska sikta på för skor för att springa långsamt i typ 2-3h.

Av:
    ohellstrom
    Varför skulle man vilja springa långsamt i 2-3h?

Av:
    NLC
    Varför vill man cykla hela natten =) ?

Av:
    ohellstrom
    Det var hastigheten jag syftade på ;)

Av:
    NLC
    Good catch, jag tänker att det skulle vara motsvarigheten till långdistansträning på cykel för att utveckla löpekonomin.

Av:
    kaj a
    Tjena
    Vad rekommenderar ni för pannlampa för skogslöpning. Ska jag fortsätta använda min gamla MS808 som brukade sitta på hjälmen eller finns det nått överlägset mycket bättre (inom rimlig prisnivå).

Gällande frågan om forta skor.
    Jag springer terräng i Inov8 X-talon 212 (tror jag). De funkar bra för mig men jag har funderat på löpsteg och sådant och är van att springa på främre delen av foten. De har lite drop och inte mycket dämpning.

Stort tack!
    //Kaj

Av:
    NickPick
    Hur lite hälont får man ha för att kunna springa alls? Verkar ha fått plantar fasciit igen.
    Bra komplement till att cykla om det säg spöregnar ute. Classe i sjön sålde en led lenser neo för 149:- som ska hjälpa till i mörkret också.

Av:
    UrsaMayor
    Den här lampan springer jag med nu för tiden. Hög kvalitetskänsla på den!

http://www.valostore.se

Jag har ett par kinalampor som också funkar men är inte så förtjust i det separata batteriet och sladden som hänger i nacken.

kaj a skrev:
    Tjena
    Vad rekommenderar ni för pannlampa för skogslöpning. Ska jag fortsätta använda min gamla MS808 som brukade sitta på hjälmen eller finns det nått överlägset mycket bättre (inom rimlig prisnivå).

Gällande frågan om forta skor.
    Jag springer terräng i Inov8 X-talon 212 (tror jag). De funkar bra för mig men jag har funderat på löpsteg och sådant och är van att springa på främre delen av foten. De har lite drop och inte mycket dämpning.

Stort tack!
    //Kaj

Av:
    GoranS
    Lite råd angående skor och löpning: https://www.svd.se

Av:
    NLC
    GoranS skrev:
    Lite råd angående skor och löpning: https://www.svd.se

Hmm =%)

Av:
    GoranS
    Vad betyder =%) ?

Av:
    Sixten Fors
    Kanske att länken är värdelös om man inte har aktier i SvD?

Av:
    NLC
    Nej då, man kan tex läsa en sammanfattning här http://www.gih.se

Av:
    Sixten Fors
    Jo då men inte via första länken.

Jag har då inte lyckats få en sko att hålla i 5 mil x 52 v = 260 mil. En del skor är trasiga redan efter 25 mil, andra håller 100 mil innan de är slut.

Av:
    eketjall
    Sixten Fors skrev:
    Jo då men inte via första länken.

Jag har då inte lyckats få en sko att hålla i 5 mil x 52 v = 260 mil. En del skor är trasiga redan efter 25 mil, andra håller 100 mil innan de är slut.
    Punkt 4. "Skor håller i ett år om du springer 3-5mil/v", Ska nog kombineras med punkt 5. "Ha mer än ett par att växla emellan".
    Tyngre Rubriker tog upp artikeln också http://tyngre.se

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-11 16:44 av eketjall.

Av:
    görveln
    "Ha koll på hur skon bör sitta. Bakdelen av skon bör vara ganska styv för att hålla fast hälen."

Tycker jag låter konstigt men möjligt att jag inte förstår vad han menar. De skorna som jag har som håller fast hälen och resten av foten bäst är mina inov-8 212 och det är rätt mjuka överallt.

Det där med hålbarheten låter också fel och jag tror inte att den ska var tillsammans med nesta punkt. Han har nog glömt att räkna eller implicit antagit att en som springer 3-5 mil i veckan i praktiken inte gör det 52 veckor om året.

Av:
    GoranS
    Vi får väl se om "intervjuoffret" dyker upp och kommenterar det hela. Personligen har jag vassa hälar och jag har inte varit med om att några skor klarat i närheten av 150 mil innan det gått hål i materialet i hälpartiet.

Av:
    NLC
    GoranS skrev:
    "intervjuoffret"

Hence the "=%)" ;-)

Av:
    eketjall
    GoranS skrev:
    Vi får väl se om "intervjuoffret" dyker upp och kommenterar det hela. Personligen har jag vassa hälar och jag har inte varit med om att några skor klarat i närheten av 150 mil innan det gått hål i materialet i hälpartiet.
    Jag nöter ganska bra på hälkapporna i de flesta skor. Dels pga knöl på hälarna dels pga att jag vant mig vid "för stora" skor så jag slipper leta bred läst.
    Sällan det är några problem dock. Går hål i kappan efter kanske 40-50mil men jag fortsätter springa med skorna ändå.
    Blir det riktigt illa så sätter jag lite silvertejp, och tänker varje gång att jag borde göra det redan när skorna är nya.

Av:
    peranders
    görveln skrev:
    "Ha koll på hur skon bör sitta. Bakdelen av skon bör vara ganska styv för att hålla fast hälen."

Tycker jag låter konstigt men möjligt att jag inte förstår vad han menar. De skorna som jag har som håller fast hälen och resten av foten bäst är mina inov-8 212 och det är rätt mjuka överallt.

Jag håller med, samma med mina inov-8 trailroc, mjuka överallt men sitter fint.

Mina hälar är känsliga för tryck, så jag vill ha mjuk bakdel på skon. Jag brukar använda skoslöjd a la Rune Larsson på mina löparskor och klippa bort den hårda plastförstärkningen inne i bakpartiet på skorna.

Av:
    görveln
    Hur länge håller folks skor? Mina terrängskor brukar gå i upplösning efter 60-70 mil i mest obanad terräng, då är det stora hål och/eller sulan som lossnar. Ibland går det att lima för att de ska hålla lite längre.

Har bara haft ett par asfalts skor i modern tid som jag också har använt på grus och lätta stigar. Efter lite över 100 mil är båda delar av sulan uppslit och ovansidan har så pass stora hål och revor att funktionen nog inte är som den ska.

Om jag skulle byta skor när de börjar bli rätt rejält slitna så skulle det nog vara efter 50-60 mil för terräng och 80-90 mil för asfalt. Timeantalet skulle nog vara rätt likt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ