• Re: [OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Av:
    Eddy
    Hej!

Altra Escalante och Escalante racer är helt fantastiska landsvägsskor.
    Jag börjde med Altra när jag fått nedsjunket framfotsvalv, mest troligt pga längdskidskor som böjer sig knasigt,

När jag började använda de så blev det ju väldigt jobbigt för vaderna men det tog inte speciellt lång tid att vänja de.
    framfotsproblemen gick över på en vecka.
    Har skaffat Olympus och Lone peak för terränglöpning. Har svårt att välja nått annat när jag ska springa nu.

Av:
    Vernersson
    Eddy skrev:
    Hej!

Altra Escalante och Escalante racer är helt fantastiska landsvägsskor.
    Jag börjde med Altra när jag fått nedsjunket framfotsvalv, mest troligt pga längdskidskor som böjer sig knasigt,

När jag började använda de så blev det ju väldigt jobbigt för vaderna men det tog inte speciellt lång tid att vänja de.
    framfotsproblemen gick över på en vecka.
    Har skaffat Olympus och Lone peak för terränglöpning. Har svårt att välja nått annat när jag ska springa nu.

En snabb fråga ang Olympus.
    Har läst att storlekarna skall vara lite "off" åt det större hållet på dom, stämmer det?

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Arnesson
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:
    Köpte ett par icebug dts2. Inser att en bred tåbox är fantastiskt. Vilka märken/modeller ska jag titta på för asfaltslöpning som har bredare tåbox? Altra?

Altra har skor med tåbox som har samma form som fötter faktiskt har.
    Har ingen koll på deras utbud av skor för asfaltslöpning dock, köpte i höstas deras trail-sko Lone Peak 4, fantastisk när jag väl hade vant mig vid "noll dropp" :-D

Tack! Ja noll drop har jag aldrig testat. Kräver en del teknik och vadmuskler? Någon som har koll på altras asfaltsmodeller?

Vaderna får sig definitivt en högre genomkörare ;-)

Jag fick rådet att varva med mina gamla skor under en övergångsperiod till jag hade vant mig.
    Den största skillnaden annars som jag upplever är att jag har "mer kontakt" med underlaget.. Lite halvflummigt men jag kan inte beskriva det bättre än så.

Jag har svårt att förstå var du hittar bra kontakt med underlaget i ett par Lone Peak. Det är ju en klumpsko med massa dämpning (Inget fel med det, har ett par själv).

För övrigt trivs jag inte riktigt med noll drop, gissar att jag är för stel för att hantera det optimalt. Men springer en del i det för att träna få variation. Tycker Lone Peaken är klumpiga och tråkiga men det är väl det man vill ha om man köper ett par.

Av:
    Vernersson
    Arnesson skrev:
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:
    Köpte ett par icebug dts2. Inser att en bred tåbox är fantastiskt. Vilka märken/modeller ska jag titta på för asfaltslöpning som har bredare tåbox? Altra?

Har ingen koll på deras utbud av skor för asfaltslöpning dock, köpte i höstas deras trail-sko Lone Peak 4, fantastisk när jag väl hade vant mig vid "noll dropp" :-D

Tack! Ja noll drop har jag aldrig testat. Kräver en del teknik och vadmuskler? Någon som har koll på altras asfaltsmodeller?

Jag fick rådet att varva med mina gamla skor under en övergångsperiod till jag hade vant mig.
    Den största skillnaden annars som jag upplever är att jag har "mer kontakt" med underlaget.. Lite halvflummigt men jag kan inte beskriva det bättre än så.

Jag har svårt att förstå var du hittar bra kontakt med underlaget i ett par Lone Peak. Det är ju en klumpsko med massa dämpning (Inget fel med det, har ett par själv).

För övrigt trivs jag inte riktigt med noll drop, gissar att jag är för stel för att hantera det optimalt. Men springer en del i det för att träna få variation. Tycker Lone Peaken är klumpiga och tråkiga men det är väl det man vill ha om man köper ett par.

Vi har väl helt enkelt olika preferenser bara ;-)

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    Eddy
    ...generellt sett verkar väl de vara en aning off i storlekarna, har 44 till 44,5 i andra märken, 45 i Altra.
    Fotlängd 270mm

Av:
    Arnesson
    Vernersson skrev:
    Arnesson skrev:
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:

Jag tror du inte testat några vettiga skor bara ;-) ;-)

Av:
    Vernersson
    Arnesson skrev:
    Vernersson skrev:
    Arnesson skrev:
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:
    Vernersson skrev:
    Akoa skrev:

Jag tror du inte testat några vettiga skor bara ;-) ;-)

Haha... Kan mkt väl så vara....
    Blir dock en del begränsad av mina låga fotvalv, breda ankfötter samt knäledsartros...

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    MatteXC
    Springer ett par mil i veckan, men man får ta det lugnt nu på is och snö, drog på mig plantar fasciit ("hälsporre") för två veckor sen, sprang senast i fredags en lugn 6km/30 min utan svåra smärtor.

Har märkt att vadstreching hjälper bra.

Av:
    Eddy
    Jag såg att Fredrik Zillén var nämnd här tidigare i tråden, ett lustigt sammanträffande är att Altra skickar med ett litet häfte med skorna när man köper de. Med en inskolning till nolldropskor, tekniksidan är i det stora hela är en sammanfattning av Zilléns ideér. (utan den personliga anpassningen förstås!) Men han förordar inte nån speciell dropdogm som jag förstått det.

Angående plantar fasciit, kolla in denna video, passa på att sitta "dagisstyle" .Hjälpte mig när jag var drabbad.
    https://www.youtube.com

Av:
    MatteXC
    Tack för tipset, ska testa det.

Anledningen till att jag åkt på detta misstänker jag att jag kört hårt med spikskor, det har känts rejält i vaderna och efter ett par veckor så small det till en morgon när jag klev ur sängen. Den stora skillnaden har blivit vid vadstrech som sagt, så jag kommer alternera vadstrech och dagisposition :)

Apropå drop så kör jag förutom spikskorna med noll drop, så jag skyller också på de höga klackarna ;)

Av:
    kroem
    Akoa skrev:
    Inov8 Race Ultra har jag gillat... Nu har jag varvat in på North Face Ultra Endurance.

Av:
    MatteXC
    Bredare tåbox beror lite på vad man menar, jag kör merell trail glove och bare access, de har ovanligt bred tåbox men inte i klass med t.ex. vivobarfoot primus

Av:
    Akoa
    MatteXC skrev:
    Bredare tåbox beror lite på vad man menar, jag kör merell trail glove och bare access, de har ovanligt bred tåbox men inte i klass med t.ex. vivobarfoot primus

Jag är ju oklar för att jag inte vet egentligen. Jag får försöka testa lite på varvetmässan i vår. Tack för tips!

Av:
    MatteXC
    Altra som sagt, riktig bred tåbox, de finns ju även med noll drop och dämpning, om man inte gillar minimalistiska skor

Av:
    Eddy
    Eddy skrev:
    ...generellt sett verkar väl de vara en aning off i storlekarna, har 44 till 44,5 i andra märken, 45 i Altra.
    Fotlängd 270mm

Jag får citera mig själv, Altra är helt off i size! Olympus och Escalante har jag 45 i size, Lone peak är betydligt mindre, de har jag nog 46 i.
    Mina tår tog i fram i strl 45.

//F

Av:
    evo
    Altra är grymma, har ett par Escalante som är nog det enda jag kan springa i. Noll drop + dämpning.

<`)))><

Av:
    Akoa
    evo skrev:
    Altra är grymma, har ett par Escalante som är nog det enda jag kan springa i. Noll drop + dämpning.

Får bli ett par sådana. Hur är storlekarna? Jämförbara med asics och nike?

Av:
    MatteXC
    Altra har som sagt jättekonstiga storlekar. Man kan prova på löplabbet eller Runners store, rekommenderar att man supportar dom butikerna med nän extra hundralapp, servicen och möjligheten att prova är klart värd den lilla extra slanten mot att köpa på nätet.

Dåligt passande skor är verkligen ett jävla gissel.

Har btw lyckats bli helt "plantar fascist" fri på senaste veckan, bara förkylningen släpper så blir det en lugn löptur till helgen :)

Av:
    sdx
    Akoa skrev:
    evo skrev:

https://runrepeat.com
    Mät foten i centimeter det brukar finnas omvandlings tabeller.

Av:
    aki
    sdx skrev:
    Akoa skrev:
    evo skrev:

https://runrepeat.com
    Mät foten i centimeter det brukar finnas omvandlings tabeller.

Tummen upp för att gå på centimeter istället för de europeiska storlekarna. Brukar stämma mycket bättre mellan olika märken och modeller enl min erfarenhet.

Av:
    Eddy
    Akoa skrev:
    evo skrev:

Nu är det ett tag sen jag hade Nike, men om jag inte missminner mig hade jag 44 i de, jag har 45 i Altra escalante.
    //F

Av:
    JojjeM
    Nån annan som ska jogga runt Kungsholmen 11 maj?
    Precis anmält mig i hopp om att hitta lite springpepp.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Botis
    Dags att denna tråden får ett besök på förstasidan igen!

Tänkte springa Göteborgsvarvet i år, och eftersom jag inte sprungit det på några år så körde jag igår Varvetmilen i Trollhättan för att seeda mig lite. Gick över förväntan med tanke på hur lite fokus på löpning jag haft under våren, sprang in på 39:30 vilket jag är väldigt nöjd med. Får se om löparbenen och hälsan håller ihop fram till varvet så jag kan slå min förra tid på 1:35, är ju alltid roligt om utvecklingen går framåt och inte bakåt :-)

Av:
    JojjeM
    Bra tid på milen!

Om du bara är någotsånär bekväm med den längre distansen så bör du ju ha personbästa på halvmara som i en liten ask.

Enligt löparkalkylatorn på jogg.se ger den miltiden en sannolik tid på halvmaran på 1:28:30. Sen kan ju individuella variationer göra att det stämmer dåligt om man avviker från "medelmotionären".

https://jogg.se

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    nisseson
    Är man tränad för distanserna är en vanlig tumregel (som stämt väldigt exakt för mig personligen) att man kan springa dubbla distansen i 5% lägre tempo. (Eller omvänt halva distansen i 5% snabbare tempo.) Mycket goda chanser att gå lite under 1.30 i så fall!

Av:
    ptrk
    Kan hålla med, när jag var löptränad och sprang rätt mycket (kändes det som... :-)) sprang jag halvmaraton på 1.27 och milen på 38.50 inom typ 4 veckor ifrån varandra.

Så verkar stämma på mig med...

Av:
    MatteXC
    Lite mer angående Altra storlekar, så här har mina storlekar varierat, kanske ger en fingervisning:
    Timp 44,5 (något stora, plats för dubbla strumpor)
    King MT 44 (testade 43,5 men alldeles för små)
    One V3 43,5
    Instinct 43,5

Så kanske inte helt off i storlek egentligen, men det känns lustigt med stor tåbox innan man vant sig.

Brukar ligga runt 43,5-44 i Asics, Reebok etc.
    Tidigare har jag varierat mellan 42-43 i de "klassiska märkena" men preferensen ändras eller så har mina fötter växt på senare år
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 22:39 av MatteXC.

Av:
    VKruger
    Någon erfarenhet av Sauconys storlekar? Kör en halv storlek större på Ascis. Bör jag även göra det på Saucony?

Av:
    Botis
    Upp som en sol och ner som en pannkaka!

Körde distans idag inför Göteborgsvarvet, och tänkte öka lite till tävlingsfart efter typ 13 km. Men efter ca en kilometer så drog det till i en vad, och sedan var det inget vidare att springa mer. Löparinternet verkar säga sträckning/lätt bristning som diagnos. Nu ett antal timmar efter så är vaden stel, men jag kan gå hyfsat ok även om det känns hela tiden.

Spontant känns varvet om 17 dagar rätt kört, om jag inte vill sänka ambitionen till att lunka runt. Men det känns rätt olockande då distansen i sig inte känns som en utmaning för mig, i alla fall inte med fungerande vad.

Jag har ju inte mycket erfarenhet av löparskador, är jag för pessimistisk? Är ju inte sugen på att förvärra något då jag mest gillar cykling ändå.

Av:
    DT
    Någon mer som sprang Stockholm Marathon idag?

Själv tycker jag det är onödigt med för stora marginaler. Kom in som absolut sista löpare under 3 timmar, men hade ju kunnat ta det några sekunder lugnare ser jag. :-)

Sthlm Marathon 2019.jpg

Av:
    GoranS
    Bra jobbat och fin forcering på slutet.

Av:
    jonas-ni
    Första gången under 3 timmar? Isåfall grattis, även om marginalen var onödigt stor!

Av:
    GoranS
    Om jag inte minns helt galet har DT gjort den bedriften förr.

Av:
    DT
    jonas-ni skrev:
    Första gången under 3 timmar? Isåfall grattis, även om marginalen var onödigt stor!

Nja, jag har två tidigare SUB-3, en på Stockholm Marathon och en på numera beklagligtvis insomnade "Stockholm Vintermaraton".

Jag måste säga att nya sträckningen på maran är roligare, men samtidigt märkbart jobbigare med alla backar koncentrerade mellan 25-35 km just som benen håller på att stumna.

Av:
    Cujo
    Var nära en spontananmälan i år (inte provat nya banan) men lyckades hålla mig! Stockholm Marathon brukar vara himla trevligt.

Av:
    MatteXC
    Lyckades dra på mig värk på insidan av höger knäskål för ca 3 veckor sedan, började smärta då jag sprang extrem spåret i ursvik (15km) dagen efter ett ca 17 km ganska snabbt asfaltspass.

Efter lite internetande gissar jag på "medial plica" som spökar. Det märkliga är att jag kunnat köra benpressar och andra övningar på gymmet utan smärta, löpning i uppförsbacke smärtade märkbart mindre än platten och nedförs.

Någon kompletterande teori om vad det kan vara?

Har amatöranalyserat hur min fot och knä rör sig i olika skor och verkar som att jag pronerar vilket får till följd att mitt knä viker sig inåt. Har jobbat mycket med att stretcha och stärka vaderna då jag är väldigt stel i fotlederna, att sitta på huk med hälarna i backen är bara att glömma...

Började springa lite lätta terrängsträckor för 10 dagar sedan med avtagande smärtor för varje pass, löpte även igår och i fredags med endast mycket små känningar i knä, inget svullet efter löpningen. Igår löpte jag i ett par gamla skor med sula mot överpronation med märkbar skillnad i stabilitet, så kan ju vara något att slänga i mina neutrala altra-skor.

Läser man runt på nätet så är väl rådande trenden fortfarande att stödsulor etc är av ondo, så hoppas jag inte fastnar i någon ond spiral.

Har planerat att köra Eco trail om ca 2 veckor, får se om knät fortsätter bättra sig eller om det blir bakslag.

Av:
    GustafH
    MatteXC skrev:
    Lyckades dra på mig värk på insidan av höger knäskål för ca 3 veckor sedan, började smärta då jag sprang extrem spåret i ursvik (15km) dagen efter ett ca 17 km ganska snabbt asfaltspass.

Efter lite internetande gissar jag på "medial plica" som spökar. Det märkliga är att jag kunnat köra benpressar och andra övningar på gymmet utan smärta, löpning i uppförsbacke smärtade märkbart mindre än platten och nedförs.

Någon kompletterande teori om vad det kan vara?

Har amatöranalyserat hur min fot och knä rör sig i olika skor och verkar som att jag pronerar vilket får till följd att mitt knä viker sig inåt. Har jobbat mycket med att stretcha och stärka vaderna då jag är väldigt stel i fotlederna, att sitta på huk med hälarna i backen är bara att glömma...

Jag har haft samma problem med mina knän tidigare i livet pga överpronation och för mig var lösningen att börja träna en del barfota för att få ett löpsteg som landar mycket mer på framfoten. Helt sjukt tufft på vaderna i början men nu springer jag utan som helst problem i knäna. Jag springer dock inte barfota längre utan det var bara en period för att träna in steget, det går säkert att göra med skor på sig också. Därmed inte sagt att det är en lösning på ditt problem, men kanske?

Av:
    ohellstrom
    DT skrev:
    jonas-ni skrev:

Nja, jag har två tidigare SUB-3, en på Stockholm Marathon och en på numera beklagligtvis insomnade "Stockholm Vintermaraton".

Jag måste säga att nya sträckningen på maran är roligare, men samtidigt märkbart jobbigare med alla backar koncentrerade mellan 25-35 km just som benen håller på att stumna.

2 sekunders marginal ja... attans att det ska vara så svårt att pricka helt rätt mitt i en så tjusig slutforcering ;)

Av:
    viktro
    Har haft trubbel med insida knä rätt länge men till slut hittat ett program med övningar som verkar hjälpa... jag skulle säga att styrka i höfterna (fram och sidan) samt sätemuskulaturen är grejen som motverkar ett knä som vill tippa inåt. Bulgarian split squat med nån liten vikt är en favvo.
    Men stärkta vader och rörlighet i fotled alltid är bra på lång sikt!

-----
    S: [url=https:xyz]xy [/url]z

---
    Med en schysst stålram slår man hela värden med häpnad!

Av:
    MatteXC
    Ska testa att lägga till lite övningar, tack för tipsen!
    Angående barfotalöpning så brukar jag köra det sporadiskt sedan ca 2 år, håller med om att man fick sjuk värk i vaderna i början, nu var det länge sen jag körde dock.

Av:
    evo
    Shit DT, sub3 på maran är grymt (även om du själv inte tycks tycka det ;-) Grattis!

<`)))><

Av:
    GustafH
    På tal om marathon (grymt DT!) så tänkte jag anmäla mig till min första nu mot slutet av augusti. Men jag behöver nya skor, de jag har är typ 9 år gamla, ett par rejält stabila Adidas med högt drop. Vad är grejen nuförtiden om man vill ha nåt som är neutralare med lite lägre drop men inte vågar gå full minimalist? Ska funka en asfaltsmara men ändå inte göra bort sig när jag springer genom hagar och lättare trail. Finns det en sån sko?

Av:
    nisseson
    Det finns massor med skor, men om Adidas passar din fot kolla på deras Adizero Boston eller Adizero Adios. Mellanlätta, med 10mm drop.

Av:
    ohellstrom
    10mm drop är ju mycket.

Jag har sprungit i Altra Escalante och Escalante Racer senaste året. 0mm drop men med dämpning.

Har gått ganska fort ;)

Av:
    nisseson
    ohellstrom skrev:
    10mm drop är ju mycket.

Jag har sprungit i Altra Escalante och Escalante Racer senaste året. 0mm drop men med dämpning.

Har gått ganska fort ;)

Visst är 10mm mycket om man jämför med trenden fram till för två/tre år sen, men kommer man från "typ 9 år gamla, ett par rejält stabila Adidas med högt drop" så tror jag att man har 13-15mm i dem kanske. Då är att gå ner några milimeter till 10 fortfarande lägre drop. Men ja, det är ju inga lågdropsskor direkt.

Att du sprungit fort i 0mm drop tvivlar jag inte på. :-) Drop verkar mer vara ett personlig behov/individuell smak är direkt kopplat till generellt resultat. Jag har själv det senaste decenniet gått från 12(?)mm ner till 0 och ligger nu mellan 6 och 10 beroende på sko. Provar man sig fram utan alltför snabba omställningar så hittar man nog det man trivs med.

(Notera att de senaste årens dominanter när det gäller världens snabbaste marathonskor, Adidas Adios och nu Nike Vaporfly ligger på 9-10mm drop.)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in