• vinda/skeva hjul

Av:
    Cykologen
    Har fått problem med att mina hjul snabbt blir vinda/skeva. Märkte innan semestern att bakdäcket var lite skevt. Glad nybörjare som jag är tänkte jag att det bara var att lämna in den på verkstad för att få det fixat. Några hundralappar senare var hjulet rakt och fint igen. Allt lugnt. Igår, drygt två veckor senare, kikade jag på bakhjulet igen och nu är det ungefär lika skevt som innan jag lämnade in det.

Fälgarna är dubbelbottnade (alexrims g6000). Har cyklat lite drygt 30 mil sen de riktade dem på verkstaden (ca. 20 mil asfalt, 7-8 mil bra grusväg, 3-4 mil gropig grusväg, skogsväg, stig). Jag är tung, väger in på 110 pannor.

Är det här något man får räkna med? Hur ofta är det "brukligt" att man får rikta sina hjul när man mestadels kör landsväg?

Har jag för klena hjul med tanke på min vikt?

Utöver vikt-hypotesen funderar jag på om jag kan ha orsakat skevheten genom att ha satt på hjulet snett efter att ha fixat en punktering eller skadat det på dragkroksstället på bilen på något sätt. Troligt?

Av lite läsning på forumet förstår jag att det här med att rikta hjul kan vara lite knepigt. Men om det fortsätter så här så är det ju bara att lära sig.

EDIT: stavfel och tillfällig demens
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2010-08-09 08:59 av Cykologen.

• Re: vinda/skeva hjul

Av:
    42Hz
    Tråkigt att höra, lämnade också in skevt hjul hos cykelbutiken men det blev som sagt skevt igen, beslöt mig för att testa rikta själv och det blev faktiskt bättre, dock knäckte jag några ekrar då fälgen var för skev för att få jämn ekerspänning. Slutade med ny fälg.

Risken finns att det är för skevt för att kunna riktas upp riktigt. Att byta fälg är relativt enkelt (Länk: http://happymtb.org), en OK fälg kostar inte så hiskeligt mycket förutsatt att man har "normalt" antal ekrar och inte något specialhjul.

Kan vara knepigt att få till hjulet första gången men men lite träning är det väl värt investeringen att lära sig bygga hjul!

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    Cykologen
    Så det är inte så ovanligt att man får rikta fälgar ofta?

Låter ju som att det bästa är att lära sig rikta själv isf.

Är den troligaste förklaringen att fälgarna är för klena för min vikt, eller kan jag skadat dem genom att satt på hjulet snett eller bristande teknik (körde ner i några ordentliga hål på skogsvägarna)?

Av:
    rikard
    Cykologen skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Så det är inte så ovanligt att man får rikta
    > fälgar ofta?

Välbyggda hjul behöver man inte rikta alls lika ofta. Iaf inte om de är anpassade efter cyklingen. Jag skulle vilja påstå att din cykelhandlare gjrot ett dåligt jobb.

> Låter ju som att det bästa är att lära sig
    > rikta själv isf.

Definitivt.

>
    > Är den troligaste förklaringen att fälgarna är
    > för klena för min vikt, eller kan jag skadat dem
    > genom att satt på hjulet snett eller bristande
    > teknik (körde ner i några ordentliga hål på
    > skogsvägarna)?

Förmodligen är ekrarna inte tillräckligt spända. Rikta upp det och spänn upp dem.

Av:
    MoeJoe
    mindre troligt kanske att sned hjulmontering gjorde det skevt lättare.
    Visst lär du få mindre bekymmer med ett hjul som byggs
    extra starkt och om du cyklar lite smidigare.
    Däck med stora luftkammare (typ 2'4 tum bredd) kan också skydda
    hjulet lite. Eller bara högre däcktryck så du inte får genomslag
    om det är ett problem.

Av:
    Cykologen
    Förstår jag det rätt som att det är värt ett försök att spänna om ekrar på hjulet och om det görs ordentligt så är chansen stor att jag inte behöver rikta om hjulet så ofta? Och om jag får fortsatta problem så får jag leta upp mig en lite stabilare fälg?

Tack för svaren!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in